رواية ملاك الجاسر الفصل الثاني 2 بقلم جنى محمد
رواية ملاك الجاسر الجزء الثاني
رواية ملاك الجاسر البارت الثاني
رواية ملاك الجاسر الحلقة الثانية
ملاك مكملتش الجمله ولاقيت جاسر جاب اخره وراح ضر*بها بلقلم وفجأه من كتر شد’ة قوه القلم ملاك اغمـ‘ـي عليها ووقعت علي الارض وهي ماسكه وشها.. جاسر افتكر انها بتعيط في الارض ومحسش انها اغمـ‘ـي عليها.. جاسر مستوعبش هو عمل ايه.. هو محسش بنفسه وهو بيضر*بها.. جاسر راح قعد علي الطرف السرير بصدمه وهو مش فاهم ايه الي حصل.. طب هو كده زودها ولا ايه
جاسر وهو بيفوق نفسه: لا لا يا جاسر.. متخلهاش تصعب عليك لااا.. هي متستهلكش.. فووق.. فوق بقي.. اوعي تتهز قدامها ولا تضعـ‘ـف
جاسر قام بكل برود وراح غير هدومه بتاعت الفرح ولبس بچامه نوم وبص علي ملاك الي لسه في الارض وميعرفش انها فا’قده الوعي اصلا.. راح فرد جسمه علي السرير ومحسش بنفسه غير وهو غر’قان في النوم عميق
“في منتصف الليل”
ملاك فتحت عينها ببطء وهي دماغها مصدعه جامد رفعت دماغها من علي الارض وهي مسكه راسها بو’جع من الصداع.. بتحاول تفتكر ايه الي حصل واي الي نيمها هنا.. افتكرت خنا’قتها هي وجاسر امبارح وهو ضر*بها بقوه بلقلم وهي وقعت في الارض من شد’ته وبعد كده مفتكرتش حاجه.. قامت بسرعه من علي الارض بغضب وهي بتبص لجاسر بغضب وقر’ف واستحقار وهو نايم ببرود.. راحت دورت بعينها علي حمام الاوضه جريت عليه ودخلت وقفلت الباب بقوه.. بس جاسر محسش بيه لانه نايم في سابع نومه من دوشه الفرح
ملاك دخلت الحمام وبصت في المرايه بتاعته وانهارت من العياط فضلت تعيط بحر’قه علي الي هي في… اسعد يوم بلنزبه للبنت يوم فرحها خلا بلنزبه ل ملاك اسود يوم بلنزبالها.. لا وكمان يضر*بها.. فضلت تعيط والميك اب بتعاها كله ساح والمسكره غرقت وشها كله بسبب العياط.. وفتحت الحنفيه بقوه وغضب وفضلت تغسل وشها بعنـ‘ـف وتقول
بعياط وغضب: انا بكر’هك بكر’هك يا جاسر بكر’هك بكر’هكك.. ليييييه ليه تعمل كده.. انا حبيتك ليههه
(وبعدين يا ملاك.. انتي بتحبي ولا بتكر’هي دلوقتي انا مش فاهمه😂🙂)
وقفت الي هي بتعمله وقفلت الحنفيه بغضب ومسحت وشها بلفوته الي جمبها بعنـ‘ـف لحد م الميكب اتشال خالص من علي وشها.. وهي لسه مكمله عياط
ملاك بصت لفستان الفرح بغضب وقهـ‘ـره وهي لسه دموعها علي وشها.. طلعت بره الحمام وهي شبهه بتجري بغضب.. بصت نحيه ال dressing room بتاعتها(دولابها) ولاقيت بچامه بيت.. اخدتها من علي الشماعه بعنـ‘ـف وغضب وجريت تاني علي الحمام وقفلت الباب تاني بقوه.. وجاسر كل ده نايم
(جاسر بيفكرني بيا لمه بنام.. مبحسش ب الي حواليا😂)
ملاك حاولت تقلـ‘ـع الفستان بس لاقيت انها مش عارفه تفتح السوسته بتاعته.. فضلت تحاول معرفتش.. بصت حاوليها لاقيت مقص.. مسكته بغضب وفضلت تقص وتقطع في الفستان بعنـ‘ـف وهي دموها نازله بحر’قه.. قلعـ‘ـت الفستان ولبست البچامه ولمت شعرها وبصت حاوليها ملاقيتش مكان تنام في غير في البانيو.. راحت قعدت في وهي حاسه انها نعسانه اوي.. فضلت تعيط لحد م لاقيت نفسها غر’قت في النوم ومحستش بنفسها
“اليوم التالي”
كان كل من جاسر وملاك غرقا’نين في النوم وفجأه لاقو حد بيخبط عليهم الباب.. جاسر قام من النوم مفز’وع وقام بص حواليه ملاقاش ملاك زي م كان سايبها علي الارض.. استغرب وبص حاوليه وملاقهاش.. راح فتح الباب لاقه الخدامه بتديله الاكل
جاسر وهو بياخد منها الاكل: تمام شكرا يا ميلاندا (الخدامه)
ميلاندا مشيت وجاسر اخدت الاكل وحطه علي مكتبه.. وراح يدخل الحمام لاقه مقفول بلمفتاح ف عرف ان ملاك جوا
جاسر وهو بيخبط علي الباب بقوه: اصحيي.. يلاا… ملاااك..افتحي عاوز اخش الحمام اخلصي
ملاك صحيت مفزوعه من خبطته وصوته.. بصت حواليها بفز’ع وقامت بغضب فتحت الباب وهي عنيها مليانه دموع وحمرا اوي
ملاك اول م فتحت الباب لاقيت جاسر قدامها علي طول وهي بصاله بغضب.. جاسر بصلها بتو’هان وان هي باين عليها قصر العياط وانها معياطه وعنيها حمرا وخدودها كمان ف شكلها كيوت
جاسر تلقائي من غير م ياخد باله رفع ايدو ومسح لها دموعها برقه.. ملاك بعدت شويه وبصت ل ايدو بأستغراب وبعد كده بصتله بغضب وبعدت اديه الي علي وشها بقوه وراحت عدت من جمبه وهي بتجري بغضب… جاسر فاق من الي كان في ولف ليها وقالها ببرود
جاسر: كلي.. الاكل عندك وراح دخل الحمام من غير م يسمع ردها وقفل وراه الباب… جاسر وهو بيفتح الحنفيه وبيغسل وشه بسرعه عشان يفوق..
جاسر وهو بيكلم نفسه: لا لا يا جاسر متضعـ‘ـفش.. لا لا خليك زي ما انت متضعـ‘ـفش لا لااا.. متحنلهاش لا.. متخليهاش تضحك عليك بعنيها البر’يئه دي لا
خلص وقفل الحنفيه واتنهيد بصوت عالي وطلع ليها بره لاقاها قاعده علي كرسي مكتبه وبتعيط في صمت.. بصلها شويه.. هي بتصعب عليه لمه بتعيط.. بس قرر انه يتمالك نفسه وميخلهاش تصعب عليه تاني.. بصلها شويه وبعد كده جاب فوطه ووقف قدامها وهو بينشف وشه وبيقولها
جاسر: مكلتيش ليه
ملاك بصتله بغضب واستحقار وديرت وشها تاني وهي لسه بتعيط بصمت
جاسر بحزم: قولت كلي.. ولا انتي عاوزه تاخدي قلم زي بتاع امبارح
جاسر قال كده بس عشان يخليها تاكل.. هو عمره م هيمد ايدو عليها تاني
ملاك بصتله بعيون مليانه دموع وغضب واتنفست بصوت مسموع بعصبيه وغضب وقامت بنرفزه ولسه هتمشي من جمبه راح مسكها من دراعها بقوه
ملام بنفاذ صبر وغضب: والله يا جاسر.. فكر بس تمد ايدك تاني عليا.. وساعتها هتشوف وش مش هيعجبك
جاسر ببرود وهو لسه ماسكها بقوه: هفكر حاضر
وشد علي اديها اكتر بقوه لدرجه انها اتأ’لمت مبين ايديه
ملاك بتألم وغضب ودموع: انت احـ‘ـقر انسان انا شوفته في حياتي.. انا بكر’هكك يا جاسر.. بكر’هكك.. انت انسان زبا’له
جاسر اتعصب من كلامها وضغت علي ايديها بقوه وهو بيتمالك اعصابه وهو بيغمض عنيه بغضب لدرجه ان ملاك صوتت في ايدو بصوت عالي
جاسر زقـ‘ـها بقوه وقعت علي السرير.. هو بيحاول يمسك اعصابه وميمدش ايدو عليها تاني.. بصلها بغضب وكور ايديه بغصب ومشي من قدامها دخل الحمام بغضب
ملاك حطت اديها علي وشها وعيطت بأنهيار علي نفسها
جاسر دخل الحمام بعصبيه وغضب ومقدرش يتمالك اعصابه مسك المقص من كتر الغضب وراح حد’فه علي المرايه واتكسـ‘ـرت وصر’خ بغضب لدرجه ان ملاك خا’فت وضمت رجليها مبين اديها ومسحت دموعها بسرعه وقالت بصوت مهزوز ضعيـ‘ـف بس جاسر سمعه
ملاك: انت كويس؟
جاسر اول م سمع صوتها المهزوز هدي شويه وبص نحيه الباب وغمض عينه بتعـ‘ـب
ملاك بخو’ف ل يكون حصله حاجه: ج جاسر.. انت مبتردش ليه.. حصلك حاجه.. جاسر
جاسر فتح عينو بضعـ‘ـف انها تخا’ف عليه او تقلق عليه واكتشف انه قد ايه زودها معاها وهي خا’يفه عليه دلوقتي.. جاسر فتح باب الحمام وتصنع الغضب وراح مشي بغضب من غير م يبصالها نحيه ال dressing room بتاعته ولبس قميص ابيض وبنطلون اسود وكل ده ملاك مديره وشها النحيه التانيه.. خلص وراح صفف شعره وقعدت علي الكرسي بتاع مكتبه بتعـ‘ـب وقال لملاك بقر’ف وغضب
جاسر: قومي البسي حاجه عدله عشان هننزل تحت ليهم.. زمانهم مستنينه.. بدل ميلاقونا كده
ملاك بصتله وعنيها حمرا من كتر العياط وهزت راسها بأيجابيه واخدت بالها من ايدو الي بتنز*ف د*م بسبب الازاز الي كسـ‘ـره.. بصت لي بخو’ف لانه مش واخد باله من ايدو الي اتعو’رت دي.. قامت من علي السرير بخو’ف علي ايدو الي عماله تنزل د*م.. لاقيت جمبها مناديل اخدتها وفتحت الدرج الي جمبها.. وكل ده تحت نظرات جاسر الي كلها استغراب.. فتحت الدرج لاقيت مطهر الجر’وح ولاقيت شاش.. اخدتهم وراحت نحيه جاسر وكل ده جاسر بيببصلها بأستغراب.. مسكت ايدو راح بص علي ايدو بسرعه لاقاها متعو’ره وبنتزل د*م.. بص ل ملاك بأستغراب ودهشه وقالها
جاسر: هتعملي ايه؟
ملاك من غير م تبصله: هطهرلك الجر’ح الي في ايدك
جاسر استغرب حنيتها عليه.. هما لسه متخا’نقين ولسه مادد ايدو عليها.. بصلها شويه وبعد كده غمض عينه لمه حس ان ايدو فعلا بتو’جعه.. سند راسه لورا وبو’جع وغمض عينه
ملاك مسحت الد*م الي علي ايدو براحه ورشت المطهر علي الجر’ح وحست ان جاسر اتأ’لم لمه كور ايدو بتأ’لم.. فضلت تعمله براحه وربطت ايدو بأحكام.. جاسر حس انها خلصت رفع راسه تاني وفتح عينه وقالها
جاسر وهو بيبصلها بقر’ف وبيحاول ميضعـ‘ـفش قدامها ولا من عينيها: مخلاص بقي.. شكرا ايدي وجعا’ني مش لازم تربيطـ‘ـيها جامد.. خلصناا اوعي
(والله يا جاسر انت مبيتمرش فيك حاجه😂🙂)
ملاك بصتله بقر’ف واستحقار وبعدت عنه وهي بتروح نحيه دولابها وبتنقي دريس لبعد الركبه بشويه.. لونه اوف وايت.. وكت وفرضت شعرها الناعم لورا وحطت ميك اب سيمبل بقت حلوه اكتر م هي حلوه.. وحطت قطره عشان عنيها حمرا من كتر العياط.. ولبست كوتشي ابيض
راحت وقفت قدام جاسر وهي بصاله بقر’ف: انا خلصت
جاسر انتبه ليها وبصلها.. بس اتسحـ‘ـر من جمالها.. هي جميله اوي.. جميله بشئ لا يوصف.. فضل متنح عليها شويه وبعد كده فاق من شروده علي صوتها
ملاك بقر’ف: انت هتفضل بصصلي كده كتير.. يلا عشان مستنيانا تحت
جاسر وهو بيفوق من شروده وبيرجع تاني نفسه من الي كان في
جاسر وهو بيقوم بقر’ف: يلا… وهبصلك ليه يعني محسساني انك انچلينا چولي
جاسر لنفسه: والله انتي احلا من انچلينا چولي
ملاك بصتله بقر’ف و بغضب ومشيت عند باب الاوضه من قدامه
جاسر قام وفتح الباب ونزلو هما الاتنين جمب بعض وهما مش طقيـ‘ـين بعض خالص وابتسمو هما الاتنين ابتسامه مصتنعه
ملاك نزلت جريت حضنت نبيله.. ونبيله حست ان في حاجه
نبيله: مبروك يا قلب ماما مبروك يا ملوكه
ملاك بنبرت حزن: الله يبارك فيكي يا ماما
وراحت با’ست اخواتها الصغيرين وحضنتهم
جاسر راح نحيه امه واتر’مي في حضنها. كأنه عاوز يعيط زي العيال الصغيره..فضل حضينها شويه
نرمين: مبروك يا حبيبي الف مبروك
جاسر بتصنع: الله يبارك فيكي يا ماما
بعد كده رايح نحيه ابوه ور’امه نفسه في حضنه وعز حس ان في حاجه
عز: مبروك يا جاسر الف مبروك يا ابني
جاسر: الله يبارك فيك يا بابا
جاسر طلع من حضن عز وراح نحيه نبيله وحضنها وسلم عليها وباركت ليه وحضن مروان ومازن وسلم عليهم
كانت ملاك في حضن عمها وهي مبتسمه بتصنع
عز بحنيه وهو بيطبطب عليها: مبروك يا ملاك يا حبيبتي الف مبروك
ملاك وهي بطلع من حضن عمها: الله يبارك فيك يا عمو
عز بمرح وضحك: اوعي يكون الواد جاسر زعلك
ملاك ضحكت وجاسر ابتسم وملاك بصت ل جاسر الي كان واقف جمبها وبيبصلها بترجي انها متحكيش حاجه
ملاك بضحك وهزار عشان تداري علي الموضوع: لا ابدا ده نسمه كده
كلهم ضحكو
وسلمت علي نرمين كمان وقعدو هزرو وملاك وجاسر كانو بيهزرو بتصنع.. هما الاتنين مش طا’يقين نفسهم اصلا.. فضلو كده وطول اليوم كانو بيتجنبو بعض بشكل ملحوظ
“في الليل”
خلص اليوم بشكل سريع وبعد كده جه الليل ووقت النوم.. الكل طلع اوضةُ.. وملاك وجاسر طلعو اوضتهم
ملاك وهي بتدخل الاوضه بز’هق وجاسر بيدخل وراها بضيـ‘ـق.. ملاك قعدت علي الكنبه بتاعت الاوضه بز’هق وضيـ‘ـق وجاسر راح قعد علي السرير
ملاك بضيـ‘ـق وعصبيه وهي بتحط اديها مبين وشها بز’هق: ايه ده بجدد ايه دهه.. ايه الحظ المقر’ف ده.. انا بجد مش طا’يقه نفسي.. حاسه اني مخنو’قه.. بجد حاجه تقر’فف
جاسر وهو بيبصلها بغضب واستحقار: علي اساس انا الي طا’يقك اوي ولا مبسوط.. اقعدي ساكته بقي
ملاك رفعت عنيها بغضب واتكلمت بعصبيه وقر’ف منه: انت عارف ان انا مقولتلهمش علي الي انت عملتو.. كان ممكن اقول عادي علي فكره.. بس قولت يا حر’ام هيتحر’ج قدامي.. الحق عليا
جاسر بأبتسامه سخريه وغضب وبنظره قر’ف: شكرا
ملاك وهي بتقوم من علي الكنبه بز’هق وبتروح نحيه دولابها: لا وعلي ايه.. معملتش حاجه بعد الي عملته
جاسر وهو بيقلـ‘ـع الكوتشي بتاعه: مخلاص بقي ايه هتمسكهالي ز’له
ملاك بضحك وهي بتختار بچامه للنوم: تصدق فكره
جاسر بطريقه: هيهيهيهي.. مبضحكش
ملاك بصتله بأستحقار واخدت البچامه بتاعتها ودخلت الحمام وغيرت لبسها.. كان هو كمان غير لبسه.. ملاك راحت نحيه السرير اخدت منه مخده ولحاف عشان تنام علي الكنبه.. وجاسر فرد جسمه علي السرير واتغطي.. وملاك راحت فردت جسمها علي الكنبه واتغطت
جاسر وهو نايم علي السرير ضحك ضحكه سخريه وقام نام نص نومه وهو بيغني بضحك اغنيه احمد سعد الجديده وهو بيطبل علي الكومودينو الي جمبه 😂✨
جاسر بضحك وهو بيطبل وبيغني وبيبص ل ملاك : اختياراتي مد’مره حياتي حياتي
ملاك وهي بتبصله بأندهاش وضحك وبتكمل الاغنيه وبتشاور عليه وبتقول بضحك
ملاك: اختيارااتي مد’مره حياتيي كده لييه
هما الاتنين انفجـ‘ـرو ضحك وكل واحد رجع تاني لوضع نومه وهما بيضحو بصمت ونسيو انهم متخا’نقين اصلا.. كل واحد نام نوم عميق
«اليوم التالي»
جاسر صحي من نوم عميق وبيفتح عينو ببطء بسبب نور الشمس الي ضا*رب في عينه.. قعد نص نومه علي السرير وهو بيفرك بعينه بنعس.. بص بعينه لاقه ملاك واقفه قدام المرايه بتاعت اوضتهم بتظبط هدومها..
كانت لابسه عباره بنطلون بوي فريند جينز لونه تلجي.. ولابسه تيشيرت بنص كم ابيض.. وشميز طويل لونه ابيض.. ولمه شعرها كحكه لفوق ومنزله منها خصل.. ولابسه كوتشي بيضه فيها خط نفس لون البنطلون
جاسر بصلها بأستغراب وقال بصوت نعسان: رايحه فين؟!
ملاك وهي بتبصله من المرايه بأستحقار: يهمك اوي.. وانت يخصك في ايه
جاسر كور ايدو بغضب وهو بيتمالك اعصابه وقال
بعصبيه ونرفزه وغصب: هو ايه الي ميخصنيش.. بقولك رايحه فين
ملاك وهي بتلف تبصله بتنهيده كبيره: الجامعه
واخدت من جمها شنطتها الي فيها ادوتها بتاعت الجامعه
جاسر وهو بيقوم من علي السرير: استني اوصلك
ملاك وهي بتلبس شنطتها وبتقول بسخريه: لا شكرا..بعرف اروح لوحدي
جاسر بغضب وامر: هو انا بستأذنك.. خلص الكلام.. هوصلك
ملاك قعدت علي الكنبه بز’هق وخنـ‘ـقه.. وجاسر دخل الحمام وغير هدومه ولبس تيشيرت اسود بنص كم مبين عضلاته.. ولبس بنطلون ابيض.. وراح صفف شعره
وقف قدام ملاك وقالها: يلا
ملاك بصت علي لبسه وشكله لاقيتو قمر اوي.. بس اترجعت في الي جه في دماغها.. هي مش عاوزه تبان ضعيـ‘ـفه قدامه.. قامت من علي الكنبه بز’هق ومشيت ورا ونزلو من علي السلالم وهما الاتنين مبتسمين بتصنع.. صبحو علي اهلهم
عز: ايه انتو رايحين فين
جاسر: هوصل ملاك الجامعه وانا هطلع علي الشركه عشان مأجل حاجات كتير لسه مخلصتهاش وبعد م اخلص هعدي عليها اخدها
عز: ماشي يا حبيبي
نرمين: خلو بالكو من نفسكو
نبيله: تروحو وتيجو بألف سلامه
ملاك وجاسر طلعو من القصر وجاسر فتح ل ملاك باب العربيه وملاك ركبت.. وجاسر لف وركب جمبها وساق العربيه وهما متواجهين نحيه الجامعه..
“في مكان تاني”
_ مش هتبطلي هو’س ب جاسر بتاعك ده.. يا بنتي ده مبيعبر’كيش
=اعمل ايه بس يا راندا.. انا بحبه اوي
_ يا لينا.. افهمي هو مش معتبرك عايشه اصلا.. فوقي.. ده انتي ليل نهار بتتكلمي عنه
=طب لعلمك بقي جاسر بيحبني.. وهو مستعد يعمل اي حاجه عشان ابقي معاه
بضحكه عاليا_ ااه بأماره انه اتجوز
بصدمه= اتجوز!!!.. ازااي.. انتي بتقولي ايه؟!!
_اه والله مش مصدقاني.. طب بصي حته اهو عمر صحبه منزل لي ستوري بيبارك له فيها ونزل صورته في فرحه.. اهو بصي
لينا اخدت منها التلفون بصدمه ولمه شافت الصور واتأكدت من كلام صحبتها اتصدمت اكتر.. رمت التلفون من اديها بصدمه
=يعني ايه.. جاسر اتجوز!! طب مين
_معرفش بيقولو انها بنت عمه
بغضب وشـ‘ـر = ماشي يا جاسر.. والله ل اخدك منها واحر’ق قلبك زي م ح’رقت قلبي
********
“تعريف شخصيه من الروايه”
لينا: تبلغ من العمر 23 سنه.. هي و جاسر صحاب من زمان.. لاكن جاسر ديما يطنشها لمه هي تفتح معاه موضوع الجواز… شعرها اسود قصير وبشرتها خمريه وعنيها عسلي.. ووالدها منافس لشركات جاسر وعز
******
“في جامعه ملاك”
ملاك وجاسر وصلوا الجامعه بعد طريق طويل من الصمت.. ملاك نزلت من العربيه ولسه هتدخل الجامعه لاقيت جاسر بيندهلها
جاسر: ملاك
ملاك وهي بترجعله تاني بملل: اممم
جاسر: تخشي الجامعه علي طول ومتقفيش بره ومتقفيش ولا تتكلمي مع ولاد
ملاك لاحظت انه بيغير عليها.. بصتله في عينه جامد وضحكت وقالت: حاضر ماشي
جاسر دور عربيته ومشي وملاك لسه هتخش الجامعه لاقيت واحد بيقرب عليها وبيقلها بنظرات مقر*فه ومقز*زه منه
الشخص: ايه البطل الي قدامي ده.. ينفع القمر ده يمشي لوحده كده
ملاك وهي بتبعد لورا بخو’ف وتوتر: وو.. وانت مالك
شخص: في ايه اول مره تتعكـ‘ـسي
فجأه الشخص لاقه صوت جي من وراه بيقول بغضب
_بس اخر مره
ولسه بيشوف مين ولاقه بو*كس في وشه وقعه علي الارض
ملاك بصدمه: جاسر!!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الجاسر)