روايات

رواية ميراث العشق الفصل الأول 1 بقلم مريم نصار

رواية ميراث العشق الفصل الأول 1 بقلم مريم نصار

رواية ميراث العشق الجزء الأول

رواية ميراث العشق البارت الأول

رواية ميراث العشق الحلقة الأولى

بسم الله نبدأ
بعد ما رجعو من اسكندريه بكام يوم .
مستشفى النور التخصصي ..
محمد : ف غرفة الكشف . وقال للمريض.
.حضرتك لازم تعملى الاشعه دي ف اي مركز اشعه ع ضهرك ف اقرب وقت ولو انهردا يكون افضل . وياريت متهملش الموضوع اتفضل ..
المريض : اخد الورقه .. طيب ياريت يادكتور تكتبلى ع علاج ….
محمد : ابتسم . كل العلاج الل هقدر اكتبهولك مسكنات وباسط للعضلات والأعصاب . وده مبدئيا هيخليك تكسل عن عمل الاشعه . انا هكتبلك ع مسكن خفيف مؤقتا ..
المريض : الله يخليك يادكتور. هو حضرتك اكيد ف المستشفى دى موجود مركز اشعه صح؟
محمد : اكيد طبعا . موجود ..
المريض : باستغراب . طيب حضرتك مطلبتش منى اعمل الاشعه عندك ليه ؟
محمد : ابتسم لأ عادي جدا . حضرتك انا مش هجبرك تعملها عندى . اي مكان مش هيفرق المهم انا عايز النتيجه ..
المريض : واضح ع ملامح حضرتك النزاهه والاحترام . ربنا يبارك ف امثالك ويكفيك شر اعدائك يبنى.
. احم انا حابب انى اعمل الاشعه عند حضرتك ..
محمد : وعشان الدعوه الحلوه دي . انا هعمل لحضرتك خصم ع الاشعه .. اتفضل حضرتك الورقه دي سلمها للدكتور محمود ف الدور الرابع ف مركز الاشعه وهو هايهتم بالباقي ..
المريض : اخد الورقه . وابتسم ربنا يسترك دينا وآخره . ياريت كل الأطباء يكونو زي حضرتك . كانت الدنيا كلها اتغيرت . ربنا يسلمك من كل شر يبنى ويباركلك ف ذريتك .
محمد : أتأثر . وقام وقف .. اللهم امين يارب . احم اسف ل حضرتك . لو حضرتك مش قادر ع تمن الاشعه انا….
المريض : لأ يادكتور لأ مش كدا خالص الحمدلله انا حالى ميسور .
.ولكن طمع النفوس الل حوالينا .. خلانا مبقناش عارفين نفرق بين الخير والشر . وهز راسه الحمدلله . انا اسف صدعتك معايا . انا هروح اعمل الاشعه وارجع لحضرتك. بعد اذنك .. وخرج يدعي ل محمد.
محمد : هز راسه بتعجب .. وبص ف الساعه .. وخرج من اوضة الكشف . رايح ع المكتب . ودخل واتفاجئ ايه ده؟ نورى . وقفل الباب ..
نور : قامت وسلمت عليه اذيك يا حبيبي عامل ايه؟
محمد : ضمها لقلبه بحب انا كويس ياحبيبتى . وبص ع الكنبه وشاف تيم قاعد زعلان . وهمس ل نور . تيم مصدر البوز الخشب ليه؟
نور : ضحكت بصمت . ما انت عارف امه التانيه مسافره . وعايز ينتقم من فهد . وحالف لا يخاصم رينو و آرين .
محمد : ضحك بصمت ..
تمارا : قربت من محمد بغيره باااابى محماااد ابعد عنها . انت بابى انا وبس . وسعى يانور امشي بعيد بقى .
محمد : ههههه . وطلع نور من حضنه بعد اذنك انتي بقى ..
تعالى يقلب بابي وشال تمارا وباسها من خدها . وحشتيني اوي ياتيما .
تمارا : انت وحشتنى اوى يا محمد .. ههههه.
نور : ربعت ايديها بغيره . وبعدين بقى مع البنت دي هااا؟
محمد : قلبه مبسوط جدا ع غيرة بنته الكبيره عليه .. وبعتلها بوسه ع الهوا وغمز انتى ف منتصف القلب يانورى .. تعالى نشوف تيم باشا .
تيم : قاعد ع الكنبه ومربع ايديه ومكشر جدا .
محمد : قعد جمبه . ونور قعدت ف الاتجاه التانى ..
محمد : اذيك يادكتور تيم ..
تيم : بتكشيره. كويس يامحمد ..
محمد : ياستار .. ايه يبنى مكشر ليه كدا ؟ تيما زعلتك ف حاجه ؟
تمارا : لااا تيمو حبيب تمارا صح ياتيمو..
تيم : هز راسه بزعل صح ياتيما وانا كمان بحبك انتى وبس . مش بحب حد تانى .
تمارا : نزلت راسها من حضن محمد وباست تيم من خدو . انت حبيبي هههه صح يامحمد.
محمد : هههه صح يقلب محمد .وتعالى انزلى وروحي العبى بالعروسه . لما نشوف الباشا ده مكشر ليه؟.
تمارا : نزلت واخدت العروسه وجريت بتحاول تطلع تقعد ع كرسي المكتب وبتلعب بيها ..
نور : وبعدين ياتيمو هتفضل زعلان كدا ..
تيم : بجديه انا مش زعلان يانورى . انا راجل والراجل مابيزعلش ..
نور : قلبها مبسوط . طبعا تيم ابنى راجل وبكره يبقى دكتور قد الدنيا. ومفيش حد يقدر يزعلو ابدا …
تيم : ساكت ..
محمد : بمكر احم ايه رايك نتصل ع رينو نطمن عليها ؟
تيم : بص ل محمد لأ انا مش عايز اطمن عليها .
رينو بتحب فهد وبتهرب معاه كتير . وانا مش هتكلم معاها . وكمان آرين …
محمد : ياخبر طيب آرين لسه صغيره ياتيم.
تيم : نزل من ع الكنبه ووقف قدامهم .
. وانا كنت صغير . وبحب رينو . وعايز ع طول رينو وكنت بعيط كتير عشانها . بس آرين مبتعيطش عشانى .
محمد انا عايز اخد رينو وآرين ع البيت . وفهد ياخد آركان ويمشي بعيد .
محمد : بجديه .. تيم كدا غلط . الل انت بتقوله ده ماينفعش .
. فهد ورينو . زيي انا ونور بالظبط. لما بسافر باخد نور معايا وكمان انت واختك لانكم عيلتى فاهم .؟
. ماينفعش فهد يمشي ويسيب رينو وآرين وياخد آركان . تفكيرك كدا غلط ..
تيم : بص ل نور وسكت بزعل ……..
نور : ابتسمت ع حب ابنها ..و مسدت ع شعرو . تيم حبيبي انا عارفه انك بتحب رينو . لكن انت راجل كبير فكر كدا معايا .
. ينفع بابي يسافر وياخد تيم بس معاه ويسيب نور وتيما لوحدهم . ومثلت الزعل . ينفع ياتيمو مامي تعيش من غيرك ؟
تيم : هز راسه لأ يانوري انا مش عايز اسيبك لوحدك . بس انااا…..وسكت .
نور : قعدته جمبها . انت ايه ياحبيب مامي؟
تيم : هز راسه لأ مفيش يانورى خلاص.
. وطلع من جيبه ٢ شوكليت ..وساب واحده ف جيبه اتفضلى الشوكيلت دى ..
نور : باستغراب . امم الشوكيلت دى كانت لمين ؟ والل ف جيبك دى لمين؟
تيم : بزعل كانت ل آرين امبارح وانهردا . ودى ل ميرو ..
نور : امم طيب واختك ولي لي ؟ جبت ليها شوكليت؟
تيم : هز راسه لأ . انا جبت ل ميرو و آرين وبس ……..
————بقلمي مريم نصار
ف المالديف .. وقت الغدا ..
رينو : لابسه بنطلون جينز وتوب . ع اليخت وفرده شعرها . وبتجهز الاكل وبتحطه ع التربيزه .. وشافت آركان جاى وشايل ازازة ميا وطبق فاضي بيساعدهم
.. وابتسمت بسعاده . وقالت .. هات ياقلب مامي تسلم ايدك ياروحي .. فين آرين ؟
آركان : شاور بايدو .. لانها ع السلم ..
رينو : بصت وشافت فهد شايل الأطباق و آرين طالعه قدام فهد درجه درجه وبتسقف .وبتقول فهد بيبى انا . فهد بابي انا ..
.رينو ضحكت ع شكل فهد .. وقربت منه . هات ياحبيبى الاطباق . واخدتهم منه .
فهد : شال آرين . ورفعها ع كتافه . ورفع راسه ليها . مبسوطه كدا ..
آرين : ببرأه . اوى فهد ههههه . مامى بصي فهد بابي ههههه. وفرحانه أنه شايلها ..
رينو : بصت هههه ايوه فهد شايل آرين القمر . انا بقى هشيل آركان حبيب مامي . وشالت آركان .
فهد : ضحك . ياروحي انتى اوزعه مهما تعملى . حتى وانتى شايله ابنك قصيره بردو ..
رينو : كشرت عينيها . انا اوزعه يافهد . طيب ايه رايك بقى . بعد الغدا . هتشيلنى وتجري بيا ع الشط وده عقاب ليك ع فكره ..
فهد : غمز احلا عقاب .. ياريت تعاقبينى كدا ع طول ..
رينو : اتوترت واتكسفت. احم . يلا يلا الاكل هيبرد .. ونزلت آركان .
فهد : ابتسم . وشد الكرسي ليها . اتفضلى يانجمتى ..
رينو : قعدت وشالت آركان ع رجليها. احم ميرسي .
فهد : شد الكرسي وقعد جنبها وشايل آرين . امم قوليلي بقى كنتى بتكلمي مين ع الفون مريم؟ ..
رينو : لأ ياحبيبى . دي هيلينا . اتصلت عليا وفرحانه جدا .. لأنها عرفت إنها حامل ف بنوته ..
فهد : امم . ربنا معاها هي ورعد يستاهلو كل خير ..
رينو : فعلا . هيلينا اتغيرت للأفضل بكتير الحمد لله .. وابتسمت . عارف هتسمي بنتها ايه؟
فهد : اممم تؤ .
رينو : قالت إنها اتفقت ع اسم باري ..
فهد : هز راسه . باري . مش بطال . ربنا يوفقهم . كفايه إن رعد رغم الشركه بتاعته انها كبرت . لكن مش ناسي الل آدم عمله معاه . راجل جدع .
وخصوصاً انه بعت حراسه خاصه للفيلا عند آدم.. وكمان سواقين علشان يوصل اى حد سواء البنات أو مريم .. بجد راجل محترم جدا ..
رينو : فعلا ربنا يصلح حاله .. وفر وقت كبير جدا .ع اخواتى . وكمان كان السواق بيوصلنى الجامعه ويرجعنى عشان خوفك عليا ..
فهد : باس ع أيدها وانا ليا من غيرك عشان اخاف عليه .. ويلا بقى علشان انتى مأكلتيش كويس ف الفطار..
رينو : اللهم آمين .. حبيبى هات انت آرين انا اكلتهم قبل مننا وهما مش جعانين ..
فهد : تؤ خليها معايا . المهم تعالى جمبى اكتر عشان آكلك . وقرب من ودنها . بعد الغدا عايز العيال دى تنام بأى طريقه وباسها برقه من خدها ..
رينو : اتكسفت وضغطت ع شفايفها بحرج ..
فهد : قرب منها تانى .. وحشتينى يارينو ..
رينو : غمضت عينيها بحب . وانت كمان وحشتنى اوى يا فهد ..
فهد : قلبه بيدق علشانها . وقال يلا عشان تاكلي افتحى بوقك . وآكلها .
ورينو : آكلته . وكان وقت جميل بينهم ..
آركان : نام بين ايديها .
فهد : تعالى يا آرين يلا نامى انتى كمان.. وحاول ينيمها ..
رينو : همست انا هنزل انيم آركان ف اوضته ..
فهد : هز راسه .تمام وارين كمان نامت .. ونزل وراها . ونيمو الاولاد . وقفلو عليهم الباب بالمفتاح . لأن رينو بتخاف حد يصحى ويطلع ع سطح اليخت ..
رينو : طالعه ع سطح اليخت . وبتشيل الاطباق . وفهد ساعدها . ونزلو المطبخ . ورينو بتغسل الاطباق . وفهد بيعمل العصير ..
فهد : نجمتى . انا خلصت العصير ..
رينو : وانا كمان شطبت المطبخ ..
فهد : قرب منها وحاوطت وسطها بايدو . تحبى تشربى عصير ؟
رينو : ابتسمت . وهزت راسها تؤ . انا لسه آكلا . خليه شويه كدا ..
فهد : رجع خصلة شعر ورا ودنها وباسها برقه . اممم طيب تعالى معايا ..
رينو : ع فين .. وشهقت بصوت مسموع . فااهد نزلنى ..
فهد : شالها . وطالع بيها ع سطح اليخت . تؤ ..
رينو : حاوطت رقبته بايديها اممم تؤ . طيب ممكن افهم حبيبى واخدنى ع فين .
فهد : بمكر . انتى ناسيه ان ف عقوبه لازم تتنفذ . ونزل بيها ع شط البحر . ونزلها .
رينو : ههههه ايه دا انت بجد صدقت انا كنت بهزر . وصكت ع اسنانها .عشان متقولش انى اوزعه تانى . وصرخت بصوت عالى وبتضحك . لاااا يافهد هقع الله يخليك نزلنى . لااا ..
فهد : بيسمعها وبيتأمل جمال ملامحها مع انعكاس الشمس . وفجاءه قلع التيشيرت و شالها لفوق ع أكتافه . وجري بيها ع الشط . وبيضحك ع خوفها ..
رينو : قلبها بيدق . فهد ارجوك نزلنى . هههههههه انا هقع يافهد ..
فهد : بيجرى بيها . هههههههه هتقعى انتى ف آمانى ولا ايه؟.
.وبعدين انا يدوبك بجري بسيط . لسه التقيل مجاش . وانا بحب اوى انك تعاقبينى . وجري اكتر ..
رينو : هههههههه حضنت راسه . حبيبى خلاص . انا اوزعه وراضيه . بليييز خلاص ..
فهد : قولى بحبك اوى ..
رينو : قلبها دق .. وفردت ايديها ورفعت راسها لفوق وصرخت بصوت عالى جدا بحباااااااك انا بحباااااااك اوووى يافهد . والله انا اكتر من بعشقااااااك ..
فهد : بيضحك بسعاده . واتجنن اكتر .. ودخل بيها الميا . ونزلها قدامه ..
رينو : واقفه ف الميا بتنهح .وحاوطت رقبته بايديها . مجنون . انت مجنوووون ..
فهد : ههههههه . قولى حاجه جديده . انا مجنون بحبك .. تعالى . واخدها لجوه ف الميا ..
رينو : متشعلقه فيه . فهد بلاش ندخل جوه اوى انت عارف انا بخاف من الميا..
فهد : المره الل فاتت كنتى حامل . ودلوقتي انا عايزك تسيبى نفسك لفهد خاالص . ومش عايزك تخافى ..
رينو : طيب خلاص كفايه لحد كدا . مدخلتش اكتر من كده . وبتمسح وشها وبترجع شعرها المبلول ..
فهد : واقف ف الميا ومحاوطها من وسطها . وسرح ف جمال عيونها وشعرها . وقال بحب انا بحبك اوى يارينو . بتثقى فيا؟
رينو : قلبها بيدق . اكتر من نفسي يافهد ..
فهد : ابتسم . خلاص خليكى معايا . وعيشي جنون الحب .. تعالى . هعلمك ازاى تعومي ومتخافيش من الميا . وبعدين المكان هنا مش عميق ولا حاجه ..
رينو : هزت راسها . اوكي ياحبيبى ..
فهد : تعالى . ومسكها من أيدها . وحاول يعلمها واحده واحده ازاى متخافش من الميا .
————بقلمي مريم نصار
ف شركة آل العدوي الامبراطور .
زين ف المكتب . ومعاه ريتال ..
ريتال : زينو حبيبى . بص كدا ف الملف ده انا مش فاهمه حاجه وايه القايمه دي؟
زين : ورينى كدا ياقلبى .. اه دى قايمه بااسماء الوفد الألماني الل هيوصل كمان اسبوع . ع مصر ..
ريتال : بعدم فهم ؟ وفد؟ بتهأيلى إننا مخلصين شغل . ومفيش اى زياره لأي وفد لينا ف الفندق او الشركه الفتره دي ..
زين : عارف ياريتال . ولكن ده شغل خاص ليا والحج آدم .. انتى ناسيه مشاريع الشباب الل احنا ساهمنا فيها وبنمولها؟
ريتال : امم ايوه صح .. لكن ده ايه علاقته بالوفد ؟
زين : علاقته ياحبيبتى إن الحج آدم ف الندوه سمع لكل افكار الشباب . واقتنع بكام مشروع كبير وهيمول كام مشروع ويساعد الشباب زى ما انتي عارفه..
. لكن بقى الحج جه ف دماغه حتة مشروع كبير جدا هيحطم الارقام القياسيه ف السوق . ونجاحه مليون ف الميا . والحج آدم ربنا يبارك ف عمره. قال ده مشروع المستقبل لاحفادي . وهيحقق نجاح كبير إن شاء الله . وهيستقبل الوفد الألماني بنفسه كمان اسبوع . وانا هكون موجود معاه ..
ريتال : اممم تعرف يازينى انا بحترم عقلية بابا آدم ده جدا . ماشاء الله عليه بجد .
. احيانا ممكن نتكلم ف اى حاجه .ومن وجهة نظرنا تكون حاجه عاديه جدآ .
. لكن بابا يطلع من جواها ثغره لموضوع كبير ومهم جدا . بجد يستاهل اللقب الل رجال الأعمال لقبوه بيه ف مجال الأعمال (امبراطور) . انا فخوره جدا بحضرته .
زين : بيسمعها بفخر واعتزاز . اممم طبعا يابنتى . ده آدم العدوي كتلة ذكاء ماشيه ع الأرض ربنا يباركلنا ف عمره يارب ..
ريتال : اللهم آمين يارب . وبصت ف الساعه . حبيبى الساعه ٤ هنروح امتى ؟
زين : قام وقف . ثوانى ياحبيبتى .. هروح اطلع الملف ده للحج ونروح كلنا مع بعض.
بعد فتره ..
————بقلمي مريم نصار
فيلا العدوي .. الساعه ٥
مريم : ف الليفنج بتقول الأذكار . وحواليها احفادها .
مريم وآدم واريان وليليان .ولسه راجعين من النادي بيتمرنو وكان معاهم مراد وفريحه وطلعو فوق يغيروا ونازلين ..
ميرو : راحت عندها . ماما مريم . تيم فين؟
مريم : ابتسمت . تيم جاى شويه كدا ياميرو .
ميرو : هزت راسها . انا هلعب مع تيم ..
مريم : ماشي ياحبيبتى . والعبى كمان مع اخواتك ياروحي .. وامسكى الكوبايه دي دخليها المطبخ ل زينب ..
ميرو : حاضر ياماما . واخدت الكوبايه وبتجرى. وقالت هيييه تيم جاى ..
آدم : داخل الفيلا . السلام عليكم .. ومعاه زين وريتال ..
مريم : ابتسمت بحب .وقامت استقبلت آدم وعليك السلام ورحمة الله.
آدم : ابتسم ..اذيك ياروحي . وباس ع أيدها ..
مريم : الحمد لله ياحبيبى حمدالله ع سلامتكم .
زين : وريتال سلمو عليها . وع الاولاد.
ريتال : تعالو ياولاد نطلع اغيرلكم لبس النادي.
زين : وانا كمان هطلع اغير . يلا يا لي لي ..
آدم : سلم ع الاولاد اريان وليليان وآدم ..
زين : اخد عيلته وطلعو الجناح ..
آدم : قعد ف الليفنج وقعدها جمبه . وحاوطتها من كتفها .. وهمس اميرتى عامله ايه دلوقتى ؟
مريم : بحب . مبسوطه وفرحانه بسؤالك . ربنا مايحرمنيش منك ابدا ..
آدم : ولا يحرمنى منك ياقلب آدم ..
مريم : بصت قدامها .. هههههههه الحق نفسك طيب يا آدم.
آدم : بص قدامه . وضحك بصمت . اهلا ميرو القمر . تعالى ..
ميرو : واقفه ومستنيه آدم يسلم عليها زى مريم الكبيره .. ومقموصه ..
آدم : شالها ع رجله . حبيبة قلب جدو انتى ياميرو … عامله ايه ؟
ميرو : هزت راسها بنفي .. لأ انت مش جدو انت بابا آدم حبيب ميرو وبس . وانا عايزه سكر ..
آدم : ههههه ايوه انا بابا آدم صح . الناس دي عايزه تكبرنى سيبك منهم .
.. انما قوليلى سكر ايه الل انتى عايزاه ؟ كدا غلط ع اسنانك ياروحي ..
ميرو : هزت راسها بعفويه لأ سكر حلو . بابي مراد قال ل مامي عايز سكر .
آدم : كشر عينيه ولمحة ذكاء . امم طيب فين السكر ده ياميرو ..؟
ميرو : باسته من خدو . ده سكر ..
مريم : فتحت عينيها بدهشه . وضغطت ع شفايفها بحرج كبير . ياالله ..
آدم : كتم الضحكه .. وقال جواه .. اممم بقى كدا ياسيادة المقدم ميمو ..وبص ع مريم .. ههههههههه . وقرب منها بهمس مش عايزه سكر؟ ..
مريم : وشها بقى احمر . بس يا آدم أحفادك موجودين .
آدم : ههههه دا انا هنتقم من ابنك . اصبرى عليا..
مريم : وبعدين معاك يا آدم . حرام عليك سيب مراد ف حاله ..
آدم : يختى قوليله هو الل يسبنى ف حالى . ده واد إبن كلب جبله .. وكل شويه ياحج دومي .. ده انا ربنا بيحبنى . وعرفت ازاى انتقم من الجبله ده ..
صوت من وراهم .
مراد : نازل هو وفريحه من ع السلم .. سلامو عليكوووو .. ههههه اذيك ياحجوج حمدالله ع السلامه ..
آدم : اهلا ياخويا ..
فريحه : سلمت عليه حمدالله ع سلامتك يا بابا ..
آدم : الله يسلمك يافريحه ..
مراد : قرب منه وبيسلم عليه . مالك بس ياحج دومي مين زعلك بس هههههههههه..
مريم : غمضت عينيها . استر يارب ..
آدم : لسه متخلقش الل يزعلنى يا…ميمو .
مراد : هرش ف قفاه . احم . ايه يامريوم مش هنتغدى ولا ايه ؟
مريم : ثوانى ياحبيبى هانده ع زينب ..
فريحه : خليكى استريحى انتى ياماما . انا هروح اقول ل زينب ..واتحركت ..
ميرو : رفعت راسها ل آدم بابا فين الشوكيلت بتاعتى ..
آدم : ضمها لقلبه . وانا اقدر أتأخر ع مريم ف اى طلب .. اتفضلى ياحبيبتي اجمل شوكليت . وبص ل اميرته . لاجمل مريم ف الدنيا ..
مريم : قلبها دق بحب كبير . وابتسمت بحرج..
مراد : رفع حاجبه . وقال جواه يسلام عليك يادومي . برنس والله . ضحكت ع بنتى وجدتها ف ثانيه . اييييييه مسيرنا نتعلم منك يا دومي دومي ههههه ..
بعد شويه .. زين نزل وريتال والولاد ..
محمد ونور واولادهم وصلو عند آدم ..
محمد السلام عليكم جميعا … وسلم عليهم
كلهم وعليك السلام يادكتور ..
نور : بابي حبيبى عامل ايه . وسلمت عليه ..
آدم : حبيبت ابوكي انا كويس ياروحي .
نور : مامي وحشتينى اوى . وسلمت عليها ..
مريم : ابتسمت وانتى كمان يانور عيني . عامله ايه ياحبيبتى ..
نور : الحمد لله بخير ياحبيبتى ..
آدم : اهلا اهلا تيما حبيبتى . وضمها لقلبه .
تيما : آدم حبيبى انا وحضنته وضحكت ..
آدم : تعالى ياتيمو باشا هات بوسه ل جدو .
تيم : بصمت وزعل .. قرب منه وسلم عليه اذيك يابابا آدم ..
آدم : كشر عينيه . بابا آدم كويس يادكتور ..
مريم : اممم تيم ماسلمش ع ماما مريم . ياترى فيه ايه؟
تيم : قرب عليها بزعل . اذيك يا ماما وسلم عليها ..
مريم : بصت ل نور . ونور همست زعلان عشان رينو .
مريم : ابتسمت بحب . تعالى ياتيم اقعد جمبى ياحبيبى ..
تيم : هز راسه حاضر . بس استنى وطلع شوكليت من جيبه . امسكى ياميرو . دى عشانك ..
ميرو : فرحت جدا واخدتها شكرا ياتيمو ..
تيم : هز راسه وسكت .. وكل العيله متابعه ف صمت ..
آريان : تمارا تعالى العبى معايا . انا وليليان وآدم ..
تمارا : هزت راسها . واتحركت ..
آدم مراد : تعالى ياتيم العب معانا ..
تيم : هز راسه لأ مش عايز ..
مريم : ابتسمت . روح انت يا آدم العب مع اخواتك .
.وتعالى ياتيم اقعد جمب مريم حبيبتك .. ها قولى بقى مالك زعلان ليه ؟
تيم : انا مش زعلان ياماما مريم .. ورينو مش هتكلم معاها تانى .. وبصلها هي رينو كلمتك ؟
الكل ابتسم ع التضاد الل عندو . مش عايز يكلمها . وف نفس الوقت نفسه يكلمها ..
مريم : بصراحه ياتيمو . رينو كلمتنى الصبح بدرى . وطمنتنى عليها .. وحقيقى سألت عليك .. بس انت ليه مش عايز تكلمها . دى رينو بتحبك اوي …
تيم : بص ل محمد وسكت . ومش عايز يكرر نفس الكلام . وحد يقوله غلط ..
نور : فهمت . وقالت تيمو يامامي عايز ياخد رينو وآرين ويعيشو معانا ع طول . وفهد ياخد آركان ويمشي بعيد .. تخيلى ..
مريم : ضحكت بسعاده . وضمته لقلبها . طبعا تيم يقصد أنه مش عايز رينو تسافر وتبعد تانى صح ياتيمو ؟
تيم : ايوه صح . هي ليه بتسافر بعيد . انا عايزها معانا ع طول ..
مريم : بحب . حبيبى الل بيحب حد . ديما يحب يشوفه مبسوط .. انت شوفت رينو لما فهد بيسافر بتعيط كتير . وانت بتكون زعلان عشانها .. لكن لما رينو بتضحك انت بتكون فرحان مش كدا ؟
تيم : ايوه انا بحب رينو تضحك .
مريم : طيب ودلوقتي رينو مبسوطه مع فهد وبتضحك . وكلها كام يوم وترجع تانى إن شاء الله. وانت هتشوفها وتكونو مبسوطين .
. رينو بتحبك انت اكتر من اى حد .. وكمان كانت عايزه تاخدك معاها قبل ما هي تسافر .. بس انت عندك تدريب ف النادي . ومينفعش عشان تيم البطل بيحب السباحه وعندو مسابقه قريب . يبقى تيم الشاطر يعمل ايه؟
تيم : بصلها لازم افوز ف المسابقه ..
مريم : باسته من خدو . برافو عليك . لازم بقى تثبت ل رينو انك قوى . وانك هتكسب عشان انت تيم عزيز البطل الخارق .. ومش لازم يخسر ابدا .. وكمان عشان رينو و آرين يفرحو عشانك وكمان انا عايزه افرح بيك ياروحي ..
تيم : بحماس . ايوه انا لازم اكسب المسابقه . عشان رينو تفرح . وكمان آرين . وقام وقف شكراً ياماما مريم انا بحبك اوى .. انا هروح العب مع ميرو و آدم. وجري ع اوضة الالعاب ..
الكل ضحك ع تيم وحركاته ..
زينب : جت احم ست مريم الغدا جاهز ..
مريم : شكرا يازينب .
آدم : قام . يلا ياشباب .. والكل قام .. وقعدو ع السفره . كل واحد جمب مراته .. والأطفال هياكلو ف الاوضه المخصصه ليهم وزينب معاهم بتاخد بالها منهم..
————بقلمي مريم نصار
مراد : بهمس بت يافريحه ..
فريحه : عيون فريحه يامرادي .
مراد : انا عايز سكر .
فريحه : اتوترت . مراد احنا كنا فوق . جاي تطلب دلوقتي سكر .. انت مصمم تحرجنى ..
مراد : جرا ايه يابنت المستخبى . دي حاجه بتيجى بالمزاج . وبعدين انت لاتقاوم ياعم وعايز سكر . اتصرفي .
فريحه : بصت ع الكل . واتوترت . الله يخليك يامراد . عشان خاطرى استنى لما نطلع . وقول الل انت عايزو .. احم الكل قاعد ارجوك ..
مراد : بياكل . اممم طيب قولى بحبك يامرادى .
فريحه : وشها بقى احمر . وقالت بهمس بحبك اوى يامرادي ..
مراد : قمر يابنت كوم الشكاير .. يخربيت الجمدان الل انتى فيه …
فريحه : قلبها دق .. احم ربنا يخليك ليا ياحبيبى ..
آدم : متابع مراد وفريحه .. وساكت . وعيونه متابعه كل الموجودين . واستنى اللحظه المناسبه ..
مراد : اخد كوباية الميا ورفعها ع بوقه وهيشرب ..
آدم : بخبث .. مراد انا عايز سكر ..
مراد : كح وبخ الميا …. وجت ع زين الل قاعد قصاده.
آدم : بياكل وابتسم بصمت كبير …
مريم : غمضت عينيها . استرها معانا يارب . ربنا يهديك يا آدم …
فريحه : بلعت الاكل بصعوبه وحاسه انها مكشوفه اوووى …
محمد ونور بصو لبعض .. ومش فاهمين حاجه ..
وريتال : شهقت ع شكل زين الل مغمض عينيه والميا ع وشه ولبسه .
مراد : بيكح .. احم . ومسح وشه بالمنديل ..
زين : قام وقف . وقرفان .. الله يخربيت كدا . انت عملى الاسود يبنى انت .. قولت اقعد قصادك مش جمبك بردو ملاحقنى .. اووف .
مريم : بتوتر احم . معلش يازين ياحبيبى غصب عنه . اخوك شرق . اطلع غير هدومك وانزل ..
ريتال : قامت . حصل خير يا زين تعالى معايا هساعدك . واتحركو ..
مراد : بص ل آدم . وجواه أهم سؤال. ياترى يقصد اييييه؟
آدم : بياكل ومستمتع من حيرة ابنه ..
فريحه : وشها جمرة نار . وهمست موراد . بابا آدم يقصد ايه ؟ مراد لو كان يقصدها انا هموت فيها …
مراد : كشر عينيه .
آدم : ببرود . ايه ياميمو .. سلامتك هو السكر بيِشرق كدا . هههههههه …
مراد : صك ع اسنانه . احم لأ ياحج ابدا . انا بس شرقت عادى جدا . احم بتحصل ولا ايه؟
آدم : ببرود . طبعا طبعا .. المهم ياميمو انا عايز سكر ..
مراد : من جواه. ياترى قصدك ايه يا آدم باشا . بتلعب باعصابى . ولا سكر ايه بالظبط الل انت عايزه ..؟
مريم : همست آدم حرام عليك ده ابنك يا آدم .. ابنك ..
آدم : همس ايه ياروحي وانا عملت حاجه .. تاخدى انتى سكر ..وغمز .
مريم : بنفاذ صبر . اااه يانى منك . حرام عليك مراد بقى عامل زى الكتكوت المبلول .. عشان خاطر مريم يا آدم .
آدم : باس ع أيدها .. حاضر ياروحي . وبعدين متقلقيش . انا عمرى ما هفتش سر ابنك قدام الكل يعنى .
. انا بس حبيت اقرص ودنه .. واتعدل . احم . ف واحد اعرفه عندو السكر . وطلب سكر دايت . قولتله يسلام بس كدا من عينيا الجوز .. ابنى الكبير ميمو هيتصرف . اصل انا عارفك ياميمو انت بتحب تعمل الخير اوى وغمز ولا ايه؟
مراد : كشر عينيه وفهم إن آدم بيلعب با أعصابه .
. واضطر يسكت عشان كدا مفيهاش هزار . وقال احم حاضر ياحج . انت تؤمر .
. ومراد هيتجنن ياترى آدم يقصد انهي سكر .؟ وياتري عرف حاجه عن الموضوع ده ولا ايه؟ ونفخ بديق مكبت ..
فريحه : قامت متوتره . احم الحمد لله ا.انا هروح اطمن ع الولاد .. واتحركت بسرعه ومتوتره ..
مريم : كشرت عينيها ل آدم .. وساكته ..
آدم : كاتم الضحكه ع شكل مريم . وساكت ..
مراد : قام . احم طيب ياجماعه ا..انا هعمل اتصال مهم .. واتحرك ومتغاظ جدا من آدم . ومش هيرتاح غير لما يعرف قصده ايه ؟
آدم : اخد بالشوكه قطعة لحم . ورفع ايدو ل مريم . كلى ياقلب آدم …
مريم : هزت راسها بنفاذ صبر . وهمست اعمل فيك ايه؟
آدم : قرب منها . هاقولك فوق مش هنا .اصل انتى وحشانى اوى .. وغمز ..
مريم : اتوترت . لااااا يا آدم انت مصمم توتر الكل ..
آدم : ضحك بصوته كله . هههههههههههه .. كلى بقى ياروحي هتكسفينى ..
مريم : اتنهدت بحب لانها بتعشق ضحكته . واكلت من ايدو ..
نور : بتاكل . وقالت بهيام. واو تعرف ياحبيبى بجد .. بابي سو هارت اوى .
محمد : بغيره .. حقنة بنج ٢٠ سم وهخليكى متعرفيش تتكلمى كلمتين ع بعض اوكي..
نور : ضحكت بصوت عالى هههههه . ههههه ..
محمد : ضحك ع ضحكتها ..
آدم : ضحك اكتر .
مريم : شافتهم بيضحكو ضحكت ..
والكل ضحك … ومش عارفين يسكتو ..
زين : نزل وريتال معاه . واستغربو ضحكهم .. وقعدو . والوقت كان جميل جدا وضحكو كلهم من قلبهم ..
بعد فتره . حوالى الساعه ٩ بليل ..
آدم : ف المكتب . والباب خبط ومراد دخل . مساء الخير يا حج ..
آدم : كتم الضحكه . مساء الخير ياحبيب ابوك تعالى اقعد .
مراد : قعد . وجواه هيتجنن ويطمن . احم عامل ايه ياحج ؟
آدم : بمكر . انا الحمدلله تمام وزى السووكرررر ..
مراد : بغيره . احم هو ايه حكاية السكر دي ياحج؟
آدم : سكر ايه يبنى ؟
مراد : بيهز رجله بتوتر . احم ا.انا قصدى يعنى . هوا .. احم يعنى اقصد حضرتك لما قولت انك يعنى عايز سكر . احم تقصد ايه بالسكر ده ؟
آدم : مط شفايفه امممم . انا اقصد سكر . سكر الل بيتحط ف العصير .
وكمل بتلميح … ولا هو ليها تفسير تانى ياسيادة المقدم ياعاقل ياكبير ياراسي ..
مراد : مسح وشه بايديه . وجواه محتار ياترى بابا يقصد أيه؟
تؤ طيب سمعنى مثلا وانا بتكلم مع فريحه . طيب شافنى لأ لأ عمرها محصلت . اوووف ياحج آدم . انت تخلى اكبر دماغ متعرفش تنام . تؤ استغفر الله العظيم يارب….
آدم : شاف حيرة مراد . وكمان حب يديله درس عشان ياخد باله اكتر من كده . ومريم بنته ممكن تكون سمعته أو شافته وده ماينفعش . وقال ايه يامراد وصلت لحد فين ؟
مراد : ها ؟ ابدا ياحج انا معاك . انا بس كنت …. وسكت ..
آدم : حب ينهى الحوار . اله مالك يامراد يبنى .
. انا طلبت منك طلب علشان انت ابنى الكبير .. ولو انت مش فاضي اطلب من زين عادى ؟ ولا اقولك اطلب من نور ازاى راحت عن بالى خالص . خلاص اصرف نظر انت وانا هتصرف ..
مراد : نفخ براحه كبيره . واتأكد إن ابوه مايقصدش .. وانه اتوتر ع الفاضي . ولكن قال جواه ربنا ستر المرادي ..وانا لازم انتبه اكتر من كده . وقام وقف . احم طيب ياحجوج .. تؤمرنى بحاجه ؟
آدم : ابتسم لا ياحبيبى تسلم ..
مراد : خرج مرتاح جدا ..
————بقلمي مريم نصار
عوض . قاعد مع زينب . قدام البيت بتاعهم خلف الفيلا .
زينب : بتأكل ابنها احمد الصغير ..
عوض : بت يازينب.
زينب : بزهق .. عايز ايه ياعوض.
عوض : اني عايز اشاورك ف حاجه كيده . الدكطوره فريحه هانم طلبت مني اشتغل معاها ف العياده .
. وسيدي آدم بيه الله يبارك ف عمره يارب قالى قبل سابق انى شغال هنا جناينى . وبردو قالى إلى يريحك ياعوض اعمله حابب تشتغل هنا اشتغل.. عايز تشتغل مع الدكطوره بردو أشتغل اعمل ايه يابت شورى عليا ..
زينب : ابنها بيعيط وشالته ع دراعها . بس ياواد متبقاش زنان زي إلى خلفك .
عوض : اله ماتلمي لسانك ياوليه بدل ما قصهولك ..
زينب : عوجت بوقها . يسلام حوش حوش يالموكوس . اني ساكته عليك عشان معملهاش معاك وأقل منك قدام سي آدم بيه . وقسما بالله ياعوض لو مالميت نفسك لاروح اوقول لسي آدم ع إلى انت هببته . وساعتها بقى عايزه اشوف الفشخره الل انت كنت فيها قدام ست سوسن ياراجل ياناقص ..
عوض : خبط كف ع كف . يابت انتى لسه بتفكرى ف الموضوع دون . يابت والله العظيم مافي بيناتنا ايوتها حاجه . دي ست غلبانه وبتبيع خضار وبتصرف ع عيالها وامها العيانه..
زينب : بغيظ اله اله يسي عوض . مانت عارف عنها كل حاجه اهو . ااه ما انت تلاقيك مدورها مع النسوان ف السوق . وانا بردك اقول بيتاخر ليه المنيل ع عينه . اتاريك بتتصرمح . بتخووووني ياعووواااض .
عوض : وطي صوتك يالى تنشكي . الحرس كلهم حوالين الفيلا . هتفضحينا . يابت احلفلك ع المصحف يعنى انى جلبي مافيهوش غير زينبو واحده وبس .
زينب : اه كلني بالكلام وثبتنى ياولا ..
عوض : طب تلاته بالله العظيم يازينب اني مارايد ولا بعشج حد غيرك يابنت شمندى . هههههههه..
زينب : خبطته ف كتفه بغيظ . انت بتضحااااك
يابتاع سوسن؟ ابنك هيقول عليك ايه لما يكبر. يقول ابويا داير ع نسوان سوق الخضار.
عوض : ههههه حلوه منك يابت شمندى . يابت والله اني معرفها اقولك ايه بس مانى فهمتك ان الل اسمها سوسن دى لما عرفت انى شغال عند سي آدم العدوي بيه بجلالة قدره . طلبت منى انى احكيله ع ظروفها ولو يجبلها حتة دكانه تبيع فيها وتسترها هي وعيالها .. واني قولت لسي آدم بيه الله يسترو يارب . وقدم ليها مساعده كبيره كمان . أما راجل ونعم . والله قليل الناس الطيبه . ربنا يباركله يارب .
زينب : سي آدم بيه ده ملاك ع شكل بشر . ولا الست مريم هانم .ست كومل وبتراعي ربنا وبتعاملنا كا انا صحاب البيت . ولا ولادها اللهم صل ع سيدنا محمد . حاجه فوق الاحترام ربنا يخليهم لبعض . تعرف يالموكوس عوض انت؟ .. اني بحب العيله دى اوى . وعمري ما افكر ابدا انى اسيبهم يوم واحد . دى حتى الست ريتال هانم والست دكتوره فريحه . الهي يسترهم . قالو انهم لما الواد احمد ده يكبر مصاريف تعليمه عليهم . وسي آدم بيه قالى متحمليش هم اي حاجه يازينب . وعيونها لمعت بدموع.. تعرف ياعوض ربنا كرمني اوى انى اشتغلت ف بيت العدوي .
عوض : مسح دموعها . متعيطيش يازينب . واني لو عليا يابت ماخلكيش تحتاجي ل ايوتها حاجه ابدا . بس ربك بيسبب الأسباب . وع قولتك اني كمان ربنا كرمني انى اشتغلت هنا . واني عمرى ما اسيب البيت ده ابدا . وهفضل شغال هنا جناينى . ايوه هفضل هنا وجمبك كمان يابت شمندي ههههه..
زينب : بصتله بغيظ . ماشي يابن خضره . اضحك ع اسم ابويا حلو . الله يرحم جدك ابو خضره . اسمه المهيطل هههههههه..
عوض بغيظ . اييييهييي طيب قومي فزي ندخل نتخمد . ورانا صلاة فجر وانضف الجنينه من النجمه قومي يابت ..
زينب : هههههههه ماشي يلا يالموكوس .
ف المكتب
آدم : بعد خروج مراد من المكتب .. ضحك بسعاده كبيره . ودعا لاولاده من كل قلبه .. وقفل الملف . وخرج وطالع عند اميرته … ودخل الاوضه ..
مريم : لابسه الاسدال وقاعده ع السرير بتقرأ قرآن ..
آدم : ابتسم . وشاور ليها تكمل قرآه .. ودخل الحمام .. ياخد شاور ..
مريم : كملت قرأة الورد .. وصدقت وحطت المصحف ع الكمود .. وقامت قلعت الاسدال . وطلعت ل آدمها تيشرت وحطته ع السرير ..
آدم : خارج من الحمام . ونشف شعرو . ولبس التيشرت .. ومستغرب سكوت مريم .. مالك ياروحي ..
مريم : وقفت قدامه بصراحه انا زعلانه منك اوى يا آدم ..
آدم : بتفهم .. اممم طيب قولى زعلانه وبس . بلاش آدم منك دى بتخلى قلب آدم يدوب فيكى اكتر ..
مريم : بغيظ ااخ منك انت .. انا عايزه اعرف انت عملت كل ده ليه ؟
آدم : تعالى اقعدى طيب وانا هشرحلك ..
مريم : قعدت ع السرير . وآدم لف الناحيه التانيه وقعد جنبها . بصي يا روحي اولا كدا . ممنوع خالص اسمع منك كلمة زعلانه دى تمام ..
ثانيا والأهم .. ابنك مش سايبنى ف حالى . وف اول فرصه يقولى حج دومي . بينى وبينك ياروحي انا ببقى مبسوط وفخور جدا باولادى .. وخصوصاً الجبله ده .. بس لما ميرو انهردا قالت ع حاجه خاصه بين ابنك ومراته . انا اضايقت ..
مريم : بتنهيده . فعلا يا آدم عندك حق . انا من وقتها قاعده افكر . ياترى اتكلم مع فريحه . يخلو بالهم لأن دى خصوصيه. ولأن كدا غلط جدا .
آدم : حبيبتى مخك مايروحش ل بعيد مراد ابنك ع قد ما هو مخه طاقق لكن حكيم ف خصوصياته . هما ممكن مثلا يكون عن طريق هزار أو كدا . وبعدين متقلقيش مش عايزك تفكرى . انا قصدت اعمل كدا قدام مراد . علشان ياخد باله اكتر من كده ..
مريم : فعلا عندك حق .
آدم : قرب منها بغمزه . آدم العدوي طول عمره عنده حق ولا ايه يا اميرة قلب آدم ..
مريم : ههههه ينهارى عليك يا آدم .. انت رهيب . وكمان مش قادره انسى شكل مراد . لما بخ الميا ف وش زين ههههه..
آدم : الله .. ايه الضحكه القمر دي ؟ انتى بضحكتك دي صغرتينى سنه ..
مريم : حطت راسها ع صدره ..ربنا يبارك ف عمرك يا آدمي . وتكون سندي ديما بعد ربنا ..
آدم : ضمها لقلبه باشتياق .. ويباركلى فيكى يا ملهمتى ..
مريم : ياااه من زمان جدا ماسمعتش الكلمه دى.
آدم : رفع وشها ليه .. وقال انتى الشعر كله احتار يوصفك يامريم .. انتى ملهمتى واميرتي والماستي وقمري . انتى كلي انتى روح آدم .
مريم : قلبها بيدق بسعاده وحب كبير .. وغمضت عينيها انا بعشقك يا رفيق الدرب.. ————-يتبع
#ملحوظه سريعه . اكتر الشخصيات هتظهر كضيوف شرف مالهمش دور أساسي هنركز ع الاحفاد بعد ما تكبر تمام . لكن طبيعي آدم ومريم وجودهم اساسي ف الحكايه . واتمنى قرأه ممتعه للجميع ..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ميراث العشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى