روايات

رواية عشق الفهد الفصل الثالث 3 بقلم خديجة محمود

رواية عشق الفهد الفصل الثالث 3 بقلم خديجة محمود

رواية عشق الفهد البارت الثالث

رواية عشق الفهد الجزء الثالث

رواية عشق الفهد
رواية عشق الفهد

رواية عشق الفهد الحلقة الثالثة

صلي على سيدنا محمد
عليه افضل الصلاة والسلام
وبعد مرور اسبوع في يوم الجمعه عندي عشق
وعندي عشق الساعه 10:00 الصبح متصحي مريم عشان تقوم تسلي صلاه الجمعه
مريم: سيبيني عشان انام شويه لسه الساعه 10:00 الصبح
عشق: لا ما ينفعش النهارده الجمعه
مريم: طب خمس دقائق وتعالي تاني صحيني
عشق: عايز لو ما قلتيش بدل كوبايه الميه هيبقى جردل الميه الساقعه
مريم: ليه انا واحسن بدل ما اتغرق
عشق: احسن برده يلا قومي
هو عشق وهي لسه بتحضر الفطار عشان دفتر هي ومريم بيخبط الباب
وعشق تفتح الباب تلاقيه عيل صغير
عشق تقول عايز ايه مصطفى
مصطفى: يقول لها اتفضلي كيس اللحمه المعلم بعته لك
وعشق وهي متضايقه تاخد منه الكيس وتنزله
مريم: وهي خارجه من اوضه تقول مين اللي كان بيخبط يعشق
وعشق: تقول المعلم حسونه بعت كيس لحمه تاني
مريم: بجد بعت لحمه كان نفسي فيها قوي اعملي لنا النهارده بقى فتح
وعشق: وهي متضايقه صح انت مش همك غير على بطنك وانا متضايقه
مريم: هو مين اللي جميله الجميلات
عشق: انت عارفه ليه بيبعت اللحمه دي
مريم: لا مش عارفه
عشق: عشان طلب ايدي للجواز وانا رفضته ده عشان كده بيبعت كل يوم لحمه عشان اعمل بيه
مريم: تقول ده انت قد بنات وهيتجوزك ازاي
عشق: وهي متعصبه تلبس وتقوم تنزل للمعلم
وعشق نزلت للمعلم
…………
ونروح عند فهد في القصر
فهد حد صاحي من النوم عمل تمارين الرياضيه ونزل سفره الاكل
على سفره الطعام العائله كلها كانت موجوده حتى بنت خالد فهد مامتها
اسمها نرمين وهي بتحب فهد منذ الطفوله وبعد كان بيعتبرها اخته الصغيره
نرمين: صباح الخير يا فهد
فهد: قال ببرود صباح النور يا نرمين
مامه نرمين اللي اسمها هبه
هبه: قالت ما بنشوفكش يا فهد في التجمعات العائليه غير كل فين وفين
فهد: رد وقال ببرود معلش يا طنط الشغل واخد وقتي كله اسالي حتى ماما
نرمين: قالت انا عايزه اجي اشتغل معاك بالشركه عشان انت عارف انا متخرجه من كليه هندسه باي سنه ومش لاقيه شغل
فهد: وقال تمام ماشي تنورينا في اي وقت
نرمين: وهي مبسوطه ايه رايك اجي معاك خلاص خدني معاك بكره عشان اتعلم كل حاجه
فهد: رد وهو متضايق تمام يا نرمين تنوري
سليم راحت ان فهد متضايق وقال
سليم: قال فهد انت نسيت المشوار اللي هنروح سوا
فهد وهو مستغرب مشوار ايه يا سليم؟
سليم غمز له من غير ما حد يلاحظ وقال له المشوار المشوار بتاعنا
وفهد لاحظ وقال له خلاص تمام يبقى نروح المشوار بعد الفطار
والام وهي مستورده
نوال: قالت مشوار ايه ده انتوا ما كلمتونيش ان انتم رايحين مشوار النهارده انت قلت عندكم اجازه ومش رايحين في حته
سليم: قال مشوار شغل نسينا نقول لك عادي
الام: تمام طيب انت حرين
وفهد وسليم خلصوا الفطار ويجبر عربيه فهد واطلعوا على شقه صاحبهم اكرم الصاحب اللي مقرب لفهد وسليم وبين اسراره
اكرم عمره 28 سنه من سن سليم وهو شغال معاهم وزيهم رافت موضوع الجواز
………….
ونرجع عندي عشق وهي نازله متعصبه للمعلم
ودخلت على المحل بتاع حسونه
وهي اديته له كيس قالت شكرا يا معلم مش عايزين لحمه وبعد كده ما تبعتش لحمه تاني
حسونه قال يا ست البنات بس عشان احنا حته واحده وانت ولاء قلت ابعت لكم
عشق وهي متعصبه قالت ما تبعتش لحمه تاني الا والله هروح اقول لمراتك وهي لها كلام معاك
حسونه وهو خايف قال ليه بس يا ست البنات دي حتى الوليه بومه انت عارفاها
عشق قالت ليه ده حتى الست نعمات ست طيبه وكزبره
حسونه قال لها انا بس عايزين نور رضا منك يا ست البنات وتهبلي تبقي الثانيه
عشقي قالت ولا ثانيه ولا ثالثه ابعد عني بدل ما اروح اقول مرات حضرتك واسهل وانا ممكن اروح لاقرب اسم وابلغ عنك ان انت بتتعرض لي
حسونه توتر وقال لها خلاص يا ست عشق
وعايز تمشيت من عند حسونه رجعت البيت تاني
………..
ونروح عند بعض وسليم وصلوا بيت اكرم طلعوا الشقه خطوات عليه
اكرم وهو لسه صاحي من النوم عمال يقول مين اللي يتخبط
رد فهد من ورا الباب انا فهد
راح اكرم فتح الباب لقيت سليم وفهد موجودين عنده
قال ادخلوا
سليم: قال ما احنا دخل البيت بيتنا
اكرم: قال له تصدق ان انت عيل رخم
سليم: رد عليك ما جيش انت حاجه جديده من عندك كله عارف
اكرم: يلا هو انت جايب البرود ده منين
فهد: بعد بطلوا شغل عيال
اكرم: شوف اخوك يا عم هو اللي بادئ
سليم: انت زعلت مني يا بيضه
اكرم: هو متعصب لم نفسك يلا بدل ما هو اضربك
فهد: يعني انا هربان من نرمين ومن الاصل عشان انتم الاتنين تتخانقوا
اكرم: وايه اللي جاب نرمين عندكم النهارده؟
سليم: رد مش عارف يا اكرم طبت علينا النهارده وقررت تنزل معانا تشتغل في الشركه
اكرم: وهو مستغرب تيجي تشتغل معانا فين
فهد: ما هو ده اللي خلينا نجيلك
اكرم: طيب هنعمل ايه دلوقتي
سليم: قال ما فهد قال لها ان هو وقف ان هي تنزل تشتغل معايا في الشركه
فهد: يعني انت كنت عايزني اقول لها ايه؟
اكرم: كنت قلت لها لا
فهد: ما كانش ينفع اقول لها لا
اكرم: ليه؟
فهد: عشان كنا قاعدين مع جدي ما كانش ينفع اقول لها لا قدامه وكمان مامتها كانت موجوده ولما اقول لها انا لا هيقولوا عني ايه مش عايزه تيجي تشتغل معانا
سليم: اهو اللي حصل حصل جايه تشتغل معانا بدل من بكره
اكرم: تمام
سليم: انا مش هروح الشركه تاني طول ما فيها نرمين انا مش هستحمل هنروح جامعتي ادرس الطلاب واروح بيتنا وكمان انت عارف هي رايحه للشركه
فهد: اه عارف
اكرم: هو ليه في حاجه ما اعرفهاش ومخبينا عني
سليم: اه
اكرم: ايه هي؟
سليم: اصلها عينيها من فهد هو عايز يتجوزوا
اكرم: قلت لي عشان كده عايزه تيجي تشتغل معانا في الشركه
سليم: طب ما تيجي تخرج بدل ما احنا قاعدين كده في البيت
فهد: انا مش قادر
اكرم: وانا كمان تعبانه ما صدقت ان انا اخذت اجازه
سليم: طب انا عندي فكره
اكرم وفهد في صوت واحد ايه هي
سليم: ايه رايكم نشغل فيلم اللي احنا بنحب بنعمل فشار ونجيب تسالي نفضل قاعدين
فهد واكرم تمام
اكرم يعمل الفشار ويجيب التسالي وسليم كان بيجيب الفيلم اللي هم بيحبوا اللي هو الملك الاسد عشان هو الحاجه الوحيده اللي بيحبها من وهم صغيرين
شغل فيلم البطاطين قعدوا يتفرجوا
………..
ونرجع عند عشق بعد ما رجعت البيت وحكت لمريم اللي عملته في معلم حسونه
مريم وهي عماله تضحك
مريم: هههههههههه 😂
ومريم: قالت والصراحه يستاهل
عشق: او اخذ نصيبه
مريم: بس انت زودتي
وعشق: قالت ايه رايك نتفرج على فيلم ونروح ننام عشان انت عندك بكره امتحان
مريم: وليه بتفكريني
عشق: ومش كفايه سبتك قاعده تضحكي ومش ذاكرتي كلمه
مريم: خلاص حاضر
ومريم وعشق فضل يتفرجوا على الفيلم وراحوا في النوم
ونرجع عند فهد واكرم وسليم بعد ما خلصوا فيلم راحوا هم كمان في النوم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الفهد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى