روايات

رواية اسيرة العشق الفصل الأول 1 بقلم شهد وائل

رواية اسيرة العشق الفصل الأول 1 بقلم شهد وائل

رواية اسيرة العشق الجزء الأول

رواية اسيرة العشق البارت الأول

رواية اسيرة العشق الحلقة الأولى

صهيب:افندم؟؟! انا صهيب بيه اتجوز واحده فلاحه؟!!!
:الاب: مالهم الفلاحين يا ابن جمال
:صهيب:no مش هنزل مستوايا و اتجوز بنت زي دي
:الاب:هو دا اخر كلام مفيش ورث
:صهيب:يا بابا يا حبيبي انا مش عايز اتجوز….. البت دي تيجي تقولي نعم سيدي
:الاب:هو دا اخر كلام انت فاهم
:صهيب:حاضر يا بابا
:الاب:بكرا هنروح الصعيد
: صهيب:اوكي هروح انا مع صحابي
:الاب:ربنا يهديك
_____________________________________
في بيت فل صعيد
قامت سجده من مكانها بفزع: يعني اي يبوي اتجوز حته وانا مش عارفه هو مين
:الاب:وه ومن ميتا البنات حدانا بتقول لا او بتتشرط عاد؟؟!
: سجده:يبوي دا جواز مش لعب
عزت:اخر كلام يا سجده كل البنات اتجوزت حته البت شيماء الي عندها ١٦ سنه اتجوزت قبلك
: سجده:يبوي دا تخلف
عزت:وه وه اتلمي يبت بكرا العريس جاي هو وأبوه
: سجده:حاضر يبوي حاضر يما حاضر
الام: وه وانا مالي
: سجده:انا داخله نام
_____________________________________
نروح في كبا*ريه
:صهيب:انا بكرا مش هكون هنا
: ميرال:هتروح فين يا بيبي
:صهيب:هسافر
:ميرال:من غيري
:صهيب: رايح انا وابويا وهنرجع
: ميرال :اوكي يقلبي
:عزيز:بقولك يا صهيب
:صهيب:امم
:عزيز:هنروح الساحل
:صهيب:معاكم وش
:بعد وقت من سهر وشرب الخم*ور والمخدر*ات
:صهيب:باي انا بقا
وصل وش الصبح
:الاب:ما لسا بدري
:صهيب:انا هطلع انام
:الاب: كفايه يبني
:صهيب:انا عامل دماغ مش عايزه تروح
:الاب:فوق بقا انته اي
:صهيب:اقولك انا مالي عارف يعني اي مراتك تخو*نك قدامك عارف يعني اي بنتك تمو*ت قدام عينك رد علياااا
:الاب: انسا يصهيب
:صهيب بزعيق و صوت عالي :انسااااا اااه انسا اي ولا اييي؟؟! لما مراتك تخو*نك مع صاحبك وبنتك تمو*ت قدام عينك وتكون ف الشغل وتعرف أن بنتك ما*تت عشان مسكت واحد كبير من الما*فيا وتعيش كدا طول عمرك وبنتك تيجي ليك مي*ته وطفله عندها ٧ سنيييين تكون لسه مفرحتشششش بيها….. رد و قولي انا اي انا بحاول انسا نفسي وانسا كل حاجه صهيب بقي دلوقتي من الرائد صهيب الشرقاوي لي صهيب شاب بيسهر شاب وحش شاب بتاع بنات رد علياااا سكت لييييه؟؟! ….. انا مش عايز ارجع صهيب القديم عرفت انا مااالي؟ اتجوزت رنا بسببك وحده خاي*نه كلبة فلوس و شافت صحبي…. عايزني اتجوز دي كمان؟؟!حااضر….. بس ساعتها هتندم..*سكت شويه و كمل* هتندم اوي
:الاب:دا كله شيله في قلبك يا صهيب!!!!
: صهيب وطلع الغرفه ونام وهو بيعيط
_________________________________
هناك ليل يكون صعب جدا علي من يتألم
كانت سحده بتصلي الفجر و بتدعي
: سجده:يارب انته عارف انا مالي ريح قلبي يارب انا خايفه اوي يارب لو ليا خير فل شخص دا جمعني بيه يارب
______________________________________
تاني يوم في بيت صهيب
:صهيب:سعديه سعديه
: سعديه:نعم يباشا
:صهيب:القهوه بتاعتي عقبال منزل أجري شويه
:سعديه:حاضر ياباشا
بعد وقت رجع القصر
:صهيب:القهوه فين
:سعديه:اتفضل ياباشا
:صهيب طلع ونزل
:صهيب:يلا عشان العروسه؟
:الاب:يلا
_________________________________
بعد وقت طويل وصل صهيب وبابه
استقبلهم عزت ابو سجده: البيت منور بيكم
جمال :تسلم يبو سجده
:صهيب:هيا فين العروسه
عزت:بت يا سجده
:سجده جات عليهم وكانت لبسه خمار ابيض ونقاب ابيض وفستان ابيض وكانت ملاك بعيون زرقاء
:صهيب في نفسه:يخربيت جمال امك
: سجده اتوترة من نظرات صهيب
عزت:تعالي يا سجده
جمال:نعمل خطوبه
عزت:احنا حدانا كتب كتاب علي طول
جمال:والفرح بعدين
:صهيب:انهارده كتب كتاب
عزت:ازاي يبني
:صهيب:انا معايا المأذون
جمال:معلش بيحب يهزر
:صهيب:بس انا مش بهزر ادخل يشيخ
:الشيخ:سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
:الجميع: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
:الشيخ:فين ابو العريس وأبو العروسه
:بعد وقت
:الشيخ: مواقفه يبنتي
:سجده:اه موافقه
:الشيخ:موافق يا صهيب تتجوز الانسه سجده محمد ابو المجد
:صهيب:ايوا موافق
:الشيخ: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير وسلام الله عليكم ورحمه الله وبركاته
مشي المأذون و قال صهيب لسجده بهدوء: يلا
عزت بدهشه: وه علي فين عاد؟!!!
صهيب: هنتمشي في جنينه بيتكوا شويه ايييه؟ ما هي بقت مراتي بقي
لحق الموقف جمال لما قال بإبتسامه: معلش هو صهيب طريقة كلامه ناشفه شويه بس قلبوا ابيض
هزله عزت راسه: روحي معاه يا بتي
قامت سجده بتوتر و اتمشت مع صهيب في الجنينه
قطع صمتهم صهيب و هو بيقول بسخريه: اييه القطه كلت لسانك ولا اي؟؟!
ردت عليه سجده بهدوء و توتر: وه هقول اي
صهيب بنبرة ثقه: لا انا الي هقول
بصتله بعدم فهم ف كمل هو بنبره تكبر و تعالي و هوربيبصلها باستحقار:*********
اتجمعت الدموع في عنيها و قالتله بصدمه: انت بتقول ايه؟؟ مستحيل لا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اسيرة العشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى