روايات

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل السابع عشر 17 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل السابع عشر 17 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء السابع عشر

رواية تزوجت حبيبة اخي البارت السابع عشر

رواية تزوجت حبيبة اخي الحلقة السابعة عشر

كان دائما يذهب لمن قلبه يعشقه و يتألم فقرر ان يذهب لمن يرى عشقه في عينيها لعلها يكون دواء قلبه عندها
وصل الباب و بعد تردد بأنه يطرقه قرر ان يعود أدار ظهره للذهاب
لكن قلبها أخبرها انه هنا تشتم عبيره بقلبها قبل أذنها نعم انه هو أيعقل انه على بابها ركدت لتفتح الباب
هبة : عمر
أدار ظهره ينظر إليها يتأمل في بجامتها الملتصقة في ج.سدها جعلت اكثر جمالا نظر في عينيها اللامعة عند رؤيته فهو يعرف هذه النظرة نظرة العاشقين
عمر : عرفتي ازاي اني هنا
هبة : حسيت
ابتسم لها و قال : ينفع نتكلم
هبة : اكيد تفضل
عمر : وأهلك؟؟
هبة : اهلي مسافرين من اسبوع
عمر : مش حينفع ادخل ما يصحش
هبة : مش واثق بنفسك و لا ايه
عمر : بحلاوتك دي ما ظنش
هبة بخجل : تفضل و حسيب الباب مفتوح نقعد عالباب
عمر : تمام
دخل يتأمل في شقتها الهادئة الجميلة رغم صغرها إلا انها دافئة جدا جلس على الاريكة و جلست هيا مقابله
____

 

يبكي بشدة غير مصدق ما سمع لذلك قرر ان يتأكد منها ويكلمها مهما كلف الأمر أمسك هاتفه واتصل قلبها يرقص فرحا نعم انه هو أجابت بسرعة
ظل الاثنين ينظرون لبعض دون كلام كلاهما يروي عشقه من الاخر
سامر : ازيك
اسراء : بابتسامة طول منا متجوزة اخوك اللي حيصوني و يحافظ عليا زي ما قولتلي فأنا كويسة
اغمض عينيه بعنف من كلامها فهو أكد لها انه سيصونها و سيحافظ عليها و انه نعم الزوج و تركها و هو مطمئن
سامر : يعني دي مش اول مرة يضر.بك و يش.تمك
ضحكت حتى ادمعت عينيها : ض.ربني و شت.مني ده انت طيب اوي ده جبلي بنت من الشارع لابسة و مش لابسة جبهالي هنا وانا لسة ما كملتش شهر و لما تكلمت ض.ربني و شت.مني كنت حسيب البيت و أمشي بس انا عروسة مش حسلم من كلام الناس واهلي مش حيستحملوا اخوكي بجيني كل يوم سكران
سامر: سكران ؟؟
اسراء : اه سكران ايه غريبة ليه ملاك سكران مش شايف بيضرب و بي.شتم
سامر بوجع: طيب ليه ما حاولتش تعرفي السبب عمر عمرو ما كان كدة
اسراء بدموع و صوت عالي : مش عارفة مش عارفة و مش عايزة اعرف اللي ما فيش حاجة فارقة معايا اللي بتمنى دلوقتي انه يجي مرة يضربني طلقة في قلبي يريحني من الهم اللي انا فيه بس و حسامحه والله لسامحه بس انت عمري ما حسامحك عمري

 

أغلقت الهاتف ووضعت رأسها داخل وسادة تكتم صرخاتها تاركة خلفها قلب قت.لته في كلماتها فهو تسبب في وجعها و ذلها كان مراهن على اخيه فهو يعلمه جيدا فقلبه كنز يحوي العالم اجمع من طيبته لم يضرب احد منهم يوما لماذا يضربها
كان متأكد انه رأى عشقها في عينيها لماذا يفعل هذا
ماذا يفعل
هل يكلم اخاه ..
ماذا سيسأله و بأي صفة
هل يعود
ولكن حتى و ان عاد ماذا سيفعل
هل سيجعله يطلقها
و حتى وان طلقها كيف سيتزوج طليقة اخيه
باي حجة
افكار حطمت عقله من شدة التفكير فلا يوجد حل يريح قلبه و لا يخسره اخيه
فهو لا يعلم أن اخيه فعل كل هذا ليعيده و مستعد لفعل اي شئ حتى يعوض المه و يسعده
سامر: يا رب والنبي يا رب حلها من عنده انا موجوع اوي يارب اعمل ايه
///////
تنظر إليه بكل عشق تنتظره ان يتكلم فكلها اذان صاغية
هبة : اتكلم يا عمر انا سمعاك و انا كنت شاطرة في مادة علم النفس حساعدك ان شاءالله
نظر إليها و ابتسم و عاد بظهره للخلف ينظر إلى السقف اغمض عينيه و تنهد

 

عمر : كنت بحب وحدة اوي اوي ولما راحت الدنيا وقفت وقفت عندها كان سامر و أمي و ندى مستعدين يعملوا اي حاجة عشان ارجع تاني بس كانت نفسيتي محطمة جدا رجعت حياتي بعد معاناة بس كنت قافل قلبي تمام راح سامر الجامعة بعد خناق بنا عشان حصته و قرر ان مش عايش حاجة و حيثبت نفسه و يشتغل و ما يحتجش حد ترجيته يسامحني ما فيش فايدة رجع عاش معانا لكن ما غيرش رأيه كان يحكيلنا دايما على بنت بحبها كانت عيونه بتحكي كل حاجة
قولتله تعال اخطبهالك قالي من فلوسك مستحيل حاولت اقنعه ما فيش فايدة ياريته وافق نجح و جابها الاول بس تعين برة
اما انا قلبي دق بعد فترة كبيرة حبيتها جدا تجوزتها و انا طاير رجع سامر فجأة مع انه قال حيرجع عالفرح رجوعه كان غريب
هبة : رجع ليه
عمر : عشان يلحق حبيبته تجوزت
هبة : يا حرام حاجة صعبة اوي
عمر : ومن دون كل الدنيا تجوزت حبيبته
هبة بعدم تصديق: حبيبة مين
هز براسه بالايجاب و عض على ش.فتيه بعد أن هبطت دموعه بغزارة
وضعت يدها على فمها و شهقت من هول المفاجأة
هبة بدموع و صعوبة الكلام : اسراء تبقى ….
هز رأسه بالايجاب و أغمض عينيه بعنف
ركضت بجانبه و سحبته لح.ضنها لعلها تهون الم قلبه
هبة : وحتعمل ايه

 

عمر : سامر لو عرف اني عرفت مستحيل يرجع لازم يقتنع اني ما بحبهاش و عمري ما حبيتها و حيرجع عشان يخلصها من عذابي
هبة: عذابك
عمر : غصب عني بعذبها عشان يرجع يحلها و ساعتها حطلقها
هبة : و حيوافق يتجوزها بعدها ازاي
عمر: انا رتبت كل حاجة بس هو يرجع
هبة : انتو الاتنين فكرتو بنفسكو يعني سامر ما كانش ليه الحق يقرر بالنيابة عنها و يسيبها و يسافر انك ترتبط بحد انت مش عايزه الموت أهون
بعد اكتر من مية عريس وافقت على واحد بعد ما تقدم خمسة وأربعين مرة احيانا كان يتقدم مرتين في اليوم اقنعوني اجرب اسبوعين و ان ما ارتحتش انهي العلاقة كان طيب و بيعشق التراب اللي بمشي عليه كان يعمل اي حاجة عشان يسعدني و كل حاجة يعملها حتى لو بحبها اكرها بسببو لاني مش قابله قلوبنا مش بايدينا حاولت من غير فايدة ٥ شهور وزني نزل وتعبت جدا كنت بخبط دماغي قي الحيط و فكرت انت.حر لاني فعلا مش حاقدر اعيش معاه و فسخت خطوبتي رغم ان الكل عارض بس خلاص
عمر : اووف ليه كل ده كنت بتحبي حد تاني
نظرت اليه بتمعن ثم تنهدت و قالت

 

هبة: بحب حد تاني ٤ سنين و انا مدمنة بحبه عشقي ليه ما فيش اي حد عشقه لبشر عملت المستحيل عشان اشتغل في مكان يكون فيه كنت بعمل اي حاجة عشان اشوفوا بس هو ما كانش شايفني و اصعب يوم في حياتي يوم ما تجوز
عمر : اتجوز لقى حد يحبه كل هالحب و تجوز
هبة : ما كانش يعرف اني بحبه انا حاولت اخليه يشوفني بس هو كانت ظروف حياته و الحاجات اللي مر فيها مأثرة عليه و يوم ما عرفت انه تجوز حاولت انت.حر
عمر: تن.تحري
هبة : أيوة شربت جزازة دوا كاملة و لحقوني دخلت في صدمة عصبية اسبوع كامل و رجعت اشتغل تاني عشان اشوفوا بس كفاية عليا كدة
عمر بعدم تصديق انه هو : احم هو مين
وضعت جبهتها على جبهته حاولت أن تتكلم لكن لسانها لم ينطق نظرت إلى ش.فتيه ثم اقتربت منه تق.بلهم بلهفة شديدة فقد تمنت هذه اللحظة من سنوات كان غير مصدق ان هناك أحد كان يحبه كل هذا الحب و هو لم يره
ظل مصدوم وهي تق.بله بلهفة ليقوم بسرعة و يذهب تاركها تبكي بحرقة و الم
ركب سيارته لا يعلم إلى أين يذهب شعر ان الدنيا ضاقت عليه جدا
///
جالسة تتذكر ق.بلاته و انفاسه و رائحته وضعت يدها على فمها و ابتسمت بخجل شديد فقد جعل قلبها ينتفض من قبلاته
ندى : يخرب بيتك حلاوة ايه و شخصية ده انت عليك حتة دين بو.سة تنسي الواحد اسمه تصدق و حشتني
سمعت صوت دقات الباب ذهبت لتفتح
ندى : اكيد نسيتي حاجة يا ماما ثواني جاية

 

فتحت الباب لتجده سحبها للداخل و أغلق الباب و اضعا يده على فمها يتأمل بعينها المذعورة
آسر : ما تخافيش انا آسر
رفع يده لتتكلم
ندى : ايه انا أسر آسر ابن اختي يعني ما خافش منك و انت خط.فتني قبل كدة
آسر بلهفة : حتجنن بقالي ٣ ايام مرابط هنا مستني امك تخرج و تبقي لوحدك اشوفك لأنك بتروحيش المركز والله مرابط ما بروحش مكان مستني بس المحك حرام عليكي كنتي حتموتيني
ندى ___
آسر : مالك ساكتة والله آكلك دلوقتي بزكاوتك دي و انتي مكسوفة و مش عارفة تتكلمي
ندى : احم اخرج بلاش حد يجي
آسر : انا عايز اتجوزك يا ندى اعمل اي حاجة بس توافقي و النبي يا ندى انا لا بشتغل و لا باكل و لا بنام لو كنت اعرف كل ده حيحصلي ما كنتش فكرت اخطفك
ندى : و انا على جث.تي اوافق اتجوزك يا آسر
اغمض عينيه بعنف : عارف اني غلطان و ز.بالة و كل.ب و كل حاجة بس انا بشر و كلنا بنغلط اعطيني فرصة وحدة بس
فتحت الباب و أدارت ظهرها حتى يذهب اخفض راسه و مشى ناحية الباب يجر خيبة أمله حتى اوقفه صوتها
ندى : وشركة عمر
رجع إليها بلهفة ياخذه انفاسه بصعوبة

 

آسر : حرجعها كلها و فوقيها المبلغ اللي هو عايزه عن اللي عملته و اذا كان عايز شركة من شركاتي اعطهالو اقولك ياخدهم كلهم و يشغلني عندي اي حاجة بس يوافق ابو.س ايدو و رجلوا كمان
نظرت للهفته و سعادته لإعطائه فرصة شعرت بسعادة كبيرة لانها وجدت من يحبها بهذا الشكل
ندى : تمام حفكر و حقول لع….
أكملت كلمتها في جوفه و هو منقض على شف.تيها بشغف و جنون شديد ينتقل من واحدة إلى أخرى بجنون كانه يرتوي ماء بعد عطش شديد فترة ليست بقصيرة تركها بعد أن شعر انها ستفقد وعيها
وضع جبته على جبهتها و قبل انفها
آسر : حعمل اي حاجة عشان تبكي ملكي و في بيتي لو حخطفك و اهرب من الدنيا كلها انا ما قدرش اعيش من غيرك ما قدرش
ندى: بس عمر مش حيوافق
آسر : حيوافق حأعمل اي حاجة بس يوافق

 

ندى : للدرجة دي
آسر : ااااه و اااه طلعتيلي منين بس
ندى : طيب عشان خاطري امشي دلوقتي بلاش عمر يجي
آسر : حاضر بس حستناه تحت اطلبك منه
ندى بخجل: دلوقتي خليها ….
آسر : ولا ثانية حستنى حطلبك دلوقتي و لو ما وافقش حاجي كل شويا ده انا حخلي يحدفك ليا من البلكونة عشان اعتقه من زني
خرج بسرعة من البيت و ذهب إلى شركته احضر أوراق شركة عمر و تنازل عنها و ذهب اليه
وقف ينتظره أسفل البيت حتى وصل
آسر : انا عايز اتكلم معاك
عمر بعصبية: انت ليك عين تتكلم بعد اللي عملته
آسر : دي أوراق شركتك و ده تنازل مني
اخذ الأوراق منه باستغراب
عمر: و بعدين
آسر : انا طالب ايد اختك ندى
عمر : ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجت حبيبة اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى