رواية حياة رحمة الفصل السابع 7 بقلم مارلي إيهاب
رواية حياة رحمة الجزء السابع
رواية حياة رحمة البارت السابع
رواية حياة رحمة الحلقة السابعة
يوسف بعد ما ضرب رحمة نزل راح عند جني واخدها
وراح عند محل الدهب
وهي فضلت تختار الحاجات الغالية و الكبيرة
وجابت الشبكة فوق السبعين الف ويوسف كان مضايق جدا
وبعد ما خرجوا
جني بدلع… مالك بس يا جو مضايق ليه
يوسف بضيق….. كنا متفقين علي سبعين جبتي شبكة 100 الف
جني بدلع…. بقي مستخسر فيا تلاتين الف زيادة خلاص ياسيدي شلهم من المهر
يوسف قال بضيق…. لا خلاص يا روحي اعتبريهم هدية مني
جني بدلع…. بقولك يا جو ما تيجي نكتب دلوقتي
يوسف ابتسم… ليه
جني بدلع… علشان اروح اكيد مراتك وبعدين علشان اعيش معاك في النور
يوسف بتفكير… وماله نكتب دلوقتي
جني بدلع…. خلاص تعالي نروح للماذون يلا
يوسف ابتسم…. يلا يا قلبي
وركبوا تاكسي ووصلوا عند مكتب مأذون ودخلوا
ويوسف كلم سعد وسمير علشان يشهدوا علي كتب الكتاب وفعلا جم وسمير مكنش راضي عن اللي بيحصل ولكن مضي علي قسيمة الزواج
وخرجوا وكانوا فرحانين وقال سعد… الف مبروك يا يا عرسان اسبكم انا بقي
ويوسف بإبتسامة… يلا نروح يا قلبي
جني بدلع… طيب عايزة اجيب هدومي من بيتي
يوسف… ولا يهمك بكؤه الصبح نروح نجيبها ونيجي ونروح كمان نحجز قطر نسافر اسكندريه نصيف ونقضي شهر عسل
جني بضحكة عالية…. وماله يا حبيبي
يوسف… تاكسي
وقف واحد وركبت جني وهو وطلعوا علي البيت وكانت رحمة في اوضتها
فتح الباب وقال يااما يا سعاد تعالوا باركوا اتجوزت
رحمة سمعت صوته كتمت دمعه كانت بتحارب علشان تنزل
مديحة خرجت بفرح وقالت… حبيبتي يا مرات ابني نورتي البيت يا حبيبتي
جني بهدوء….. بنورك يا طنط
سعاد… مبروك يا حبيبي مبروك يا جني
جني… الله يبارك فيكي يا حبيبتي وعقبالك ولا مظنش
سعاد بغيظ…. ليه ان شاء الله
جني مصمصت شفتيها وقالت…. اصل اللي عمليته مع جوزك سمع اقصد طليقك يوم قليتي ادبك عليه في الشارع ومسح بيكي الارض
سعاد بغيظ….. سامع مراتك بتقول ايه يا يوسف قدامك
يوسف بضيق… بتهزر معاكي. روحي نامي مع امي علشان الاوضة دي هتبقي بتاعتي انا وجني
جني بكيد… لا انا عايزة الاوضة اللي فيها رحمة هي تخرج وانا اللي هدخل فيها
وبعدين قالت بدلع…. ولا ايه يا حبيبي
يوسف ابتسم… تخرج علشان عيونك يا جميل
ونده علي رحمة…. رحمة انتي يا زفته
رحمة خرجت بوجع…. ايوه
يوسف بقسوة… اطلعي من الاوضة علشان انا وجني اللي هنقعد فيها
رحمة بهدوء….. حاضر بس انا هنام فين
يوسف… في زفت علي الارض في اي حتة يا اختي
رحمة بهدوء… حاضر
جني بدون حياء… قبلته علي شفتيه امام جميعهم….. تعالي يا قلبي
رحمة دمعة قهر نزلت من عينيها غصب عنها
وسعاد بتضايقها اكتر… تعالي يا اما ندخل جوه ونسيب العرسان علي راحتهم
مديحة…. تعالي ياختي
ودخلوا الاثنان غرفة سعاد
اما رحمة جلست علي الارض بمنتهي الهدوء وقالت… هنشوف مين فينا هيضحك في الاخر يا يوسف
انت وهي
وسمعت صوت ضحكهم العالي والاصح ضحكها هي عايزة تغيظ فيا
داخل الغرفة كانت تجلس جني بقميص نوم جديد بكيسه من بتاع رحمة
وقالت وهي تجلس علي السرير بقرب من يوسف وتسند يديها الاثنان علي كتفيه….. بقي انا هقترح عليك حاجة يا قلبي بدل ما نسافر الاسكندرية نقعد هنا ونوفر الفلوس في حاجه تانية تساعدنا في حياتنا ونمسك ايدينا علشان ياحبيبي لو ربنا كرمنا بعيل نأمن مستقبلة
يوسف مسكها من شعرها وقبلها بشدة وهو يقول… يسلملي افكارك العسل يا عسل تعالي بقي علشان انتي وحشاني اوي اوي
ضحكت بصوتها العالي بشدة…. وقالت….. وانت اكتر يا قلبي تعالي في حضني
يوسف قبلها وهي بدلته قبلته بشغف ونسيوا العالم وما فيه ونسيوا قلب حطمه بدون اي مشاعر
😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
في صباح يوم جديد صحيت جني وهي خارجة من الاوضة بالقميص بتاعها وكانت رحمة تنام علي الارض لان الكنب صغير مينفعش تنام عليها
جني بحدة…. قومي يا بت قومي اخلصي يا زفته
رحمة كانت تنام بعمق
جني مسكت كوباية ماية وكبتها علي وجهها
رحمة قامت بخضة شديدة… ايه
جني ببرود… قومي يا بت اعملي فطار ليا انا ويوسف وتنضفي الشقة لان مش بحب الكركبة قومي فزي وابقي ادخلي من غير ما تخبطي مش ناقصين وش
رحمة مسحت الماية من علي وشها… حاضر
وقامت من علي الارض ودخلت المطبخ
وحضرت الفطار بتاعهم واللي كانت مجهزة امبارح فطير وعسل وجبن
جني كانت سايبة الباب مفتوح واول ما جني سمعت خطوات رحمة نزلت علي وجه يوسف وقبلته من شفتيه بدون اي حياء وهو نايم
رحمة اتصدمت من المنظر ده ولكن تجاهلت وحطت الفطار وخرجت بكل برود ونضفت البيت زي ما قالت
اما يوسف جني صحته واكله
جني بدلع…. احنا صح مش هنسافر لكن عايزة اقضي اليوم كله بره
يوسف ….. انت تؤمر يا جميل واحنا علينا التنفيذ اجهزي
ولبست وخرجت هي وهو من الاوضة
جني مسكت الفلوس من جيب يوسف وادتها لرحمة وقالت… امسكي يا بت تجيبي بطة وتعملي حلة محشي ومبمار احنا عرسان وعايزين نرم عضمنا وناكل اكله حلوه فاهمة
رحمة ابتسمت… حاضر
جني كانت مضايقة منها وانها كل حاجه تقولها حاضر
يلا يا يوسف
واخدته وخرجت ورحمة دخلت الاول الاوضة ولمت كل هدومها وسعاد دخلت عليها وقالت… بتعملي ايه ناوية تغوري ولا ايه
رحمة بهدوء…. لا دانا باخد هدومي علشان هي هتجيب هدومها واكيد الدولاب مش هيكفي هدومي وهدومها
سعاد بضيق… فكرت كرامتك نئحت عليكي بس زي ما انتي صفر كرامة
رحمة بهدوء….. استحملي معلش
سعاد بضيق… انتي باردة يا بت
وخرجت وسابتها وهي لمت كل شئ ليها وحطتهم في الصالة وقالت لسعاد… انا هنزل اجيب اكل للعرسان
سعاد بغيظ من برده… انزلي يا باردة
رحمة اخدت الفلوس ونزلت وهي لبسه عباية
اما عند يوسف وجني كانوا بيتمشوا علي كورنيش النيل وبياكلوا دره ويوسف قال… الا انتي شايله الدهب فين
جني… هو احنا لحقنا علشان تسأل علي الدهب يا جو
يوسف… يابت بطمن
جني… في الشنطة معايا
يوسف… مش خايفة يتسرق
جني… اتسرق وانا معايا جو يا جو
يوسف ابتسم… حبيبتي يا جوجو هنروح نجيب هدومك اخر اليوم
جني…. اه احسن حاجه البت دي مش عجباني دانا عندي شوية قمصان هيجننوك
يوسف… اكتر من كده يا قلبي
جني… طبعا انت لسه شوفت حاجه
🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
في السوق مشيت رحمة بخطوات عارفة. طريقها ودخلت في شارع ضيق جدا وفيه ناس شكلهم زي البلطجية
وقفت رحمة وندات علي واحد حمو يا حمو
جالها واحد طويل وجسمه مليان عضلات هي قلقت لكن في نفس الوقت مبينتش…. يانعم
رحمة بهدوء…. عاوزك في موضوع واللي انت عايزة هدهولك
حمو كان في حاولي اربع غرز في وجهه وغير الجروح وكان شكله بيخوف الناس منه
…. ايه هو
رحمة… هقولك
بعد نص ساعة مشيت رحمة من عنده وطلعت جابت الاكل اللي طلبته جني وجهزته كله في ساعتين ونص
ورجعوا هي ويوسف ومعاهم شنطة الهدوم بتاعتها
قالت لما شافت الشنطة. … كويس انك شلتي الشنطة طلعتي بتفهمي
رحمة ابتسمت… شكرا يا جني
جني اتجننت منها ودخلت الاوضة ورست الشنطة بتاعتها في الدولاب وهي بتكلم يوسف بت باردة باردة يا يوسف هتشلني
يوسف حضنها من ضهرها وقال… ملكيش دعوة بيها يارب هي اللي تتشل ونخلص منها يا قلبي
ما تجيبي بوسة علشان انتي اصلا وحشتيني
جني بدلع… ياجو وانت كمان بس انا جعانة جدا تعالي ناكل الاول
خرجوا رحمة حطت الاكل ومديحة وسعاد لسه هيقعدوا ياكلوا معهم
جني بحدة… انتوا هتعملوا ايه
مديحة… هناكل يا بنتي
جني… لا يا حبيبتي ده اكل للعرسان ومحدش هياكل معانا علي تربيزة واحده انا عايزة انا وجوزي بس ممكن اسمح ليكم تاكلوا من الاكل لكن مش معانا يا حماتي
مديحة باحراج هي ووسعاد قاموا من علي السفرة وشافت ابنها بياكل ومش معترض علي كلامها
مديحة باحراج…. اسفين يا بنتي تعالي يا سعاد
ودخلتوا اوضتهم
سعاد بغيظ… شايفة يا اما
مديحة بغل… بنت الكل*ب وللهي لاربيها بس تصبر عليا
اما رحمة كانت تجلس في المطبخ مبتسمه
يوسف بهدوء…. خفي شوية عليهم يا جوجو
جني بدلع… يعني يرضيك يقطعوا اللحظة بينا وانا عايزة اكلك بإيدي من غير ما اتحرج يا جو
يوسف ابتسم…. براحتك يا قلبي
جني بدلع…… خد يا حبيبي كل الصابع ده من ايدي
يوسف بهدوء… تسلمي يا عمري
خلصوا اكل ودخلوا الاوضة وكانت جني تتعمد ان تصدر اصوات ضحكهم العالية مع بعض الكلام المستفز
رحمة بابتسامة واسعة… بكره الفرح هيدخل حياتي
وقعدت تكتب جواب
🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
في صباح يوم جديد
كلهم كانوا نايمين ما عدا رحمة
بعد نصف ساعة سمعت رحمة تكسير القزاز البلكونة وصرخت بشدة وكان كمية طوب بتتحدف علي البلكونة….. يوسف يوسف صرخت رحمة باسمه وهو قام بفزع وشاف البلكونة و القزاز والحاجة اللي بتتحدف كلهم قاموا مخضوضين
يوسف… مين ابن ********اللي بيعمل كده
سمع صوت عالي جدا بيقول… لو راجل انزل يا ابن ******* كانت الالفاظ شديدة
نزل يوسف وكلهم نزلوا وراه بخضة ما عدا رحمة
تحت في الشارع كان يقف واحد شكله مشوه بمعني الكلمة من كتر الجروح اللي فيه وماسك ساطور وبيقول… ابعد حريمك لان بنا حساب هيتصفي يا لا
يوسف بضيق.. انا عملتلك. ايه يا جدع انت انا كلمتك
الشاب… بتلسن زي النسوان عليا والكلام وصل لغاية عندي
يوسف بعصبية. هو انا اعرفك علشان اتكلم عليك يا جدع انت
الشاب بصوت عالي لاصحابه… الواد ده انا مش هسيبه النهاردة يوم امه اسود
يوسف بعصبية… ما تحترم نفسك يا جدع انت ولا انا هخاف منك علشان ماسك الزفت الساطور ده
الشاب…. من ناحية هتخاف انت هتخاف
يلا يا رجالة عايزه يتعلم الادب بس بتربية بقي ها بتربية
اكتر من خمس رجال كانوا يضربون فيه وكانت التلاته يصرخون بشدة وبعد ساعة
الشاب قال… كفاية عليه كدة انه يتعلم الادب
يلا ابقي روحوا بلغوا البوليس علشان نعلق رقبته علي باب الحارة
مديحة ببكاء… مش هنعمل حاجه اقسم بالله
الشاب بنظرة مخيفة… ايوه كده
سعاد وجني كانوا بيعيطوا وراحوا سنده وهو كان يصرخ كالنساء من الوجع
وطلعوا فوق ونادي علي رحمة ولكن هي مردتش عليهم
جني بغضب… انتي يا زفته
ولكن مفيش رد سعاد راحت تدور عليها ولكن لا يوجد ليها اثر دخلت غرفتها ولكن صرخت بشدة
كلهم جريوا عليها ماعدا يوسف الي مكنش قادر يتحرك
دخلوا شافوا دولاب سعاد مقلوب راسا علي عقب
مديحة جريت علي اوضتها
وكذلك جني
مديحة صرخت اتسرقت يلهوي يلهوي شقي عمري عمري كله 200000 جنية والدهب كله يلهوي ياما يانا
جني دخلت اوضتها وفتحت الدولاب وشافت الفلوس اللي كانت حطاها في شنطة في الودلاب ومخبيهم كويس وجريت علي الشنطة اللي فيها الدهب وصرخت بحسرة وبكت… ينصبتك السودة يا جني يالهوي يا اما يالهوي
خرجت جني وقالت.. بنت الكل”ب سرقتني. دي سرقتنا كلنا
سعاد كانت تبكي… حتتين الدهب اللي كانوا حلتي يا ناس دانا هبلغ عنها بنت *****
مديحة من الصدمة مكنتش بتتكلم
سعاد… احنا نطلع علي القسم ونعمل فيها محضر
ايه الورقة اللي واقعة دي
سعاد كانت بتتكلم ولكن لفت نظرها ورقة واقعة علي الارض
مسكتها جني وفتحتها بغضب ومكتوب فيها وقراته بصوت عالي
(هههههههه تعيشوا وتاخدوا غيرها يا حبايب قلبي
اه انا اللي سرقتكم وانا السبب في الضرب اللي اضربته يا يوسف وخدت كل اللي حلتكم حق كل اللي عملته فيا وكل العذاب اللي اتعذبته علي ايديكم هنسي في يوم اني شوفتكم او اني عرفتكم استحملت قرف اهلك وعذبهم فيا وانت ومعاملتك القذرة معايا وانت جاي تكمل عليا وتتجوز واحدة تانية غيري ومين جني اللي بتغير مني وبتكرهني علشان احسن منها واجمل منها ايوه سرقتكم ومتحاولش تتصلوا بالبوليس لسبببين اولهم الفلاشة اللي انا سيباهلك جوه يا جو
والتاني التقرير بتاع المستشفى اللي اثبت اني كنت مضروبة وسهل كده اخل اي حد يضربني واطلع علي القسم واقول انكم ضربتوني وبعد ما لقيتنوني اغمي عليا رمتوني في الشارع وسهل طبعا اخلي الناس اللي في الحته تشهد معايا لانهم عارفين بعمايلكم القذرة معايا وهتدخلوا السجن انت وامك واختك وطبعا العروسة مراتك وهقول انكم ضربتوني علشان اعترضت انك اتجوزت عليا
اما السبب الاوليني فاكر لما اشتغلت مع تجار المخدرات وكنت بتوزع انا بقي خليت واحد من اللي كنت شغال معاهم جبلي دليل متصور ليك. من زمان وللي سايبلك نسخة منه يا حبيبي
طلقني وهقولك الورقة تسبها فين هبعتلك رسالة ورقة الطلاق تبقي جاهزة قبل يوم الخميس لو جه الخميس وبعتلك. المكان ومجبتش الورقة ساعتها.
هبعت الفيديو الحلو للبوليس وانت وحظك يا جو
ودي كانت نهاية الرسالة
وفاقوا علي صدمة وقوع مديحة
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة رحمة)