رواية عشقني حد الجنون الفصل الثاني 2 بقلم مرام محمد
رواية عشقني حد الجنون الجزء الثاني
رواية عشقني حد الجنون البارت الثاني
رواية عشقني حد الجنون الحلقة الثانية
قطع شرود ادم بتلك الملاك التي سحرته منذ الوهله الاولى رنين هاتفه وكان المتصل صديقه المقرب وذراعه اليمين في الشغل
ياسر_ دوما حبيبي عامل ايه واحشني كده……..
قطعه ادم بعصبيه عايز ايه يا ياسر اخلص
ياسر_ ايه يا عم انت على طول متعصب كده
ادم بعصبيه وهو يجز على اسنانه يااااسر اخلص
ياسر بخوف _ ماشي ماشي خلاص انا بس كنت بفكرك باجتماع النهارده الساعه 12:00
ادم بجدية _ تمام هخلص في الجامعه على 11:00 وخلي الاستاذ احمد علام يجيب لي ملف كامل بحسابات الشهر اللي فات يكون على مكتبي وقفل التليفون قبل ان يجيب الاخر.
ياسر_ نفسي بقى يبطل يقفل التليفون في وشي.
على الجانب الاخر
سمر_ ههه يا لهوي يا بنتي لو كان مسكك كان فاتك الله يرحمك دلوقتى المهم شكله حلو وشكله كده يدي كم سنه.
ملك_ شكل ايه يا سمر دي اخر حاجه انا ممكن ابص لها واخد بالي منها.
سمر_ علشان خاطري يا ملك ركزي وقولي لي يدي كم سنه كده.
ملك_ يعني تحسيه عنده 30 كده.
بصت سمر فى ايديها على الساعه وقالت يا لهوي اجري يا ملك المحاضره.
دخلوا جلسوا في المدرج وكانت المفاجاه التي صدمت ملك و هي دخول ادم.
ملك بصدمه وفزع وهي تلطم على وجهها بشكل كوميدي يا نهار اسود ضع مستقبلي يا سواد السواد يا ابا رشدي.
سمر_ مستقبل ايه يا هبله انت هو احنا لسه بدانا علشان يضيع.
ملك بصوت هامس لسمر_ فاكره المتخلف قليل الذوق اللي لسه حاكيلك عليه من شويه.
سمر_ اه ماله ايه اللي فكرك به دلوقتي يعني.
ملك وهي تشاور على ادم_ اهو هو ده.
سمر بشهقة_ ربنا يسترها يا بنتي حاولي ما تبانيش.
ملك وهي تستخبى وراء الكتب لكي لا يراها هذا العملاق.
ادم _ السلام عليكم.
كانت كل الفتيات تتكلم بصوت هامس يخرب بيت جمال امه وكاريزمته عسل قوي الدكتور ده قطع همساتهم ادم_ انا اسمي ادم السويفي الدكتور اللي هيدرس لكم أصول اداره اعمال واذ هو يتكلم لفت نظره فتاه تستخبى وراء كتبها وعندما وقعت الكتب من يديها وكانت المفاجاه ادم في نفسه وهو يبتسم بخبث_ شكلك حظك حلو اوى.
ادم_ الانسه اللي هناك دي اللي عامله دوشه وهو يشاور على ملك قومي اقفي، وقفت ملك وهي خائفه ومتوتره وتفرك في يديه ملك_ن نعم.
ادم_اسمك اية؟
ملك_ بنسيان انا اسمي ايه ،ملك وهي تنظر الى سمر بنت يا سمر هو انا كان اسمي ايه امتلأت القاعه بضحكات زمائلها عليها.
ادم بعصبيه وصوت عالى سكوت،ثم وجه حديثه إلى ملك اسمك اية؟
ملك_ ملك احمد علام.
ادم وهو يضيق عنيه_ احمد علام اية؟.
ملك_ملك احمد علام ابراهيم.
ادم بابتسامة خبيثة. اتفضلي اقعدي ولما المحاضره تخلص تيجي لي على مكتبي.
بعد المحاضرة
كان ادم يجلس على مكتبه ثم خبط خبط الباب.
ادم بصوته الصلب_ ادخل.
دخلت ملك ومعها صديقتها سمر.
ادم_ انا قلت الانسه ملك لوحدها.
سمر_ حضرتك يا دكتور ملك ما كانتش تقصد ولا تعرف ان انت الدكتور وهي جايه تعتذر لحضرتك ممكن تقبل اعتذارها.
ادم بصوته الصلب المخيف_قلت اخرجى بره انتى .جاءت لتخرج سمر تشبست بها ملك ما تسيبنيش يا سمر انت مش شايفاه بيخوف ازاي.
سمر_ماتخف……….
ادم بمقاطعة اطلعي بره، خرجت سمر وتركت هذه المسكينه مع هذا الذى ينظر إليها بنظرات غامضة.
قام ادم من على مكتبه وهو يتوجه اليه بخطوات هادئه بطيئه ويضع يديه في جايبه هو ينظر اليه اقترب منها وقال_ انا بقى متخلف وقليل الذوق مش كده.
ملك بشجاعه عكسي ما بداخلها على فكره انت اللي بهدلت لي هدومي الاول اااأقصد حضرتك يعنى.
ادم_ تعرفي ان انا ممكن بكلمه مني ارفدك واضيع لك مستقبلك.
ملك بذهول_ ده رد فعل طبيعي على اللي حصل ملك وهي تضغط على نفسها وتقول بتهكم وبعتذر لحضرتك يا دكتور.
ادم بتفكير_امم هعديهلك المرة دى بمزاجي ثم اكمل بسخريه هنقص لك نص الدرجات اللي هتجيبيها في مادتي و دى قرصه ودن صغيرة.
ملك بس دا حرام
ادم_بصوت عالى اخرجى بره.
بعد ان خرجت ملك من مكتبه وقف يشاهد اثر خروجها بمشاعر هو لا يريد ان يشعر بها او يحس بها وقاوم هذا الشعور وهو يقنع نفسه انه لا يحب احد وانه يمتلك قلب فولاذي وان كل الن*ساء مثل بعضهن وافتكر عندما احب فتاه في ايام الدراسه في الجامعه ولكنها طلعت حقيره لا تستاهل عرض والد ادم عليها مبلغ كبير من المال مقابل انها تترك ادم لان والده راى انها لا تناسب ابنه لان اباها مسجون في قضيه تجاره م*خدرات وهي مصدقت اخذت هذا المبلغ وسافرت خارج مصر وتركت ادم الذي كان يحبها مقابل المال ومن يومها لحد هذا الوقت وهو يكره جميع الن*ساء وهم بالنسبه له اداه للم*تعه فقط.
اخرج ادم هاتفه من جيبه.
ادم_ ايوه يا يا سر هنسهر فين النهارده.
ياسر_ عرفتلك حته بار انما ايه فيه م*زز جمدان السنين.
ادم _ تمام ظبط الدنيا.
ياسر_ طب الاجتماع فاضل عليه ساعه الا ربع.
ادم_ فاكر وجاى حالا .
ياسر_ ماشى يا اد……قفل ادم الهاتف فى وجه ياسر.
ياسر لنفسه_ ادفع نص عمري يا ادم وتبطل تقفل في وشي نفسي تحترمني.
على الجانب الاخر
____________________
سمر_ ملك عملتى ايه
ملك _ بني ادم حيوان وغلس ومغرور ورخم ابو رخامته.
سمر_ وهي تتلفت حواليها بس يا بنتي لحد يسمعك عمل ايه احكي لي.
ملك_ وهي تقلده بشكل مضحك تعرفي انا ممكن بكلمه مني ارفدك واضيع مستقبلك ثم اكملت وهي تكاد تبكي هينقص نص درجاتي اللي هجيبها في مادته.
سمر_ خلاص يا ملك بقى ما تزعليش نفسك اجتهدي وهاتي درجات كويسه في مادته او عوضي الترم الثاني.
رن هاتف ملك ،
ملك _ الو ايوه يا حبيبي عامل ايه، في هذا الوقت كان يمر بجانبها ادم وسمعها
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقني حد الجنون)