رواية حب خاطئ الفصل الثامن عشر 18 بقلم شهد سيد
رواية حب خاطئ الجزء الثامن عشر
رواية حب خاطئ البارت الثامن عشر
رواية حب خاطئ الحلقة الثامنة عشر
…:انتي مسقطت*يش بسبب الض*رب محمد خلاني اعملك اجه*اض وخس*رتي الطفل
شهد:ايه!انت بتقول ايه!!
الدكتور:زي م قولتلك انا كدا اقدر ارتاح طالما عرفتي
مسكتو شهد من هدومو وقالت:دنا هوديك ف ستين داه*ية يا وا*طي مو*تلي ابني
زقها الدكتور وقال:انا مالي هو اج*برني بكدا سلام
قعدت شهد ماسكة دماغها وداي*خة
اسلام: معلش اتأخرت عليكي يا حبيب..شهد مالك انتي تع*بانة؟
مسحت شهد علي وشها وقالت:يلا نروح
اسلام:اشربي العصير طيب اللي جبتهولك شكلك داي*خة
شهد:حاضر
اخدت شهد العصير ف اتكلم اسلام:
مين اللي كنتي بتكلميه دا
شهد بتوتر:دا الدكتور اللي سق*طت عندو
اسلام:ااه مالو بقا
شهد:كان بيسلم عليا وكدا
اسلام:وافتكرك ازاي دا
شهد: ازاي
اسلام:يعني اصل اكيد بيشوف وشوش كتير ومش هيفتكرهم كلهم يعني
شهد:مش عارفة بقا يا اسلام يلا بقا نروح
مشيو شهد واسلام علي البيت ومن بعيد بيراقبهم الدكتور
____________________________
(لا اعلم لما يراودني شعور أنني أود اقتلاع قلبي،وألقيه في قاع محيط هادئ علي اطراف الكرة الارضية،حتي أطمئن أن الألم الذي يتزعزع ويتردد داخل صدري تلاشي وابتعد عني بالقدر الكافي،عندما تفترق عن شخصاً ما وهبته روحك وكل مشاعر الحب الأولية داخلك،تشعر أنه سلب منك اكسير الحياة،الشئ الذي يجعلك سعيداً..تري الالوان مزدهرة..ترتفع روحك لتلمس السحب،ف يتركك في منتصف الطريق،حزينا..بائسا..تجر اذيال خيبة ومرارة الفقد،منطفئ ك لوحة قديمة فقدت رونقها عندما إعتلا الغبار العتيق أركانها..لتختفي تفاصيلها الرقيقة الذي أتعب الرسام أصابعه لإيضاحها،وتصبح بالية بلا روح وبلا ألوان،حتي يأتي شخصاً ما ليعيد ترميمها بلمساته الفنية.. أما قلبي قد تلف تماماً ولا أعتقد أن ترميمه يصلح إلا علي يد الرسام الاصلي)..♾️
قفلت جميلة الرواية وحضنتها وقالت: يوسف قلبي..الرسام الاصلي هو يوسف
رن تليفون جميلة ولقتو يوسف ف ابتسمت:
كنت عارفة انك هتكلمني
يوسف:تعاليلي انا مش فاكر اي حاجة من امبارح
جميلة: والاحسن انك متفتكرش،نص ساعة واكون عندك
بعد نص ساعة….
فتح يوسف الباب ودخلت جميلة بعطر مميز ف استنشقو يوسف وقال:
ااه اي الريحة الجميلة دي يا جميلة
ضحكت جميلة وقالت:مع انك زعل*تني امبارح اوي باللي عملتو بس هعديهالك
يوسف:انا مكنتش ف وعيي
جميلة:بس مشاعرك طفحت ياباشا
يوسف:شكلي خر*بتها،اقعدي لحد م اجبلك عصير
جميلة:ماشي
يوسف:اهو بالهنا
جميلة:شكرا
يوسف:انا اسف اوي يا جميلة لو كنت جر*حتك امبارح بس هي دي مشاعري غصب عني
جميلة:خلاص يا يوسف حصل خير وبعدين انت كان عندك حق ف كل كلمة انت معشمتنيش بحاجة،ف خلينا اصدقاء زي م احنا
بص يوسف للارض وسكت
____________________________
اتفضلي يا ماما
اسمهان:فين جميلة دورت عليها مش لاقياها وبرن مبتردش
ياسمين:خرجت يا ماما تتمشي شوية
اسمهان:طب يلا تعالي هنتغدي
ياسمين بحزن:حاضر
نزلت اسمهان ووراها ياسمين ولقو محمد ع السفرة مستنيهم عشان يبدأو اكل
قعدو وبدأو اكل واسمهان لاحظت ان كأن في خلاف بينهم ف اتكلمت:
هاا نويتو ع الفرح ولا لسة
محمد ببرود:مش لو كان فيه جواز اصلا
شرقت ياسمين وفضلت تكح وقالت:عن اذنكو
اسمهان:استني يا ياسمين..اي اللي بتقولو دا يا محمد
محمد:زي م سمعتي يا امي مش هتجوزها
اسمهان:ازاي دا يعني وليه
محمد:يا امي يعني اتجوز وحدة ويبقا ع الورق بس هو دا جواز يعني؟وانا ليه اتح*رم وميبقاش عندي اولاد
ياسمين حست بكس*رة قلبها وطلعت تعي*ط
اسمهان:حتي لو هي كدا مكانش ينفع تجر*حها بالطريقة دي دي بنتي انا بعتبرها بنتي التانية مش هسمحلك تكلمها بالطريقة دي تاني
انا قايمة نفسي اتسدت
محمد استني مامتو تقوم وعمل مكالمة :
الو سمعاني؟ارجعي اتصلي بيها وقوليلها نعمل استشارة اخيرة نتأكد م الرحم
الدكتورة:كفاية كدا انا البنت صعبت عليا وحاسة بالذنب من ناحيتها
محمد بزعيق: اسمعي الكلام انتي هتبقي زي اخوكي ولا ايه انتو الاتنين كل*اب فلوس ورضيتو م الاول يبقا هتكملو
هتقوليلها ان في علاج نزل جديد وفي امل الرح*م ميت*شالش بس هتفهميها ان موضوع الخلفة هيبقا مستحيل انتي فاهمة؟!
الدكتورة:حاضر اللي تشوفو
قفل محمد الفون وقام وجي يمشي لقي مامتو ف وشو
بلع ريقو وقال:اا..رجعتي تاكلي تاني ولا ايه يا امي..ماما انتي مبترديش ليه
اسمهان بجمود:مصيرك تتكشف باللي انت بتعملو دا
محمد:اا..انتي سمعتي ايه
اسمهان:سمعت كل حاجة وعرفت اللي انت عملتو
محمد:انتي فاهمة غلط يا امي
اسمهان: انت مش عايز حد يخلف ليه؟؟
بص محمد للارض ونزلت دمعة منو وقال:انا عقي*م
..بدموع:و تحرم الناس زيك ليه!!؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب خاطئ)