روايات

رواية موج الرعد الفصل الخامس 5 بقلم سما الحملاوي

رواية موج الرعد الفصل الخامس 5 بقلم سما الحملاوي

رواية موج الرعد الجزء الخامس

رواية موج الرعد البارت الخامس

رواية موج الرعد الحلقة الخامسة

فجأة ظهر قدامهم عربية كبيرة جه رعد يتفاداها العربية اتقلبت بيهم مرتين…
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
»قبل البارت ياجماعه العيد ٤ايام معروفه وهيخلص السبت ف المفروض ابدأ الحد وانا قولت من قبلها بكتييير وانتو بردو من اول يوم في العيد عاوزين البارت ياجماعه انا ليا حياه مش عبده ولا حياتي واقفه على الكتابه انا ليا حياه تانيه زيكم باكل واشرب واخرج واقرأ واقابل ناس مش بس للكتابة وغير كدا انتو بتتحايلوا على البارت ولو اتأخرت تضايقوا ىالنسبه للتفاعل دا ميزعلش و من الطبيعي لو من غير مناسبه بكتب يوم ويوم لا لو سمحتوا ياجماعه بعد كدا تكتبولي كومنتاتكم عادي جدا من غير اتاخرتي ولا الكلام دا انا مقدره حبكم الشديد لروايتي لكن انا مش بتأخر انا بنزل مثلا الحد ف الاتنين لا التلات هنزل وبنزل بليل مش الصبح تمام دي حاجه الحاجه التانيه اني بنزل يوم ويوم لأن في يوم انا بكتب في واليوم التاني بنزل اتمنى تقدروني زي ما بقدركم لأن بجد دا ضغط شديد عليا وانتو متعرفوش الكتابه دي بتاخد وقت قد ايه ولو اتأخرت يبئا ليكم الكلام اوكي. اتمنى ليكم قرأه ممتعه«
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻

 

موج بصراخ….رعددددد

رعد مسك ايدها وشدها عليه جامد يحميها من اي خبطه…
رعد بوجع ودوخه…موج انتي كويسه
فقد الوعي وموج كمان..
بعد ٥د العربية مقلوبه وفي دوخان بيطلع منها وجوا العربية رعد حاضن موج وفاقدين الوعي الناس اتلمت عليهم…لا اله الا الله طلعوهم بسرعه
الناس حاولت تطلعهم وبعد وقت طلعوهم والعربية خلاص بتو””لع…
الاسعاف جت وخدتهم…
رعد فتح عيونه للضوء كذا مرا وقفلهم وحط راسه على النقاله وفقد الوعي…
الاخبار…يؤسفنا هذا الخبر لكن علمنا ان قد اصيب رجل الاعمال المعروف رعد الحناوي وفتاة بحادث سير والان هما بالمشفى والوضع خطر نتمنى لهم الشفاء العاجل
وهيبه وانعام عرفوا الاخبار وكلموا يمان وعرفوا المستشفى وراحولهم بسرعه…
عند رغد…
قاعده بتتفرج على التلفزيون وشافت الاخبار…لااااا رعدددد اخوياااااا لا ونبي متروحش مني انت كمان كفايا بابا وماما وشللي رعددددد
هنادي طلعت بسرعه بدموع…اهدي يارغد هانم
رغد بصراخ…خديني لأخوياااا
وحاولت تقوم ولكن وقعت…
هنادي بصدمه…رغدددد يامنعمممممم

 

منعم طلع بسرعه…
هنادي…شيل رغد معايا
رغد بدموع….ودوني لرعد ونبي
منعم بدموع…حاضر يارغد هانم حالا
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند رعد وموج…
موج ورعد نايمين على سرير في المستشفى والدكاترة حوالينهم وموصلين فيهم اجهزه طبيه…
رغد جت مع هنادي…اخوياااا اخويا فيييين
يمان جري عليها وقعد قدامها على الارض…رغد رغد اهدي رعد بخير وهو جوا مع الدكاترة
رغد حضنته بسرعه…يا يماااان دا اخويا الوحيد
وهيبه طبطبت عليها…اهدي ياقلب عمتك اهدي
بعد ساعتين الدكتور ليهم برا…للأسف رعد عندو شرخ في رقبته وكدمات في باقي جسمه ومتعور في صدره من الازاز الي دخل فيه والمدام دراعها مكسور وكدمات في باقي جسمها ومتعوره من راسها…
يمان بوجع…وهيفوقوا امتى يادكتور
الدكتور…رعد بيه هيفوق كمان شوية لكن المدام للأسف دخلت في غيبوبه مؤقته
رغد دموعها نزلت…ربنا يشفيهم شفاء لا يغادر سقماً يارب

 

وهيبه قعدت هي وانعام يعيطوا جامد…
وهيبه بدموع…ياحبيبتي يابنتي انتي كل دا بيحصلك ليه اللهم لا اعتراض
انعام…ربنا يشفيهم ياااارب
يمان راح يبص عليهم من ازاز الاوضة…ملكوش نصيب تفرحوا سواء رعد ولا موج ربنا يشفيكم ياحبايبي
بعد نص ساعه رعد اتنقل اوضة عادية وفاق…
رعد بتعب…م مووج فين
وهيبه…رعد حبيبي انت كويس
رعد…انا بخير فين موج
يمان…موج دخلت غيبوبه
رعد بصدمه وقام فجأة من على السرير…ااااه
انعام بسرعه…اقعد يارعد انت رقبتك مكسورة
رغد راحتله…ياحبيبي موج هتفوق بس عشان خاطري اهدى
رعد بدموع ولأول مرا تظهر قدام حد…موج كويسه دا كلو حصلها بسببي ودوني ليها انا عاااوز اروح ليها
يمان…يارعد مينفعش
رعد بغضب…ودووني
يمان نده الدكتور…

 

الدكتور دخل…ماشي انا هوديك عشان اخد بالي منك واسندك
يمان…هاجي معاكم
راحوا عند اوضة موج…
رعد…هي هتفوق امتى
الدكتور…الله اعلم لكن هي ان شاء الله مش هتطول
رعد…ينفع ادخلها
الدكتور…تمام لكن على طول عشان حالتك متسمحش انك تفضل تتحرك اكتر من ١٠د
رعد دخلها وهي نايمه لا حول لها ولا قوة…
رعد مسك ايدها السليمه…موج انا اسف على كل حاجه ياموج اسف على كل حاجه عملتها اقولك على حاجه اول مرا تعرفيها******
بعد ٥د رعد خرج من الاوضة والدكتور خدوا الاوضة بتاعته…
رعد بتعب…هنخرج امتى
الدكتور…بعد يومين ويستحسن ميبقاش في حركه خالص عشان الحركه ليك غلط
وهيبه…تمام يادكتور هناخد بالنا منه
رغد راحت لأخوها ونامت على دراعه…كنت خايفة عليك اوي
رعد حضنها…انا كويس يارغودتي بس ايه دااا
رغد…ايه
يمان بأستغراب وصدمه…ايه دا صحيح
انعام…في ايه
رعد…انتي بتتكلمي عادي من غير تهتها
رغد بصدمه…ايه دا بجددد انا بتكلم عااادي يارعد انا خفيييت
يمان بأبتسامه…الف مبروك يارورو
رعد…الف مبروك ياحبيبتي زي ما الدكتور قال
وهيبه وانعام…الف مبروك ياقلبي
رغد بأبتسامه…الله يبارك فيكم كلكم

 

رعد…طب يلا يا دادة خدي رغد ويمان هياخدكم بالعربية وترجعوا البيت وعمتي هتعبها معايا واخليها معايا ومع موج
وهيبه…تعبك راحه ياحبيبي
انعام…لا انا هقعد معاكم
رغد…وانا
يمان بجدية…لا عشان متتعبيش ودادة انعام هتيجي معاكي عشان هي كمان متتعبش ولو في جديد هنقولكم انا مش هسيبهم بردو
رغد…طيب همشي بس هاجي بكره
انعام…طيب يلا وابئوا طمنوني
رعد..ماشي يلا يايمان
يمان خدهم ومشي…
مشيوا وبعد شوية جت واحده وسألت على الاوض ودخلت اوضة رعد…
غادة بقلق…رعددد انت بخير انا شوفت الاخبار جيت جري
رعد…الحمدلله
غادة…موج فين
وهيبه قالتلها…
غادة بخوف…ياحبيبتي طيب انا عاوزه اشوفها
وهيبه…هاجي معاكي اوريكي الاوضة
غادة راحت مع وهيبه وعرفت الاوضة ودخلتلها…
غادة اول ما وهيبه خرجت شالت وش البراءه وبصت لموج وقالت بحقد وغل…ياااه لو متصحيش تاني تعرفي اني سبب في الي انتي في دا هههههه هقولك
فلااش باك…
بعد ما قولتلك هروح اجيب القهوة روحت قابلت شاب وقولتلوا…
غادة…شايف البنت الي هناك دي
الشاب…اه مالها
غادة…هديك ال ٢٠٠ج دي وعاوزاك تروح تتكلم معاها واول ما تشوف الشاب دا وطلعت صورة رعد تحاول تقرب منها
الشاب…اتفقنا

 

عند موج وغادة…
غادة…ها ياستي هنعمل ايه دلوقتي
موج…رعد كلمني قالي انه ٥د ويكون هنا
غادة بحزن…بجد يعني هتمشي
موج…اه هشوفك بكره بئا واوعدك هقعد معاكي
قاطعهم صوت شاب…انسه موج ممكن اتكلم معاكي لحظه
موج بأستغراب…اتفضل
الشاب…ممكن اصور منك محاضرة انهاردة
موج…اه اتفضل
خد منها الدفتر ورفع عيونه شاف رعد من بعيد جاي ف قرب منها شوية وخلص تصوير وقالها…اتفضلي ممكن اقولك حاجه
موج…اتفضل
الشاب شاف رعد قرب ويقدر يسمعهم…انا بصراحه معجب بيكي وـ
قاطعه رعد بغضب…معجب بمين يلا
الشاب بتمثيل…انت مين انت
رعد ضربة بالبوكس…انا جوزها
وفضل يضرب في ورعد شد موج الي كانت عماله تصرخ والجامعة كلها جت بس خافوا يقربوا لأن دا رعد الحناوي…
رعد بغضب جحيمي…اركبي
موج بخوف..رعد
رعد…اركبييييي
موج ركبت بسرعه وهو ركب وقال…مش عاوز اسمع نفس
واتحرك بالعربية بسرعه كبيرة…

 

عند الشاب…
غادة جت…معلش على الي حصلك وخد ٥٠٠ج كمان اهو
الشاب بغضب…مش هتعامل معاكي تاني هاتي
ومشي وسابها غادة قالت…والله لوريكي ياموج
بااااك…
غادة بحقد…احسن حاجه لو فوقتي اقدر اكمل لعب عليكي لحد ما اد”مرك خالص واخد منك رعد مش انتي بتكرهي وكدا كدا انك مش سمعاني ف حلو اوي هجيلك تاني يااا صحبتي
وخرجت من الاوصة بصت على اوضة رعد بخبث ودخلت…
وهيبه…ها يابنتي موج كويسه
غادة…يارب ياطنط تبئا بخييير يارب
الممرضه جابت الاكل ودخلتوا…
وهيبه…رعد يلا عشان تاكل
رعد…ماشي بس ياعمتي انا عاوز اغير ممكن تكلمي يمان
غادة بسرعه…طيب انا هأكل رعد هو زي اخويا عادي وحضرتك تروحي تجيبي الهدوم بدل يمان
وهيبه بطيبه…ماشي ياحبيبتي تسلمي يارب
خرجت ورعد قال بضيق…انا مش عاوز اكل
غادة بتمثيل…عشان خاطر موج طيب دا حتى موج هتزعل لو شافتك تعبان وخاسس
رعد…طيب
غادة قربت منه وبدأت تأكله…
رعد…خلاص كفايا شبعت
غادة برقة…طيب دي ونبي كمان مني
رعد كَلها وهي شالت الاكل والممرضه جت خدته…

 

غادة…هو انت اتعصبت على موج ليه
رعد بملل…شاب معاكو كان بيقولها معجب بيكي
غادة بخبث…اه حسن دا معجب ب موج جدا وموج كانت بتقولي انها بتعجب بيه شوية هي حاكتلي قصتكم ف برأيي انك تسيب موج براحتها انت كدا كدا هتطلقها بس اوعا تقولها اني قولتلك عشان متزعلش مني
رعد بتفكير وضيق…اممم انا عاوز انام
غادة…طيب انا همشي ااصلا سلام وهجيلكم تاني
غادة خرجت وقابلتها دارين الي دخلت بسرعه…رعدددد سلامتك ياعمري انا اسفه مجتش بدري لسه شايفه الاخبار
رعد…اهدي يادارين انا كويس
دارين باست خده…انا هفضل جنبك ياحبيبي والله ما هسيبك تاني ابدا
رعد حضنها…يكفيني انك جنبي ياعمري
༺༺༺༺༺٠༻༻༻༻༻
عند مدحت والمجهول…
مدحت…كويس اني جيت هنا رعد لو كان جابني كان قطع خبري
المجهول…انا شكلي الي هقطع خبرك اتلهي بعيد عني احسنلك
مدحت…مش مهم المهم اني بعيد عن رعد هروح اتفسح انا
المجهول…غووور اما اشوف هنعمل ايه في المصيبه دي رعد لازم ينتهي هو وموج لأن موج مينفعش تقوى
مدحت مشي وساب المجهول…

 

༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
عند هيثم و زوجته في الامارات…
هيثم…بتكلمي بنتك يا اماني
اماني…ايوه بكلمها
هيثم…مش ناويه تيجي معانا الامارات
اماني…بتقول انها مرتاحه في مصر مع خالتها ف خلاص نسبها براحتها
هيثم…كدا كدا احنا فترة وهنزل مصر.
اماني…طيب كويس عشان عاوزه اشوف شادية اختي
هيثم…تمام
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند سوزان…
مجد…سوزي هنعمل ايه مع هيثم
سوزي بغيظ…انا هدمر الي اسمه هيثم دا
مجد…طيب اهدي شوية عشان نفسيتك
سوزي فضلت تشرب لحد ما سكرت…
مجد بقلق…سوزي مالك
سوزي بسكر وقربت منه…ايه يامجودي مالك
مجد بضيق…سوزي انا مش بحب كدا وانتي عارفة وسعي
زقها على الكنبه ومشي وسابها…
سوزي بضيق…انا هوريكم كلكم
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻

 

عدا اليوم يوم وجه تاني يوم…
رعد قاعد بيفكر في الي حصل بحزن وضيق…
الدكتور دخل…عامل ايه انهاردة
رعد بتعب…رقبتي وجعاني اوي وصدري حاسس بألم في وجسمي كلو واجعني
الدكتور…بالنسبه لصدرك دا عشان الجروح الي في انما رقبتك ف مش عاوزين حركه خالص ومع الدوا والعلاج الطبيعي ان شاءلله هتتحسن
رعد…تمام طيب موج
الدكتور…لسه الحاله زي ما هي
المغرب عند رغد…
قاعده في الجنينه بتتفرج عليها بحزن شافت منعم بيمشي برق…
رغد بأبتسامه…برق برققق

برق بصلها بغضب وفضل يخبط في الباب..
فتحولوا ودخل يدور على رعد في كل الاوضة ولما ملقهوش نام جنب السرير بحزن وهما دموعهم نزلت بحزن..
عدا اليوم وجه تاني يوم..
عند يمان في الشركة..
دخل الشركة سمع كلام الموظفين..
موظف…لو مات احنا كدا هيحصل فينا ايه
موظف تاني…انا هروح الهارون جروب طالبين موظفين
موظفه…مين البنت الي كانت معاه دي
موظفه تانيه…تلاقيها بنت من الي بيمشي معاهم ما هو زير نساء معروف
يمان بغضب…حلو اوي الكلام الي بيتقال دا رعد في احسن حال هو وزوجته الي بتقولوا عليها ماشي معاها زي اي بنت دا

 

اولا ثانيا الي هاوزين يشتغلوا مع الهارون جروب وهما عارفين انهم الد اعداء لينا تمام اوي الباب يفوت جمال مش جمل واحد وكدا انتو مطرودين واحسنلكم تمشوا عشان لما رعد يرجع تصرفوا مش هيعجبكم وانتو عارفين دا كويس اوي
واحد من الموظفين…يايمان بيه احنا خايفين على نفسنا ولا بيتنا وولادنا
يمان بغضب…ف تطلعوا اشاعات غلط عن مديركم هو ومراته صح
موظفه…احنا مكناش نعرف انها مراته هو مأعلنش
يمان…ولو ايه متتكلموش عن مديركم او اي بنت بالباطل كااارم الي غلطوا تطردهم بنفسك بدل ما انا اطردهم بطريقتي ومش هيبئوا مبسوطين بكده
دخل مكتبه بغضب وحاول يهدي نفسه عشان يشتغل..
༺༺༺༻༻༻
عند رعد..
الدكتور…انا لسه جاي من عند المدام وهي الحمدلله في تحسن
رعد…اممم تمام
وهيبه بصتلوا بأستغراب وقالت…طيب هي حالتها عامله ايه يادكتور
الدكتور…يعني في تحسن شوية ادعولها
الدكتور خرج ووهيبه قالت…رعد مالك
رعد بضيق…انا عاوز انام تعبان

 

وهيبه…ماشي ياحبيبي نام
خرجت وقابلت دارين وكانت داخله لرعد…
وهيبه بقوه _دارين علي فين يا حلوه
دارين بضيق _نعم ياطنط داخله لرعد
وهيبه بتحذير وغموض_لو عندك اخت واتعمل فيها اللي بتعملي في موج هتعملي ايه
دارين _دا انا اموت اللي تعمل كده
وهيبه _ابعددي عن موج يادارين
وهيبه سابتها تدخل وراحت لموج
دارين شردت شويه ودخلت لرعد _رعد عامل ايه
رعد _الحمدلله كويس يا دارين
دارين قعدت قدامه وقالت…جيت اطمن عليك واشوف موج
رعد ضحك وقال…تطمني عليا ماشي انما موج ازاي وليه اصلاا
دارين…عادي انا عارفة ان زواجكم مش حقيقي وانه عمر ما يحصل حاجه
رعد…تمام فهمت
عدا الوقت وجه اهر اليوم يمان راح الاول لموج…ازيك يا ميجو فاكره الدلع دا ها ياموج هتفوقي امتى لازم تكملي لازم تحاربي الحياه وتعاندي معاها اه خدي هدنه من الحياه لكن متمشيش وتقفي تسيبيها تدمر الباقي
خرج بعد شوية وراح لرعد…
رعد…ها يا يمان الشغل عامل ايه
يمان بضحك…طيب سبني اطمن عنك طيب
رعد بوجع…تعبان والله يا يمان عضم جسمي كلو واجعني
يمان بحزن…سلامتك ياحبيبي يارب
يمان_سلامتك ياحبيبي كنت عاوزك فموضوع مهم
رعد_قول
يمان حكاله كل حاجه بضيق
رعد بغضب_انا هوريهم ازاي يعملو كده
يمان _رعد لازم تطلع لايف تثبت انك بخير وإن موج مراتك
رعد _لا خليهم يتجننو لحد ما اطلع ليهم واعرفهم شغلهم

 

مر وقت وراح يمان لرغد…
رغد تعالى يايمان اتفضل
يمان _رعد بعتني اطمن عنكم
رغد‌_اه داده انعام نايمه وهنادي بايته معانا تلاقيك شوفتها وانت تحت
يمان: ايوه صح
رغد بصتله شوية وقالت: بتدور على حاجه عيونك رايحه جايه على الأوضة
يمان: ها لا انا مدخلتش الأوضة بقالي كثير آخر مره من 3سنين ف بفتكر
(فلاش باك)
رغد…اطلع برا متدخلش الاوضة دي تاااني انا مش عاوزه اشوف شفقه في عيوون حدد براااا
يمان بحزن…رغد انا مش بشفق عليكي ولا عمري اشفق عليكي انتي ـــ
رغد بصراخ…اطلع برااا الاوضة وبرااا حياتي مش عاوزه اشوفك تاني كل حاجه انتهت لحد هنا
(بااااك)
رغد بأسف…يمان انا اسفه
يمان بسخريه…مالوش لزوم دلوقتي الاعتذار انتي ناهيتي كل حاجه وخسرتي اكتر شخص كان قريب منك وطلاما انتي مرتاحه تمام
رغد دموعها نزلت وقالت…مرتحتش والله يايمان ما ارتاحت ولا مرا
يمان بوجع…سلام ياااا بنت خاالي
خرج وسابها بتبكي وهو كمان دموعه نزلت..
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
في الامارات…
هيثم بدموع: ملحقتش أتهنى بيكي يا عمري انت روحتي بدري
دخلت عليه اماني : اهدى يا حبيبي هيا راحت للي أحسن مني ومنك متوجعش قلبك بئا
هيثم : اعمل ايه يا اماني قلبي موجوع عليها
اماني بحزن: والله حاسه بيك ولو كانت موجودة كنت عاملتها زي بنتي والله ربنا يرحمها
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻

 

عند مدحت…
المجهول بغضب : انت عصبتني مش بتفكر في حل ليه
مدحت بزهق : ايوة انا عملت ايه دلوقتي يعني
المجهول بعصبيه…انت وجودك زي عدمه ودتنا في داهيه بس
مدحت…رعد مش هيعرف مكاني ودا المهم
المجهول بعصبيه…انت غبي ونهايتنا هتكون على ايدك
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
تاني يوم عند رعد…
وهيبه…رعد حبيبي انا همشي عشان رغد طلبتني وعاوزاني في موضوع مهم هروحلها وارجعلك تاني
رعد..طيب ياعمتي بس طمنيني عشان قلقت
وهيبه…حاضر
مشيت وبعدها بشوية دخل شخص غريب…
رعد بغضب…ايه الي جابك هناا
الشخص…جيت اشوف صحبي القديم
رعد بغضب…عاوز ايه يادياب اطلع برا مش عاوز اشوف وشك هنا
دياب…عيب يارعد عيب ياصحبي
رعد بعصبيه…انت مش صحبي ولا عمرك هتكون صحبي بعد الي عملتوا فيا زمان يادياب
دياب بخبث…طيب يارعد هطلع المهم اني اطمنت عليك او بالأصح شمت فيك
دياب خرج ورعد زق كل الي جنبوا على الارض بغضب…
عند موج…
بتحاول تفتح عيونها وتقاوم الضوء فتحت عيونها بألم ووجع وبتبص جنبها اتصدمت…

 

استوووووووووووووووووووب…
ياترى رعد قال ايه لموج؟!
ياترى مين بنت هيثم؟!
ياترى غادة عملت كدا ليه في موج؟!
مين دياب وايه علاقته ب رعد؟!
ايه بين يمان ورغد؟!
مين هو المجهول؟!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية موج الرعد)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى