Uncategorized

رواية براءة الفصل الرابع 4 والأخير بقلم آية عامر

 رواية براءة الفصل الرابع 4 بقلم آية عامر

رواية براءة الفصل الرابع 4 بقلم آية عامر

رواية براءة الفصل الرابع 4 والأخير بقلم آية عامر

بابا:  اقعدي ي بنتي.. 
ماما:  احنا نسيب العرسان لوحدهم.. ولا اي ي جماعه
… 
يونس:  انا بحبك.. واتمني تقبلي تتجوزيني علي سنه الله ورسوله… 
انتي عارفه عني تقريبا كل حاجه.. وانا بردو..  بس لو عايزه تسألي علي اي حاجه بردو اتفضلي.. 
 براءه:  لا مش عايزه اسأل.. بابا هيبلغك بردي.. 
… 
بعد م مشيو.. 
بابا:  ها ي بنتي.. موافقه؟ 
براءه:  هفكر واصلي استخاره وارد علي حضرتك ي بابا.. 
… 
صليت الاستخاره وحسيت اني مرتاحه.  بس مش عارفه بردو اوافق ولا لا.. ادوس علي قلبي.. ولا اجرحه.. ساعدني ي رب.. 
نمت وصحيت علي خبط علي باب اوضتي.. 
مالك:  براءه… خمس دقايق تكوني واقفه قدامي…والا هكسر الباب ومش هعمل حساب لحد…
… خرجت وانا عارفه هواجه اي… بس كان لازم.. 
براءه:  نعم ي مالك
مالك:  طب م انتي بتقابلي عرسان اهوه.. طب م انتي مش قافله قلبك اهوه.. انا لا لي.. بعد كل الوقت ده وانا بحبك… انتي اكتر واحده عارفه ان سما مكانتش اختياري بس شيلتها علي دماغي وكانت اعز الناس ليا وعاملتها بالحسني… لي ي براءه.. كل ده عشان ذنب ندمت عليه ميت مره واعتذرت عنه ميت مره… 
براءه:  هو انت مبتفهمش ي مالك انا مش بحبك ي اخي هي عافيه… 
قرب مني.. وقالي قوليها تاني بصيلي وقوليها ي برااءه.. 
.. لا مش هقدر ي رب ساعدني ي رب…  انا بكرهه.. كسرني وعمر الكسر ده م اتصلح مش قادره انسي السنين 
اللي عيشتها كارهه نفسي… والضعف اللي كنت فيه… بصيتله وعنيه كان لونها احمر فيها غضب ووجع وحب..وعنيا مليانه دموع..ومعرفش جبت القوه دي منين…
براءه: مش بحبك ي مالك ولو اخر واحد ف الدنيا مش هقبل بيك..
بعد عنها….وسابها ومشي من غير م يتكلم…
… بعد م مشي دخلت اوضتي…وانا لسه قلبي بيدق..لكا قربت منه مكنتش عايزه ابعد..مش قادره انسي الوجع اللي حسسني بيه..معقول انا..انا بحبه..
ي رب خفف عني ي رب..مش عايزه انكسر اكتر من كده.
براءه: ماما.. بابا.. انا موافقه.. تقدرو  تبلغو الدكتور يونس 
ماما: الف مليون مبروك ي حبيبتي اخيرا هشوفك عروسه 
بابا: الف مبروك ي حبيبتي..
….
ف المركز 
مي: الف مبروك ي براءه مبسوطالك مووت..
براءه: الله يبارك فيكي..
مي: مش قولتلك عنيه عليكي…
براءه: هو كويس…بس
مي: بس اي…براءه لو مش مرتاحه اوعي تكملي 
براءه: لا مرتاحه..بس….وحكت كل اللي مالك عمله..
مي: وانتي بتحبيه؟؟…مالك؟
براءه: لا….مش عارفه..حتي لو بحبه.. مش عارفه انسي ي مي.
مي: انتي مش هتنسي انتي المفروض تسامحي..
براءه: خلينا فيكي… انتي ي بنتي مش فرحك اخر الاسبوع..يلا ي ماما روحي جهزي حاجتك اقعدي مع اهلك هيوحشوكي…
مي: م انا مش جايه ف شغل..ده ي ستي اول كارت دعوه لروح قلبي..
براءه:  حبيبتي ربنا يخليكي ليا ي رب…ربنا يتمملك بخير ي رب..
حساام: يونس اخويا..الف الف مبروك ي صاحبي..اهو ربنا كتبهالك اهوه..
يونس: انا والله مش مصدق نفسي لما والدها اتصل وقال انها موافقه..كنت حاسس اخيرا ان اتكتبلي افرح بقي..
حسام: صحيح دي دعوه الفرح ي صاحبي مستنيك 
يونس: الف مبروك ي حساام..
يونس: براءه 
براءه:ايوه ي يونس…
يونس: كنت بفكر انتي اكيد هتروحي فرح مي وحسام..ف نروح سواا..
براءه: ماشي..موافقه 
يونس: ي بنتي بقالي نص ساعه واقف ف الشارع وتقوليلي ع السلم 
براءه: خلاص اهو ي يونس..اصبر نازله…
…طلت عليه بفستانها وكانت زي القمر وفضل سرحان فيها…
براءه: اي..عيب ي بابا…يونس 
يونس: زي القمر..
براءه: طول عمري
يونس: الله الله هنشوف نفسنا بقي 
براءه: افضل اتكلم كده واخرنا..علفكره لازم تتعلم تلتزم بالمعاد بعد كده..
يونس:قوليلي ي دكتوره حااسس دراعي الشمال منمل كده…دي اعراض جلطه..
براءه: يلا ي يوناااس 
يونس: حاضر خلاص اهدي..
…. ف الفرح
يونس: شايفه لايقين علي بعض ازاااي عقبال فرحنا..
براءه: قول ي رب… علفكره انا مش عايزه فرح..ممكن نكتب الكتاب وخلاص…
يونس: اللي تشوفيه….الفرح اصلا بيبقي للعروسه واصحابها…
براءه: يبقي نخليها كتب كتاب..
يونس: الاسبوع الجااي!!!
براءه:بدري اوي كده 
يونس: بحبك 
ابتسمتله…
…بعد اسبوع…
براءه:ماشي ي استاذ يونس شكرا ع التوصيله…اشوفك بكره..
يونس: مش مصدق ان بكره كتب كتابنا..
براءه: لا صدق….تصبح علي خير..باااي..
… طلعت اوضتي..وفكرت ي تري اللي بعمله ده صح..هو ممكن مع الوقت مشاعري تتغير ناحيه يونس..طب هو انا لي مش قادره احس بالحب ناحيه يونس..ده خطيبي..وكلها كام ساعه وهبقي مراته….حاسه اني انانيه لانه بيحبني…وي تري اللي حصل ده ممكن يتكرر…!!!
براءه: اي ي ماما كله تمام كده محتاجه مني اي مساعده تاني.
ماما: لا ي حبيبتي روحي اجهزي يلا…مش مصدقه اخيرا بقيتي عروسه..
براءه: ي رب اشوفك مبسوطه علطول..
اهلي واصحابي واهل يونس وصلو وكلها كام دقيقه وابقي مراته…مكانش لازم اظلم يونس كده…ان شاء الله الوقت يصلح الامور بينا
….
براءه: اي اللي جاب مالك ي ماما
ماما: اي ي بنتي مش ابن خالتك معقول ميحضرش 
المأذون: قول ورايا ي استاذ يونس….استاذ يونس 
يونس: انا مش هكمل..انا اسف 
بابا: نعم!!! هو لعب عياال 
براءه: اي ي يونس اللي حصل..
يونس: اللي حصل اني مهما كنت بحبك مش هرضي اني اتجوزك وانتي قلبك مش معايا…. وبيحكي 
فلااااش بااك 
يونس: مش مصدق ان بكره كتب كتابنا 
براءه: لا صدق..تصبح علي خير…باااي 
يونس: استني…شنطك..مشيت..اديهالها بكره..لا يمكن محتاجاها..وقربت 
بتحبيه..
براءه: مالك انت بتعمل اي هنا 
مالك: بتحبيه 
براءه: مينفعش كده ي مالك احنا ف الشارع..ممكن تروح 
مالك بعصبيه: بقولك بتحبيه؟؟
سكت ومرديتش عليه…لما لقيت ابتسامه علي وشه…
رديت
براءه: بيحبني..
مالك: سؤالي واضح ي براءه…بتحبيه…اي صعب اوي صح..بقالك سنين دايسه علي قلبك وكدبتي وقولتي انك مش بتحبيني…قوليلي هتقدري تبصي في عنيا…وتقوليلي بتحبيه ولا لا 
براءه: لوسمحت ي مالك..انا مش عايزه مشاكل..لو سمحت عديها علي خير…
مالك: مش هتقدري تحبيه ي براءه….انتي بتحبيني وعمر الوقت مهيخليكي تنسيني 
براءه: لا ي يونس انت غلطان..الوقت بيشفي كل حاجه
مالك: انا هسافر ي براءه ومش هرجع تااني…بكره اخر يوم ليا هنا…هستناكي لاخر لحظه ي براءه..
براءه بدموع: تروح وترجع بالسلامه ي مالك
مالك: لا مش هرجع تاني.. مع السلامه…
Back
يونس:  ها ي براءه بتحبيني… لا مبتحبينيش بتحبيه هو وقلبك كان ليه هو وبس بتكابري ليه..عشان خايفه تخسري…تخسري اي م انتي خلاص خسرتي قلبك لي تخسريه هو كمان…عشان غلطه…ايوا انا عارف اللي حصل..والدتك قالتلي كل حاجه….قوليلي ي براءه مش عارفه تنسي  لي..عشان خايفه ترجعي ضعيفه…وتخسري كل القوه اللي بتظهري بيها..
الناس بتفضل سوا عشان بتسامح بس هي مبتنساش..لي مش عايزه تسامحي..هي دي القوه..دي مش قوه دي قسوه ي براءه ..حبي ي براءه وعيشي وكفايه وجع.وتعب..
بعد اذنكو ي جماعه…
…. فضلت واقفه….اللي مواجهتش نفسي بيه هو اللي واجهني بيه قدامهم كلهم..اللي كنت بخاف اعترف بيه قدام نفسي…قالوا قدام اهلي..ومالك…وماما ازااي تقوله..
… بعد م اهلةيونس مشيوا…والمأذون ومتبقاش غيرنا ومالك وخالتو…
مالك: انا بحبك…والله بحبك..محبكيش ازاااي وانتي اللي غيرتيني..انتي اللي مسحتي الغمامه من عيني وانتي اللي فوقتيني…
براءه: كل م بسامحك بتجرحني اكتر…معاك بحس اني اقل انسانه ف الدنيا…. 
مالك: بس انا مبقيتش ابص للمظاهر…وبحب الناس لطبيعتها..انا اتغيرت بسببك انتي… 
خلاص ي براءه اللي تشوفيه..اوعدك انك مش هتشوفيني تاني…
بصيتله وهو ماشي وعنيه كانت متعلقه بيه مستنيه اندهلها…بس انا بحبه…يمكن لازم اسامح فعلا مش انسا 
براءه: هتسيبني ..هتجرحني تاني ي مالك
مالك: قوليلي افضل جمبك وانا مش هسيبك عمري كله..
براءه: انا مش قليله ومش وحشه ي مالك
مالك: انتي ست البنات كلها…هاا اجيب المأذون تااني 
ماما: لا بقولكو اي احنا مش هنخلص اتصل ي حاج بالمأذون قبل م يبعد..
مالك بضحك: طول عمري اقول انا مليش  الا خالتي…
… هاا موافقه ولا لا نشفتي ريقي 
براءه: موافقه…
مالك: بتحبيني 
براءه: قد البحر وسمكاته.
.
~بارك اللي لكما وبارك عليكما وجمع بينكما ف خير 
مالك: انا مش مصدق نفسي.. 
براءه: اي ولاااا متقربش…لا بص حوار حضن كتب  الكتاب ده مش عندنا 
مالك:لا حضن اي ده موضه قديمه 
…وقام شايلها…
مالك: مع السلامه بقي ي خالتي…هتعوزي حاجه
ماما: هبعتلك شنطتها ي حبيبي..مع السلامه 
…براءه: والله عيله كلها مجانين..
مالك: بحبك.
براءه: انت حب عمري 
تمت ..
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية وحدة شغف للكاتبة ندى.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى