روايات

رواية موج الرعد الفصل الثالث 3 بقلم سما الحملاوي

رواية موج الرعد الفصل الثالث 3 بقلم سما الحملاوي

رواية موج الرعد الجزء الثالث

رواية موج الرعد البارت الثالث

رواية موج الرعد الحلقة الثالثة

عند رغد…
فجأة سمعت الصوت بقت عماله تنادي…ههنناااادي
رغد بخوف..ههنااادي
هنادي دخلت بسرعه…رغد هانم رعد بيه حالف يدخل موج لبيت النمر
رغد بصدمه وخوف…وودديني لليهااا
عند رعد…
رعد بص لموج بغضب جحيمي وهي بصاله برعب وفجأة زقها قدام النمر وقال…برررق اهجم
وخرج من البيت وقفل وراه…
دارين شافت المنظر دا خرجت جري…
انعام برعب…يارعد فوق يابني وخرجها قبل ما يجرى ليها حاجه
رغد جت مع هنادي…ررعععد ارر جوك خر خرجهااا
رعد بغضب جحيمي…محدش يدخلللل

 

جوا عند موج..
شافت النمر والرعب بيدب في قلبها اكتر…
موج بصراخ…ارجوك افتحلي يارعد ارجوووووك
النمر قرب من موج جامد وموج بتصرخ…
موج برعب وبدأت تقرأ قرأن…لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ” « ايه ١١ س الرعد»
موج برعب…الله لا اله الا انت سبحاانك اني كنت من الظااالمين
فضلت تعيد في الايه دي وتقرأ ايات تانيه وتقول دعاء سيدنا يونس وفجأة فتحت عيونها وشافت منظر خلاها تتصدم…
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
في مكان اول مرا نروحه..
في المانيا…
مجد…سوزي هانم
سوزي…اممم قول يامجد
مجد…هيثم بيه عاوز يقابل حضرتك
سوزي وهي بتشرب السيجار بتاعها وحاطه رجل على رجل…ايوه كدا الكلام المظبوط
مجد بضحك…نحدد الميعاد احنا

 

سوزي وخدت نفس من السيجار وطلعتوا وقالت بغمزه…شغل عقلك كدا نخلي المرادي هو يحدد الميعاد لحد ما نسيطر عليه كويس
مجد…حقيقي صدق الي سماكي شيطانه بدماغك دي عن اذنك
سوزي ضحكت جامد وقامت عدلت البالتو الفرو بتاعها ومشيت…
»سوزان فؤاد ٤٨سنه مغرورة ومتسلطه بتعشق الفلوس كلمه اخلاق معدتش عليها عايشه اكنها عندها ٢٠سنه عايشه في المانيا بقالها ٧سنين ومجد هو مساعدها«
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
عند رعد وموج…
رعد فجاة مسمعش صوت لموج اتخض هو كان بس هيخوفها وبعدين هيخرجها قبل ما يحصل حاجه…
انعام برعب وغضب…افتح الباب دا يارعد البت مش طالع لها صوت
هنادي ورغد واقفين يعيطوا…
رعد بسرعه فتح الباب…
عند موج قبل ما الباب يتفتح…

 

بتبص شافت النمر قاعد قدامها ومادد رجلوا وبيحرك ديلوا…
موج ببعض الاطمئنان…انت مش هتعملي حاجه
برق بص لموج اكنه بيقولها لا…
وفجأة قام وبدأ يتمسح فيها…
موج طبطبت على راسه وبعدين ضحكت وقالت…ربنا حافظ فعلا
الباب اتفتح ورعد اتصدم من منظر موج وبرق…
انعام جريت عليها…انتي بخير ياعمري
موج برقه…انا بخير يادادة
هنادي حضنتها…كنت خايفة عليكي اوي
موج…انا بخير ياحبيبت قلببي
موج قامت راحت لرعد وقالتله ببعض القوة برغم الرعب الي كانت في…طبعا كان نفسك اموت صح بس انا قرأت قرأن الي طبعا متعرفش عنه حاجه وكمان انت مربي كائن نسيت انه من فصيلة القطط وانه بيحس من الشخص الي قدامه ان كان هيأذي ولا لا عشان يحمي نفسه لكن انا مكنتش هأذي بتنزل اكتر من نظري يارعد
سابته وراحت لرغد باست راسها وزقت الكرسي ومشيت وانعام وهنادي راحوا وراها…
رعد وهو مجمع قبضته جامد قال…منعمممم اقفل بيت برق
رعد بص على موج بغضب شديد ومشي…

 

عند دارين…
بعد ما خرجت خدت عربيتها بسرعه وراحت بيت سيرين صحبتها…
دارين…دا مختل ياستييي
سيرين بضحك…انتي بتهزري دخلها بيت النمر بجد
دارين بخوف…اه والله مش عارفة ايه الي كنت هعملوا في نفسي دا
سيرين…طيب اهدي بس يادارين
دارين…انا هبعد عنه تماماً اه طبعا انا ياستي امي وابويا مسافرين برا البلد لو عمل ليا حاجه محدش هيشم ليا خبر.
سيرين…تمام و دا الاحسن ليكي اكيد
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
عند موج…
دخلت اوضتها فضلت تعيط جامد على حظها…
رعد رجع وكان داخل اوضتها وهو متعصب لكن سمعها وهي بتقول…يارب انا ذنبي ايه عملت ايه في دنيتي عشان كل دا يحصلي عملت ايه عشان ابويا وامي يتخلوا عني عملت ايه عشان عمي ياخد حقي و يعذبني
رعد مقدرش يسمع الباقي وراح اوضته وافتكر عمته وهي بتوصي عليها…
رعد بضيق…ايه الي كنت هعملوا دا
عدا يومين موج نزلت جامعتها فيهم ورعد بيحاول يوصل لدارين مش بترد عليه ومدحت مشي من البيت من ساعة ما عرف وعدا يومين ولسه مرجعش…
عند رعد…
واقف قدامه عمارة راقيه نزل من عربيتة ودخل العمارة وطلع لشقة دارين…
خبط ودارين فتحت…
دارين بتوتر….ررعد

 

رعد زقها ودخل…بتهربي مني يادارين
دارين…لا ابدا بس كنت تعبانه
رعد راح مسكها من وسطها وقربها منه…تعبانه مالك يابطه
دارين زقته براحه…معلش يارعد انا مش هقدر اكمل في الحوار دا
رعد ضحك وقال…انتي خوفتي من يوم الي حصل دارين قولتلك انتي غير هي غلطت فيكي ف عشان كدا عملت كدا انا عمري ما اعمل معاكي كدا
دارين…يعني يارعد عمرك ما هتعمل معايا كدا
رعد…عمري
دارين بدلع ووقاحه مسكت ياقة قميصه وقربته منها وقبلتوا
رعد…يلا هجيلك تاني متغبيش تاني ياقطه عشان المرا الجاية تصرفي مش هيعجبك
مشي ودارين كلمت سيرين وحكتلها..
دارين بفرحه…طلع بيحبني ياسيرين
سيرين بغضب…انتي غبيه يابنتي دا بيخدعك
دارين بضيق…بس ياسيرين متظلمهوش

 

سيرين…اقفلي انا مش طيقاكي
دارين قفلت معاها وهي فرحانه…
»دارين ٢٣سنه جميلة ودلوعه واخلاقها مش حلوه بسبب اهمال اهلها ليها ديما وسيرين بنت خالتها قدها في العمر عارفة انها بتحب رعد لكن مش عارفة كل الي دارين بتعملوا هي محجبه ومحترمه«
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند موج…
نزلت تحت وهي فارده شعرها ولابسه عبايه بيتي مرسوم عليها ميكي ماوس…
انعام بضحك…تعالي ياصغنن
موج برقه…حاضر يادادة
قعدت جمبها هي ورغد وبعدين قالت بأستفسار ممكن اسأل سؤال يا رغد…
رغد هزت راسها…
موج بتوتر…هو الي خلاكي كدا حادثه ولا طبيعي ووالله مقصدش
رغد وشها اتقلب ودموعها نزلت…ههناادي
هنادي جت…نعم يارغد
رغد بضيق وحزن…ططلعيني فف ـوقق
هنادي طلعت رغد وموج قالت بحرج…نو انا قولت حاجه غلط
انعام بحزن…لا ياحبيبتي بس هي مش بتحب الذكره دي انا قايمه اشوف الاكل
موج بعد شوية طلعت وخبطت على رغد…ممكن ادخل
رغد…اددخلي
موج…انا اسفه يارغد والله مقصدتش انا بس كنت بستفسر
رغد طبطبت على ايدها وقالت…ممشش زععلاننه
موج حضنتها…الحمدلله
فضلوا سوا يضحكوا ويهزروا قاطعهم دخول رعد…
رعد راح لرغد باس راسها وحضنها…

 

موج…هستأذن
رغد بصتلها وهزت راسها ب لا..
ف قعدت تاني وقال رعد…عارف انك زعلانه مني يارغودي حقك عليا يانور عيني وعشان كدا جبتلك الهديه دي
رغد فرحت جدا وحضنت رعد…ببححبك ياررععد
رعد حضنها وقال…وانا كمان ياقلبيي..معلش هستأذنك هاخد موج منك
رغد هزت راسه وموج خرجت معاه بأستغراب…نعم
رعد طلع هديه ليها…اتفضلي
موج بأستغراب…ايه دي
رعد…دي هديه متزعليش مني
موج بسخريه…شكرا ليك اديها لدارين
موج كانت هتمشي لكن رعد قال…ممكن تكون اخلاقي مش حلوة لكن انا ملقتش الي يعلمني وانا صغير ولما كبرت كمان
رعد سابها ومشي وموج استغربت لكن بصت وراها لقت الهديه محطوطه على الطرابيزة خدتها ودخلت اوضتها…
فتحتها وشافت سلسة فضه عباره عن دايره مصممه على تصميم رقيق جدا بتفتحها من الجنب كدا بيطلع صورة موج وبحر بشكل حلو اوي اكنها حقيق…
فرحت بيها وحطتها في صندوق خاص بيها بتشيل فيها الحاجات المهمه وخرجت…
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
في المانيا…
مجد…يلا ياسوزي هانم اركبي العربية

 

سوزي ركبت ومجد اتحرك على المطعم الي هيتقابلوا في…
سوزي دخلت المطعم بكل ثقه قابلها شريك هيثم عماد…
عماد…اهلا ياسوزي هانم
سوزي بتكبر…اهلا بيك يا عماد
عماد قعد وسوزي قالت…فين هيثم مش المفروض ملتزمين بميعاد
عماد بحرج…اكيد لكن هيثم جاله شغل ضروري واضطر يتأخر
سوزي بضيق…اممم طيب بس ياريت بسرعه لأني ملتزمه بمواعيد
عماد…تمام انا هطلب و*يسكي اجبلك معايا
سوزي…تمام
عماد طلب وبعدين طلع سيجار…تاخدي
سوزي بضيق…معايا سيجاري الخاص مجد
مجد طلع واحد من العلبه الخاصه بالسيجار…
عماد بأنبهار…واو دا من احسن انواع السيجار في العالم
سوزي بتكبر…سوزان فؤاد متشربش غير الغالي وبس
دخل رجل وسيم جدا وهما قاعدين بهيبه وجسد رياضي محافظ عليه حتى بعد عمره دا…
هيثم ببرود…مساء الخير

 

سوزي بتكبر…مواعيدك مش مظبوطه ياهيثم بيه
هيثم قعد وقال…كنت في شغل مهم
عماد استغرب من الحده الي بينهم وقاال…طيب يلا نتكلم في الشغل
هيثم…ياريت عشان انا لازم ارجع الامارت بكره بليل
سوزي بغضب…كدا كتير يعني متأخر وكمان عاوزنا نخلص بسرعه
هيثم بعصبيه…سوزان صوتك يوطى معايا
عماد بقلق…اهدو ياجماعه مش كدا اهدى ياهيثم اطلبلك ايه بس عشان تهدى و”يسكي ولا فوتيكا ولا ايه
هيثم بضيق…منا مش بشرب وانت عارف
سوزي بهمس…لسه زي ما انت ياهيثم
هيثم بهمس هو الاخر…وانتي لسه زي ما انتي اخلاقك فاسده
عماد…طيب يلا نتكلم في الشغل
»هيثم الخواجه اطلق على نفسه اللقب دا بعد ما سافر الامارات من ٧سنين ٥٠سنه عايش في الامارات مع زوجته وعندو بنت رجل اعمال ناجح لكن عمل غلطه في حياته ندم عليها عمره وغلطات صغيرة كتير«
بعد حوار طويل في الشغل قام هيثم…الاسبوع الجاي نبدأ لأني نازل الامارات ومش هنزل غير بعد اسبوع
سوزي قامت ومدت ايدها…تمام بالتوفيق لينا
هيثم بص على ايدها وقال…سلام ياجماعه
خرج من المطعم وعماد سلم على سوزي ومشي هو كمان…
مجد…متزعليش ياهانم

 

سوزي بغضب…انا هدفعك التمن يا هيثم
مشيت ومجد مشي وراها…
༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
عند وهيبه…
قاعده مع ابنها…
وهيبه…وبعدين يا يمان ياترى فين ابوك عدا ٣ايام وهو لسه مجاش
يمان…انا سألت كل صحابه عليه ملقتهوش وعرفت انه في بيت تيته وجدو الله يرحمهم
وهيبه…يلا خلي هناك ميرجعش احسن اصله خايف من ساعة ما عرف انها اتجوزت رعد
يمان…متوجعيش دماغك ياماما بيه
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند موج…
نزلت تحت وراحت بيت النمر…
موج…عم منعم ممكن تفتحلي البيت
منعم بقلق…بس يابنتي رعد بيه يضايق
موج بعناد…بس انا عاوزه البيت يتفتح ياعم منعم
فتحلها البيت وهي دخلت لبرق..
موج…برق برررق

 

برق خرجلها وفضل يتمسح فيها…
موج خدته وخرجت وراحت الجنينه وعم منعم رجع يقف برا…
شالت طرحتها وفكت شعرها وسابته للهوا…
فضل برق يجري وراها في الجنينه وهي تضحك وبعدين وقعت وهو نام جنبها…
موج بضحك…مين يصدق اني هتعامل مع نمر وانا بخاف من الكلب
برق مسح راسه في دراعها…
موج برقه…انت كيوت اوي لكن صاحبك دا ميتعاشرش
رعد سمع الصوت وجه شافها قاعده مع النمر…
رعد بضيق…هو مين قالك تخرجي
موج بعناد…انا قولت لنفسي وانا خرجتوا
رعد بغضب…برق لي نظااام مينفعش يخرج في اي وقت كدااا
موج قامت بغضب…دا حيوان لازم يخرج كتير ويشوف الطبيعه مش تحبسوا في بيت ضالمه لازم يعيش في بيئه مفتوحه عشان ميكتئبش هو ماصدق انه لقاني اخرجوا حس بالحيوان شوية لو مش هتحس بالـ بني ادم
رعد بغضب ومسك دراعها…انتي جايه تعلميني اعمل ايه البيت دا لي نظام ومينفعش يتغير
موج بتحدي…وانا الي هغيرلك نظامك كلو يارعد
موج بصتلوا جامد وهو عمال يبصلها وشعرها بيطير حوالين وشها وهو ماسك دراعها وباصص في عيونها…
موج شالت ايدو ومشيت بثقه وشعرها طاير وراها رعد بص عليها وبعدين خد برق ودخلوا البيت…
تاني يوم…

 

على الفطار..
موج…دادة انا هجبلك مفاجأه انهاردة هتعجبك اوي
انعام بأبتسامه…طيب ياحبيبتي
رعد…يلا عشان اوصلك جامعتك
موج بأستفزاز…غادة هتعدي عليا ونروح سوا شكرا ليك
راحت لرغد باستها من راسها ومشيت…
رعد خرج وراها…هو انا مش قولت هوصلك
موج بضيق…رعد لو سمحت اتعامل معايا كويس كفايا تجريح ليا كدا اكني عبده لو مش معترف اني مراتك اعتبرني زي رغد
سابته وخرجت…
رعد وقف يفكر في كلامها وبعدين مهتمش ومشي…
في جامعة موج وغادة…
الدكتور…موج انتي اتقبلتي في التدريب لكن انتي ياغادة هتبئي تقدمي المرحله التانيه وان شاءلله تتقبلي
موج بفرحه…بجد يادكتور
غادة بضيق وحزن…بس يادكتور انا قدمت مع موج ليه متقبلتش
دكتور…والله حقيقي مش عارف العميد هو الي اختار موج لتفوقها ان شاء الله المرحله الجايه تتقبلي
موج وغادة خرجوا…
موج…متزعليش ياغادة
غادة بضيق…لا عادي انا ماشيه باي
مشيت من غير ما موج ترد…
موج…هي زعلت مني معقول

 

موج مشيت وراحت لمحل زرع جابت زرع كتير ومشيت…
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
في شركة. رعد..
يمان دخل…رعد عم الناس
رعد بزهق…يابني البااااب
يمان…مالو مزعلك
رعد بملل…عاوز ايه يلا
يمان بضحك…عاوز سلامتك ياخويا عامل ايه مع موج
رعد بتوتر…ها موج لا كويسه خالص
يمان قرب من رعد بشك…عملت ايه في موج يارعدد
رعد زقه…ابدا كل الي حصل اني حطيتها في بيت النمر
يمان بغضب…انت غبي يابني ادم وهي كويسه انا غلطان اني وافقت امي
رعد حكاله كل حاجه…
يمان بضحك…جدعه يابت ياموج ونعمه هتشيبك
رعد بضيق…اطلع برا يلا
يمان طلع بضحك…
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند موج…
رجعت الفيلا وطلبت من عم منعم لبس زراعه وهو جابلها وراحت الجنينه…
ورغد نزلت لما شافتها من البلكونه وجابت معاها كاميرا…

 

موج لابسه سلوبت زراعه ولابسه كاب وعامله شعرها ديل حصان وبدأت تزرع في الارض الزرع الي جابته وخلصت بعد ساعه وهي مبسوطه اوي انها خلت الجنينه حلوة…
خلصت وبتلف رغد خبت الكاميرا الي كانت بتصورها بيها وشافت دادة انعام وهنادي ورغد قاعدين مبتسمين…
موج…ايه مالكم
انعام…خليتي الجنينة حلوة اوي
رغد بحب…ااننتي ششاططرهه يامموج
موج ابتسمت ليهم وراحت تبدل هدومها وخدت شاور…
رعد جه ودخل الجنينه شاف الزرع الي فيها استغرب دخل جوا وشاف موج نازلة قالتلوا…اول حاجه في نظامك غيرتها واني زرعت زرع في الجنينه
رعد راحلها…بتعانديني صح
موج…بالظبط
رعد سابها وطلع دخل غرفة اخته وهي ورتوا صور رغد وعجبتوا اوي وقالها تبعتهم لي…
بدل هدومه ونزل عشان يروح مشوار….
مشي وجت دارين…
موج فتحتلها…اهلا اهلا
دارين بضحك…انتي لسه عايشه يابيضه
موج بأستفزاز…ايوه ياحبيبتي انبسطي صح
دارين…اكيد اومال هحرق دم مين
موج…ادخلي ادخلي دا انتي ضيفه عندنا بردو
دارين بغيظ…انا صاحبة البيت دا ياحبيبتي
دادة انعام…ازاي بس يابنتي دا حتى الي قدامك دي مراته
دارين…بس هيطلقها ويتجوزني

 

موج قربت منها بأستفزاز…اشبعي بيه ياعمري ما انتي شمال وهو شمال زيك تليقوا على بعض تصدقي
دارين بغضب…احترمي نفسك انتي فااااهمه انا ستك هنا وانتي مجرد خدامه اهلها سابوها للأهانه تقدري تقوليلي اهلك فين
دادة انعام بغضب…دارين احترمي نفسككك
موج مسكتها من دراعها وقالت بوجع…انا برأيي انك تطلعي برا عشان بدأت اتخنق منك وست مين دا انتي رخ*يصه اطلعي برااا مش عاوزه اشوف وشك
دارين بصتلها وزقتها وقالت…انا هوريكي ياموج
دارين خرجت وموج جريت على اوضتها تعيط…
༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
عند وهيبه…
قاعده مع يمان شافت مدحت داخل البيت…
يمان…اهلا يابابا
وهيبه…ازيك يامدحت
مدحت بغضب…يمان اطلع شقتك
يمان…ففي ايه
مدحت…يلا يايماااان
وهيبه بهدوء…اطلع يابني

 

يمان بصلها وهي هزت راسها وهو طلع برا الشقة لقا صديقه بيكلموا وبيقولوا يجي يقعد معاه ف راحلوا…
مدحت بغضب…انتي الي جوزتيها لي صح انطقي روحتيلوا
وهيبه…ايوه روحتلوا
مدحت بغضب…انا مش قولت تقاطعي البني ادم دااا ها قولت ولا لا
وهيبه…ايوه قولت وانا الي جوزتوا لموج ها عاوز تقول ايه ما انت جبان اصلك جوزتهالوا عشان يحميها من ظلمككك
مدحت بغضب…انتي الي جنيتي على نفسككك
وهيبه بغضب… انت جباااان ولا تقدر تعملي حاجه
مدحت جري عليها ومسكها من رقبتها وفضل يخنق فيها وهي تعافر لحد ما قطعت النفس…
༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻
في فيلا رعد…
رعد وصل الفيلا بغضب وقال…هنااااادي
هنادي جت بسرعه…نعم يارعد بيه
رعد بغضب…اطلعي نادي لموج
هنادي…حاضر يارعد بيه
طلعت بسرعه قابلت دادة انعام…يادادة رعد بيه جه متعصب وطلب موج
انعام…يارب استر

 

هنادر راحت لموج…موج رعد بيه عاوزك
موج…حاضر جايه
نزلت ورعد باصص ليها بغضب…
رعد…هنادي روحي انتي
هنادي برعب…بس يارععـ
رعد بصوت عالي ارعبهم…انا قولت روحيييي هتعاندي
هنادي خرجت بسرعه وموج بصاله بخوف…
رعد قرب منها جامد ونزل على خدها بقلم جامد…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية موج الرعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى