روايات

رواية اسلام الفصل التاسع 9 بقلم جاسمين محمد

رواية اسلام الفصل التاسع 9 بقلم جاسمين محمد

رواية اسلام الجزء التاسع

رواية اسلام البارت التاسع

رواية اسلام الحلقة التاسعة

اسلام لسه هتتكلم لقت اسر بيرن اتوترت ومبقتش عارفه تعمل اي
امها… مالك مين بيرن
اسلام بتوتر… ها ده يبقا…
االام… مالك مين بيرن
اسلام… ده يبقا عمي عبدو اكيد بيرن عشان يطمن عليكي
الام… اه طيب افتحي عليه وكلميه
اسلام… حاضر بس هطلع بر عشان ممنوع الكلام في التلفونات هنا
الام… تمام روحي
اسلام طلعت بر الاوضه وفتحت علي اسر
اسر بعصبيه… مش بتردي ليه بسرعه
اسلام… كنت جو مع ماما فمعرفتش اتكلم قدامها
اسر… اممم طيب امك عامله اي

 

اسلام بصوت واطي.. انت لسه فاكر تسال
اسر… بتقولي اي
اسلام.. ها لا مش بقول المهم امي كويسه الحمدلله
اسر.. تمام وهتطلع ايما
اسلام… بليل
اسر.. تمام توصليها وتيجي علي الفله عشان عايزك
اسلام… بس مينفعش اجي واسيب امي لوحدها
اسر بعصبيه… امك معاها اخواتك وانا كلامي يسمع انتي سامعه سلام وقفل السكه في وشه
اسلام… اسر اسر بس هو كان فصل السكه
اسلام بحزن… ياربي اقف جنبي مش عارفه اعمل اي ولا اقول لامي اي لم متلاقنيش جنبها
سيف كان واقف وسامع… مالك وهتروحي فين
اسلام بصدمه… ها
سيف.. مالك
اسلام… ها لا مافيش حاجه وفكرت تقول لسيف الحقيقه بس خافت عشان اسر منعها تعرف حد
سيف… مالك ردي
اسلام… مافيش حاجه يلا ندخل نشوف ماما
سيف بشك… اممم تمام يلا

 

بليل
اسر كان طالع رايح يركب العربيه عشان يروح الفله بتاعته
ملك مسكت ايدو وبحب… رايح فين يلا نطلع انا وانت
اسر بصلها بعصبيها انها تسيب ايدو
ملك خافت من شكله سابت ايدو بسرعه وبخوف… في اي
اسر… أنا قولت كذا مره متلمسنيش ولا تلمسي حاجه تخصني ولا لا
ملك بتوتر… اه
اسر… طيب والكلام مش بيسمع ليه ملك انتي بنت عمتي وانا ساكت عشان كدا بس انا لو قلبت هنسي عمتي نفسها فتسمعي الكلام يابنت الناس والا مش عارفه انا ممكن اعمل اي وسابها واقفه ساكته وخايفه وركب العربيه ومشي وهي واقفه مش قادره تتكلم
مي جت من ورها وبخضه… ها وافق
ملك فاقت من سرحانها وبعياط… لا هو زعقلي وسابني ومشي وقالي اني لو لمست حاجه تخصها او حاجه ليه هيزعلني
مي… وه ليه كدا بصي من الاخر تعالي نكلم عمي ونحكيلوا وهو بقا يتصرف معا
ملك بعياط… ماشي يلا
*********************
اسلام قاعدها في اوضتها ومتوتر ورايحه جي وعماله تفكر في فكره تطلع منها من البيت اسراء اختها دخلت عليها
اسراء… مالك في اي شكلك مش عاجبني من وقت الاتصال من عمي عبدو في المستشفي
اسلام بتوتر.. ها لا عادي

 

اسراء مسكت ايدها وقعدتها علي السرير وقعدت جنبها وبحب… احكيلي انا اختك وجنبك ودايما بنحكي لبعض كل حاجه
اسلام بحزن…. بس مينفعش احكيلك اللي حاصل
اسراء بستغراب… ليه اي حاصل في اي قلقتيني ماما كويسه صح
اسلام… اه كويسه الحمدلله
اسراء… طيب امال في اي
اسلام راحت قفلت الباب ورجعت قعدت جنبها
اسراء بشك… اسلام لازم تحكي في اي ومنين اصلا جبتي فلوس العمليه وكل حاجه لازم اعرفها دلوقتي اوعي تكوني بعتي شرفك
اسلام بعصبيه…. مستحيل اعمل كدا انا بس اللي عملتوا اني وافقت علي شروطه واتجوزته
اسراء بصدمه… اتجوزتي مين
اسلام استوعبت هي قالت اي فقامت من مكانها وبتوتر… ها
اسراء مسكتها من دراعها ولفتها ليها… اسلام احكي في اي ومخبي اي عليا
اسلام بعياط… هو اجبرني اتجوزه عشان يديني الفلوس اعمل العمليه لماما
اسراء… مين ده
اسلام… استاذ اسر المدير
اسراء بصدمه… انتي بتقولي اي وكيف حصل ده
اسلام بعياط… امبارح لم بيت بر كنت عندو عشان اتجوزنا امبارح عشان شرطه اني اتجوزه واني اسمع كلامه عشان يزلني علي كل اللي عملتوا فيه
اسراء بصدمه وبحزن… يعني انتي بقيتي مراته

 

اسلام بلهفه… لا انا مراته علي الورق بس يعني فتره وهيطلقني
اسراء… بس انا مستحيل اسيبك ليه انتي كنتي بتحكي انه شخص عصبي وقاسي وشرير اووي
اسلام بلهفه… لاي انتي متعمليش حاجه خالص وكمان توعديني ان مستحيل حد يعرف باللي حكنا دلوقتي ارجوكي عشان ميعملش حاجه عشان منعني اعرف حد
اسراء… مينفعش اقعد ساكته واسيبك بدمري حياتك وبضيعي كدا
اسلام… متخافيش عليا مستحيل اخليه يلمس شعره مني طول التلت شهور اللي متفقين عليهم واول ميخلصوا هخلص منه واعيش حياتي
اسراء بعياط… بس مينفعش اسيبك دايما بضحي بنفس عشانا كل مره
اسلام… انا اختك ومن واجبي اني اكون جنبكم ومخليش اي حد فيكم يتاذه بس مش عايزه غير حاجه واحدها بس
اسراء بلهفه… اي هو
اسلام… انك تقفي جنبي
اسراء… انا مستحيل اسيبك ابدا وحضنتها وقعدو يعيطوا وقطعهم رن تلفون اسلام بيبصه لاقي اسر اللي بيرن
اسراء واسلام بصوا لبعض واسلام مسكت التلفون وردت
اسر… اخرتي ليه فينك
اسلام… جي هو في الطريق
اسر… تمام اخلصي وتعالي
اسلام… حاضر واسر قفل في وشها السكه

 

اسراء بغضب… عايز اي ده
اسلام… عايزني اروحلوا
اسراء… لا مش هتروحي وانا مش هسيبك تروحيلوا
اسلام… مينفعش ارجوكي اقفي جنبي بس سيبيني اعمل اللي عايزه عشان اخلص هو ليه فضل كبير انه انقذ امي وانا عندي استعداد اعمل كل اللي بيطلبوا
اسراء.. بس
اسلام.. مبسش انا هروح بس انتي حاولي تفضلي مع ماما لحد مرجع واوعي تقولي ليها حاجه ارجوكي
اسراء. بحزن… حاضر
************
اسر قاعد عمال يشرب ومتعصب جدا واسلام وصلت
اسر بغضب… ملسه بدري ياهانم
اسلام بقلق… مكنتش قادره اسيب ماما
اسر بغضب وهو اصلا مكنش في و عيه… وانا اعملها اي ياك تموت انا لم ارن عليكي تيجي في ثانيه انتي سامعه وقام مسكها من دراعها بجامد
اسلام بحزن… اااه حاضر بس سيب دراعي بتوجعني
اسر بغضب… استحملي زي ما انا كل يوم بتوجع واستحمل لوحدي وساب دراعها وقعد مكانها
اسلام بستغراب….. بتتوجع
اسر… اه بتوجع بتوجع لم اشوف عمي ناصب علي املاك ابوي بتوجع لم اشوف امي في حضن عمي عش

 

ان متقدرش تتحرم من الورث والاملاك والغني بتوجع لم ابقا قاعد مع ناس مش عايزيني ولا في حد بيحبني انا كل يوم بتوجع ومحدش حاسس بي
اسلام عيطت علي كلامه وقربت بحنيه… اسر
اسر زاحه في الارض وبغضب… انا مش عايز حد يعطف عليا يلا قومي هاتي ميه وتعالي اغسلي رجلي
اسلام…. بس
اسر وقف من مكانه ومسكها من بوقها بقوه وبعصبيه… مش عايز بس قولت اخلصي يلا روحي
اسلام بحزن… حاضر حاضر وراحت جابت الميه وبدات تغسل رجل اسر وهي عماله تعيط وهو بيشرب
اسلام بحزن… خلصت
اسر مسكها من شعرها وشدها وطلع بيها فوق ودخل الاوضه بتاعته
اسلام بعياط وخوف… اسر ارجوك ابعد عني
اسر رمها علي الارض وبغضب… انتي مكانك في الارض فنامي هنا في الارض وانا هنام علي السرير لحد الصبح
اسلام بعياط… سيبني اروح لا امي طيب ارجوك
اسر ميل عليها وبغضب… مش عايز اسمع صوتك انتي سامعه وقام اترمي علي السرير ونام وهي قعدت تعيط لحد الصبح
الصبح
اسر صحي لاقي اسلام قاعدها عماله تعيط وعيونها حمر
اسر بستغراب وهو ماسك راسه بوجع… انتي قاعدها ليه كدا
اسلام عماله تعيط ومش بترد
اسر استغرب راح قام وجه يقرب منها رجعت بعيد بخوف منه… اسر ارجوك سيبني اروح

 

اسر باستغراب… في اي طيب
اسلام… سيبني اروح بس ارجوك
اسر… حاضر بس اهدي وقومي روحي
اسلام اول ماسمعت كدا قامت مشت علطول واسر قعد علي السرير ومسك راسه من الوجع وعمال يفتكر اي حصل امبارح

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اسلام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى