رواية رماد القلوب الفصل الخامس 5 بقلم همس كاتبة
رواية رماد القلوب الجزء الخامس
رواية رماد القلوب البارت الخامس
رواية رماد القلوب الحلقة الخامسة
سراج : انت بتقول ايه يعمي عايزني اتجوز اخت مراتي المتو.فية من كام شهر
جابر : يبني انا بقول كدة عشانك و عشان نرد اعتبارك قدام الناس و نسكت اي حد بيتكلم علينا
سراج : مستحيل وتين لسا صغيرة مكملتش 16 سنة ، مقدرش اكون اناني بالشكل ده و اد.مر حياتها و هي لسا طفلة ، انا كدة كدة هتجوز بنت عمي عشان كرم
جابر : معنديش مشكلة يا ابني ، انت حر بلاخر انا كنت بحاول اصلح شوية من بعد الي عملته لين
سراج سرح لثوان قليلة عند ذكر اسمها سرعان ما تغير تفكيره كليا و اشتعلت نيران الغضب و الكره و الحقد تجاهها
سراج : انا موافق يعمي
جابر باستغراب : على ايه
سراج بهدوء : على اقتراحك ، انا فكرت شوية فعلا كرم مش هيقبل حد غير وتين و دي الطريقة الوحيدة الي هتوقف كلام الناس علينا
جابر : على بركة الله يبني
وتين بغضب : يعني ايييه اتجوز جوز اختي انتو اتجننتو الكلام ده مش هيحصل والا و الله لعمل زي اختي بالزبط
صفعة نزلت على وجهها
جابر بغضب : عايزة ت.فضحينا زي اختك يا فا.جرة ، هتتجوزيه غصب عنك و الا ابن اختك مش هتشوفيك و هتربيه وحدة تانية
وتين بدموع : كرم مش هسمح لحد يلمسه و مش هتجوز انا لسا صغيرة وبعدين الناس دي كانو السبب بمو.ت اختي ، انا مش هقدر اعيش معاهم
رفع جابر يده كي يضربها مجددا الا ان الصفعة كانت من نصيب سعد
جابر بدهشة : سعد
سعد بوجع : ايوه سعد، مش هسمحلك تضر.بها تاني ، انت علمتنا ع القسوة و الحقد على اخوتي البنات ، علمتنا ان البنت عا.ر و لازم نديها بالجزمة ، علمتنا ما نكونش سند ليهم ، احنا الي كسرناهم ، لين ما.تت من القهر الي شافته هنا و هناك ، انا دلوقتي محدش يهمني غير وتين مش هسمح يحصلها زي الي حصل مع لين
جابر : انت مش فاهم حاجة ، بس عارف كدة احسن خليك مش فاهم ولا عارف حاجة ، بس ما تنساش ان انا ابوها و اقدر اجوزها لمين مكان
وتين بدموع : بابا ارجوك انا مش عايزاه بلاش تظلمني زي ما عملتو مع لين
جابر : طيب انتي عندك حرية الاختيار ، اما تتجوزي سراج و تربي كرم و تضمني انه يعيش مبسوط معاكي ، او انك ما تتجوزيش بس سراج هياخد كرم و يتجوز بنت عمه الي انتي عارفاها و اكيد هتعذ.ب كرم و تد.مر طفولته ، انتي حرة انا مش هضغط عليكي اكتر من كدة
وتين بدموع : حسبي الله و نعم الوكيل ، انا استحمل اي حاجة عشان كرم ، بس خليك فاكر لو في يوم جيتلك مي.تة بسببهم مش مسامحاك يابا و لو عذبوني و قهروني برضو مش هسامحك
جابر ببرود : كتب الكتاب بكرا
و ذهب من امامها
سعد قرب منها و حضنها بقوة و احمد ينظر و عينيه يمتزج البياض باللون الاحمر من الحزن
سعد : انا مش هقدر ااعارض قرار ابوكي ، بس اوعدك اني هكون سند ليكي و اي حد دايقك هناك كلميني و انا هربيهم كلهم ، مش عايز اخسرك زي اختك يا وتين
حضنته بقوة و هي تبكي بوجع
في المساء
دلفت الى اخاها يزن كي تطمئن عليه و حاولت ايقاظه الا انه لم يستيقظ
وتين بصرا.خ : سعد يا سعد الحق يزن مش بيفوق
اتى سعد و احمد و جابر بسرعة
مرت دقائق و كانو بالمستشفى
الدكتور : انتو ليه سايبينه كده لغاية دلوقتي ، عنده فقر دم حاد محتاج نقل دم بسرعة ، لو صبرنا اكتر من كدة يبقى خط.ر كبير على حياته ، لازم تشوفو متبرع بسرعة لان فصيلة دمه مش متوفرة في بنك الدم
جابر : بس محدش هنا نفس نوع دمه
وتين بدموع : اعملو اي حاجة كلم اي حد يساعده
جابر : ايوه ايوه افتكرت ، سراج نفس فصيلته هكلمه
بعد وقت اتى سراج مسرعا
تلاقت اعينه بأعين وتين الباكية نظر لها نظرة غير مفهومة و هي تنظر له بغضب
جابر : كويس انك جيت يا ابني ، تعال يزن محتاجلك
تمت عملية نقل الدم بسلام و عادت وتين للمنزل بينما سعد قضى الليل مع يزن في المشفى
في اليوم التالي
كان يوم غريب جدا بالنسبة لوتين كانت طوال اليوم تبكي و تتذكر اختها و تنظر لكرم بقهر شديد
وتين ببكاء : اهو انا بضحي بعمري كله يا لين عشان ابنك ، عشان ما يعيش لو شوية من الي عشناه ، ربنا يسامحك يا لين ربنا يسامحك
بعد كتب الكتاب و انتشار الخبر بسرعة
جابر : جهزي نفسك يا بت عشان تروحي لبيت جوزك
قامت وتين و هي تبكي ارتدت ملابسها و جهزت كرم و اخذت حقيبتها
فتحية : لا خلي كرم عندي الليلة ، بكرا هتاخديه
هزت برأسها و رحلت
في شقة سراج
دلفت الشقة و هي تنظر بكل زاوية فيها تشتم رائحة اختها بكل مكان تتخيل كيف كانت لين معلقة في منتصفها تلك الشقة التي انتهت فيها حياة اختها وتتسائل هل ستنتهي حياتها هي ايضا فيها
سراج بهدوء : غيرتلك اوضة النوم و غيرت عفش البيت كله كمان ما تخافيش من الشقة يا وتين
استدارت له وتين و قالت بابتسامة وجع : انا مش خايفة من الشقة ، بس انا بفكر اختي بالزاوية دي انتهت حياتها يا ترى انا بأنهي زاوية ؟
تقدم منها سراج : وتين ، اختك هي الي اختارت النهاية دي ، انتي عارفة اني مليش ذنب ، اختك هي الي كسرتني بدل المرة اتنين ، اول مرة خانتي كنت عايز اطلقها لولا ابوكي طلب مني ما اعملش كدة و انا وافقت رغم اني مش طايقها و فضلت تكلم الي بتحبه لحد ما خد كل فلوسها و خد فلوس من عمي كمان و كنت عامل نفسي مش عارف لاني كدة كدة كنت معتبرها مش مراتي ، و المرة التانية انتح.رت في نص شقتي و سابت ابنها و ف.ضحتني و ف.ضحت اهلها قدام الناس ، انتي متخيلة الحياة الي هيعيشها كرم لما يكبر في مجتمع ما بيرحمش و الكل هيعايره بامه ، فكرتي بكرا لما صحابه يسألوه عن امه هيقولهم ايه ؟ هيقولهم امي انت.حرت في نص الشقة بعد ما نيمتني انت.حرت باوضة جنب اوضتي متخيلة انه هيقولهم كدة ؟
جلست وتين بتعب و بكاء شديد : انت عندك حق ، الغلط كله بسبب لين ربنا يسامحها ، كلنا ضح.ايا للي عملته بنفسها
سراج بوجع : انتي عارفة انا وافقت اتجوزك عشان انتقم من اختك فيكي ، قولت جاتلي على طبق من ذهب هوجعك و اقهرك عشان ارضي غروري ، بس لما شوفتك راجعت نفسي تاني انتي لسا طفلة و لو عملت اي حاجة فيكي ضميري هيأنبني ، كفاية انك شايلة كرم كل الوقت ده ، بس خليكي عارفة يا وتين اني هاخد منك كل حقوقي و هديكي حقوقك مش هعمل زي ما عملت مع لين ابدا
وتين بدموع : لين بتتعذب يا سراج ، انا عارفة ، انا بقوم كل يوم مفزوعة من النوم ، كنت بشوفها بالحلم كانت دايما بتصرخ و تقول سامحني يا رب ، هي مش مرتاحة اختي ارتكبت اثم كبير مش عارفة لو في حاجة هتشفعلها يوم الحساب
سراج نزل الى مستواها وقال بهدوء : ربنا يرحمها يا وتين ، من النهاردة مش هنرجع للماضي خالص هنبدأ من جديد و هنعيش حياتنا و نربي كرم مع بعض
مسحت دموعها هزت برأسها ، امسك بيدها ليتجهو الى غرفة نومهم و تبدأ حياتهم الزوجية ربما ستعاني وتين فيها الا انها قررت نسيان الماضي و البدء من جديد
في اليوم التالي
استيقظت وتين و نظرت بجانبها وجدت سراج ينام بعمق قامت و ارتدت ملابس جديدة و خرجت من الغرفة
بعد دقائق استيقظ سراج و بدل ملابسه و اتجه الى غرفة الجلوس
سراج : صباح الخير
وتين : صباح النور ، تشرب قهوة ؟
سراج باتسامة : اه يا ريت
احضرت له فنجان قهوة
سراج : عارفة يا وتين
وتين :اممم
سراج : من زمان ما نمت كدة
ابتسمت وتين وقالت : ليه
سراج : على طول كنت قلقان و بفضل افكر طول الليل و بحس اني مدايق ، بس المرة دي غير نمت وانا مطمن
ابتسمت وتين بخجل
بعد ساعة اتت انشراح
انشراح بخبث : والله وجيتي يا بنت جابر و بكل بجاحة بعد عمايل اختك
وتين بابتسامة صفرة : والله ده بقا بيتي و الي هيدخل شقتي يقعد بأدبه و احترامه و يحترم ست البيت ماشي
انشراح بردح : والله ده بيت ابني يا عنيا و ادخله وقت منا عايزة
وتين بحدة : لا يحببتي ده بيت ابنك مش بيتك انتي ليكي شقتك و دي بقا شقتي و مش من حقك تدخلي هنا من غير اذني انا.، لانه بيتي وانا ست البيت ده فاهمة
انشراح بغضب : على اخر الزمن بنت 16 سنه عايزة تعمل علينا كبيرة
وتين بغضب : ايوة كبيرة ، اسمعي يا ولية يا خرفانة انتي ، انا مش هتكلم بالماضي رغم اني عارفة انك السبب الاساسي بمو.ت اختي ، بس انا مش هبلة و الي هيقرب مني هديه بالجزمة اوعك دماغك توزك تلعبي معايا عشان انا دمي سم و لو زعلت زعلي وحش فخدي بنتك و غورو من هنا
شروق بغضب : دي يما عايزة علقة زي الي كلتها اختها
انشراح : ايوة تعالي يا بت
امسكت وتين بيد انشراح و لوتها وراء ظهرها و اقتربت من اذانها وقالت بغضب : اوعي تمدي ايدك عشان ما توحشكيش و ديني و ما اعبد لو ما اتلمتي انتي و بنتك لاق.تلك انتي وهيا و انا ما ورايش حاجة اخسرها انتي فاهمة
و تركت يدها بعنف
دلف سراج الى الشقة
سراج : مالكم في ايه
كانت انشراح تود ان تتحدث سرعان ما انقلب وجه وتين من القوة و الشراسة الى الحزن و البراءة
وتين بدموع : انت جبتني هنا عشان تنتقمو مني مش كدة ؟ جبتني عشان امك تضربني و تمو.تني زي ما موتت اختي
سراج : ايه الكلام ده
وتين بدموع : اسألها ، لسا من شوية سمعتني الكلام ده و حاولت تضر.بني
انشراح : يخربيتك انا قولت كدة ؟
شروق بصدمة : دي كدابة ما تصدقهاش
سراج بغضب : ماما لو سمحتي عايز اتكلم مع مراتي لوحدنا
خرجت انشراح بصدمة شديدة و معها شروق
اقترب سراج من وتين و احتضنها وهي تبكي
سراج : مش عايزك تزعلي من كلامهم ، لازم تكوني اقوى من كدة ، هم طول عمرهم كدة الحقد مالي قلوبهم
سراج تقرب من وتين بشكل كبير و عاش حياته زي ما كان عايز من قبل و في فرق كبير بين حياته مع لين و حياته مع وتين ، مع الوقت حس انه بيحبها رغم فرق السن الكبير بينهم بس حبها و خدها وسافر عشان يبعد عن حقد امه عليها و عشان كرم يكبر و يتعلم و بعدين يعرفوه الحقيقة
وتين حبت حياتها و عاشت افضل من الي توقعته ، و تعلقت بسراج و حست بمشاعر جميلة تجاهه و كرست كل وقتها للاهتمام به و بكرم و كانت حامل بعد شهرين من الجواز
تمت
( جابر كان اكتر حد غلطان و السبب الرئيسي بالي حصل مع لين ، لين غلطها كان كبير اوي و الخيانة ذنب لا يغفر و مع كدة حاولت تصلح الغلط بالغلط و حياتها كانت الثمن ، اما سراج فالكل لامه رغم انه بريء و ما قبلش انه يفضح لين و يوضح للناس سبب مو.تها و جيه على كرامته عشان يستر عليها و استحمل كلام الناس بس ربنا عوضه بوتين الي حبها بجد ، وتين كانت فاكرة انها ضحية بس بالاخر خرجت من الحياة الي مش عايزاها و حبت الحياة الي بتعيشها مع سراج و حبته هو كمان و ربت كرم كأنها امه بالزبط ….. بالنسبة رامز حاليا عنده فشل كلوي و خطيبته سابته بسبب المرض او يمكن هو الي سابها ، في النهاية لين فضلت حسرة في قلوبهم كلهم ربنا يرحمها )
(رماد القلوب )
همس كاتبة
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رماد القلوب)