روايات

رواية عشق الفهد الفصل الخامس 5 بقلم خديجة محمود

رواية عشق الفهد الفصل الخامس 5 بقلم خديجة محمود

رواية عشق الفهد البارت الخامس

رواية عشق الفهد الجزء الخامس

رواية عشق الفهد
رواية عشق الفهد

رواية عشق الفهد الحلقة الخامسة

صلى على سيدنا محمد
عليه افضل الصلاة والسلام
وفي كليه هندسه
وفي مكتب سليم خبطت مريم وسمح لها سليم تخش
سليم: عايزه اعرف ايه اللي قلتيه عليا ده انا الدكتور بتاعك مش واحد من اصحابك
مريم: ما كنتش اقصد دكتور كنت منتهيه بس شويه فهتلاقيني اتلخبطت وانا بتكلم
سليم: مش عذرا عشان تقولي لي كده
مريم: وفي الله شويه وهتعيط قالت اسفه يا دكتور
سليم: ولاحظ صوتها اللي اتغير قال انا المره دي مش هعاقبك لكن المره الجايه هكر هيبقى وحش
اه فكرتيني الاسبوع الجاي في بحث لازم تعمليه لو ما عملتيهوشك في درجاتك
مريم: وهي بتمسح دموعها حاضر يا دكتور
ولسه مريم هتخرج سليم ندى عليها وقال لها
سليم: ممكن يا مريم بس رقمك

 

مريم: مستغربه قالت ليه يا دكتور
سليم: عشان عشان المشروع اللي كلمتك عنه انت ناسيه ان انا كلمتك على مشروع
مريم وهي بتفتكر اه افتكرت ماشي يا دكتور
وفعلا مريم ملت رقمها لسليم
وتخرج بعديها وسليم فكر
سليم يا سليم البنت دي شغلتك ولا ايه
قلبي: يرد اه شغلتني قوي
والعقل: يقول دي طالبه عندك وكمان اصغر منك
والقلب: يرد وفيها ايه في ناس كتير بتحب بعض ويبقى الفرق بينهم سنين
العقل: رد احنا مش هنكرر غلطتنا تاني
القلب: قال انت اللي كنت مقتنع بها ان هي كانت واحده من مستوى كويس وشكلي كويس لكن انا ما كنتش حبيتها وهيا لك ان هي خانتها
وكمان انا حاسس من تجاهها حاجه وشكلها بنت كويسه ومش زي بقيه البنات
العقل: قال انت ما تعرفش حاجه انت اخرك تدق وتضخ دم بس ما تحبش تاني
القلب: تمام يا عقل بس انا لو ما حبيتهاش تفكيره فيها يخليه يحبها

 

وسليم قال: بس انتم الاتنين صدعتوني عمرك ما تتفقوا مع بعض على حاجه
وبعد شويه روح سليم
ومريم تخلص بعيده محاضراتها وتروح
♡♕
ونرجع تاني عند شركه فهد
مكتب اكرم اكرم ونرمين كانوا مع بعض بيكلمها ازاي هتبتدي شغل
واكرم فاضل له شويه وهيتعصب على نرمين من كتر ما هي غبيه
اكرم: قال يا ريت تكوني فهمتي يا نرمين
نرمين: اه على فكره انا فهمت انا مش غبيه
اكرم: وهو بيتريق اه ما انا عارف ان انت مش غبيه
اكرم: المهم لازم تخلي بالك من التصاميم ان اي غلطه هتهدي الشركه على دماغنا احنا
نرمين: ما تخافش انا بفهم جامد وعلى فكره متخرجه من التعزير عالي بس انا اللي ما كانش عايزه اشتغل انا قررت بقى عشان ابقى سترونج عند ومن
اكرم: وقال في سره اه ما انا شفت بعيني يا اختي ان انت سترونج انت ومن
نرمين: قالت له ايه انت رحت فين
اكرم: مراجعه من سرحانه هو انا رحت في حته
نرمين: هو احنا كده خلصنا ولا لسه
اكرم: لا فاضل شويه وهنكون خلصنا ليه بتسالي

 

نرمين: اصل انا جعت وعايزه اكل
اكرم: ليه هو فهد جايب لي بنت اخته
نرمين: وهي اتضايقت لا مش جايب بنت اخته خلاص خلص عشان انزل
واكرم: قال لها ايه رايك ننزل ناكل ونرجع نكمل عشان حاسس ان هيجي لي هبوط
نرمين: المستغربه هبوط ليه
اكرم: قال لها اصل عندي السكر ولازم اخد الهدايا في ميعادها
نرمين: وهي مستغربه ازاي عندك السكر انت لسه صغير
اكرم: قال المرض بيجي الكبير وصغير وكمان ده انا ورثه عن بابايا ومامتي من وانا كان عندي 15 سنه
نرمين: ربنا يكون في عونك انا بسمع ان الموضوع صعب ما بتعرفش تاكل اي حاجه غير حاجات معينه
اكرم: قال لها لا ما انا بتصرف انا بتصرف عشان اقدر اخد اي حاجه حلوه باخد دعوه معين دكتور كاتبه لي
نرمين: طب يلا ننزل انا اقعد خلاص
اكرم: وهو بيضحك على منظرها بنت اختي يا ناس
نرمين: وهي بتطلع على رساله زي العيال الصغيره وانت مالك
اكرم: رد عليا بهزار مال في جيبي
نرمين: قالت له طب يلا يا ظريف انا عرفت السكر جالك منين مش من قليل
ونرمين واكرم نزلوا وهم بيضحكوا على الكافتيريا بتاعه الشركه
♕♡
وبيخلص اليوم على ابطالنا وكل واحد بيروح بيته
وفي قصر الاسيوطي في غرفه سليم

 

سليم بيفكر يتصل على مريم ازاي
عقله: هتتصل عليها ازاي في وقت زي كده
قلبه: وانت مالك سيبه يتصل عليها
العقل: هو انا مالي انت كده هتوديه في داهيه هتفهمه غلط ويا دكتوره في الجامعه
هيتصل عليها ليه
القلب: عادي يعني بيطمن على تلمسته
عقله: يطمن على تلميذه ايه دي مهزقه الصبحيه
القلب: عادي يعني في موقف حصل جديد بين اي ناس في خناقه او في شتيمه بيتجوزوا
العقل: دي ناس مهزقه احنا مالنا من الموضوع
القلب: ما خلاص بعتيبه يكلمها
سليم: اسكت انتم الاتنين انا خلاص هبعت لها رساله على الوتساب ولو رد انت ما ردتش همسحها
وفعلا سليم بيبعت لها رساله على الوتساب بعث لها هاي انا الدكتور سليم
وعند مريم وهي بتلعب في التليفون يتبعت لها اشعار على الوتساب من رقم مش متسجل عندها وتخش تلاقيه الدكتور سليم باعت لها
مريم في سرها واللي يخليه يبعت لي في وقت زي كده انا هبعت له وهشوف

 

اهلا يا دكتور كنت عايزني في حاجه
وسليم هو هو متوتر يتبعت له اشعار من مريم
سليم دي ردت
المحادثه على الوتساب
سليم: كنت حابب اطمن عليك
مريم: لا انا كويسه الحمد لله وحضرتك عامل ايه
سليم: الحمد لله تمام
مريم: كنت عايزني في حاجه تانيه
سليم: وعايز يفتح مع حوار
سليم: كنت عايزه اتكلم معاكي في المشروع يعني انت عايزه ازاي نفسك يعني تبقي في المستقبل
وفعلا مريم اتكلمت معايا عن حلمها
مريم: الصراحه يا دكتور نفسي اطلع دكتوره في الجامعه وبمهندسه شاطره
سليم: بس لازم تتعبي في الاول عشان تبقي كده
مريم: مريم ما انا عارفه على المحول اضغط على نفسي ان انا ابقى حاجه كويسه في المستقبل صحيح انا لسه في سنه ثالثه بس فاضلني سنتين وعايزه بقى في السنتين دول اجيب اهلا زياده

 

سليم: مش لازم تضغطي على نفسك انت اعملي اللي عليك وربنا اكيد مخبي لك حاجه كويسه
ومريم: اقتنعت بكلامه وقالت عندك عق
وسليم: ومريم فضلوا يتكلموا لحد ما فهد دخل على سليم الاوضه
سليم اتخض وبعد رساله لمريم قال لها طب معلش انا هقفل دلوقتي ولما ابقى فاضي هبعت لك تاني نتكلم في الموضوع او ممكن بكره نتكلم فيها
مريم: تمام ماشي يا دكتور سلام تصبح على خير
سليم: وانت من اهل الخير سلام
سليم: وهو متعصب في حد يخش على حد الاوضه كده
فهد: اه انت بتخش علي الاوضه كده
سليم: اسف يا سيدي اتفضل بقى عايزه انام
فهد كنت بتكلم منه اول ما انا حتى قفلت معاها
سليم: وهو متوتر ما كنتش بكلم حد انا كنت بقلب في التليفون عادي
فهد: هو شاكك فيه قال له متاكد يعني طب ما تقولي تليفونك ده
سليم: انا مش صغيرين يا فهد عشان تقول لي هات تليفونك انا كبرت على فكره الكلام ده
فهد: هتفضل برده صغيره خد تليفونك وريني
فهد فعلا خد التليفون من سليم بعد وقت وخناق وفتح الشات اللي بين سليم ومريم
فهد: هالله هالله بتكلم الطالبه بتاعتك وبتطمن عليها

 

سليم: وهو متوتر اهو انت قلت بطمن عليها عادي يعني طالبه زي اي طالبه بطمن عليها
فهد: فعلا يا سليم انت والبنت دي في حاجه بينكم
سليم: لا على فكره بكلمها عادي ودي اول مره اكلمها انت لو ملاحظه هتلاقي دي اول محادثه
فهد: تمام يا سليم بس لو في حاجه تعال قول لي انا مش اخوك بس انا صاحبك وابوك
سليم: فعلا يا فهد لو في اي حاجه انت اول حد هتعرف
وفهد بيخرج من اوضه سليم ويروح على غرفته
وعند فهد فهد بيفضل يفكر في عشق
وان هو شكله معجب بيها
♕♡
ونرجع في بيت عشق
وعشق دخلت غرفه مريم لقيتها سرحانه
عشق: بتقول مريم يا مريم
مريم وهي لسه واخده بالها اني دخلت الاوضه في ايه يا عشق انت دخلتي امتى
عشق: انا خبطت على باب الاوضه وما عندكيش بترد دخلت شفتك نايمه ولا صاحيه لقيتك مسهمه
مريم: معلش كنت بفكر في حاجه كنت عايزه حاجه
عشق لا يا حبيبتي ما كنتش عايزه حاجه بس قولي لي كنت بتفكري في ايه
مريم: لا ولا حاجه ما تاخديش في بالك
عشق: ولو ما فكرتش فيكي هفكر في مين ده انت اختي وبنتي وامي وكل حياتي

 

مريم: وانت كمان يا عشق
عشق: خلاص هسيبك على راحتك وقت ما تحبي تتكلمي افتحي الاوضه
مريم: ماشي يا حبيبتي تصبحي على خير
عشق: وانت من اهل الخير يا حبيبتي
وبكده بتخلص احداث اليوم على ابطالنا
وكده تخرج شمس اليوم وتطلع شمس جديده باحداث جديده

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الفهد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى