روايات

رواية اسلام الفصل الخامس 5 بقلم جاسمين محمد

رواية اسلام الفصل الخامس 5 بقلم جاسمين محمد

رواية اسلام الجزء الخامس

رواية اسلام البارت الخامس

رواية اسلام الحلقة الخامسة

اسلام كانت واقفه سامعه وساكته وبتبص لقت اسراء اختها بترن كنسلت وفضلت ترن لحد مبعدت شوي وردت عليها
اسلام… في اي ياسراء
اسراء.. اسلام الحقيني امك تعبانه اووووي
اسلام… طلعت تجري واسر فضل ينادم عليها مردتش عليه
اسر بعصبيه… بقا أنا تمشي ومتردش عليا
سيف… اسر اهد اكيد في حاجه حصلت
اسر… حتي لو اي متمشيش غير لم تستاذن مني
سيف… استنا طيب نعرف في اي الاول
اسر بعصبيه… مش عايز اعرف والبنت دي متكونش موجوده تاني في الشركه انت سامع

 

سيف… بس هي كويسه وشغلها كويس
اسر بعصبيه… حتي لو اي انا مش عايزها برضوا
سيف… حاضر بس اهدي شوي
*************
اسلام وصلت جري علي البيت ودخلت وبلهفه… اسراء ماما مالها
اسراء… معرفش انا جيت لقيتها مغمي عليها وواقعه علي الارض
اسلام بعياط… ماما قوليلي مالك طمنيني
بتعب_ اهد ي انا كو يس ه
اسلام بعياط… فين الكويسه دي انتي لازم تروح للدكتور
_ياحبيبتي اطمني
اسلام… لا مش هسمع كلامك ويلا قومي وقفي تاكسي يااسراء عقبال مجيب ماما ونزل وراكي
اسراء… حاضر ونزلت جري
_يابنتي اسمعيني انا كويسه

 

اسلام… مش هسمع حاجه بس ويلا معايا وسندتها ونزلوا ركبه التاكسي ومشي علي المستشفي
اسلام بحزن… دكتور افحص ماما
_حاضر اهدي يابنتي
اسلام.. حاضر اهو
_مممكن بس تطلعوا بر عشان افحصها
اسلام… حاضر وخدت اسراء وطلعت وقفت بر
******
سيف عمال يتصل علي اسلام مش بترد
سيف بعصبيه… طيب ردي وقولي في اي
اسر… سيف انا طالع عندي مشوار

 

سيف… مشوار اي
اسر… رايح اودي جدتي للدكتور
سيف… اممم اجي معاك
اسر… لا خليك انت هنا عشان لو حصل حاجه تكون موجود
سيف… تمام ماشي
************
ااسلام بلهفه… ها يادكتور ماما اخبارها اي
الدكتور… بصراحه عشان مخبيش عليكي صحت امك خلاص بتنتهي ولازم تتعمل العمليه بسرعه لام تحسبي الايام اللي مامتك هتعيشها
اسلام رجعت لوره ووقعت علي الارض وبعياط… مستحيل ماما مستحيل تسيبني
الدكتور… والله يابنتي مش بايدي والعمليه لازم تتعمل في اسرع وقت
اسراء بعياط… اسلام هنعمل اي دلوقتي
اسلام بعياط… معرفش

 

اسر وصل ودخل هو وجدته وبينادم علي الدكتور… دكتور
الدكتور… جي اهو بعد اذنك يابنتي
الجده.. مين البنتين اللي بيعيطو هناك دول
الدكتور بحزن… دي بنت ولدتها عندها عندها ثقب في القلب والكليتين مدمرين ومطلوب منها عمليه ب تنين مليون وهي حالتهم علي قدهم
الجده بحزن… يعيني ربنا يعينهم يارب
الدكتور… يارب
اسر… دكتور افحص جدتي عقبال معمل مكالمه
الدكتور… تمام يا اسر بيه
اسر طلع يعمل المكالمه وهو بيتكلم من الشباك شاف اسلام واقفه مع شاب بعصبيه…. شوفي اللي عامله فيها محترمه سابت الشركه عشان تيجي تقابل الشاب بس كيف بيتقابلوا هنا وقرب عشان يسمع بيقولوا اي
اسلام… احمد مافيش امل ومش عارفه اجمع المبلغ كله ده منين امي خلاص هتروح مني
احمد… اهدي انا جنبك وهنفكر سوء
اسلام… انا عندي استعداد اعمل اي حاجه عشان اجهز المبلغ

 

احمد حط ايدو علي كتفها وقرب منها… اهدي انا معاكم
اسر بغضب… بقا انتي عندك حبيب الله الله ان مخدت حقي منك بسبب الكف وخليتك متعرفيش ترفعي وشك قدام الناس مبقاش انا اسر الدمنهوري
**تاني يوم**
ااسلام راحت الشركه واول مدخلت بتبص لقت الكل عمال يبصلها بقرف ولسه هتقعد علي الكرسي بتاع مكتبها اسر جه وزاحه قبل متقعد
اسلام بحزن… اسر بيه مش قادره اتخانق معاك ارجوك
اسر… ههههه ليه السهره امبارح كانت تقيله ولا اي
اسلام بستغراب… سهرت اي
اسر بعصبيه… مع احمد اللي كنتي واقفه معا في المستشفي امبارح وحطط ايدو علي كتفك وكان قرب يحضنك
اسلام حاولت تهدي وبهدو… اسر بيه مسمحلكش تتكلم كلمه عليا مدام متعرفش حاجه

 

اسر… هههه مهي اي واحدها عامله علاقات اول محد يجي يكشفها تبان شريفه
اسلام بعصبيه… ضربته بالكف وبعصبيه… قولتلك كذا مره متتكلمش عليا وحش انا اشرف من اي بنت هنا علي الاقل انا اشتغلت من وانا في ثانوي وقدرت اصرف علي نفسي واتحملت زل كتير ودخلت الكليه اللي عايزها وتخرجت وبصرف علي اخواتي وعمري معملت علاقه تغضب ربنا ابدا والكل بيحلف بادبي
اسر بعصبيه… انتي كيف تتجري ترفعي ايدك عليا انتي شكلك حبيتي الموضوع ولسه هيضربها بالكف سيف مسكه
سيف.. اسر اهدي وتعال معايا علي المكتب وانتي ياسلام تعالي ورانا
اسلام… حاضر يااستاذ سيف
اسر كسر المكتب اول مدخل من الغضب
سيف… اسر اهدي
اسر بغضب… كل شوي اهدي اهدي انت مش شايف عملت اي
اسلام بعصبيه… انت اللي كل مره بتوصلني اني اعمل كدا معاك
اسر… وانا هندمك واخليكي تركعي تحت رجلي بس استني
اسلام… مستحيل اعمل كدا
سيف… اسر واسلام اهدو انتو الاتنين

 

اسر… مش عايزه اشوفك هنا تاني انتي سامعه
اسلام… اصلا همشي ومش هوريك وشي ابدا
سيف… كيف والمبلغ اللي كنتي طلبه عشان تعالجي امك
اسلام بحزن… اصلا هوا مبلغ كبير واكيد مش هتردو تدهولي سلفه فامشي احسن مدام سمعتي بتتبهدل اكتر هنا
اسر… فعلا احنا مستحيل نعطي لحد زيك فلوس ابدا واحدها نصابه
اسلام… اسر بيه متتكلمش تاني لو سمحت
سيف… اسر اهدي بقا وارجوك ساعدها امها هتموت اسر انت قلبك طيب وبالاخص مع الامهات ارجوك ساعدها
اسر بغضب… سيف مسمعش صوتك
اسلام.. متترجاش واحد معندهوش قلب ياستاذ سيف وشكرا بعد اذنك
سيف… اسر ارجوك طيب ساعدها وابقا انا اديك المبلغ بس لم ادبرو
اسلام كانت لسه هتطلع
اسر بمكر… موافق اساعدك بس بشرط

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اسلام)

‫4 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى