رواية حكاية لم تنتهي الفصل الثالث عشر 13 بقلم رودي عبدالحميد
رواية حكاية لم تنتهي البارت الثالث عشر
رواية حكاية لم تنتهي الجزء الثالث عشر
رواية حكاية لم تنتهي الحلقة الثالثة عشر
كانت نادين لسه هتنام بس رقع.ت بالص.وت فاجأة بسبب إن نوح كس*ر الباب ، قامت إتعدلت وقالت : إيه إسلوب الهمجيه دا
نوح أول ما دخل وشاف كمية الأكل اللي جمبها والكتب ضحك جامد وقال : وأنا اللي فاكرك حصلك حاجة أتاريكي عامله حسابك لِكل حاجة
إتنرفزت عليه أوي وقالت : مش إنت اللي هتقولي أخاف علي إبني ولا أعمل إيه ولا معملش إيه ، ومن هنا ورايح طول ما أنا في البيت متتكلمش معايا وإبعد عني أنا مش عايزة أكلمك هو هيكون بالعافية ؟
كان نوح لسه هيرد دخلت نيرة وهي بتقول : حبيبي أحسن سيبك منها وبدل ما هي قارفاك كدة وعاملالك إزعاج وقلق طلقها أو خليها تروح بيت أبوها أو أمها دا لو عندها أهل يسألو عليها أصلاً
مسكت وشو وخلتو يبص ناحيتها وقالت : وخليك إنت ليا هنا يا نورعينيا
زعق نوح وقال : نيرة مينفعش تتكلمي كدة علي نادين لإنها ست البيت من قبل ما إنتي تيجي وهتفضل ست البيت دا
ربعت نادين إيديها وبصتلها بِشماته وقالت : سمعتي ؟ ، وبعدين أنا حذرتك من إنك تدخلي الأوضة دي وللأسف الشديد إنتي دخلتيها
بتقرب نادين علشان تجيبها من شعرها وتضر”بها مسك نوح إيديها وقال : نادين ، دي مراتي ومش معني إن سكتلك أول مره يبقا هسكتلك التانيه وهي دخلت الأوضة علشان أنا دخلتها إنما مسمحلكيش تمدي إيدك عليها مهما كان
نادين بصتلو بِصدمة ومقدرتش تنطق بِحرف ولا تتكلم ، ساب نوح إيديها وأخد نيرة وطلع برا الأوضة
قعدت نادين علي السرير وهي مش مستوعبة وقالت : بيدافع عنها!! ، يبقا أفعالو معايا علشان خاطر إبنو اللي في بطني ، حسبي الله ونعم الوكيل
حطت إيديها علي قلبها وقالت بِحُرقة : الله يسامحك يا نوح ، الله يسامحك
قامت إتوضت وصلت وخلصت صلاة وقعدت علي المصلية بتعيط بِحُرقة وهي بتقرأ في المصحف لحد ما نامت مكانها
▪︎ بعد مرور إسبوع في مكان ما ▪︎
نزلت نيرة من العربية وقربت من المكان المجهول
أول ما قربت كان فيه إتنين بودي جارد واقفين وسعولها ، دخلت لِجوا كان فيه واحد قاعد علي كرسي ومربوط وملامحو مش باينه من كتر الض”رب
قربت نيرة من راجل واقف ولطش”تو بالقلم وقالت : علشان تبطل ترن كل شوية وتوديني في مص”يبه
مقدرش الراجل يتكلم وحط عينو في الأرض
قربت نيرة من اللي قاعد علي الكرسي ومربوط ، لاقتو موطي راسو ، مسكتو من شعرو وخلتو بصلها وقالت : مش ناوي برضوا تقول ؟
ضحك الشخص وقال : والله قولتلك كتير بس إنتي مصممه ومعيشه نفسك في أوهام بسبب أعمالك فَخليكي بقا ومش قايل حاجة تاني
نيرة بِرفعة حاجب : مش خايف أمو”تك ؟
الشخص ببرود : موتي”ني عادي هتفضلي برضوا موهومة كتير
فضل يضحك كتير أوي لِحد ما إتعصبت ولطش”تو بالقلم
ضحك أكتر وقال : عادي كدة كدة مبقتش حاسس بالض”رب رجالتك قامو بالواجب وزيادة وبرضوا مش فارق معايا
رجعت شعرها لِورا وبعدت كام خطوة لِورا وقالت : خليك بقا لِحد ما تع”فن هنا ويا أنا يا إنت
بصلها ببرود وقال : مش فارق ومش هقول حاجة تاني وخليكي بقا
بصِت للراجل وقالت : إنت عينك تفضل عليه ومتبطلوش ضر”ب فيه وكل ما تحسو إنو هيم”وت خلوه يعيش خلوه يتمني المو”ت وميطلهوش
الراجل بص لِنيرة وقال بِصرامة : إعتبريه حصل
بصت نيرة للشخص المربوط شوية وبعدها لبست النضاره وخرجت من المكان
▪︎ في العيادة ▪︎
ندهت الممرضة وقالت : نادين يحيي
قامت نادين ودخلت ولسه هتقعد الباب إتفتح تاني ودخل نوح
بصِت الدكتورة لِنوح وقالت : مين حضرتك!
نوح وقف جمب نادين ومسك إيديها وقال : أنا نوح جوزها
بصِتلو نادين وكانت لسه هتتكلم ، قرب نوح من ودنها وقال بِصوت واطي وهو دايس علي إيديها : إيه هنفضح نفسنا برضوا في العيادة ؟ ، نهدي الدنيا شوية لِحد ما ننزل
إتكلمت الدكتورة وقالت : إتفضلو أقعدو طب
قعدت نادين ونوح وقف جمبها وقال : أخبار البيبي إيه يا دكتورة ؟
قامت الدكتورة وقفت وقالت : هنتطمن عليه حالاً
قامت نادين وقفت وساعدها نوح بالإجبار في رفع هدومها
حطت الدكتورة المادة اللزجة علي بطنها وبدأت تمشي الجهاز ، ظهرت إبتسامة عريضة علي شفايف الدكتوره
قالت نادين : طمنيني قوليلي نوع الجنين إيه ؟
الدكتورة بإبتسامة واسعة : إنتي عشمك في ربنا إنو يرزقك بإيه ؟
نادين بإبتسامة : ولد
ضحكت الدكتورة ضحكة خفيفه وقالت : أهو ربنا كرمك بِتوأم ، ولد وبنت
بصِت نادين لِنوح بإبتسامة واسعه وبعدها بصِت للدكتورة وقالت : بجدد
بعدت الدكتورة شوية وقالت : أهو والله بصو
قرب نوح من الشاشة وشافهم
ضحك وقال : الحمدلله بجد الحمدلله
بعدت الدكتورة ومسك نوح المناديل ومسحلها بطنها ونزلها هدومها وقومها وراحو قعدو قدام الدكتورة
طلعت الدكتورة الروشته وقالت : انتي ضعيفة أوي اليومين دول فَ علشان سلامة البيبيهات وسلامتك هكتبلك علي حقنه فيتامين مقوية هتاخديها إتفقنا ؟
كشِت نادين في نفسها وقالت : لأ بلاش حقن
ضحك نوح وهو مخبي وشو وسكت ، بصتلو نادين بِغيظ
الدكتورة بإبتسامة : معلش نستحمل شوية
نادين بإحباط : ملهاش بديل طب ؟
هزت الدكتورة راسها بِ لأ وقالت : هانت وهتقومي بخير
قطعت ورقة الروشتة وقالت : إتفضلي وهبقا أكلمك علي معادك الجاي
هزت نادين راسها وقامت وقام نوح معاها ، بصت الدكتورة لِنوح وقالت : أستاذ نوح عايزاك ثانية
أخدت نادين ورقة الروشتة وقالت : هستناك برا
طلعت نادين وقعد نوح تاني
الدكتورة كانت بصالُه ومترددة
بصلها نوح بإستغراب وقال : خير حضرتك فيه حاجة ؟ ، نادين أو اللي في بطنها فيهم حاجة ؟
الدكتورة إتكلمت بِسرعة وقالت : لأ لأ والله إطلاقاً دول كويسين بس الحكايه يعني إنو…إحم فيه حاجة أنا مكونتش عارفه هقولها إزاي لِلمدام وكويس إن حضرتك جيت معاها
بصلها نوح بِتركيز وقال بِقلق : خير حضرتك قلقتيني معاكي فيه إيه ؟
الدكتورة إتكلمت وهي بتفرك في إيديها وقالت : المعاد اللي فات لما مدام نادين جاتلي ومشيت دخل بعدها شخص معرفهوش طلعلي شيك وقالي أحط الرقم اللي أنا عايزاه مُقابل إن أفهم مدام نادين إن البيبي م”ات في بطنها وإنها لازم تنزلو وأدخلها عمليات أسق”طها ، أعملها عملية إجهاض يعنيي
نوح رد وهو عينو ثابته قدامو وصوابعو بِتخبط بِهدوء علي المكتب وقال : وإنتي كان ردك إيه ؟
الدكتورة بِهدوء : متكلمتش قولت ماشي بصراحة بس مقولتش علشان أسبب أي أذيه للمدام واللي في بطنها لا والله أبداً أنا خوفت الشخص دا يطلع يإذيها بِطريقه تانية ، فَقولت لما تيجي هعرفها مع إني مكونتش عارفه هجبهالها إزاي بس كانت لازم تعرف وكويس إن حضرتك جيت معاها
رفع نوح عينو وبدأ يبص في السقف وقال : أظن فيه كاميرات هنا
فتحت الدكتورة اللاب وقالت : ثواني
قعدت كام دقيقه بتعمل حاجة في اللاب وبعد كدة لفت اللاب وخلتو في إتجاه نوح وشاورت علي واحد مُعين وقالت : هو دا
بص نوح للراجل بِتركيز وقال : مقالكيش إسمو ؟
هزت الدكتورة راسها بِ لأ وقالت : تؤتؤ مقاليش أي حاجة غير كدة
رد نوح وقال : تمام هو أكيد هيرن عليكي أو هيجيلك ردك عليه هيكون كالآتي ، قوليلوا معرفتش أتكلم ولا أعمل حاجة لإن جوزها كان معاها وكان واقف فوق دماغي وأنا بكشف عليها ولو سألك علي الجنين أو أي حاجة قوليلوا لسه محددناش هو إيه وهنحدد المعاد الجاي ، إتفقنا ؟
الدكتورة بِهدوء : إتفقنا
قام نوح وقف وقال : شكراً ليكي يا دكتورة ومتعرفيش نادين حاجة وأنا مش هجبلها سيرتها وأوعدك مش هيطولك أي أذي
ردت الدكتورة بإبتسامة : لأ عادي وأنا عملت اللي عليا وأنا مقبلبش ليها أي أذي ولا ليها ولا للأولاد وربنا يقومهم ليك بالسلامة وبألف خير ومن غير أي أذي
إبتسم نوح وقال : إن شاء الله ، عن إذنك
خرج نوح لقي نادين واقفة جمب الباب وباصه قدامها وسرحانه
مسك إيديها ، فاقت من سرحانها وبصتلو ، سحبها ومشي بيها وقال : يلا بدل ما إنتي واقفه متنحة كدة
مشيت معاه نادين ونزلو تحت وركبت معاه العربية ، أول ما نوح إتحرك بالعربية إتكلمت نادين وهي باصه للشباك وقالت : مين اللي عايز يإذيني يا نوح ؟
بصلها نوح ورجع كمل سواقة تاني
بصتلو نادين وقالت : مين اللي عايز يإذيني أو يم”وت اللي في بطني ؟
رد نوح بِهدوء : مش عارف والأحسن إنك متعرفيش حد إيه اللي في بطنك حتي لو أمك نفسها لِحد ما أتصرف
نادين ردت بعد ما دموعها نزلت وقالت : أكيد ست نيرة مش عايزة أي حاجة تربطنا ببعض حتي لو كان طفل ، عايزة تخلص متي ومن اللي في بطني
رد نوح وهو مركز في السواقة : متظلمهاش بس أوعدك لو هي أنا مش هرحمها ، المهم متتكلميش في الموضوع ولا تتكلمي في أي حاجة إتفقنا ؟
بصتلو نادين وقالت بِكره : منك لله ، أنا بكرهك
بصلها ومردش عليها ، وقف العربية قدام صيدلية ونتش من إيديها الروشتة ونزل جاب العلاج ورجع
صوت فرامل العربية كس”ر سكون المكان تحت البيت عندو ، نزلت نادين من العربية وهو نزل من العربية وقفلها وطلعو سوا البيت
أول ما دخلو قربت نيرة وحض”نت نوح وقال : وحشتني أوي يا بيبي كل دا ؟ إتأخرت عليا أويي كنت فين
نتشت نادين من إيديه شنطة العلاج وأخدتها ودخلت الأوضة وقفلت الباب
قعد نوح علي كنبة الأنتاريه وقعدت جمبو نيرة وميلت راسها علي صد”رو وحض”نتو وقالت : وحشتني أويي
إبتسم وضمها ليه وقال : و إنتي كمان وحشتيني أوي
بعدها عنو ومسك وشها بين إيديه وقرب من شفا”يفها وبا”سها بو”سة رقيقة وبعد وبصلها في عيونها وإبتسم إبتسامة هاديه وغريبة
كانت نيرة لسه هتقرب منو وتبو”سو قطعهم صوت جرس الباب
قام نوح وقف وقال : أنا هقوم أفتح
نيرة بِلوية بوز : هو دا وقتو بقا
نوح بإبتسامة : معلش يا حبيبتي بقا أنا معاكي طول الليل هروح فين يعني ؟
راح نوح فتح الباب لقي البوليس في وشو وقالو : مش دي شقة نوح الحُسيني ؟
جات نيرة وقفت جمب نوح و …
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية لم تنتهي)