رواية طبيبي الفصل الثالث 3 بقلم توتا
رواية طبيبي الجزء الثالث
رواية طبيبي البارت الثالث
رواية طبيبي الحلقة الثالثة
مالك =يا انسة!!
فرح بتوتر =لا حضرتك أنا معرفكش بس غالباً شوفتك قبل كده مع حسام، اصل انا صاحبة دينا، ممكن تكون سمعت صوتي يوم الخطوبة بتاعتها مثلا!!
مالك بتردد =ممكن بس مش عارف حاسس..
قاطعته فرح بكلامها، يووه انا اخرت على دينا اوي مينفعش اسيبها كل الوقت ده انا ماشيه.. ومشت من غير ما تسمع رد مالك…
فرح =اوف أخيرا، فلتت
منيييه فلتت منيه بصوت محمد سعد..
مالك لنفسه =انا متأكد اني سامع الصوت ده قبل كده، لييه حاسس انها هي، نفس الكلام الل فالعنين، نفس التوتر وحركات العين، نفس الجمال!… يوووه يمالك جمال اي هو انت شوفت المنتقبه اصلا وبعدين في فرق كبير بينهم، يعني دي تحسها
روشه كده وبتحب تتكلم، ودكها كانت كلها وجع وبتتكلم بحزن زي ما يكون موقفه العالم كله على الشخص الل بتحبه، اكيد مش نفس الشخص، هنستعجل ليييه، هنعرف كل حاجه، خبر اليوم بفلوس، بكرة يبقا ببلاش، يلا نروح الفرح…. رجع مالك الفرح وكان بيبص على فرح بصات كلها أسئلة كأنه عايز يسألها، هي مين، مالك لنفسه…
اي الملامح دي، فيها كمية برأة وحب انا مش عارف، كأني شوفتها!! لأ بجد المرة دي حاسس اني شوفت ملامحها، شوفت ابتسامتها، كأني عارفها بجد، قابلتها فين،! مش عارف مش عارف!! يووووه بقا..
نسيب مالك مع افكاره ونروح لفرح الل كانت متوترة طول الفرح..
دينا =مالك يبنتي متوترة ليه كده!!
فرح =أسكوووتي مش كان هيقفشني ويعرف انا مين من صوتي، دا انا فلتت بأعجوبه
دينا =يخرابه انتي ما انا قولتلك مش لازم تروحي تكلميه، بتجيبي الهم لنفسك
فرح =بقولك اي والنبي سيبيني فحالي، وديني لأفرهده زي ما مفرهدني كده، بس اصطبري عليا لما يحبني بس
دينا =وربنا مجنونة..
فرح =مااانا مش هسيبه بعد كل ده يضيع منى، انا الل اغضبت ربنا وحبيته وفضلت اتابعه، انتي مش عارفه انا متضايقه قد اي من نفسي ومن الل بعمله، وقررت أن كل المشاعر الل عندي دي مش هخليها تستنزف او أخلي قلبي يتكسر، بصي ماهو يا
يحبني يا يحبني مفيش اختيار تالت، انا قدره ونصيبه…. والله لو محبنيش هعيط
دينا =هتعيطي! النبي اتوكسي بقا كده بقالك اربع سنين بتقولي نفس الكلام
فرح =المرة دي غير وهتشوفي..
ورجع كل واحد للفرح والفرح كمل على خير وخلص….
فرح لدينا =مع السلامة يقلب صحبتك، متنسنيش يمطلقه انتى، اوعا الولا حسام ابن ام حسام يأخدك مني وتنسيني، اوعى يا دندونه…
دينا =دندونه تاني!! يأخدني منك اي بس 😂، يبنتي دا انتي الود ودك تيجي تباتي معانا انا عارفه
فرح =حصل وهاجي ازوركم بكرة من الصبح..
دينا =لا بطلناها شغلانه وشوفي حبيب القلب وحلي عني انا ..
فرح =اظهر وبان يببلاوي، ماشي انا اصلا محدش واخد باله مني، وديني لأختفي مرة كده واخليكم كلكم تحفو عشان تلاقوني ومش هتلاقوني بردو..
دينا =يخربيت دماغك عمري ما أستغنى عنك انتي صحبتي واختي وحبيبتي، مليش غيرك والله، وفجاة الدموع ملت عنيهم وحضنو بعض وعيطو..
فرح لحسام =والنبي يخويا خد مراتك وامشي عشان المسكرة والكحل ساح من العياط وبقيت شبه الغوريلا، خدها وامشو أحسن اقعد اعيطلكم فالأرض عشان تأخدوني معاكم..
حسام ودينا بضحك على طريقتها التلقائيه الجميله =يلا احنا نمشي دي تعملها والله 😂..
وضحكو ومشيو….
كل الحوار ده كان متابعه بطلنا من بعيد وبهدوء تام، مش مركز غير معاها هي… هي بس، تلقائيتها وهزاراها، هو لنفسه، هتخطف قلبي، تلاته بالله العظيم هتخطف قلبي وهقع على بوزي فعلاً زي ما الواد حسام قال، نقيت فيها ياابن الفقرية، أديني هقع على وشي اهو، استغفر الله العظيم يارب لا…
بص لفرح الل واقفه بتبص فساعتها ومستنيه حد…
مالك =يا انسه!!!
فرح بتوتر =فرح أسمي فرح..
مالك =يأنسه فرح مالك واقفه ليييه..
فرح =أصلي مستنيه احمد اخويا ييجي يأخدني، بس اخر أوي وانا مش عارفه هروح ازاي..
مالك =انا معايا عربيتي تعالي اوصلك
فرح =يفضحتشي، توصلني اي!! لا يعم، تقولي تعالي اوصلك بقا، واركب معاك لوحدي، تقوم منتهز الفرصه بقا وتتهجم عليا لا يعم بطلناها شغلانه..
مالك =اسكوتي اسكوتاااااااي، بربنط فتح فوشي، اي اتهجم عليكي دي يبنتي انتي…. انتي شيفاني سفاح وماسك مطوه او مغتصب مثلا
فرح =اااه سفاح خطفت قلبي..
مالك نعم قلتي حاجه ؟!!
فرح =كل خير يااخويا، بقول كل خير متشغلش بالك انت..
مالك =قدامك تلات ثواني إن مدخلتيش ركبتي العربيه، هسيبك وامشي، وهنا هيبقا في تهجم جماعي عليكي بقا انا مش مسؤال
فرح بسرعه =احيييه لا هركب هركب، يلا يعم افتحلي الباب..
مالك =ما تفتحي انتي وتركبي
فرح =هل انت متعلمتش الأتيكيت، رد عليا يمتعلم يبتاع المدارس،
مالك =اللهم طولك يروح يارب بلوة بلتني بيها يارب، لف وشه وضحك وقال، بلوة بس بلوة حلوة… نازل افتحلك الباب وأمري لله…
اتفضلي يستي…
فرح =اي ده يعم انت انا هركب قدام ولا اي!! انا هركب ورا
مالك =سواق حضرتك انا عشان تركبي ورا… وربنا همشي واسيبك
فرح =خلاص خلاص متزقش دا انت مفتري..
مالك ابتسم بخبث وركب وساق…
بيتك فين بقا يا انسه فرح..
فرح قالتله على العنوان…
وهم فالطريق مالك شغل أغنية..
فرح =ممكن تقفل الأغاني عشان مش بحب أسمعها..
مالك =امال بتسمعي أي…
فرح بفرحة =بسمع قرأن، وصوتي حلو أوي أقرألك شوية…
مالك ابتسم وقفل الأغاني وقال، أقري ♥
بدأت فرح تقرأ وصوتها كان عذب جدا، مليان دفا وراحة وسكن…
غمضت عنيها وبدأت تقرأ…
بسم الله الرحمن الرحيم…
الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ
إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ
قَالَ يَا بُنَيَّ لاَ تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَى إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُواْ لَكَ كَيْدًا إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِينٌ
وَكَذَلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ وَيُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَعَلَى آلِ يَعْقُوبَ كَمَا أَتَمَّهَا عَلَى أَبَوَيْكَ مِن قَبْلُ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
لَّقَدْ كَانَ فِي يُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آيَاتٌ لِّلسَّائِلِينَ…. صدق الله العظيم …
كملت لأخر السورة وكانو قربو يوصلو للبيت…
فرح =عارف انا بحب سورة يوسف أوي كده ليه!!
مالك وهو قرب يطلع قلوب من عنيه لجمال صوتها =ليه
فرح =عشان السورة دي خير دليل إن ما بعد الصبر إلا الجبر، وإن ربنا مش هيرد دعاء حد، وأن الحب ده عظيم جدا، زليخه قعدت منتظره يوسف اكتر من عشرين سنة، حبها عظيم، وكبير، بحب حبها ليوسف، وبحب صبر سيدنا يعقوب على الاختبارالل ربنا حطه فيه، ويقينه التام ان ربنا هيردله ابنه اللل قعد اكتر من اربعين سنة يدعي أنه يرجع…
ياااااه قصة علمتني كتير اوي..
مالك بفضول =ويترا لو انتي حبيتي حد هتقدري تستنيه سنين
فرح بأبتسامه بسيطه كده =استناه العمر كله، بس يكون اخرتها لقاء دون فراق، حب دون هجر، عشق بدون ذنب، هستنا عمري كله
ابتسم مالك =انتي صوتك عظيم وكلامك عظيم، علمتيني حاجات كتير النهاردة شكرا…
فرح لنفسها =ياريت البعيد يحس بس
مالك =رجعتي تاني للكلام مع نفسك! وضحك
فرح =لا مفيش، العفو يدكتور مالك، اي ده نسيت احنا وصلنا لللبيت من امتى انا مأخدتش بالي
مالك من خمس دقايق كده..
فرح =تمام سلام.. وفسرها “لنا لقاء عن قريب إن شاء الله”
مالك =سلام “لنا لقاء عن قريب إن شاء الله ♥
وجأة سمعو صوت غليظ من بره العربيه…
مين اللل جايه معاه ده يا دكتورة!!!!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي: اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طبيبي)