رواية الحب كدا الفصل الرابع 4 بقلم سلمى ابراهيم
رواية الحب كدا الجزء الرابع
رواية الحب كدا البارت الرابع
رواية الحب كدا الحلقة الرابعة
طلع يوسف الاوضه وهو متعصب من تفكير ابوه وكانت الساعه تقريبا 12 بالليل…دخل لقا هنا نايمه عالارض ولسه لابسه النقاب..استغرب اوي قرب عليها شويه وبدأ يصحيها……
يوسف بحنيه..هنا….اصحي ياهنا….
هنا قامت بخضه شديده..حاضر…قايمه اهو …قايمه يا أمي حليمه….
يوسف..ششش….اهدي….انا يوسف….مالك……
هنا قامت وقفت بسرعه..انا آسفه والله اني نمت قبل ما انت تخلص طلباتك….عاوز اي ونا اعملهولك
يوسف بقا مصدوم من حالتها..لا…الموضوع شكلو كبير اوي….يبنتي انا كنت بصحيكي بس عشان متناميش عالارض
هنا انصدمت ان في حد قلبو عليها كدا وخايف عليها من نومة الأرض..كتر خيرك…لا انا هنام كدا….ونت نام عالسرير…..
يوسف..انتي اتجننتي….انا عارف انك مش واخده عليا…انتي نامي هنا فالاوضه وارفعي النقاب براحتك ونا هنام فالاوضه التانيه
هنا..لا ميصحش…نام انت فالاوضه دي..التانيه فيها كنبه مش سرير……
يوسف..ملكيش دعوه انتي….
هنا..مش هينفع والله…..
يوسف..هو مش المفروض ان البنت بتسمع كلام جوزها في كل حاجه…..
هنا..حصل اه….
يوسف..يبقا اسمعي الكلام…..نامي انتي هنا ونا هنام هناك ماشي…..
هنا برقه..حاضر….
ابتسم يوسف..بردو مش عاوزه تقوليلي خايفه منهم لي……
هنا بصت للارض بخوف وكسوف…….
يوسف..طب خلاص……بلاش دلوقتي..انا هروح انام بقا عشان تعبان….تصبحي علي خير
هنا بخجل..ونت من اهلو……..
يوسف ابتسملها وسابها وخرج من الاوضه…هي رفعت النقاب وقعدت شويه كدا مبتسمه كل ما تفتكر مواقفه معاها تفرح. فتحت الدولاب ولبست بجامه كدا عليها قطط شكلها حلو ..ورمت جسمها عالسرير اللي مكانتش بتنام عليه غير قليل اوي…ونامت بعمق شديد……..
راح يوسف الاوضه التانيه وقعد شويه لقا منه بعتالو رساله ..رن عليها
يوسف..عامله اي…..
منه..بخير الحمد لله…..ونت عامل اي…..
يوسف..بخير بردو……طيارتك الساعه كام…..
منه..الساعة 2 ..كمان ساعتين يعني…..خلاص اهو بحضر آخر الحجات
يوسف..ربنا معاكي…المهم اني هاجي بعد بكرا بفكرك…..
منه..ونا فاكره طبعا…انت واحشني اوي
يوسف..ونتي كمان…يلا بقا عشان هنام….تعبان
منه..ماشي يحبيبي..سلام…….قفل هو وافتكر انو لسه مغيرش هدومه ….وكل لبسه فالاوضه التانيه….قام خرج من اوضته وصل لحد اوضته خبط لكن هنا كانت في سابع نومه…..
يوسف لنفسه..وبعدين بقا..اكيد رفعت النقاب….ونا مش عاوز اشوفها غير بارادتها…..انا هدي ضهري للسرير…….
دخل وهو مدي ضهره للسرير فعلا والدولاب ادام السرير اصلا..فتحه وخرج منه لبس مريح اخده ..كان جواه احساس عاوز يبص عليها اوي لكن قدر ع نفسو وخرج من الاوضه…راح اوضته وغير هدومه وفرد جسمه عالكنبه وفضل يفكر يتري اي اللي مخوفها اوي كدا..لازم اعرف….
عدي اليوم….صحيت هنا بنشاط لأنها نامت كتير اول مره تكمل ال9 ساعات نوم…….قامت كدا ولبست النقاب ولبسها وخرجت من الاوضه دخلت الحمام غسلت وشها واتوضت وخرجت برا قضت فريضتها وقامت خبطت عليه الباب مردش فتحت كدا لقيتو نايم بصتلو بابتسامه وخرجت قفلت الباب….ونزلت من شقتها راحت لحليمه…راحت با”ست ايديها…..
هنا بخوف منها..صباح الخير ياما
حليمه بحده..صباح الخير..ما لسه بدري….انتي صاحيه من امتي يبت……
هنا..والله صاحيه من شويه..كنت تعبانه اوي……
حليمه مسكتها من دراعها جامد..بصي بقا..لو فاكره ان عشان يوسف رجع انك مش هتشتغلي..تبقي بتحلمي…انتي هتفضلي زي مانتي..فاهمه
هنا بالم بسبب دراعها..حاضر..والله مفيش فدماغي كدا…آسفه….
حليمه..يلا يختي…كفايه الكوبايات اللي كسر”تيهم امبارح…داهيه تكس”ر دماغك…وزق”تها…يلا غور”ي…..
مشيت هنا بسرعه وبدأت تكنس الدار وتروق معاها………..
حليمه..خدي بالك عاوزين نخلص بدري عشان عمك حسين جاي انهارده هو وولاده حسام وسهام..ومراتو الجديده صباح صاحبتك يختي….انا عارفه اي اللي خلاه يتجوز بعد المرحومه مراتو
هنا..براحتو بقا ياما…..
حليمه..عارفه يبت لو قعدتي تلكي انتي والزفته صباح دي …هعمل فيكي اي….مش كفايه أن حسين كبير العيله اتجوز بت صغيره….
هنا..دي أكبر مني بخمس سنين…..
حليمه بحده..انتي هتقفي تحكي معايا..يلا يبت انتي …….
صحي يوسف من النوم وبص عالساعه لقاها 10 الصبح…….قام كدا اتوضي وصلي…وبعدها نزل تحت لقا هنا بتروق وأمه قاعده كدا
يوسف..صباح الخير يجماعه
حليمه..صباح الهنا يولدي…..
يوسف بص لهنا كدا..صباح الهنا يستي…..
حليمه..لا انا مش قصدي هنا دي…..
اتنهد يوسف..هو مفيش غيرها تنضف…..
حليمه..ملكش دعوه انت…ويلا روح لابوك الزرعه….مستنيك فالارض…..والفطار هيجيلكم والشاي
يوسف..ماشي…وقرب علي هنا..متجيش علي نفسك اوي..لو تعبتي اطلعي ومتخافيش
هزت راسها هنا بدون كلام وهو سابهم وخرج…..راح لابوه……..
حليمه..خلصتي
هنا بتنهج..خلاص اهو……
حليمه..طب…انا عملت مكانك الفطار اهو…يلا خديه وديهلهم….وتعالي عشان تخلصي وتعملي الاكل
هنا بتعب..حاضر…واخدت الاكل والشاي وراحه…..
يوسف..انا قولتلك يحاج عادل يا ابويا..انا مش هعمل كدا…انا حتي مشوفتش وشها
عادل..لي….لي يبني….دي البت زي القمر
يوسف..انشاءالله تبقي ملكة جمال….طول ماهي مش عاوزه عمري ما هعمل كدا غصب عنها
عادل..طب ونت….عاوزها
يوسف..انا اصلا كنت جاي ناوي اطلقها
عادل..اي….بتقول اي انت
يوسف..والله بتكلم جد….في بنت كدا….
عادل..بنت…..لا شيل من دماغك خالص…..بس اي غير رايك وخلاك متطلقهاش
يوسف..مش عارف……صدقني مش عارف……
عادل..واي حكاية البنت دي
يوسف..مش وقتو يابا…هبقي اقولك بعدين……اي دا هي مش اللي جايه دي هنا
عادل..ايوه هنا……جايبه الفطار اهي
هنا..سلام عليكم ..جبتلكم الفطار
عادل..حطيه هنا
يوسف..رد السلام طيب….عليكم السلام يهنا……
هنا..وادي الشاي اهو….حاجه تانيه
عادل..روحي يلا شوفي امك عاوزه منك اي….
هنا بتعب..حاضر….وسابتهم وماشيه
يوسف..ثواني يابا……وقام وراها نده عليها
هنا..نعم….اجيبلك حاجه تانيه
يوسف..لا تسلمي…انا بس كنت عاوزك متجيش ع نفسك….ومتغسليش مواعين..ايدك هتنز”ف تاني
هنا ابتسمت من تحت النقاب..حاضر يا يوسف
اول مره تقوله اسمه…..
يوسف بابتسامه..حاضر يا اي…….
هنا اتكسفت اوي..حاضر يا…يوسف….عن اذنك…..وسابته ومشيت بسرعه بكسوف
يوسف بابتسامه..احلي يوسف سمعتها فحياتي وضحك كدا ورجع لابوه…….
عدي الوقت وجهه حسين وابنو حسام وبنتو سهام وصباح مراتو…….
رحبو بيهم وقعدو………
صباح..عامله اي يهنا
هنا..الحمدلله يصباح…..
صباح..تعالي نطلع فوق نتكلم شويه…..
حليمه..وطلبات الرجاله….مين هيعملها
هنا بملل..منا عملتلهم الشاي بعد الغدا وجبتلهم الحلو وكل اللي طلبوه…….
سهام بغلل..مش عارفه كل ما تيجو تتكلمو تطلعو فوق لي
صباح..متيجي معانا يسهام
سها بابتسامه صفرا..لا شكرا…هقعد مع مرات عمي
هنا وصباح طلعو الاوضه……..
حسام..ونت بقا….اي رجعك…قصدي يعني اي سبب رجوعك
يوسف..هو نت عندك مانع ولا اي….انا اجي فالوقت اللي انا عاوزه
حسام..مقصدش والله…….
يوسف بصلو كدا لانو عارف انو من صغرهم وهو بيغل منو
حسام..وهنا…..عامله معاك اي…….
يوسف اتعصب اوي انو جاب سيرة مراتو..ونت مالك انت…إياك تقول اسمها علي لسانك تاني فاهم
عادل..براحه يولاد شويه…ونت ياحسام…احترم نفسك
حسام..مقصدش والله….انا..هروح الحمام……….وقام
يوسف..عيل مستفذ
صباح..ونتي….عامله معاه اي
هنا..عادي…بس هو حنين اوي بجد
صباح..اه…..واحلو ع فكره
هنا بغيره..احترمي نفسك…دا جوزي
صباح بضحكه..والله وبقينا نغير
هنا اتكسفت..انا…هروح المطبخ اعمل شاي لينا واجي
صباح بضحكه..اهربي اهربي
قامت هنا ونزلت للمطبخ بتعمل الشاي…شافها حسام دخل وراها وحط ايده عالحيطه وراها
حسام بخبث..اي…لسه بتتكسفي مني
هنا لفتلو بخضه وقع”ت من ايديها الكوبايه بخضه ورعب
هنا بتوتر وخوف…ابعد عني…..فاهم
حسام بابتسامه خبث..وان مبعدتش…هتعملي اي…….
هنا بقت خايفه منو اوي وعاوزه تنادي ليوسف
حسام..ارفعي النقاب دا…خلينا نشوف القمر
كان سمع يوسف صوت الكوبايه اللي اتكس”رت وداخل يشوف في اي و……
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحب كدا)
جميل