روايات

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء السادس والعشرون

رواية تزوجت حبيبة اخي البارت السادس والعشرون

رواية تزوجت حبيبة اخي الحلقة السادسة والعشرون

ان لم تحب شخصا
و كتب عليك أن تقضي معه طوال حياتك
فكان الله بعونك
صعب جدا أن تكون بحض.نه و انت لا تحبه
حتى لو كان يحبك ….
ارتدت فستان قصير للغاية
هي جميلة حد الفتنة
انتظرت هذا اليوم منذ سنوات
لم توافق على اي احد سواه
وحقق لها القدر حلمها بأن أصبح معها
بجسده لا بقلبه
لكنها لم و لن تيأس ستجعله يعشقها
لا يحبها فحسب
جلست بجانبه تتأمله يكاد قلبها يطير من فرحتها
تكاد لا تصدق

 

شعر هو بتردد واضح فهو لا يريد ان يظلمها
عمر : احم تاكلي
هبة : مش جعانة
عمر : بس انا ميت من الجوع حناكل سوا
هبة : تمام
وضع الاكل و بدأ يأكل و هي تأكل و تتأمله
لكنه لا ينظر إليها شعر بنظراتها
و بعد أن انتهى من الاكل ذهبت بالصينية إلى المطبخ
استغل ذلك فنام على الاريكة رجعت اليه و جدته نائم
اغضمت عينيها بعنف لتسقط دموعها بألم
هبة : مش حيأس يا عمر و الله ما يأس
////
استيقظت وجدته نائم على الاريكة بدأت بتجهيز الفطور
ثم بدأت بايقاظه بق.بلات متفرقة على وجهه بدأ بفتح عينيه ليجذبها لحض.نه بقوة يجعلها تعتليه
آسر : احلى صباح ده و لا ايه انا كل يوم اتصبح في القمر ده الله يا ناس
ندى بخجل : قوم عشان تفطر
بدأ في تق..بيلها بجنون

 

آسر : منا بفطر اهو
ندى : عشان خاطري ي قلبي
بدأ بتناول الطعام و هو يطعمها حتى انتهى كانت ما زالت تأكل
ندى : شبعت حارفع الاكل
آسر بصوت بالكاد يخرج : طيب استني بعدين بنرفعه
قام بحملها و هي تحاول فك نفسها و هو يق.بلها بجنون حتى دق الباب فتنفست الصعداء
آسر : كأننا ميتين ما ترديش
ندى بضحك : لا لا ما ينفعش ما يصحش انا حاغير هدومي و انت روح افتح الباب
آسر بغيظ : ماشي
ذهبت ارتدت فستان قصير من الامام طويل من الخلف لونه بنفسجي بورود بيضاء و رفعت شعرها
كانت امها و سامر و اسراء عندها
سامر : مبروك ي عروسة هو الجواز بيحلي كدة
ينظر اليها آسر كانه لا يرى غيرها يمسك نفسه حتى لا يطردهم و ينقض عليها كالوحش يريدها و بشدة بشتاقها حد الجنون
جلسوا بعد الوقت و آسر يشعر ان لهم شهر ينظر إليها وهي تغمز له و تعض على شفتيها و تضع اصبعها في فمها و هو في عالم آخر
سامر ايه اخبار الجواز يا اسورة
ينظر إليها و لم يسمعه
سامر : هاااي آسر
آسر : ها بتكلمني
سامر : هااا بتكلمني من اول ساعة بطلت تجمع بقولك اخبار الجواز ايه
آسر : هههه الجواز تتصبح في وش حبيبك و تنام و هو اخر حد تكون شايفك و تشم ريحته في كل مكان اكيد بيجنن احلى حاجة

 

سامر ؛ هو انت نمت الليلة
آسر : احم نمت ايه بس بقى في ستات قاعدة محسوبك للفجر فضل صاحي
كانت تكتم ضحكتها و هي ترى غيظه في عينيه
لاحظ سامر نظرات آسر و انه يود ان يطردهم غمز لاسراء
سامر : ايه رايك يا اسراء نتغدى عندهم و نسهر هنا
ندى : اه و الله ياريت يا سمورة
آسر : تتغدوا و تسهروا ليه قصدي روحتوا لعمر قصدي
اسراء بضحك شديد : لا يا سامر دول عرسان جداد
آسر : ايوة كدة المفهومية
أسراء: احنا ناخد ندوش و نتغدى برة
ندى : ياااي فكرو تجنن انا حلبس ثواني و حكون جاهزة
آسر بغيظ : تخرجي تروحي فين الناس حتقول ايه ما يصحش ما تقولي حاجة يا حماتي
أم عمر : بس يا سامر غلاسة انت و خطيبتك يالا نمشي كفاية لحد كدة
قام آسر من مكانه بسرعة
آسر : اه قصدي ما لسة بدري
سامر : هههههه هو الجواز حلو كدة يا ناس عقبالي يارب بدال ما انا بنام حاضن المخدة
آسر : و انا طول الليل اقول عين مين اللي راشقة فيا اتاريها عينك يا ساتر عليك
سامر : هههههه ليه انت ما عرفتش و لا ايه
آسر : لا ما عرفتش ايه محسوبك أسد
ندى : حتى اسأل ميرنا
سامر : ميرنا مين
آسر : احم ما فيش
مشوا ناحية الباب حتى يذهبوا ذهب خلفهم أغلق الباب خلفهم حتى سمع صوت باب غرفته يقفل ركض ناحية الباب حاول فتحه وجده مغلق

 

آسر بغيظ : ندى كفاية لعب بقى افتحي الباب
ندى : لا يا شيخ ما تتصل بميرنا تيجي تسليك
آسر : ندى الحكاية دي قديمة و انا ما كذبتش عليكي قولتلك عرفت كتير بس من يوم ما شوفتك ما فيش حد ملى عيني غيرك والله
ندى : عشان كدة كنت تبو.سها عادي
آسر : هي اللي باستني انا ماليش ذنب و الله
ندى: و انت تسمحلها ليه يعني لو فارس جيه و با.سني كان عندك عادي
آسر : كان دفنته مكانه انا بغير من عمر و سامر و من امك كمان
ندى : شوفت بقى
آسر : طيب انا اسف افتحي مش قادر اشوفك قدامي و في بيتي و انتي مش في حض.ني افتحي
ندى : في عينك ده انا لسة حاطلع عينك و حخليك تقول حقي في رقبتي
آسر : طيب خقي في رقبتي توبة و الله ما اعيدها
ندى: ابدا
ذهب في الصالة و بدأ في تكسير الفازات حتى اتت في باله فكرة صر.خ بأعلى صوته اااااه ايدي ندى الحقيني هاتي الشاش و القطن
قلبها غلب عقلها ركضت اليه دون تفكير و هو يمثل انه يتألم
ندى : بخوف فين فين بيوجعك تروح مستشفى

 

أشار لقلبه
آسر بدموع : هنا بيوجعني اوي اوي يا ندى
ضمته بقوة بادلها الحض.ن بقوة اكبر و حملها و بدأ يقبل عنقها بشغف و جنون
ذهب بها إلى الغرفة ..
لتصبح زوجته قولا وفعلا و يعبر لها عن مدى حبه و عشقه لها
////
سامر ؛ احنا نروح نخلص تجهيز الشقة و نتجوز بأسرع وقت من ساعة ما شوفت آسر مش عاى بعضه و انا غيران اوي
اسراء بضحك: انت قليل الادب على فكرة
سامر : انتي مش عارفة انا بموت في قلة الأدب اااه لو شوفتي البنات هناك برة من كل شكل و لون و كلهم كانوا حيموتوا عليا
اسراء بغيظ بعد أن انقضت على رقبته : يموتوا عليك ليه مهند و لا مايكل جاكسون ده انا وفقت عليك صعبت عليا بدال ما اتعنس و تبور
ضحك بقوة حتى ادمعت عينيه
اقترب منها حتى وقعت على الاريكة و هو فوقها يتأمل في عيونها
سامر : ترحميني من العنوسة بقى كدة تصدقي زاكية جدا و انتي غيرانة

 

اسراء : احم انا اتاخرت و لازم امشي
حجزها بين يديه قبل عينيها بحب
سامر بصوت عشق : انا مش قادر استحمل احنا نجهز بأسرع وقت على اخر الشهر نكون متجوزين خلاص كفاية بعد انا لحتى الان مش مصدق انك معايا
اسراء : و لا انا انا بحبك اوي اوي اوي خلاص حاخلص كل حاجة و نروح نحجز القاعة
سامر : بس عمر يسافر حنتجوز مش عايزه يحضر الفرح
اسراء: بس ده اخوك انت نسيت
سامر : عمر صدمني فيه صدمة كبيرة جدا انا اول ما يسافر ححدد فرحي
ضمته بقوة حتى تطمئنه و تخفف الم قلبه فهو روحها و رجعت إليها
////
جهزت اليه الفطور اكل و كأنها غير موجودة حاولت لفت انتباهه في لبسها و جمالها
طوال اليوم يتكلم معها عادي جدا لم يقترب منها وضعت يدها على كتفه مثل انه يريد ان يذهب إلى المطبخ ليشرب
و عندما خرج ثار بركان قلبها جعله يبكي دما

 

هبة : عمر تجوزتني ليه عشان تجاكرها و لا عشان تقنعهم انك ما بتحبهاش و لا عشان تحل مشكلتك بما انك مش طايق حتى المسك تجوزتني ليه ده انا روحي فيك يا أخي
اقترب منها وضع يده على كتفها لتبعدهم بقوة و هي تصرخ
بتحبها لسة بتحبها سيبتها لي ما زال بتحبها ضحيت في حبك عشان خاطر اخوك عشان تثبت لنفسك انك الأخ الكبير اللي ما في منه ذنبي انا ايه خليت اكتر ليلة بستناها أسوأ ليلة في حياتي لما سبتني و نمت
اقترب منها و جذبها لحض.نه بقوة و هي تحاول الافلات
عمر : اسمعيني اي حد مكان لو شاف بنت في جمالك تكون معاه في بيت لحاله لو كان مين ما كان مش حيستحمل و حياكلك ما بالك لو مراته
نظرت له بعدم فهم
عمر : يعني انت جميلة جدا و انا أسهل حاجة دلوقتي اني اتجوزك رسمي بس انا مش عايز أظلمك عايز اول مرة اخدك فيها بحضني اخدك بكل كياني قلبي قبل جسمي انتي قولتي لما حبتيني حاولت تتخطبي و تنسيني ما قدرتيش يعني الاشي مش سهل عشان خاطري عشان خاطر حبك ده اعطيني فرصة انا معجب فيكي عفكرة و مرتاحلك اوي شوية وقت بس
ضمها بقوة حتى يطمئنها انه معها و لن يتركها

 

عمر : احنا حنسافر كمان يومين حلففك العالم كله خلينا نبعد اكيد كل حاجة حتتغير ان شاء الله
ماذا سيحدث بعد ذلك هل سيتزوج سامر بدون ان يعزم اخيه
هل سيعرف انه ضحى بحبه و سعادته لاجله

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجت حبيبة اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى