روايات

رواية أولاد عمي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم منة وائل

 رواية أولاد عمي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم منة وائل

رعد :هاخدك النهارده اعرفك على اهلي ماشي
شروق :تمم
السكرتيره:اتفضل يافندم القهوه
رعد :شكرا، الله ريحتها حلوه واكيد طعمها جميل، استنى ادوق كده
ترن ترن
رعد :ده نادر، الو يا نادر اه تمم بقولك هجيب شروق معايا اه قولهم بقا خلاص تمم يلا باي، يلا بينا
شروق :على فين
رعد :هعرفك على اهلي ماتخافيش
شروق :ايوا بس…
رعد : مبسش ولا حاجه يلا
شروق :حاضر، خدي القهوه دي يا نيره
نيره :حاضر يا فندم
.وائل :نيره
نيره :ايوا يا فندم
وائل:هو رعد شرب القهوه
نيره :لا
وائل بصدمه :ماشي
انجي :ها شربها
وائل بغيظ :لا والقهوه اترمت
انجي :انت بتقول اي انت عارف البرشام دي بكام
وائل :عادي يعني يا انجي  دي برشامه ابقا اجبها من اي صيدليه
انجي :دي مش اي برشامه دي جايه من امريكا وغاليه
وائل :ليه يعني دي برشامه منوم روحي ياانجي على مكتبك روحي
انجي بغيظ:طيب
         بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
في فندق برفكت في اسكندريه
فارس :الو يا معاذ قوم شوف ساره رايحه فين
معاذ بنوم :رايحه فين يعني اي
فارس:ياعم قوم اللي اسمه سليم ده واخدها على فين ماشين هما اللي الاتنين على البحر شوفتها انا وميرفت
معاذ بفزع :اي وهي ازاي تروح معاه دي متخلفه والا اي
ميرفت :انتوا لسه هتتكلموا يلا قوم شوفها
معاذ :حاضر….
……………..
سليم :تعرفي انك رقيقه اوي
ساره بتوتر :ميرسي
سليم :انتي مصريه مش كده
ساره :اه انا مصريه
سليم :كنت دينا بقول ان نصر مفيهاش بنات جميله بس طلعوا صواريخ
ساره لنفسها :صواريخ يا حيوان
سليم :هو انتي ليه بتشتغلي في الحاجات دي طب اخوكي وراجل انتي ليه؟
ساره :والله ده شغلنا من زمان يعني حتى بابا نفسه كان شغال كده
سليم :تعرفي انا مكنتش كده انا كنت بحب دراستي اوي انا خريج هندسه على فكره بس تقولي اي بقا امي هي السبب الفتره اللي قعدتها معاها هي اللي عملت فيا كده عرفتني على الناس اللي هي شغاله معاهم وكبرت على كده وبقت ملك السوق في الصنف
ساره :غريبه امك اللي تعمل كده
سليم :اه شوفتي بقا، المهم سيبك مني، انتي واخوكي مش شبه بعض خالص
ساره :عادي هو شبه بابا وانا شبه ماما
سليم بجرائه :بس اكيد مامتكم حلوه اصل انتي جميله اوي وطالعه موزه زي ماما
ساره :ههه ميرسي
سليم :لا بجد مش بهزر انتي جميله اوي
وقام بالاقتراب منها
ساره وهي تصفعه على وجهه :انت اي اللي بتعمله ده اوعي كده
سليم :اااه، انا انا اسف والله استنى
ساره :بقولك اوعي
سليم :انت غبي غبي في حد يعمل كده
معاذ :انتوا بتعملوا اي هنا
سليم :ها لا ولا حاجه كنا بنتمشس شويه
ساره :يلا يااحمد عشان نروح
معاذ :يلا
         بقلمي منه وائل.
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
         في قصر العرباوي
عبد الرحمن :حمدالله على سلامتك يابني
يحيي :الله يسلمك ياعمي
سحر :وحشتنا اوي
يحيي :وانتوا كمان والله وحشتوني
مشيره:ماتسافرش تاني يا بابا انت بتوحشنا والله
يحيي :اعمل اي يا بنتي بس شغل
نادر :ربنا معاك يا عمي المهم بقا انا كلمت حضرتك في موضوع الخطوبه وكده هو حضرتك موافق خلاص
يحيي :ايوا يا بني وانا هلاقي احسن منك فين بس مش الأهم ناخد رأي العروسه والا اي
نادر بفرح :اهي عندك اهي خد رأيها
عبد الرحمن :مشيره يا بنتي موافقه على الواد ده والا بلاش خالصة
مشيره بخجل:اللي تشوفوا يا جدو انت وبابا
عبد الرحمن :لا مفيش اسمها كده لازم يكون ليكي رايك اللي انا شايفه ان الواد ده صايع ومينفعكيش ها
نادر :الله بقا يا جدو
الجميع :هههههههه
عبد الرحمن :ها قولتي اي
مشيره :موافقه يا جدو
عبد الرحمن :هههه ما كان من الاول يبقا على خيره الله خد عروستك يا نادر انت ومعتز وروحوا هاتوا حاجه العروسه معاكم
رعد :وانا مش هجيب معاهم
عبد الرحمن :رعد، تجيب معاهم اي يابني
رعد :ما هو انا حابب اعرفكم على حد هيكون في عيلتنا
عصام :خير يابني
رعد :تعالي يا شروق
شروق :سلام عليكم
عصام :مش دي البنت السكرتيره
رعد:ايوا هي ياعمي
عبد الرحمن :اتفضلي يا بنتي
شروق :شكرا
عبد الرحمن :اسمك اي
شروق :اسمي شروق
عصام بحزن :على اسم بنتي
شروق بتوتر:طب وهي فين
عصام :معرفش عنها حاجه
رعد :اا.. ده عمي شوفتي قبل كده وده جدي ودي امي ودي عمتي وجوزها ودول اخواتي نادر وحسام ومعتز وفي معاذ بس مسافر ودول نورهان ومشيره بنات عمتي
شروق وهي تشير على تهاني :طب ودي مين
عبد الرحمن :لا يا بنتي دي الممرضه بتاعتنا ودول عيالها وهي مننا بردو
شروق :اه اهلا وسهلا
عبد الرحمن :وأهلك فين يا بنتي
شروق :اا.. انا ماليش الا امي وكان ليا اخ بس توفي
عبد الرحمن :ربنا يرحمه يا بنتي طب فين والدتك
شروق بخوف :ها لا ما هي في المستشفى
رعد باءستغراب:راحت المستشفى انتا يا شروق وانا كنت عندكم
شروق بتوتر:منا ما قولتلكش ماما تعبت ودخلت المستشفى
رعد :اي وازاي ما تقوليليش يا شروق
شروق :ماكنش فيه داعي
عبد الرحمن :لا الف سلامه عليها
رعد :طب تحبي ناجل الخطوبه
شروق :لا مفيش داعي كده كده ماما هتكون كويسه ما تقلقوش
عبد الرحمن :طب مش الواجب يابني نروح بيتها نطلبها من امها
رعد :انا ماصدقت انها وافقت وجبتها على هنا عشان اعرفها عليكم
عبد الرحمن :طب مفيش داعي الخطوبه يابني انت كبير واسبوعين ونحدد الفرح
رعد :منا مش عارف شروق رأيها اي
شروق :طب ثواني هعمل تليفون واقولكم
عبد الرحمن:براحتك يا بنتي
شروق :الو ايوا يا مستر عصام دول عاوزين يكون أقرب فرصه الجواز اعمل اي، شهر قليل وبعدين هتعمل اي في القسم طيب طيب سلام
فاطمه :شكلها طيب اوي وبنت ناس
سحر:اه والله وانا ارتحتلها
عصام :مش عارف من اول ماشوفتها كده حسيت براحه نفسيه كأنها بنتي
شروق :تمن يا عمي ماما بتقول مفيش مشكله بس يعني لو ينفع بعد شهر تكون ماما بقت كويسه
عبد الرحمن :مفيش مشكله تكونوا بردو خدتوا على بعض
شروق لنفسها :ربنا يستر
        بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
  في منزل سليمان المحلاوي
سليمان :يابنتي مش كفايا كده انا خايف عليكي مش كفايا روحتي اتجوزتي ابوه وكمان فهمتي انك حامل
حياه :يابابا انا لسه مااخدتش حقي رعد لازم يموت لازم احرق   قلبهم وجدهم ده اللي خلاك تخسر كل حاجه في حياتك هيتحرق قلبه على حفيده
سليمان :ايوا يا بنتي بس كفايا الحادثه اللي حصلتلك وبعدين انتي ازاي تخليهم يغيرولك وشك انا مبقتش عارف انتي مين
حياه :كان لازم اعمل كده بعد اما وشي اتحرق ورعد هو السبب في ان وشي يتحرق و اه عرفت انه حب السكرتيره بتاعته ابوه سمعهم وقالي وربنا لهخليه يشوفها بتموت قدام عينه وبعدين هقتله هدمرهم عيله العرباوي كلها
سليمان :ما هي الممرضه هتتصرف
حياه :فكك من الممرضه دي يا بابا مش هتعمل حاجه انا هتصرف
      بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
في فندق برفكت في اسكندريه
معاذ :اتفضلي ادخلي، انتي ازاي تروحي معاه اي مكان كده
ساره :اااااه سيب ايدي، اعمل اي يعني لاقت خبط عليا وكان مصمم اني اروح معاه اقوله اي لا ونبي مش هينفع
معاذ :كنتي قولتي اي حاجه تعبانه متنيله اي حاجه
ساره :مجاش في دماغي اعمل اي انا طيب
معاذ :افرض مكنتش جيت كان هيعملك فيكي اي ها
ساره بدموع :مش عارفه بقا ده حيوان كان عاوز يبوسني
معاذ بغضب :بعد كده ماتقعديش معاه لوحدكم سامعه خلاص اهدي ماتعيطيش
ساره :كويس انك جيت مكنتش عارفه هعمل اي
معاذ :خلاص بقا بطلي عياط يلا اغسلي وشك وغيري هدومك ويلا عسان هنتغدي سوا يلا
ساره :حاضر
……………
فارس:وانتي ملكيش إخوات يا ميرفت
ميرفت :لا ليا يا فندم بس انا أصغر واحده كلهم كبار ومتجوزين سعيد عنده بنتين تؤم وأيمن عنده ولد في سته ابتدائي
فارس :يعني بقتي عمتو حربايه خلاص ههههههههه
ميرفت :لا والله يافندم ده انا طيبه خالص
فارس :ما بلاش حكايه يافندم دي احنا مش في المديريه هنا
ميرفت :مايصحش يفندم
فارس :لا انا اللي بقولك ماتقوليهاش تاني
ميرفت :حاضر يافندم. ااا خلاص خلاص والله.
فارس :ههههه بردو
ميرفت:ههههه لا خلاص يا فارس
        بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
         في منزل شروق
شروق :الفرح بعد شهر يا ماما
ناديه :طب وبعدين يابنتي ده اكيد لازم هيعوزوا يشوفوني هنعمل اي
شروق :مش عارفه ولله يا ماما
ناديه :طب اسألي مستر علصن بتاعك ده
شروق :لا انا جاتلي فكره هتلبسي نقاب
ناديه :ايييييي
         بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
     في جنينه قصر العرباوي
حسام :انتي لي ما خلتنيش اقول لوالدك اننا نعمل خطوبتنا معاهم
نورهان :لا ما هما ممكن يرفضوا وبعدين اصبر شويه مستعجل ليه انا رجلي لسه ما خفتش
حسام :ايوا صح نسيت رجلك خالص، خلاص مفيش مشكله نستنا
نورهان :بقولك يا حسام معلش خلي مشيره تعملي اي عصير اصل حاسه اني دايخه
حسام :ماشي، تهاني يا تهاني
تهاني :ايوا يا استاذ حسام
حسام :معلش خالي بالك من نورهان على ما اعملها عصير واجي
تهاني :طب اعملهولها انا
حسام :لا انا اللي عاوز اعملهولها مش هتاخر عليكي يا حبيبتي
نورهان :ماشي، فين ولاد يا تهاني
تهاني :دول ناموا من بدري
…………
مجهول:خلاص حاضر هخلص عليها وهجري مع السلامه
تهاني :اهو طلقني وسبلي العيلين انا اللي بصرف عليهم ده حتى مفيش لا نفقه ولا اي حاجه
نورهان :ربنا يسامحه
تهاني :تقصدي ربنا ياخده
نورهان :هههههه انتي مغلوله منه اوي
تهاني :أوي أوي والله
نورهان :حسبي يا تهاني عاااااااااااااا
يتبع..
لقراءة الفصل السادس والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى