روايات

رواية حياة روح الفصل الثاني عشر 12 بقلم ميرا أبوالخير

رواية حياة روح الفصل الثاني عشر 12 بقلم ميرا أبوالخير

رواية حياة روح الجزء الثاني عشر

رواية حياة روح البارت الثاني عشر

رواية حياة روح الحلقة الثانية عشر

جمال بهدؤء: هبعتك مستشفى المجانين و هثبت التهمة عليكي متخفيش مش هتتحاسبي و يلي ف بطنك انا هربيه.
روح بصدمة: يلي ف بطني؟؟؟؟؟.
جمال ببرود: معلش نسيت انهم سقطوكي بس عادي.
روح رجليها مش شايلها: معقول انت ابويا انت اب انتتتت كل همك الفلوس وبس دا همك.
بيدخل اخوها: روح عشان ورث جوزك لازم تضحي وهنخرجك متقلقيش.
روح الدنيا بقت سودة قدمها وقعت فاقدة الواعي.
بعد شويه…
بتصحى بتلاقي نفسها مربوطه ف سرير وقدمها دكتور: حالتها ع حسب الكلام والتقرير مش كويسة.
روح لارد…
الدكتور ب ابتسامة: بصي يا روح احنا هنا هنعالجك بس المهم تكوني مطيعة عشان مش تتكهربي يا حلوة.
روح لار…
الدكتور بسخرية: شكلها هيكون مطيع اوي.
خرج وهي ساكته و دموعها اتجمدت.
برا الأوضة.
جمال ببرود: عاوز تقرير اجمد من دا يفيدنا قدم البوليس.

 

الدكتور بطمع: موافق بس النسبة هتزيد.
جمال بخبث: ماشي المهم بس عشان نخلص من قضية احمد دي.
الدكتور: ماشي.
بقلم ميرا ابوالخير
بيلاقي يلي جاي و كله غضب ومسك فيه: ازايي تجيب روح هناا يا جمال.
جمال زق ايده: بنتي مجنونة وبعالجها عشان متبقاش خطر.
عدنان بغضب: خطرر انت يلي خطر وعزة وجلال الله روح لو مخرجت لمهرحم اي مخلوق يقف ف وشييييي.
جمال بخوف طفيف: والله متقدرش شوف شغلك يا دكتور واه ابقا زود الكهرباء ههههه.
مشي وعدنان بص للدكتور: اشتر ضميرك بكام هدفعلك اكتر منه اضعاف بس روح تخرج معايا.
الدكتور بطمع: اذا كدا ماشي.
عدنان دخل عند روح لاقها ساكته وراقدة كانها جثـ. ـة هامدة.
عدنان بحزن ومسك ايديها: روح قومي معايا.
روح لارد.

 

عدنان قعد ع ركبته قدم سريرها: روح انا عارف كل يلي مرتي بيه مش سهل بس انا جنبك قومي معايا.
روح باصة للسقف بسكوت ومفيش اي تعبيرات.
عدنان باس ايديها: روح انا بحبك قومي معايا انا هحل كل دا.
روح بصت له بصة باردة بص لها بحنان: يلا يا حبيبتي.
روح بقت تصرخ وتزقه بجنان وهو استغربها صوت صراخها جاب اخر المستشفى دخل الدكتور ومعه الممرضات: هاتوا المهدا بسرعة.
روح عمالة تزقهم وتصرخ عدنان واقف ثابت و مش عارف حصل ايه.
ادوها المهدا ونامت.
الدكتور: مش هينفع تاخدها فعلا حالتها صعبة.
عدنان بص له ببرود وراح شالها وخدها ع عربيته.
بقلم ميرا ابوالخير
ركبها وركب وساق وصل بيت ما بعيد عن الناس و كانه ف صحراء بس موجود بحيرة.
عند جمال.
جمال ببرود: نورتي يا لولو.
ليلة وهي خارجه من القسم: وفيت بوعدك ولابستها لبنتك فعلا.

 

جمال بخبث: اومال فاكرة ايه وكلها سنة او كام شهر واخرجها عادي و قتـ ـل احمد يعدي كدا.
ليلة بدلع: طب واتفاقنا.
جمال: اعتبريه حصل المهم ظهور عدنان ف الوقت دا غلط.
ليلة بسخرية: سيبك منه شوية ويستلم مفاجأة عملتها له هههه.
عند عدنان.
كان نايم ع الكرسي وماسك ايديها و وشه عليه اثر دموع.
روح بتصحا بتلاقيه كدا بتقوم هو بيحس بحركتها: روح.
روح ساكته.
عدنان بحب: مش هعمل لك حاجه بس انطقي قولي حصل ايه.
روح بانكسار: محصلش حاجه انا عاوزة ارجع المستشفى.
عدنان: لي يا روح.
روح بضحك ساخر: ليهههه هههههه حلوة ليهه دي عارف يا عدنان انا بقيت اكر”ه نفسي وحياتي و كل حاجه.
عدنان بحزن: روح انا…
روح بحزن: بلا انت بلا غيرك دا ابويا يلي هو ابويا رماني ف المستشفى طول عمري عايشه معه ف عذ”اب وبقول يابت دا ابوكي واول م جاه نبض امل اسيب دنياته واروح دنيا تانية لاقيت الانيل بمراحل زوج قذ”ر وحياة از”بل دا حتة الروح يلي كانت جويا مسلمتش منهم.
عدنان: طب اهدي وانا اوعدك هساعدك.
روح بسخرية: تساعدني وانت كنت خاطب ضرتي مش بعيد تكون متفق معها اصلا.

 

عدنان: انا مكنتش اعرف يا روح ودي اكبر غلطة عملتها هي دخلت حياتي ف…
روح ببرود: مش عاوزة اسمع انا مش واثقه فيك.
عدنان لسه هيتكلم شافت السكـ ـينة ع صحن الفاكهة جريت مسكتها وحطتها ع ر”قبتها و….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة روح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى