روايات

رواية احفاد الفارس الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد

رواية احفاد الفارس الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد

رواية احفاد الفارس الجزء الخامس

رواية احفاد الفارس البارت الخامس

رواية احفاد الفارس الحلقة الخامسة

في فيلا القناوي ..
في غرفه رعد .
كان قاعد رعد وهو حاسس انه اكيد في كابوس مستحيل يكون الي حصل ده حقيقه معقول كل حاجه انتهت وبنت عمه وعشق طفولته بقا ملك لغيره ياااه علي ده اختبار صعب دخل فريد بحزن عميق علي ابنه .
/رعد انا مش عايز اشوفك كده فاهم خلاص ي حبيبي ملكوش نصيب في بعض .
رعد بدموع وشراسه /دلوقتي بتقول كده ها ياما قولتلك أنها مبتحبنيش مش عيزاني خليني اسيبها كنت دائما تغضب وتقولي انت بتقول أي كلام بنت عمك بتحبك وبتموت فيك انا مش هسمحلك تتدمر علاقتي باخويا مش ده كان كلامك دائما قولتلك لو كسرتني مش هسامحك فاكر واهي كسرتني وداست عليا كمان وانا مش مسامحك ي بابا سامع مش مسامحك ومن دلوقتي خلاص رعد الي كنتوا فاكرينه ضعيف خلاص مبقاش كده واتفضل بقا علشان عايز استريح .
*******************.
في الاسفل …
كان صقر هيتجنن من رفض كمال جوازه من روز .
صقر بغضب /حضرتك بتقول ايه ي عني ايه جوازي انا وروز انتهاء ي عني ايه .
كمال بحده /ي عني الي سمعته انا بنتي متعيش في صراعات الانتقام دي انتوا اعدائكم كتير وانا مش هستنا لما اشوف بنتي بتضيع مني قدام عنيا .

 

 

فارس بسخرية /جرا ايه ي كمال باشا انت ليه محسسني أن عصابه دخلت علينا ولا كل واحد رابط المسدس علي وسطه ايه الي حصل مشكله عاديه ممكن تحصل .
كمال بحده /الي حصل مش عادي ي فارس باشا وانا معنديش بنات الجواز .
روز بدموع /بابا ارجوك .
كمال بحده /مش عايز اسمع صوتك فاهمه ولا لا اتفضلي قدامي .
صقر بجنون وضيق /ي عمي من فضلك اسمعني ماتتكلم ي جدي .
فارس بقوه وثبات/مانا هتكلم اهوه كمال باشا خود بنتك ومع السلامه احنا الي معندناش رجاله للجواز الست الي متقفش جنب جوزها في موقف حصل متستهلش أنها تبقا مرائته .
كمال بحده /يلا ي روز .
صقر بضيق شديد/ي عمي لو سمحت استنا ي روز استني بس .
أتلفت يكلم فارس بحده بس انصدم من شكل فارس وهو حاطط رجل علي رجل وبيشرب كوبايه شاي ولا في دماغه اي حاجه خااالص .
صقر بصدمه /يلهوووي ادفع نص عمري ويكون عندي ربع الروقان الي أنت عايش فيه تحب اجبلك حجارين معسل .
فارس بسخرية /خليهولك ي اخويا .

 

مهره وهي تنزل السلم ببطئ لكبر سنها /انا حبيبي مش بتاع الحاجات دي ي واد ي صقر.
صقر بغيظ/فيه ايه ي تيتا أنتي ليه محسساني أنكم لسه متعرفين علي بعض ده انتوا قربتوا تموتوا .
فارس بغيظ شديد وهو يدفع صقر/موته لما تشيلك جاتكم الهم خلفه عار تعالي ي روحي عملك جو الرومانسي بره في الجنينه رائع .
مهره بابتسامه رائعه/امرك ي مالك قلبي .
صقر بغيظ شديد/عوض عليا عوض الصابرين يارب .
*********************
في غرفه منه وجاسر .
كانت منه قاعده بدموع ووجع وخوف علي بنتها .
/انا عايزه اعرف انت ازي توافق علي الي حصل ده ازي تسيبه ياخدها ببساطه كده .
جاسر بغضب شديد/كنتي عيزاني اعمل ايه ها واحد جاي ياخد مرائته بنتك الي اختارت تتحمل فاهمه وبطلي بقا كلام انا مش ناقص انا الي فيا مكفيني.
*******************.

 

في فيلا اكمل ..
كانت قاعده ندا في حضن سالي بدموع ووجع.
/انا كسرت ابويا وامي ي سالي مش عارفه عملت كده ازي .
سالي بحزن شديد عليها /اهدي ي ندا من فضلك خلاص الي حصل وان شاء الله مع الوقت كل حاجه هتتنسي وهتعدي اهدي بقا ي روحي.
دخلت من بره صافي والده اكمل باستغراب شديد /ايه ده مين البنت دي ي سالي وبتعيط كده ليه .
سالي بارتباك /ماما حضرتك رجعتي امتا مقولتيش ي عني.
صافي بحده /وانا لازم اديكم تقرير ولا ايه مين البنت دي .
اكمل بجديه /مرائتي ي امي .
صافي بصدمه /مرائتك انت اتجوزت ي اكمل كده من غير ماتقولي .
اكمل بجدية/عادي ي امي مانتي بتعملي حاجات كتير من غير ماتقولينا ايه المشكله.

 

صافي بحده /ماشي ي اكمل بنت مين البنت دي مين عائلتها أصلها ايه .
اكمل بجديه /عائلتها كبيره اوي متقلقيش ابنك ميتجوزش واحده اي كلام عائلتها عائله القناوي اظن عرفاها.
صافي بصدمه /اوعا تكون تقصد أنها عائله القناوي الي منها جاسر القناوي .
اكمل بجدية /بالظبط كده ي امي مش بس كده دي بنت جاسر القناوي نفسه .
صافي بابتسامه انتصار /اه ابن ابوك وامك بصحيح طبعا اتجوزتها علشان تذلها وتنتقم منها صح .
اكمل بثقه وثبات/لا ي امي علشان بحبها وعايزها .
صافي بغضب جحيمي/انت باين عليك اتجننت وبتخرف ملقتش غير بنت الراجل الي كان السبب في موت ابوك واعدامه ظلم ي اكمل .
اكمل بجدية /ده الكره الي انتي زرعتيه جوانا والكدب الي كدبتيه وفضلت طول عمري مصدقه لحد ماعرفت الحقيقه ان ابويا فعلا كان تاجر مخدرات ي عني عمي جاسر كظابط شرطه كان بيادي وجبه .
صافي بغضب /حتي لو كان حقيقه لولاه يمكن مكنش كل ده حصل ولا اتيتمتوا بدري هي كلمه ي اكمل البنت دي مستحيل تفضل هنا ولا علي ذمتك من اصله .

 

اكمل وهو يجلس بغرور /متنسيش حضرتك أن ده بيتي انا وهي مرائتي ي عني هي المفروض تكون هنا ملكه البيت ده .
صافي وهي تنظر لها بتوعد /ماشي ي اكمل ماشي .
اكمل وهو يمسك يد ندا الواقفه بدموع لا تتوقف /يلا علشان نرتاح .
لتنصاع إليه وتصعد معه الي الاعلي ..
******************.
في أحدا المحلات الفاخمه لفساتين الزفاف..
كان يدخل كينان وهو ماسك ايد عشق بتملك.
عشق باستغراب /كينان انت بتعمل ايه فرح ايه الي احنا هنعمله في ظروف العائله دي .
كينان بعشق /احنا في الظروف دي هنكون عايزين نفرح ومفيش اجمل من كده حاجه تفرح العائله عشق انا بعشقك وخلاص مش قادر علي بعدك اكتر من كده .
عشق بابتسامه وسعاده /لدرجه دي ي كينان .
كينان وهو يقبل يدها بعشق /واكتر من كده ي روحي بحبك يلا بينا .
****************.
في شقه مراد …
كانت واقفه ماريا في المطبخ بحيره وغيظ
/انا هعمله طفح ازي دلوقتي ده انا مبعرفش اسلق بيضه .

 

مراد بغيظ شديد/هو فيه ايه بقالي ساعه عايز اكل .
ماريا بغيظ/بقولك ايه متزعقش كده انا عمري مدخلت المطبخ .
مراد بحده /طبعا انتي كنتي فالحه غير في البس والسهر خلصي أنا عايز اكل وأنام ورايا جامعه .
عثمان بابتسامه /ي ابني مخلاص بقا تعال نعمل شويه فول وبطاطس ولا نجيب علبتين كشري وخلاص خلينا نام .
مراد بغيظ /جرا ايه ي بابا هو انا جايبها علشان نشتري اكل من بره .
ماريا بغيظ /ايه جايبها دي هو انت كنت تتطول اصلا تتجوزني ولا كنت اشترتني .
عثمان باستغراب /ده مين الي جاي يخبط دلوقتي شوف مين ي مراد ل فارس باشا يكون محتاج حاجه .
مراد بابتسامه واحترام /فارس باشا اتفضل اومرني .
فارس بابتسامه/بت ي نعمه دخلي الاكل ده جوه عشاء العرايس.
مراد باحراج شديد /ليه كده ي فارس كل حاجه موجوده جوه والله .
فارس بابتسامه /عندك الخير كله ي ولدي دي عوايدنا وبعدين النظره دي مش عايز اشوفها في عينيك واصل انت ابني زيك زيهم تصبحوا علي خير .
عثمان بابتسامه /وانت من أهله ي سيد الناس .
**********************.

 

في فيلا اكمل ..
في غرفته …
كانت قاعده ندا بدموع ووجع.
اكمل بجديه /ممكن افهم بتعيطي ليه دلوقتي .
ندا بدموع وصراخ /بعيط لانك طلعت متستهلش اي حاجه عملتها علشانك بعت اهلي وناسي وانت طلعتي كداب ومخادع خدعتني ي اكمل اتجوزتني انتقام من ابويا .
اكمل بحده /بقولك ايه انا مقدر الي انتي بتقوليه لكن هتغلطي هوريكي الي عمرك مشوفتيه فاهمه .
ندا بدموع وصراخ /هشوف ايه تاني اكتر من الي شوفته ي اكمل انا بكرهك وبكره حبي ليك بكره كل حاجه.
اكمل حاضنها بسرعه بتملك وهو يهمس في اذنيها بكلمات كالسحر الذي اخترق قلبها جعلها تهدأ بين يديه .
/والله العظيم بحبك .
****************.
في فيلا كمال …
كانت قاعده روز بدموع والم اقترب منها كمال .
/ي حبيبتي بطلي عياط والله العظيم انا خايف عليكي خايف تتاذي .
روز بدموع ووجع/عمري مهتاذي وانا مع صقر ي بابا ده ضحا بنفسه علشاني كان مستعد يموت بدالي صقر هيحميني بروحه ي بابا ارجوك وافق علي جوازنا صقر هو الراجل الي انا متنمياه ومش عايزه غيره .
الخادم بجديه /كمال بيه فارس باشا القناوي مستني سعادتك في الصالون .
في الصالون …

 

دخل كمال وطبعا كالعاده فارس قاعد بثقه وغرور .
كمال بجديه /تحت امرك ي فارس باشا .
فارس بجديه /انا مش جاي ابرررلك اي حاجه ولا احاسبك علي انك رفضت حفيدي بالطريقه دي في بيتي انا كل الي عايز أقوله هو اني أبين صوره حفيدتي قدامك وساعتها توافق علي جواز بنتك من حفيدي متوفقش انت حر .
********************.
في شقه ما ..
كان واقف رعد بيشرب سيجاره حاوطته سالي من ضهره بابتسامه .
/حبيبي برافوا عليك كانت خطه معلم .
رعد بابتسامه /شوفتي خطه حبيبك جابت نتيجه ازي.
سالي بابتسامه وسعاده /مش قادره اصدق ي رعد خلاص اخيرا هنتجوز ي حبيبي كانت خطه معلم أننا نعرف ندا علي اكمل .
رعد بابتسامه ثقه /كنت متاكد ان ده هيحصل طول عمري عارف انها مبتحبنيش وانا طبعا بعشقك وبموت فيكي ي روحي بس طبعا في عائلتنا مكنش ينفع أن انا الي اكسر قلب بنت عمي واسيبها وفي نفس الوقت عمري مكنت هقدر اتجوزك بموضوع ابوكي ده .
سالي بابتسامه ساحره /ودلوقتي ي نور عيني.
رعد وهو يحتضنها بعشق /دلوقتي خلاص ي روح قلبي انا في نظرهم بقيه الضحيه الي بنت عمه كسرت قلبه وبجواز ندا من اكمل هقدر اتجوزك ومحدش هيقدر يتكلم .
سالي بابتسامه عاشقه /بعشقك .
رعد بعشق /وانا بموت فيكي ي رووحي .

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احفاد الفارس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى