روايات

رواية نسيم العشق الفصل العاشر 10 بقلم يارا عبدالعزيز

رواية نسيم العشق الفصل العاشر 10 بقلم يارا عبدالعزيز

رواية نسيم العشق الجزء العاشر

رواية نسيم العشق البارت العاشر

رواية نسيم العشق الحلقة العاشرة

عيسى :- ليه فيه حاجه ولا ايه
كامل :- موضوع يخص الشغل وانت عارف جدك بيحب ينام بدري فتعال على طول
عيسى : حاضر يا جدي
فى مدرج الفرقة التانية
جنة كانت قاعدة وبتفكر فى عيسى و فى اللي حصل منها أو منه و بتبتسم قاطع تفكيرها نور اللي راحت عندها
نور :- احم
جنة بصتلها بالامبالاة وهي مش عارفه تحدد مشاعرها من ناحيتها
نور بدموع :- ممكن اقعد جانبك لو مش هيضايقك يعني

 

جنة :- هو انا اتكلمت عشان تعيطي ولا عايزة تمثلي دور البريئة وانا اللي جاية عليكي وتروحي تقولي لجدي وعيسى
نور:- لا والله انا بس زعلانة من نفسي زعلانة عشان انا كنت السبب فى زعلك و وجـ”ع قلبك بس فيه حاجات كتير انتي متعرفيهاش عن جوازي انا و مصطفى وللأسف مش هعرف اقولهالك كل اللى عايزكي تعرفيه ان والله مش قصدي اذيكـ”ي انا اسفة يجنة متزعليش مني والله لو فضلتي زعلانة كدا انا مش هسامح نفسي
جنة :- هو انتي بتحبي مصطفى فضول مش اكتر على فكرة
نور :- انا بعشق مصطفى
جنة :- اوه طب تعالي اقعدي
نور بفرحة وهي بتمسح دموعها وبتعقد جانبها
:- بجد يعني انتي مش زعلانة مني
جنة:- وانا هزعل منك ليه بصي لو فضلت زعلانة منك معناها اني لسه بحب مصطفى وانا دلوقتي ست متجوزة فدا يعتبر خا”يـنة لجوزي وانا عمري ما كنت ولا هكون كدا والصراحة بقى من غير زعل اللي تبقى مع عيسى الجبالي تبقى هبلة لو فكرت فى غيره
نور:- اممم شكلك بتحبيه

 

اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ♥️
جنة وهي بتفتكره وبتبتسم حطيت ايدها على خدها مكان ما شفايفه لمسـ”تها
:- مش عارفه حقيقى مش عارفة بس مش عايزة اخسره
كملت بهمس :- خلاص اسكتي جوزك دخل لو شافنا بنتكلم هيطر”دنا من المحاضره
مصطفى:- كدا المحاضرة انتهت تقدروا تتفضلوا
نور كانت لسه هتخرج بس لاقيت مصطفى بعتلها مسدج تستنى
جنة :- هو ؟
نور :- اها روحي انتي وانا هحصلك
جنة :- تمام
كل الطلابة خرجوا من المدرج ومفضلش غير مصطفى و نور راح مصطفى ناحية الباب وقفله وراح وقف قدام نور
مصطفى:- شايفك اتصاحبتي على جنة اوي
نور :- ودا يضايقك فى ايه
مصطفى:- نور اتكلمي كويس
نور :- اه فيه حاجه تانية يلا عن اذنك
مصطفى وهو بيمسك ايديها :- استني

 

نور :- نعم وبعدين مش خايف حد يشوفنا يا دكتور مصطفى
مصطفى:- انتي زعلانة بقى
نور :- انت ليه مش عايز تعرف حد اني مراتك مستعر مني لدرجة دي
مصطفى:- انا وانتي مش هنكمل يا نور مفيش داعي أن حد يعرف
نور بدموع:- تمام عن اذنك
مصطفى: بتعيطي ليه
نور بعصبية مفرطة و صوت عالي و بكاء : وانا المفروض معيطش صح جوزي اللي بحبه بيقولي مش هنكمل يا ريتني ما عرفتك يا رتني ما حبيتك ياا تقول كلمة كويسة ياا متقولش خالص
قالت كلامها وسابته وخرجت وهي بتحاول تتحكم فى عياطها وشهقاتها ، بص لطيفها بحزن كبير
مصطفى:- غصبن عني يا نور انتي متعرفيش مصطفى على حقيقته
جنة كانت جاية تخرج بس لاقيت حد بيشد ايدها و بيدخلها اوضة صغيرة فاضية موجودة فى الكلية ، جنة خافت بشدة وهي بتصـ”وت بس حط ايده على فمها و اتكلم بهمس
: اهدي انا عيسى فيه ايه ساعة مستانيكي على فكرة
جنة وهي بتبص لعينيه اللي مقدرتش تشيل نظرها عنهم
عيسى:- خلصتي اروحك

 

جنة :- لسه فاضلي سكشن انت ممشتش لحد دلوقتي ليه
عيسى :- قولت اوصلك و اروح المصنع
جنة :- امممم اسفة عشان خلايتك تستنى على الفاضي
دفـ”ن رأسه في عنقها بحب و اتكلم بهمس وألم
: جنة انتي لسه بتحبي مصطفى
جنة بخجل :- لا والله مبقاش فى دماغي انت مهتم
بالموضوع اوي كدا ليه
استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه ♥️
عيسى :- عشان انتي مراتي وعشان مش عايزاك تفكري فيه عشان دا بيوجعلي قلبي
جنة :- ليه
عيسى :- عشان
قاطعه رنة فونه ، بعد بضيق وهو بيمسح على وشه ، جنة بصتله بخجل شديد
عيسى :- الو
: ايوا يباشا حبيت بس افكر حضرتك بالاجتماع لانك لسه مجتش لحد دلوقتي
عيسى وهو بيبص لجنة : الغيه

 

: ايه
عيسى :- بقولك الغيه انا مش جاي المصنع انهارده والغي كل مواعيدي
: تمام
: تخيل قال الغيه دا اول مرة يعملها و اول مرة ميجيش المصنع دي معجزة
جنة بخوف :- عيسى انت قولتله يلغيه صح انت كويس الضـ”ربة بتوجعك قولي مالك
عيسى بحنية :- اهدي انا كويس خالص اهو بس عايز اشوفك وانتي فى السكشن عايز اشوف مراتي وهي دكتورة و بس كدا
جنة بصدمة : لاغيت الاجتماع عشان كدا انت شغلك مهم جدا بالنسبالك
عيسى :- والله العظيم ما عندي اغلى منك
جنة ببأبتسامة:- تمام براحتك يلا انا هخرج بقى
عيسى بترجي :- طب ما تخليكي شوية لحد معياد السكشن
جنة بصيت حواليها:- هنا
عيسى:- اه تعالي
سحبها من أيدها وقعدها على الأرض وقعد جانبها ، سحبها لحضنه بحب
جنة :- عيسى

 

عيسى :- بطلي كلام وخلينا كدا لحد معياد السكشن ماشي
دفنـ”ت راسها فى صدره بعمق وهي بتستنشق رائحته : تمام
بعد مرور نصف ساعة
جنة :- عيسى
عيسى:- هممم
جنة :- عايزة اخرج معياد السكشن
عيسى :- لازم يعني
جنة :- ايوا
بعد عنها بصعوبة: ماشي يلا
جنة :- يلا ايه انت رايح فين
عيسى :- هحضر معاكي السكشن
جنة :- لا طبعا انت بتهزر مش هيرضوا يدخلوك
عيسى :- ملكيش دعوة انتي
جنة :- انا ماشية سلام انت شكلك سخن بجد
قالت كلامها وسابته و خرجت
جنة و نور كانوا واقفين فى المعمل وباقى الطلبة و معتز اللى كان معاهم فجأة لاقوا الباب بيخبط
معتز بهمس وهو بيفتح الباب:- هتوديني فى داهية
عيسى:- معلش اقف جنب صاحبك
جنة بصيت لعيسى اللي دخل بصدمة اما هو فبصلها وابتسم على شكلها
معتز:- اعرفكم يجماعة بالمهندس عيسى الجبالي
واحدة من الطلبة : طبعا غني عن التعريف النائب عن ديرتنا كمان انا من أشد معجبين حضرتك
جنة بصتلها بغيرة شديدة و هي بتتجاهله وبتكمل اللي كانت بتعمله
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ♥️

 

معتز :- هيحضر معانا السكشن عشان يشوف مستواكوا لان زي ما الكل عارف ان مؤسسة الجبالي هتفتح مستشفى تحت إدراة الدكتور مصطفى وهياخدوا من هنا دكاترة للتدريب
نور وقتها ابتسمت بسخرية اما سمعت اسم مصطفى
فضلوا واقفين وعيسى كان مركز على جنة لحد نهاية السكشن وجنة كانت متابع. البنات اللي كانوا بيبصوا لعيسى كانت بتبصلهم بغيظ وغيرة شديدة وصل عيسى جنة البيت
جنة:- مش هتطلع
عيسى :- هدخل لجدي المكتب وجاي اسبقيني انتي
جنة :- تمام
عيسى : عامل ايه يا جدي
كامل :- تعال اقعد شركة المعمار اللي فى القاهرة قالوا محتاجينك عشان المشروع الجديد هتعقد هناك اسبوعين
عيسى :- اسبوعين هبعد عنكوا اسبوعين كاملين
كامل بضحك : قصدك هبعد عن جنة اسبوعين كاملين
عيسى وهو بيروح عنده :- ديما كاشفني
كامل :- خدها معاك واهو فرصة تبقوا لوحدكوا وتتقربوا من بعض
عيسى وهو بيحضنه : والله بحبك
كامل : – هههههه بس مش اكتر من جنة بس بقولك ايه ترجع بأخبار حلوة عايز اشوف ولادك بقى
عيسى: والله وانا اكتر منك بس نعمل ايه بقى المهم ادعيلي انت بس هطلع ابلغ جنة وهنسافر بليل
كامل :- ماشي يا ولدي
خرج عيسى كامل بص لطيفه واتنهد:- انت من حق عيلة الجبالي وبس يعيسى عاصم النويري ميستحقش تبقى ابنه
فى اوضة نور و مصطفى

 

دخل مصطفى لاقى نور قاعدة على السرير وبتعيط ، راح قعد جانبها وحط ايده على كتفها
مصطفى بحنية : لسه بتعيطي
نور وهي بتبعد : ملكش دعوة بيا وطلقني بقى انا مش عايزة اعيش معاك تاني وجودك فى حياتي مش بيسببلي غير الوجع والقـ”هر وبس
مصطفى بحنية وهو يدفـ”ن رأسه فى عنقها: انتي عايزة ايه يا نور عايزة تطلقني هترتاحي وانتي بعيدة عني
نور :- يمصطفى ابعد
مصطفى:- مش باعد انا جوزك على فكرة
نور بمعاتبة :- دلوقتي جوزي امشي يمصطفى بقولك ومتفكرش اني هضعف على فكرة
مصطفى ببأبتسامة:- والله اد اللي قولتيه دلوقتي
نور بتحدي :- اه
طبع قبـ”لة صغيرة على رقبتها ، غمضت عيونها بتوهان ، ابتسم بحب ومسك ايديها وقبـ”ل كف ايديها
نور : مصطفى
مصطفى بحنية : هششش
غمض عينيه وهمس جنب شفايفه: حتى لو عايز ابعد عنك مش عارف انا اسف على اللى هعمله بس والله ما قادر ابعد استسلمت نور كليا ، قرب منها بحب كبير وقبـ”ل خدها

 

فى الدور الارضي
علي ( والد نور ) وقف فى نص الصالة واتكلم بصوت عالى خرج كل الموجودين في القصر
:- فين بنتي يمصطفى مفكرني مش هعرف اوصلك لو راجل هاتها و تعال
نور سمعت الصوت حاولت تبعد بس مصطفى كان ماسك فيها
نور : مصطفى ابعد
مصطفى: مش قادر يا نور اسكتي بقى
نور :- فيه صوت عالي جاي من تحت وتقريبا صوت بابا
مصطفى بصدمة وهو بيقوم :- ايه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نسيم العشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى