روايات

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل العشرون 20 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل العشرون 20 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء العشرون

رواية تزوجت حبيبة اخي البارت العشرون

رواية تزوجت حبيبة اخي الحلقة العشرون

سمعت صوت يخرج من شرفتها ذهبت بخطوات هادئة قلقة تنظر يسارا و يمينا لترى مصدر الصوت
ليقفز شخص إلى شرفتها وضع يده على فمها
حتى لا تصر.خ
ينظر في عيونها الدواء الوحيد لحالته
هل هو حقا ؟؟؟
هل هذا الآسر بشخصيته و جبروته
لااااا كيف
سواد تحت عينيه شعره الغير مرتب
نحول في جس.ده
انها لعنة الحب فهو جميل جدا
و لكن عذابه يق.تل يجعلك شخص آخر
وقفت تتأمل هيئته فقد كادت الا تعرفه
نظرت اليه باستغراب شديد
ازاح يده عن فمها حتى تتكلم
ندى : آسر انت ايه….
اكملت كلامها في جوفه اقتنص قبل.ة تروي ظمأ قلبه
تعيد اليه حياته فقد أصبح جس.دا بلا روح

 

متيم بتلك العينين
مدمن لهاتين الش.فتين
تركها بعد مدة ليست بقصيرة على مضض
فهو لم و لن يشبع منها
آسر : انطقي اسمي تاني و انا اتجوزك حالا
ندى : اخرج يا آسر اللي بينا انتهى
آسر بدموع في عينيه و هو يشير إلى قلبه : اقنعي ده أنه ما ينفعش اقنعي انه ما فيش حاجة بينا انا بموت
لو حد جه و قالي حيصير فيا كدة من وحدة احبها
كنت ضحكت عليه من خياله الواسع
ده انا مش انا اعمل ايه
ندى بوجع و ألم لحاله : اخرج مش عايزة اسمع حاجة
آسر : لا حتسمعيني
أدارت وجهها بعيدا عنه
ندى : لا يا آسر أن ما خرجكتش حاصوت
لم تسمع له صوت أدارت ظهرها تنظر إليه لتشهق مما رأت
يا لهذا المدعو الحب
فالكل ضحية له
لا أعلم من الظالم و من المظلوم
لقد أذى الكل

 

عمر يعتقد انه المذنب و أخذ حبيبة اخيه
ولكنه ذنبه الوحيد انه احب
فقد كان ضحية الحب
سامر الذي اختار سعادة اخيه
دون أن يفكر بها فهو يعتقد انه المذنب
لكنه ذنبه الوحيد انه احب
فكان ضحية الحب
اسراء لم تخبر عمر منذ البداية
و استسلمت للأمر الواقع
فهي تعتقد انها مذنبة
لكن ذنبها الوحيد انها أحبت
فكانت ضحية الحب
/////
/////
وقف على باب البيت يتمنى أن يدخل ليراها و يطمئن عليها
يريد ان يعتذر و يعتذر و يعتذر
وهو متأكد انه لن يكفي
ضرب جرس الباب ليفتح له محمد

 

محمد : خير في ايه تاني في علقة تانية نسيتو تضربهوالها و لا فض.يحة تانية و لا عايز تعزمنا عالفرح
سامر بوجع شديد : محمد حقك تتضايق بس احنا كلنا مستغربين من عمر صاحبك و انت عارفه انا عايز اسالك ده عمر اللي انت تعرفه
هز رأسه بالنفي
سامر : خليني اشوفها اوضحلها لازم اتكلم معاها
محمد : بصفتك ايه كفاية اللي جرالنا من تحت راسكو تانتس كلها بسيرتنا بسيرة البنت اللي اطلقت و هيا ما كملتش شهرين و جوزها تجوز عليها ذنبها ايه اختي يحصل فيها كل ده عملت ايه عشان اخوك يعمل فيها كدة انا مش حسكتله و حاخد حقي منه و ده وعد
سامر : طيب خلينا اقابلها عشان خاطر النبي حبيبك
نظر لها باستغراب: انت تهمك في ايه
سامر : بعدين حتعرف كل حاجة خليني اقابلها بس
دخلت اسراء في حالة عصبية
اسراء : انت جاي هنا باي عين بعد اللي عملته فيا انا ما بكرهش في حياتي قدك مش عايزة اشوفك و لو صدفة انا مسامحة عمر و مش زعلانة منه لكن الشخص اللي مش حسامحه هو انت يا سامر لآخر يوم في عمري

 

سامر و هو يغمض عينه بعنف : انا غلطان عارف انه كان لازم اخليكي تختاري والله ما كنت اعرف انه حيأذيكي كدة
اسراء : لو كنت حبتني فعلا ما كنتش سبتني حتى لو كان اخوك بس انت اللي همك سعادته اما انا أولع اخرج برة
سامر: اعطيني فرص…..
اسراء بصراخ : اخرج برة مش عايزة اشوفك لو صدفة
تركته و ركضت إلى غرفتها تاركة شخصا يتعذب بشدة
/////
ندى : انت بتعمل ايه يا مجنون انزل
آسر : حاريحك مني لأنه طول منا عايش مش حاقدر ابعد عنك حانت.حر و اريحك
ندى : انزل من عالشرفة انت عارف احنا في الدور الكام
آسر : اه عارف يعني حموت على طول
ندى : عايز ايه
آسر : تسمعيني
ندى : و ان قولت لا
نظر إليها ثم نظر لاسفل وقد قرر ان يرمي نفسه حتى يرتاح من عذابه لتجذبه من يده بكل قوتها و قد كادت أن تفقد وعيها من شدة خوفها عليه تعلقت في رق.بته بقوة متمسكة به و قلبها يكاد يقف من الرعب يبادلها هو الحض.ن بقوة اكبر و لهفة و إشتياق

 

بدأ بتق.بيلها من كل مكان في وجهها نزولا الى عن.قها قبلات عنيفة تدل على شدة اشتياقه و هو يتحدث من بين ق.بلاته
آسر : اوعدك انهي كل شغلي و مش حأشتغل باي حاجة و انتي تشتغلي معايا و اتابعيني اول بأول حاتصدق بمبلغ كبير تكفير عن ذنوبي و مش حافوت فرض بس اعطيني فرصة و خليكي معايا
وضع جبهته على جبهتها يتأمل في غصون الزيتون عشقه و ينهج بشدة من رعشة جس.ده بسبب اقترابها
ندى : انا كنت حموت
آسر : بعيد الشر عنك ده انتي كل حاجة في حياتي
ندى : انا انا ….
آسر بلهفة : قوليها قوليها يا ندى ابو.س ايدك تريحي قلبي
ندى : انا انا بحبك بح…..
لتكملها في جوفه بعد ان انقض على شف.تيها كوحش جائع فكلمتها افقدته عقله فكم تمنى ان يسمعها قبلها قبلة طويلة متمكنة لينتقل إلى عيونها و انفها و جنتيها مغمضة عينيها مستسلمة لفيض عشقه
نزل إلى عنقها و بدأ بفتح ازرار بجامتها ليرى جمال جس.دها نزل إلى أسفل عنقها لينتفض جس.ده و جس.دها كانه و لو اول مرة يلمس فتاة
فعندما تحب شخص يكون قربه مختلف تمام
و عندما انتهى من تق.بيلهت و هي مستسلمة و هم بإزالة باقي ملابسها
تراجع عن فعلته فتحت عينيها لتراه ينظر إليها بعشق شديد نظرته جعلتها مستسلمة نهائي

 

سحبها لحض.نه بقوة
آسر : ما قدرتش اتحكم بنفسي انا بعشقك انا حقابل عمر مرة وعشرة و الف و اتجوزك و ساعتها ما فيش حاجة حتمنعني عنك مش عايز اعمل حاجة نندم عليها انا بخاف عليكي اوي بخاف يجرالي حاجة و اكون ….
وضعت يدها على فمها من خوفها عليه
ندى : بعيد الشر عنك يومي قبلك
ق.بلها باطن يدها و ظهرها بعشق شديد
آسر بدموع : الفكرة نفسها كافية تقضي عليا بعيد الشر عنك يا اغلى حاجة في حياتي اوعدك يا ندى لاكون قد حبك و استحقك و اعمل اي حاجة و كل حاجة عشانك بس تكوني معايا و في حض.ني
ندى : للدرجة دي
آسر بعشق شديد : ما فيش كلام يوصف اللي في قلبي انسي كل حاجة قديمة و ابدي تفرجي على آسر الجديد اللي تولد على ايدك
ندى : و انا عمري ما حكون لحد غيرك
آسر : وانا مش حسمحلك تكوني لحد غيري
احضتنها بشوق اكبر و قبل جبهتها و اتجه ناحية الشرفة يريد ان يغادر
ندى : مش معنى أنك عرفت تيجي اني اسمحلك تنزل انا مش مستغنية عنك

 

آسر : خايفة عليا
ندى : احم لا بس بلاش تجبلي مصيبة تقع من شرفتي
آسر : بقى كدة طيب تعالي
ركضت و هي تضحك بكل صوتها
آسر : ضحكت دي احلى حاجة في الدنيا ربنا يديمها ليا
ندى : و يديمك ليا تعالا حشوفلك الطريق تخرج عندي نتمسك و لا انك تنزل وتوقع
آسر : يا قلبي عالكلام الحلو ده ده انا ما كنتش عايش يا جدعان
خرجت تنظر يمنيا و يسارا و تؤشر له بيدها ليتبعه فتحت الباب و أخرجت رجعها إليها قب.لها بجانب شفت.يها و خرج
أم عمر : واقفة عندك بتعملي ايه يا بنت
ندى بخوف: كأني سمعت الباب خبط بس ما فيش حد
أم عمر : طيب قفلي الباب و تعالى ايه اللي مبهدلك كدة يا بنت
ندى : احم كنت نايمة
ام عمر؛ نايمة ده انتي كأنك كنتي في خناقة
تذكرت لمساته و قب.لاته الجنونية ابتسمت تلقائيا
ندى : سيبك مني احكيلي ايه اللي مزعلك

 

أم عمر بدموع : اسراء صعبانه عليا اوي اللي شافته مش قليل و البنت ما عملتش حاجة لكل ده يا قلبي تعرفي لو انها بنتي كنت قت.لت جوزها سمعت البنت مفتورة و الناس في سيرتها قلبي مش مطاوعني ادعي على اخوكي ربنا يسامحه ده انا كان حيموت عليها ايه اللي حصل
بكت ندى بشدة عندما تذكرت ما حدث
ندى: وعندي الحل يا أمي اللي يحل المشكلة دي
أم عمر : حل ايه يا بنتي
ندى : احنا ظلمناها اوي انتي قولتي لو بنتك ما كنتيش حتسامحي و كنتي قتلتي الناس بسيرتها بيقولوا انها مش مظبوطة عشان كدة اتطلقت يبقى الحل الوحيد نثبت امها مظبوطة و كويسة و اننا شارينها
أم عمر: ازاي مش فاهمة
ندى : تتجوز
ام عمر : تتجوز تتجوز مين مش فاهمة حاجة
ندى : لو اسراء تجوزت و احنا قولنا انه عمر كان بيحب وحدة تانية و ما قدرش يكمل عشان كدة طلقها
أم عمر : و تتجوز مين بعد اللي تقال عنها
ندى : احم سامر
أم عمر بصدمة : ايه انتي بتقولي ايه

 

ندى : يا أمي اسمعيني اسراء تظلمت لو تجوزت سامر حنثبت للناس انه العيب في عمر مش فيها
أم عمر : بس كدة الأخوة حتصير عداوة بينهم
ندى : بالعكس كدة سامر حيصلح غلط اخوه و يرجعوا يتصافوا صدقيني يا أمي اسراء بنت كويسة جدا
أم عمر : بس سامر مش عايز يتجوز من بعد البنت اللي قال عنها ما تجوزت
ندى : لا احنا نقنعه انها حالة انسانية و اكيد حيوافق احنا نحاول
ام عمر : تمام
جاء سامر من الخارج و دخل غرفته يتألم بشدة من كلامها و لا يدري ماذا يفعل طرقت بابه ندى و أم عمر
سامر : تفضلي يا أمي
ام عمر : اذا صاحي عايزينك في موضوع كدة
سامر : تفضلي يا أمي
أم عمر : احنا

 

ندى : سامر انا عرفت من عمر انه كان بحب هبة من زمان و تجوز اسراء عشان يغيظها ما كانش عارف انه حيحصل كل ده المهم اللي تظلمت و تقهرت و الضحية اسراء و الناس بتقول عنها كلام كتير في سمعتها و في حل واحد عشان يحل المشكلة دي
كان يسمع لهم بألم شديد
سامر : حل ايه
ام عمر : انك تتجوزها
سامر : ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجت حبيبة اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى