رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل الحادي عشر 11 بقلم دينا النجاشي
رواية وهل سيأتي جبر قلبي الجزء الحادي عشر
رواية وهل سيأتي جبر قلبي البارت الحادي عشر
رواية وهل سيأتي جبر قلبي الحلقة الحادية عشر
__في الشركه الخاصه بزين وياسين
____كان يجلس ياسين في مكتبه يفكر كيف يقابلها او سيتحدث معها فاليوم التي تم به كتب كتاب زين من حسن حظه لم تكن هناك فرصه ليحدثها فهوا لا يعلم كيف يبدأ معها الحديث لا يعلم هل نست ما حصل بالماضي ام لا زال يؤثر عليها فهوا كان يتابع اخبارها دائما لم يفت يوما عليه إلا و يعلم كيف عاشته كان معاها في كل دقيقه
يعلم كم تألمت لغيابه ويعلم انها كانت تظل يومها كله في غرفتها تبكي وكم مره ذهبت بها المستشفى وكيف تدهورت حالتها, امتلأت عينيه بدموع لوجع صغيرته التي تسبب به لكنه اراد ان تشغل بالها بمستقبلها ارادها ان تنسي هذا الحب فهيا كانت صغيره جدا علي حمل كل تلك المشاعر اردها حره لا يحمل عقلها وقلبها كل هذا الألم لكن كان علي خطأ فصغيرته كانت تحبه اغلق عينيه وهوا يتذكر غضبها ودموعها عندما قالت انها تعلم حقيقة مشاعرها فتنهد بحزن كان لازم امشي ياروح قلبي مكنش ينفع افضل قدامك وانتي جواكي الصراع ده مكنش ينفع اخون ثقة الناس اللي حبوني وخلوني واحد منهم ربنا يعلم قد اي كنت بموت في اليوم ميت مره قد اي اتعذبت وانا عارف انك بتتوجعي بسببي كنت عايش في العذاب قلت لما تكبري هتفهمي ان الحب دا مكنش ينفع تنهد بحزن علي كل تلك الذكريات وبعدها سمع طرقات علي باب مكتبه ودخول زين
زين بهدوء وهوا ينظر للحزن الظاهر في عينقه خلصت اللي وراك ؟
ياسين بهدوء لسا قدامي كام حاجه
زين وهوا يعلم أنه يتهرب من مقابلة حور مفيش داعي بعدين تبقي تخلصهم يلاا بينا عشان نلحق
ياسين بغضب طفيف زين اعتذر من ماما وقولها هجيلها يوم تاني انا مش فاضي
زين ببرود وهوا ينظر اليه اللي حصل ملكش زنب فيه
فنظر له ياسين بغضب انا مش عاوز اتكلم في الموضوع ده
زين بهدوء لا لازم نتكلم انت مشيل نفسك حمل حاجه ملكش صالح بيها حور كانت متعلقه بيك يمكن اكتر مني بس مش معني كده كنت هتسيب حياتك كلها وتقعد عشانها
ياسين بحزن انت متعرفش كنت بحس بـ اي لما اعرف بتعبها متعرفش لما روحتلها المستشفي كانت بتبكي ازاي وهي نيمه وبتنادي بااسمي ان كانت هي غاليه عندك ومبتستحملش الهوا عليها فهيا برضو بالنسبالي كده ،كان كل يوم بحس اني بموت وانا شايف اني السبب في دا كله.
زين بهدوء بس قرارك كان صح انت كان لازم تعمل كده منكرش اني حاولت اخليك تنزل ووصلت اني اترجاك من خوفي عليها بس مش هنسا يوم ما قلتلي ان كان احتيجها ليا بسببه بتتوجع دلوقتي فبعدين هيبقا اصعب ولازم افضل بعيد عشان تنسي وتقدر تعيش حياتها طبيعي ولازم تعرف ان دا كله غلط وهيأثر علي حاضرها . دينا النجاشي
ياسين بحزن اتمني انه يجي يوم وتسامحني وتفهم اني عملت دا خوفا عليها
زين بهدوء خير بإذن الله وغادرو هما الاثنين الشركه
_____
__في المطبخ__
_ كانت تقي تساعد في عمل العشاء بحب مع والدة زين_
والدة زين بزعل ياحيببتي انتي تعبانه ارتاحي انا هعمل كل حاجه
تقي بحب ارتاحي انتي انا خلاص خلصت وبغضب طفولي علي فكره بقا ياماما انا بقيت كويسه جدا انتي اللي مصره تفضلي تقولي تعبانه
والدة زين ببتسامه علي حديثها خلاص ياستي انا اسفه امري لله
واعدو الطعام في جو مليئ بالمرح
“”””في ذلك الوقت وصل زين وياسين “”””
تنهد ياسين قبل دخوله المنزل فرآها تقف وتتحدث في الهاتف ظل ينظر اليها بعض الوقت واستجمع نفسه واقترب منها وبهدوء حور!!!!!!!!
استمعت حور لصوته شعرت وكأن قلبها سيخرج من مكانه دقات قلبها كانت سريعه لا لم تعد تتحملها فهيا تؤلمها نعم تؤلمها ……… استدارت اليه تجمدت عند رؤيته حاولت اخفاء كم تشتاق إليه فهوا مازال وسيم بل وذاد وسامه فهي لم تراه بهذا القرب منذ مده طويله تمنت لو تضمه او تعاقبه علي الألم الذي سببه لها تمنت ان تساله كيف كانت الحياه دونها فحياتها دونه كانت جحيم تمنت ان تعرف هل اشتاق لها يوما كما فعلت هي
هل تمني رؤيتها كما كانت تتمنى النظر في وجهه دقيقه واحده….. هل كانت علي باله !فهوا لم يغب عن بالها ابدا كانت تريد ان تسأله الكثير لكنها ابتلعت الغصه التي تشعر بها وحاولت التحكم في دموعها تمنت ان تتوقف ضربات قلبها تمنت ان يتركها الوجع التي تشعر به اخفت كل ذلك الوجع وتحدثة
بهدوء وكأن شيئًا لم يكن ازيك ياابيه عامل اي؟
ياسين وهوا ينظر بحب لصغيرته التي صارت كـ اميره من اميرات ديزني تنهد بهدوء واجابها بخير تعالي ندخل اكيد بيستنونا .
وأمت لها بحزن جعل قلبها ينزف اهذا كل ما اراد قوله لا يوجد شئ اخر بعد كل تلك السنين ابتسمت بسخريه علي تفكيرها الساذج ماذا كانت تظن ضغطت علي يدها بقوه حتي تمنع دموعها واقسمت انها ستخرجه من قلبها حتي لو عاشت حزينه بقية حياتها.دينا النجاشي
__
_”عند زين__
_ دخل للمنزل فسمع صوت ضحكات والدته وتقي تأتي من المطبخ فذهب بتجاهه ووقف يتابعهم ببتسامه….
رآته تقي من بعيد فتوترة ونست ما كانت تقوم به
اقترب زين من والدته وضحك علي خجل تقي التي يخطف قلبه فقام بتقبيل رأسها ثم ذهب باتجاه تقي وطبع قبله علي احد وجنتيها التي احمرت من كثرة الخجل نظرت تقي له بتوتر علي فعلته وحاولت الهرب ،الا انها توقفت عند دخول شخص اخر الي المطبخ…..عندما رأته والدة زين وقفت بفرحه سبقتها دموعها ، فقبل رأسها بحب وهيا قامت بضمه وظلت تبكي وهوا يضمها اليه ويلعن تلك السنين والظروف التي فرقته عنها
والدة زين ببكاء كده يايسين اهون عليك كل المده
دي ؟ حرام عليك العذاب اللي شفته في بعدك
ياسين بحزن سيطر علي نبرته حقك عليا غصب عني ابعد عنك المده دي كلها
نظرت لها والدة زين والدموع تملأ عيونها ويدها علي وجهه المهم انك جيت ياحبيبي ومش هسيبك المره دي ابدا
ابتسم ياسين بحب وانا عمري ما هغلط الغلطه دي تاني
“””كانت حور تتابع الامر بدموع دموع لا تتوقف وحزن لا تستطيع السيطره عليه انا السبب في دا كله انا اللي بعدته عنهم انا اللي كنت سبب في الوجع دا كله لما تستطع السيطر علي دموعها وغادرت بسرعه””””
نظر ياسين لتقي ببتسامه وبهدوء مكنش في فرصه نتعرف قبل كده انا ياسين صديق زين ويعتبر اخوه يعني من هنا ورايح تعتبريني اخوكي
ابتسمت تقي بدموع فرأت والدت زين وبكائها والعلاقه التي تجمعهم اثرت بها اكيد طبعا هكون سعيده.
ياسين بصدمه انتي بتعيطي انا قلت حاجه غلط ولا اي طيب خلاص اهدي انا اسف لم تستطع تقي السيطره علي دموعها استغربت الامر لكنها كل يوم تبكي لفرحتها بتلك العائله.
ياسين وهوا يلطم ابوس ايدك خلاص زين لو جه وشافك كده هيعلقني .
ضحكت تقي من بين دموعها عليه وكذلك والدة زين وبعدها خرجو وتقي تمسح دموعها فهيا دموع فرح جبر حب لا تعرف كل ما تعرفه انها تريد ان تبكي فقط .
تقي من بين دموعها ودا وقت نكد بردو تموتي في النكد قد عنيكي
__
_عند زين___
_ انتهى من المكالمه التي جائته وذهب لتقي ليري ان كانت تريد اي مساعده ، لكنه رأها تبكي اقترب منها بخضه ورفع وجهها اليه وبخوف مالك ياتقي حد زعلك ؟
تقي وهيا تحرك رأسها برفض وببتسامه محدش زعلني
زين وقد زاد قلقه اهدي وقليلي في اي ؟وقام بمسح دموعها فنظرت له ببتسامه انا مش زعلانه انا فرحانه.
زين بستغراب فرحانه!!!!! دا انتي عنيكي ورمت.
ابتسمت تقي وبهدوء تحاول تثبيت نبرتها بعيد عنك نكدو فرحانه بعيط زعلانه بعيط
ابتسم زين بهدوء طيب واي سبب الفرحه اللي خلتك تعيطي بالطريقه دي ؟
مسحت دموعها وبابتسامة فرحة مامتك برجوع ياسين واكن روحها الغايبه رجعت ، اللمعه اللي شفتها في عين صحبك واكن جواته حاجه مكسوره ومجرد مامتك ما ضمته ليه رممت تاني، جمعت العيله والحب الموجود طية وجمال والدتك اللي زرعته فيكم…. وباتسامة عارف من جمال قلبها بتغصب اللي قدامها يدعيلها وبضحكه النهارده وانا بصلي لقيتها في دعائي افتكرت امي ساعتها وهيا بتقولي ان ربنا عز وجل اذا احب عبدا دعا جبريل فقال:اني احب فلانا فأحببه،فيحبه جبريل،ثم ينادي في السماء فيقول: ان الله احب فلانا فأحبوه، فيحبه اهل السماء، ثم يوضع له القبول في الارض
ومامتك ربنا بيحبها.دينا النجاشي
“””””كان زين يتابعها وهيا تتحدث وينظر لبرأتها التي تخطف قلبه ودموعها العالقه في عيونها وابتسامتها وهيا تتحدث وفي باله انا اي اللي عملته خير في الدنيا عشان ربنا يرزقني بيكي؟””
تقي بابتسامه كانت تتحدث عن كل ما تشعر به بعد ان جاءت ورأت كل ذلك الحب وببتسامه تعلو ثغرها تعرف بحس ان ربنا جبرني بوجودي معاكم واني ابقا فرد من العيله دي .
زين بحب وهوا يضع إبهامه علي وجهها يتحسسه برقه وينظر في عيونها انا اللي ربنا جبرني انه جعلك من نصيبي ياتقي لو فضلت عمري كله اشكره انه جعلك من نصيبي مش هيكفي.
تقي بدموع وبنبره خفيفه يعني مش ندمان ؟
زين بحب وهوا يقترب اليها اكثر انا لو ندمت علي حياتي كلها مش هندم عليكي.
ابتسمت تقي لكلماته فقغترب منها وقام بتقبيل عين والعين الاخر واقترب من شفتيها فشهقت تقي بسرعه وتركته وذهبت مسرعه فضحك زين علي فعلتها وبحركه سريعه وضع يده بين خصلات شعره يجذبهم للخلف بابتسامه
__
__وبعد دقائق وضع طعام العشاء وجلس الجميع الي ان ياسين قد لاحظ عدم وجود حور فنظر حوله لكن لما يراها ياسين وهوا يقوم من مكانه احم انا نسيت حاجه في العربيه هجيبها وجاي علي طول ___
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وهل سيأتي جبر قلبي)