رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم دينا النجاشي
رواية وهل سيأتي جبر قلبي الجزء الخامس والعشرون
رواية وهل سيأتي جبر قلبي البارت الخامس والعشرون
رواية وهل سيأتي جبر قلبي الحلقة الخامسة والعشرون
تقي وهيا تكتم ضحكتها تعالى ندخل جوه وقبل ان تتحرك رن جرس الباب
زين لتقي مستنيه حد؟
تقي برفض لا
فتح زين الباب وكانت المفاجأة= ادهم
ادهم بستغراب= زين
رحيل بتفاجأ= دكتور زين
زين بستغراب= رحيل
نظرت تقي من ورأ زين لتري سبب علامات
التعجب الظاهرةعلي وجهه بفرحه رحيييييل
رحيل بنفس الفرحه ياعمري الحمد لله انك بخير وحشتيني
تقي بدموع انتي كنتي فين خوفتيني عليكي جدا حولت اكلمك كتير ورحت بيتك سالت اكتر من مره وست جارتكم قلتلي انها مشفتكوش من ايام
رحيل بدموع هي الأخري قامت بمسح دموع تقي حقك عليا ياحببتي مشيت من غير ما ااقولك بس غصب عني
نظرت رحيل لزين بتسأل ونفس النظره من تقي لأدهم
ادهم بهدوء وأم لها انا ادهم الشرقاوي جوز رحيل
تقي بصدمه اييي
زين بهدوء اتفضل ياادهم
ادهم بابتسامه عاش من شافك ياوحش
زين بابتسامه مين يصدق ان الاوركا نفسه موجوده هنا…
“”””الاوركا= تعني الحوت الق*اتل او السفاح ويعد شبيها بذئاب من حيث استرتيجية الق*تل فهوا من اخطر انواع الحيتان ويعرف بـ امتلاكه اجرأ استرتيجية الصيد والوحيد القادر علي قتل القرش الابيض ويتميز ببعض القدرات التي ينتج عنها طاقه قادره علي اضائة نيويورك كامله ويمتلك اشرس استرتيجية هجوم
لهذا لقب ادهم بهذا اللقب لانه من امهر رجال المخابرات يشبه الاوركا في عمله “”””””””
ادهم بابتسامه من هنا ورايح شكل مقابلتنا هتكتر
دخل كلا منهم وقام والد تقي بالترحيب بهم وذهبت الفتيات لعمل مشروبات وقصت كلا منهم حكايتها للآخري
رحيل بصدمه كل دا يحصلك من غير ما اعرف ؟
تقي وهيا تضحك بذمتك ما تنكتب روايه؟
رحيل بنفس صدمتها والله الوكيل تنفع وتنفع كمان
ضحكت تقي علي رد فعل صديقتها وبعدها قدمو المشروبات وجلسو جميعهم مع بعض
رحيل باستغراب وهيا تنظر لأدهم هوا انت تعرف دكتور زين منين يا ادهم؟
ادهم بهدوء كنت في مهمه قبل كده برة مصر ومن حسن حظي قابلت زين ساعتها المهمه كانت اتكشفت واتعرف ان في ضابط ما بينهم بسبب ان في جاسوس كان بينا بيوصلهم المعلومات وساعتها يـ اما يقت*لوني وياخدو الفلاشه اللي قدرت اجمع بيها المعلومات السريه بتاعتهم او احاول افكر في خطه تطلعني بسرعه وقابلت زين وقت محاولتي للهروب منهم واتعرفت عليه وادتله الفلاشه عشان يوصلها بس لما شاف الهجوم اللي حصل من بعيد مقدرش يسيبني ومع بعض خلصنا عليهم كنت متفاجأ من مهاراته القت*اليه واتصحبنا علي بعض وكل مده كنا بنتقابل في سهره وخروجه بس من فتره اتشغلنا واللي كان ما بينا تلفيونات
رحيل بانبهار الله ما تاخدني معاك مره ياادهم اشوف الاكشن والضرب ده
نظر لها ادهم وهوا يرفع احد حاجبيه وانفجر زين وتقي من الضحك
__
__مرت الأيام علي الجميع
__وكان زين بعد العمل يذهب ليري تقي؛ اما ياسين فكان منكب في العمل ولم يري حور منذ ذلك اليوم ،وحور تحاول ان تتخطي موضوع خطوبته وحبه لأخري لكن قلبها لم يعد يحتمل جائت ايام الامتحانات وانتهى الجميع منها بفرحه
في الحديقه الخاصه بمنزل عائلة زين كانت تجلس حور شارده فقطع شرودها اتصال هاتفي
حور بابتسامه قامت بَـ الرد وبهدوء اخبار صحبي اي ليك وحشه والله يا شكري
“”فكانت زميلة حور من المدرسه الثانويه وتنديها حور بلقب شكري نسبتا لأبيها فهي تدعي نرمين شكري”””
في ذلك الوقت اتي ياسين للمنزل ورآها واقفه فقترب منها واستمع لمكلمتها
ياسين بغضب حوووور
حور بخضه انتفضت من مكانها اي في اي ؟
ياسين بغضب وهوا يقترب منها امسك الهاتف واغلق المكالمه ونظر لها وهوا يجز علي اسنانه مين اللي كنتي بتتكلمي معاه؟
حور بستغراب مين اي انا مش فاهمه ؟
ياسين بغضب متعمليش فيها البريئه
حور وقد نزلت دموعها من جملته وبنبره حاولت ان تكون هادئه لا يايسين انا مش بعمل فيها بريئه ومش فاهمه تقصد اي ؟حتي لو انا غلط فـ دا ميدلكش الحق انك تزعقلي او تتعصب عليا وبدموع لا تستطع السيطره عليها ولا ليك انك تعاتبني .
ضغط ياسين علي يده بقوه واقترب منها لا ليا اعاتبك ولو وصل اني اموتك هموتك كمان لما اسمعك بتكلمي واحد وبتقوليله وحشتني
حور وقد زاد بكائها وبصوت عالي وانت مالك انت؟ اكلم واحد او مكلمش دي حياتي ولا انت ليك الحق تحب وتشوف حياتك وانا افضل طول عمري معلقه نفسي بيك مش بلاقي منك غير وجع وجع وبس وبكل بجاحه جاي يقولي بتكلمي مين ومتعمليش فيها البريئه قامت بلكمه في صدره ودموعها تنزل بغزاره انا بكرهك بكرهك علي قد الوجع اللي سببتهولي بكرهك وبتمني مشوفكش تاني يايسين ووعد مني هحب غيرك وهنساك وهندم علي كل دقيقه حبيتك فيها هندم
كان ياسين ينظر للحاله التي بها حور بوجع فهو يتمني لو اخذ كل ما تشعر به من الم ويضعه كله في قلبه ولا تتألم هي
بتر كلامها وهوا يسحبها اليه ويقوم بتقبيلها بكل الحب والمشاعر التي يخبئها في قلبه… فتحت حور عينها بصدمه وامتلأت بدموع فـ اغمضتها لتنزل دموعها بحريه احاطة رقبته وشاركته قبلته وهي تتمني الا تستيقظ لو كان حلما احاطها ياسين اليه اكتر وكأنها يأكد لها انها تمتلكه وتمتلك قلبه وبعد مده لا يعلم منهم مدتها ابتعد ياسين وهوا لا يزال يحيطها وينظر في عينها بحب حقك عليا عارف اني وجعتك بس غصب عني.. مسح دموعها برقه وهوا يطبع قبله مكانهم دموعك غاليه عندي زي ما قلبك غالي عندي بس كنت مستني الوقت اللي ااقدر فيه احافظ علي حبك واكون فعلا استحقه مكنش ينفع غير اني اتعامل بحذر لانك اغلي من اني احبك غير في العلن والعالم كله عارف انك ملكي.
حور وهيا تستمع له ودموعها لا تتوقف طيب والبنت اللي كنت هتخطبها !
تنهد ياسين بحب وقام بضمها عشان خاطري بطلي دموع ،ابتسمت حور وقامت بضمه اليها اكثر .
_
__في اليوم التالي___
_ استيقظت تقي علي إتصال من زين
تقي بنوم الو
زين بحب صباح الخير يا روحي
تقي ببتسامه صباح النور
زين بحب صحصحي كده بسرعه وجهزي نفسك عشان في عربيه تحت البيت مستنياكي
تقي وهيا تعتدل وتفرك عينيها عربية اي ؟وليه؟
زين بحب اسمعي الكلام يلا هاخدك مكان يعجبك
ابتسمت تقي بفرحه وبصوت يظهر فيه مدي فرحتها فوريره
ضحك زين عليها واغلق الخط
جهزت تقي نفسها وذهبت لتعلم والدها انها ذاهبه مع زين لكنه لم يكن موجودا في البيت استغربت الي اين ذهب وقامت بالاتصال به لكن هاتفه مغلق فـ ارسلت له رساله حتي لا يقلق عند رجوعه وبعدها نزلت بسرعه وصعدت السياره وهي سعيده ..
بعد مده من الوقت وصلو امام فندق نظرت تقي للفندق باستغراب وهي تفكر فقطع تفكيرها احدي الفتيات .
مدام تقي اتفضلي معانا وأمت تقي بهدوء وذهبت معهم واعجبها الفندق كثير فهوا جميل بطريقه تريح العين وقفت الفتاه امام جناح وبابتسامة اتفضلي دا الجناح الخاص بحضرتك
تقي وهي تشاور علي نفسها انا
البنت بابتسامه ايوه دا الفندق الخاص بـ زين بيه وهوا قلنا نحجز جناح ليه وحضرتك
تقي بتوتر وهي تفرك يدها اها مرسيه تنفسة بهدوءوهيا تغمض عينها وبعدها فتحت الباب وانصدمت مما رأته
____
__عند ياسين_
__ كان يتحدث في الهاتف عملت اللي قلتلك عليه؟
الشخص من الجانب الاخر ايوه يايسين بيه كله جاهز.
ياسين بهدوء برافو عليك واغلق الهاتف وهوا يبتسم
وبعدها قام بـ إرسال رساله لزين
عند تقي وقفت بصدمه عند دخولها الجناح
و تحدثت بصدمه رحيل وحور
ونظرت لبعض الفتيات الموجودين باستغراب
ذهبت حور بتجاهها وقامت بسحبها للداخل الف مبروك يا اجمل عروسه في الدنيا
تقي بستغراب عروسة ومبروك علي اي؟
رحيل وهيا تقترب منها بابتسامه النهارده فرحك يا جميل وقامت الفتيات بـ اخراج فستان ابيض انذهلت تقي عند رؤيته فكان جميل لدرجة ان عيونها ادمعت لم تتخيل ان ترتدي فستان ابيض بذلك الجمال قامت حور ورحيل بضمها مبروك ياقلبي ابتسمت تقي بفرحه وسعاده كانت تتمني ان تراه في ذلك الوقت حتي تجري عليه وتقوم بضمه ولتعلمه كم هيا تعشقه .
بعد مرور وقت علي تجهيز تقي كانت كـ اميره رقيقه جدا انبهر الجميع بجمالها وبفستنها التي فصل لها فقط فصل لعشق الزين
وانتهو الفتيات ايضا من تجهيز انفسهم فكانت حور كـ الحوريات في جمالها ورقتها التي تخطف القلب ورحيل كانت فائقه فجمالها يريح عين كل من ينظر لها
صعد زين لأخذ حبيبته فكان يرتدي بدله سوداء خصصت لاجله فكانت تظهر قوامه القوي وذادت من جاذبيته.
دخل زين لجناح وقلبه يتسارع وعندما رآها وقف ينظر لها بذهول فكم كانت جميله ورقيقه اقترب زين من تقي وطبع قبله علي جبينها بحب وبنبره خفيفه ربنا يحميكي ويحفظك من العين ياعشق الزين.
ابتسمت تقي بحب ووضع زين يدها بيده وغادر بها للقاعه والفتيات خلف تقي.
فتح باب القاعه فكانت تعج بـ الكثير من الأشخاص ومزينه بطريقه ابهرت تقي ونظرت لزين بحب وكأنها تقول له بعينها انها اسعد فتاه في العالم اشتعلت الاغاني عند دخول زين وتقي ونزل الصفير من اصدقاء زين والتصفيق من الموجودين وزادت فرحة تقي وهي تري جميع اصدقائها وهم يشاورون اليها فهو لم ينسي اي شئ .
تقي بحب قامت بضم زين مما زاد الصفير والتهنئه وبنبره خفيفه بحبك
زين وهوا يضمها اليه اكثر وانا بعشقك
عند ادهم نظر بتجاه فتاته بانبهار واقترب منها وطبع قبله علي جبينها بحب وبنبره خفيفه طالعه زي القمر
رحيل بابتسامه واسعه انت اللي زي القمر
ضحك ادهم بحب ووضع يده في يدها وغادر فتنهدت حور ونظرت لهم ببتسامه..
عند تقي وزين اشتغلت اغنيه هادئه فسحبها زين لترقص معه وضمها اليه وهوا يرقص معها علي نغمات الاغنيه وبنبرة فرح انا اسعد واحد في الدنيا لإنك في حياتي ياتقي
تقي بدموع ربنا يحفظك لقلبي يازين
بعد الانتهاء من رقصتهم جاء اصدقاء زين لتهنئته واصدقاء تقي أيضاً وبعدها جاء والد تقي وقام بضمها مبروك ياقلب ابوكي
تقي بدموع الله يبارك فيك يابابا وبابتسامه يعني كنت متفق معاهم من ورايا ؟
فابتسم والدها بحب وطبع قبله علي جبينها كنت عاوز اشوف الفرحه اللي شايفها في عنيكي دلوقتي.
وبعد مده من الفرح والتهنئه وقفت الاغاني واغلقت الإضائه وعم الصمت مما ذاد استغراب الجميع وبعدها سلط النور علي ياسين وغمز له زين فاقترب ياسين منها فكانت واقفه لا تفهم اي شئ وتنظر له وعينيها تستفسر نزل ياسين علي ركبته وسط صفير وتسفيق الجميع من حوله فتح علبة واخد منها الخاتم ونظر لحور بحب وقلبه يأكد علي ذلك تتجوزيني ياحور ؟؟؟؟وقفت حور مزهوله من الامر ولم تستطع الرد فابتسم ياسين بحب ورددها مره اخري تتجوزيني ياحور امتلأت عين حور بدموع ووأمت له موافقه وقف ياسين ولبسها الخاتم فارتمت حور في حضنه فقام بضمها وحملها من علي الارض وهي تحيط رقبته وسط جميع من يهنئون لهم ياسين بنبره. خفيفه بحبك
حور بدموع قامت بضمه اكثر وانا بعشقك
___
وهل سيأتي جبر قلبي ؟
نعم لقد جبرني الله جبرَ حنان ورحمة وقوة وعلو في كل مكان انكسرت منه نفسي حتى أطمَأن قلبي بهِ.
ليتَ اللّٰه يختارني ،
فيؤدِّبُني ، وَيغفرُ ذَنبي ، ثُمَّ يَشرحُ صَدري ، وَيُعظّمُ قَدري ، ثُمَّ يُعلّمُني ، وَ يُسمِّعُني ، وَيُفقِّهُني ، وَيُثبِّتُني ، ثُمَّ يُهيِّئُني للقاءهِ ؛ ويُحبُّ لقائي فيرزُقني حُسن الخاتمة..
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وهل سيأتي جبر قلبي)