روايات

رواية فتون الفصل السابع عشر 17 بقلم فيولا عماد

رواية فتون الفصل السابع عشر 17 بقلم فيولا عماد

رواية فتون الجزء السابع عشر

رواية فتون البارت السابع عشر

رواية فتون الحلقة السابعة عشر

مالك بغضب دون نظر المتصل: خالي عند اللي جايبنكم زوق في حد يرن علي حد ف الوقت زي ده ؟
احمد والد فتون بمشاكسة:وانت بتعمل اي ف الوقت ده ؟
مالك و ينظر المتصل:ينهار اسود
احمد بضحك:اسمع قول ل تونة أن بكرة عامل عزومة ليكم كلكم ف بيتي و اتمنا تيجوا
مالك بإحراج:اكيد هنيجي
احمد بمشاكسة:نام بدري بقا عشان متتاخرش بكرة
و اغلق الخط و هو يضحك
فتون :مين اللي هنروح بكرة عندهم ؟
مالك بإحراج:ابوكي بيقولي نام بدري عشان متاخرش عليه بكرة عزمنا يختي
فتون :وانت وافقت ليه انا مش هروح
مالك بزعيق :متروحيش لاااا ده ممكن يزفني بيها ف الجهاز كله
فتون باستغراب:و ده ماله و مال ده؟
مالك و قص عليها كل شي

 

فتون بإحراج:لازم نروح
مالك بغيظ:نامي ي فتون نامي عشان منتاخرش
__________________
مالك بزهق:يلا بقاااا
فاطمة و تمسك فراشة ف يدها:اصبر شوي انت مستعجل علي اي ؟
مالك :اخرسي انتي اش فهمك اصلا؟
فتون بغيظ:أيوة صح مستعجل ليه يمالك
مالك :قسما عظما عشر دقائق هستناكم ف العربية جيتوا ماشي أن ما ي
جيتوا هستناكم عادي
فتون بدلال :مش هنتاخر يحبيبي
مالك بغيظ:عجبك كده ي احمد افندي اللي اختك و ابوك بيعملوا فيا ده
ابتسم احمد ببراءة
مالك :اضحك يخوي اضحك م انت منهم
________
مالك:بتعمل اي هنا ؟
جاسم بمرح: بعمل حواجبي

 

احمد :اهلا بالغالي
مالك بهمس:يعني حضرتك عازم اصحابي و الجهاز انت مش قولت غداء عائلي؟
احمد بصوت عالي ليسمع الجميع: مساء الخير و اهلا بيكم انا عارف انكم مستغربين وجودكم هنا بس انتو عائلتي ولازم عائلتي ترحب ب ابنتي و ابني الغاليين و رجعهم ليا و هي فتون بنتي و احمد
فتون بهمس:اي يمالك ده ؟
مالك بهمس:قربي من ابوكي عشان محدش يحس بحاجة و بعدين نتكلم
و اقترب احمد من فتون و حضنها بحب ابوي واشتياق و همس ف أذنها:سامحيني مليش غيركم
فتون بدموع:مسامحك ي بابا و انهارت في البكاء و بكي احمد أيضا
جاسم :اي العائلة النكدية دي
مالك بتأثر: اخرس
زينب:هو مين حاضن مراتك
مالك:ابوها ي ماما
فاطمة :انتو مش قولتوا أنه غداء انا جاية علي أساس اكل
مالك بغيظ:بس فضايح احنا لسه طافحين قبل م نيجي
فاطمة:انا متقلاش ف الامل عشان اكل هنا يووووه
احمد بحب و ببتسامة:يلا علي الغداء يجماعة

 

و جلس الجميع بحب و ابتسامة فتون و تنظر ل أخيها ف نفسها:اتلم شمل عائلتنا تاني و هتترب معايا انا و بابا ف حب و مع مالك و الناس الحلوة اللي هنا بقا عندنا عائلة كبيرة بعد م كنا ايتام و ملناش غير ربنا
(احمد عزم الجهاز لانه يعتبر هو كمان وحيد و ملوش أهل ف عامل عائلته هم أصحابه و تلاميذ اللي ف القسم و ده شئ كويس ❤️ )
فتون ببتسامة: مالك امسك احمد هكلم زينة و هاجي علي طول
مالك بحب:حاضر
_________________
زينة : عاملة اي ؟وحشتيني؟
فتون ببتسامة:وانتي كمان انا الحمدلله وانتي؟
زينة بدموع:مش كويسة خالص
فتون بزعل:ليه احكيلي
زينة و قصت عليها كل شي
فتون ببتسامة:وانتي زعلانة ليه الحل عندي
زينة بأمل: قصدك اي؟
فتون ببتسامة:***************** هستناكي متتاخريش
زينة ببتسامة و حب:مش هتاخر باي
_________________

 

:بس آنسة فتون جميلة جدا
:عندك حق انا بفكر اطلب أيدها من سيادة اللواء
احمد ببتسامة:اي يحضرة الضابط بتتكلموا ف اي؟
:ابدا يفندم بس مصطفي كان بيقولوا أنه طالب ايد آنسة فتون بنت حضرتك
مالك بغضب:*********

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتون)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى