روايات

رواية كيندرا الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم حليمة عدادي

رواية كيندرا الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم حليمة عدادي

رواية كيندرا الجزء الحادي والعشرون

رواية كيندرا البارت الحادي والعشرون

رواية كيندرا الحلقة الحادية والعشرون

بعد مدة من البحث عن سارة مالقوش ليها أثر
جاد بغضب : لو عملتها وهربت مش هرحمها حسام بلغ المعازيم يروحوا ..
سناء : سارة مهربتش أكيد حصلها حاجة ..
أم سارة بدموع : بنتي فين ياسناء أكيد حد من أعدائكم هو اللي خطفها ..
جاد : أنا هروح لعمي دلوقتي ولو عرفت إن ليه إيد بالموضوع دا مش هرحمه ..
سناء : جاد مش عمك بس مايمكن تكون كيندرا ..
جاد : لا ياماما مش كيندرا لأنها كانت تعبانه والنهاردة كانت في المستشفى ..
حسام : بس ياجاد مافيش حاجة تأكد إنها اتخطفت ..
جاد : ماهو دا اللي مجنني بس لو إتأكدت إنها هربت وكانت السبب في إحراجنا قدام الناس أنا ساعتها مش هرحمها أبداً ..
حسام : إنت هتروح لسعد دلوقتي ..
جاد : أيوه ولو كان هو ورى اللي حصلها دا أنا هعرف إزاي احاسبه ..
رن هاتف جاد برقم مدير أعماله
جاد : وعليكم السلام إزيك ياعم صالح ..
صالح : الحمد لله ياجاد بيه أنا أتصلت علشان أقولك خبر حلو ..
جاد : خير ياعم صالح خبر إيه اللي هتقولي عليه شكلك مبسوط ..
صالح : الشركة والقصر وكل أملاكك رجعولك ..
جاد : دا خبر حلو أوي إهتم إنت بالموضوع دا ياعم صالح لحد ما أنا أجيلك ..
صالح : تحت أمرك ياجاد بيه مع السلامه ..
جاد : مع السلامه وقفل الخط ..
سناء : خير ياجاد مين اللي إتصل في أخبار عن سارة ..
جاد : دا عم صالح إتصل علشان يبلغني إن الشركة وكل أملاكي رجعولي ..
ريم : ألف مبروك ياجاد وأخيراً الشركة رجعتلك ..
جاد : أنا هروح دلوقتي يلا بينا ياحسام ..
*******************************************
خرجت رنا من أوضتها شافت زينب قاعدة بتتفرج على التلفزيون ..
رنا : ماما هي فين كيندرا أنا ماشوفتهاش من الصبح ..
زينب : خرجت ومعرفش راحت فين أنا سألتها قالت إن عندها حاجة لازم تعملها وهترجع ..
رنا : تمام ياماما أنا هروح أقعد في الجنينة لحد ماترجع عايزه أتكلم معاها ..
زينب : رنا كيندرا حالتها بقت وحشه أوي خذيها واخرجوا سوى علشان تغير جو حاولي تخليها تنسى اللي حصل ..
رنا : حاضر هعمل اللي أقدر عليه علشان كيندرا ترجع زي ماكانت ..
خرجت رنا للجنينة شافت كيندرا قاعدة على الأرض قعدت جنبها لقتها بتبتسم
رنا : الحمد لله أخيراً شوفت إبتسامتك خير شيفاك مبسوطة أوي ..
كيندرا : مبسوطة أوي أوي يارنا ..
رنا : أنا ماشوفتكيش من إمبارح إنتي كنتي فين ..
كيندرا : كنت فين هههه كنت بنفذ مهمه وهي اللي خلتني مبسوطه بالشكل دا ..
رنا : يابت قوليلي أي هي المهمه دي ..
كيندرا : أنا وقفت جوازة جاد وسارة جاد ليا أنا وبس ومش هيكون لحد غيري ولحد دا آخر نفس فيا ..
رنا بصدمة حطت إيدها على بوءها : إنتي روحتي هناك يامصيبة ووقفتي الفرح وجاد قالك إيه ..
كيندرا : إنتي غبية يابنتي أنا مروحتش سكتت شوية وبعدها كملت أنا خطفتها ..
رنا بصوت عالي : إيييه خطفتيها ..
حطت كيندرا إيدها بسرعة على بوء رنا
كيندرا : اشششش إنتي عايزة تفضحيني بس اسكتي أيوه خطفتها ..
رنا : خطفتيها لوحدك إزاي وهي فين دلوقتي ..
كيندرا : هقولك ..
فلاش باك
بعد ماخرجت رنا من أوضة كيندرا كيندرا نامت شوية فاقت على صوت الموسيقى والزغاريد نزلت دموعها
كيندرا : أنا مش ضعيفة دا مش وقت دموع أنا مش هسمح لأي واحدة إنها تاخذ جاد مني جاد ليا أنا وبس ..
لبست هدومها وخرجت من غير ماحد يحس بيها ركضت لحد ماوصلت للمزرعة دخلت وهي بتتسحب قربت لأوضة شافت ريم طالعه منها استنت لحد ماريم بعدت ودخلت الأوضة …
سارة : إنتي مين أنا أول مرة أشوفك هنا ..
كيندرا : أنا صديقة جاد وجيت علشان اتعرف عليكي علشان ناخذ راحتنا بعيد عن جاد ..
سارة : اه أهلاً بيكي سارة جت تقعد مثلت كيندرا إنها عايزه تعدلها الطرحة من ورى ومسكت مزهرية كانت جنبهم وضربتها بقوة على راسها وقعت سارة فاقدة الوعي قربت منها
كيندرا : دا جزات اللي عايز ياخذ حاجة مش بتاعته طلعت من الأوضة ورجعت بسرعة ومعاها اثنين علشان يشيلوها ..
كيندرا : يلا بسرعة قبل محد يشوفنا خذوها للمخزن الصغير ..
باك
رنا بصدمة : أنا مكنتش أتوقع منك إنك تعملي كدا إتأكدتي إنها بخير ماماتتش ..
كيندرا : اه لسه عايشه وأنا روحتلها وادتها درس ..
رنا : إنتي عملتي فيها إيه يامجنونة إنتي ضربتيها ..
كيندرا : أيوه أنا فقدت أعصابي لما تخيلتها مع جاد في بيت واحد ..
رنا : أنا شايفه إن جاد خذ عقلك من مكانه ..
كيندرا : خذ عقلي وقلبي ومش هسمح لأي واحدة إنها تاخذه مني ..
رنا : طيب ياختي هتعملي معاها إيه ..
كيندرا : هسيبها كدا لحد مافكر هعمل معاها إيه رنا أوعي تقولي لحد ولا حتى يوسف ..
رنا : يارب تعدي على خير إنتي روحتي للدكتور ..
كيندرا : هروح بالليل يلا ندخل عايزة أنام ..
*****************************************
وصل جاد عند بيت سعد ونزل من عربيته والغضب باين على وشه دخل لقى سعد قاعد مع سماح ..
سعد : إيه وحشتك يابن اخويا ..
جاد : إتكلم هي فين ولوكذبت عليا هتندم ..
سعد بإستغراب : هي مين أنا مافيش عندي حد ..
جاد : خطيبتي سارة هي فين إنت خطفتها وأكيد واحد خاين مثلك هو اللي هيعملها ..
سماح : إحنا مالناش شغل معاك ولا مع سارة ممكن تكون كيندرا هي اللي خطفتها …
جاد : إنت فاكر إني هصدقك إنت واحد كلب خاين وأنا ماعنديش ثقة فيك..
سعد : أنا ماعنديش حد إمشي من هنا ..
جاد مهتمش بكلامه بص لحسام
جاد : بلغ الجارد يدوروا في كل مكان ..
سعد : هتندم ياجاد على كل اللي بتعمله دا ..
جاد : اللي لازم يخاف هو إنت ياسعد بيه أنا مش هرتاح غير لما أوصلكم بإيدي لحبل المشنقة ..
حسام : مافيش حد ياجاد إحنا دورنا في كل مكان ..
جاد : أنا هرجعلك ثاني ..
خرجوا من عندوا
وقف سعد بغضب حارق كسر كل حاجة قدامه
سماح : اهدى ياسعد وماتستسلمش لغضبك ..
سعد : اهدى إزاي وهو جي يهددني في بيتي ..
سماح : لازم نعمل خطة علشان ناخذ كل حاجة من كيندرا أما جاد بقى فأمروا سهل ..
سعد : كلامك صح ..
************************************
في المساء جاد قاعد مش قادر وهيتجنن
سناء : لوهي مش عند سعد تبقى مع كيندرا ..
جاد : ماما كيندرا دلوقتي مابقتش عايزه تنتقم خلاص هتخطفها ليه هتعمل بيها إيه وكمان هي تعبانه مش قادرة تعمل حاجة ..
سناء : هتعملها مش علشان تنتقم ممكن تعملها لأنها غيرانه ..
جاد ضحك بسخرية : ههههه ليه هي حبتني أصلاً علشان تغير عليا ماما كيندرا مش ممكن تعملها ..
ريم : ممكن تكون هربت ..
سناء : هربت إزاي وليه هي كانت تتمنى إنها تكون مرات جاد النهاردة قبل بكره ..
جاد : أنا هروح أشوف شغلي في الشركة ولو وصلت لحاجة هبلغكم ..
**************************************
دخلت كيندرا ورنا للمخزن شافوا سارة في حالة لا يرثى لها
كيندرا : نورتينا ياسوسو ها الضيافة عجبتك ..
سارة بتعب : إنتي مين وعايزة مني إيه …
كيندرا : أنا مش عايزه منك حاجة إنتي هنا ياحلوة علشان حاولتي تاخذي حاجة مش ملكك ..
سارة : أنا ماخذتش منك حاجة ولا أعرفك ..
كيندرا : هتعرفني كويس مع الوقت لأن ضيافتك عندنا هتطول ..
سارة : طلعيني من هنا أنا معملتلكيش حاجة ..
مسكتها كيندرا من فكها بقوة وغضب
كيندرا : إنتي تجرأتي وكنتي هتاخذي جاد مني لكن يكون في علمك العين اللي بتبص لجاد أنا هقلعها من مكانها و اللسان اللي ينطق إسمه أقطعه فهمتي ..
سارة : جاد بيحبني وكان عايز يتجوزني ..
كيندرا بغضب ضغطت على فكها ثاني :
أنا قلتلك ماتجيبيش إسمه على لسانك لو نطقتي إسمه ثاني صدقيني مش هرحمك ..
رنا : كيندرا سيبيها هتموت في إيدك ..
خرجت كيندرا تجري بغضب لحقتها رنا
كيندرا : رنا أنا مش عايزه حد جنب جاد أنا استحملت لما كنت بنتقم لكن دلوقتي مش هسمح لأي حد انه يقرب منه ..
رنا : دا حب ولا هوس ياكيندرا ..
كيندرا : اعتبريه زي ماتحبي يلا بينا في حاجة لازم أعملها ..
***********************************************
جاد دخل الشركة بإطلالته التي تأخذ الأنفاس الكل كان مبسوط برجوعه
جاد : السلام عليكم أنا رجعت من ثاني وإن شاءالله هنبدأ نظام جديد للشركة يلا كل واحد يروح يشوف شغله ..
صالح : كل حاجة زي ماطلبت ياجاد بيه ..
جاد : متشكر ياعم صالح لازم نعين سكرتيره جديدة ..
صالح : ماتقلقش ياجاد بيه أنا هحل الموضوع دا..
***************************************
وصلت كيندرا قدام المستشفى دخلت وهي حاسه بالقلق وقلبها مقبوض
كيندرا : لو سمحتي عندي معاد مع الدكتور كريم ..
الممرضه : إتفضلي هو مستنيكي من إمبارح ..
كيندرا : متشكرة أوي ..
خبطت على الباب سمحلها الدكتور إنها تدخل
كيندرا : آسفه إني إتأخرت على الموعد يادكتور ..
الدكتور : مافيش مشكله طلعت نتيجة التحليل ..
كيندرا : أنا كويسة مش كدا أنا عارفه إنه مجرد تعب عادي ..
دكتور بحزن : للأسف يا آنسه كيندرا إنتي عندك ورم في الدماغ و من زمان أوي .
.كيندرا بصدمة : إييه لا مستحيل ..
الدكتور : للأسف ياآنسه عندك ورم و من زمان لكن ..
كيندرا : لكن إيه يادكتور ..
الدكتور : لوعملنا العملية نسبة نجاحها هتكون 20% يعني ..
كيندرا : يعني مش ممكن إني أعيش نجاح العملية شي مستحيل ضحكت بوجع ههههه دا إنتقام ربنا مني على اللي عملته في جاد
طلعت من عند الدكتور وهي مكسورة وموجوعه الدنيا القاسية خذت منها جاد ودلوقتي الموت هيفرقها عن معشوقها ..
وقفت في الشارع حست بدوخه والدنيا اسودت في عينيها مسكت في شجرة جنبها ووقعت فاقدة الوعي ..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كيندرا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى