روايات

رواية أجبرتني قسوة الحياة الفصل العاشر 10 بقلم آية السيد

رواية أجبرتني قسوة الحياة الفصل العاشر 10 بقلم آية السيد

رواية أجبرتني قسوة الحياة الجزء العاشر

رواية أجبرتني قسوة الحياة البارت العاشر

رواية أجبرتني قسوة الحياة الحلقة العاشرة

وفي منتصف الليل استيقظ خالد من أثر صفعة على وجهه
خالد بصوت ناعس : أميره بطلي هزار … كدا ميصحش والله!
فتح عينيه ونظر إليها ليجدها غارقه في نومها تسبح في بحر الأحلام، نظر إليها قليلًا ثم قال
خالد: ربنا يعدي الليله دي علي خير
أغلق عينيه وغرق في النوم، ولكن بعد ساعه أفاق من نومه على ركلة في بطنه، فقد ركلته اميره برجليها في بطنه
خالد : ااااه، حرام عليكِ…. مفناش من كدا بقا!
جلس خالد على السرير قليلا أخذ هاتفه من على الكومود يستكشف الوقت فكانت الواحده صباحًا، فرد ظهره وأغلق عينيه لم يشعر بنفسه وءهب في سباتٍ عميق، وبعد فترة استيقظ للمره الثالثه ولكن هذه المره فقد سقط أرضا من فوق السرير، وأميره تنام بعرض السرير وقد دفعته بكلتا قدميها ليسقط أرضًا، زفر الهواء من فمه بضيق
خالد: هي ليله باينه من أولها
وأخيرًا قرر أن ينام على الأرض أخذ الوسادة ليضعها تحت رأسه وبالفعل نام على الأرض ….

______________________
صباح يوم جديد أشرقت الشمس ودخل شعاعها الذهبي إلى غرفة رنا
رنا : حرااام عليكم بقا مين الي فاتح الشباك كدا ع الصبح
الأم: اصحي يختي الساعه 9
رنا: صباح الخير يا أمي
الأم: صباح النور يحببتي قومي عشان تروحي تجيبي شوية طلبات التلاجه فاضيه
رنا : ما تروحي انتِ يا هنوش المره دي… أنا عايزه أنام
الأم : اسمعي الكلام يا رنا ربنا يهديكِ… يلا هحضر الفطار على ما تغسلي وشك وتفوقي
قاطعتهم ريهام (أخت رنا في الصف الأول الثانوي )
ريهام: ريري صباح العسل
اعتدلت رنا من رقدتها وجلست على طرف السرير
رنا : اممممم… تبقى فيه كارثه
الأم: هقوم أحضرلكم الفطار
وخرجت وتركتهم
ريهام : هو مش كارثه المره دي هو طلب
رنا : ارغي … في ايه؟
ريهام : أنا حجزت كل الدروس الا درس الإنجليش مش لاقيه مدرس غير واحد ومش بفهم منه ممكن تشوفيلي مدرس بلييييز
رنا : هشوفلك مدرس حاضر من عونيا… حاجه تانيه؟
قبلتها ريهام من خدها وقالت
ريهام : ربنا ميحرمني منك يا أحسن ريري في الدنيا
ابتسمت رنا وقامت من سريرها، صلت الضحى وقرأت جزء من الورد اليومي لها وفتحت صفحتها على الفيس بوك ونشرت في جروب***
‘لو سمحتو يا جماعه محدش يعرف مدرس انجليزي كويس لأولى ثانوي”
وبعد لحظات أتها كومنت
”أيوه في مدرس اسمه ياسر اسماعيل أختي كانت بتروح عنده كويس وهيبدأ حجز قريب”
_____________________
وفي بيت كمال
على مائدة الإفطار يجلس أحمد وإسراء وهاله
إسراء: هو احنا هنفضل قاعدين الأجازه كلها في البيت مش هنروح شرم ولا ايه؟ الدراسه قربت تبدأ ومعملناش حاجه
هاله: احنا احتمال نسافر الكويت أخر الشهر دا
أحمد : لا لا كويت ايه… أنا مرتاح هنا يا ماما
اسراء : وأنا كمان… بالله عليكي يا ماما بلاش سفر تاني أرجوكي… وبعدين هنسيب أميره لوحدها! لا..
هاله: ربنا يسهل بس احنا لسه بنرتب
أحمد: لا بالله عليكم ما ترتبوا أنا مش هسافر… انا بحب مصر وأصحابي كلهم هنا.
إسراء: وأنا كمان…. بليييز ماما خلينا في مصر
هاله: بباكم عنده شغل بره… هنعمل ايه يعني؟
اسراء: خليه هو يسافر … لكن أنا مبحبش الكويت أرجوكِ
هاله: سيبيها لله بس …محدش عارف هنعيش لبكره ولا لأ!

______________________

في بيت خالد
استيقظت أميره فنظرت حولها على السرير ولم تجد خالد
ونظرت على الأرض فوجدته مستلقي على الأرض وينظر للسقف
أميره: ايه دا انت مش كنت نايم على السرير؟
خالد: معلش أصل فيه واحده بنت حلال كانت بتلعب مصارعه باليل وهي نايمه!
ابتسمت أميره
أميره: ما أنا حذرتك وانت مسمعتش كلامي
مطت ذراعيها تفردهم من أثر النوم
أميره: بس تصدق أحسن يوم نمت فيه كويس… دا أنا حتى مقمتش الفجر زي كل يوم
خالد: ودا أكتر يوم أنا اتبهدلت فيه… منها لله الي كانت السبب
أميره: معلش انت هتتعود بس واحده واحده
خالد : بصي يا بنتي انتِ من النهارده تشوفيلك مكان تنامي فيه
أميره : ما الشقه صغيره ومفهاش غير سريرين انام فين أنا !!
خالد : أنا بفكر اننا نروح نعيش في بيتنا القديم
أميره : انت عندك بيت تاني؟
خالد : أيوه بس مبحبش أقعد فيه بيفكرني بأسوء لحظات في عمري
أميره: زي ايه الحظات دي؟
خالد: موت والدي ووالدتي
أميره : الله يرحمهم …
لم تود أن تضغط على جرحه وتسأله أكثر عنهم فغيرت الموضوع قائلة: زمان داده أمينه صحيت؟
خالد: أكيد دي بتحب تصحى بدري
قام من على الأرض ونظر لها قائلًا: أنا هربطك في السرير بعد كدا عشان البهدله دي
ابتسمت قائله: تعيش وتاخد غيرها…
مطت لسانها ثم قالت: عشان لما أقولك حاجه تسمعها
اقترب منها لينظر في عينيها مباشرة وقال: أي حاجه منك على قلبي زي العسل وأي تعب منك أنا قابله
خفق قلبها ونظرت لأسفل بحياء ثم فرت من نظرات هاربة لخارج الغرفة، وقف هو يمسح على رأسه وترتسم على محياه إبتسامة إعجاب بل حب.
______________________

ردت رنا على صاحبة التعليق على الخاص وأخذت منها رقم المدرس، ثم ذهبت إلى التسوق وقررت أن تكلمه في المساء لتحجز لأختها قبل أن تزدحم مواعيده، كلمت نورهان لتذهب معها للتسوق وتقابلا معا
رنا : الله شوفي المحل دا جميل أوي تيجي نتفرج
نورهان : يا بت اهمدي انت نازله تشتري لبس ولا أكل
رنا : يا بت هنتفرج …
نورهان : بعدين يا ستي… يلا دلوقت شوفي هنشتري ايه؟
رنا : طيب دا إنتِ تسدي النفس
وبعدما اشترت ما تحتاجه وفي طريقهما للبيت
رنا : الحاجات دي ثقليه اوي هي ماما بتنتقم مني ولا إيه
نورهان: معلش تعالي نركب تاكسي أحسن
وقفا ينتظران سيارة أجره أو تاكسي وفجأه وقف شاب أمامهم بسيارته
رنا في نفسها : ياربي دا ياسر!! طب ايه اهرب اروح فين من نظراته دي!
ياسر : اتفضلوا أوصلكم
نورهان : توصل مين يا أستاذ انت! …امشي روح الله يسهلك مش ناقصه بلاوي على الصبح
ياسر : أنا مش بعاكس والله
رنا : اسكتي يا نورا..شكرا يا أستاذ ياسر
نورهان : إنتِ تعرفيه ؟
تجاهلتها رنا حين تحدث ياسر
ياسر : اركبوا بس أوصلكم… اعتبروني سواق التاكسي
رنا : مش عاوزين نتعب حضرتك بس
ياسر : لا مفيش تعب ولا حاجه
نورهان: مين دا ؟
رنا بهمس : دا أستاذ ياسر ابن أخت دادا أمينه
نورهان: أيوووه أنا برده بشبه عليه!!
ساعدهم بوضع ما بيدهم في السياره، وأثناء الطريق كانت رنا تنظر من نافذة السياره ومن حين لأخر تراقب نظراته لها عبر المرآه، وتتمنى أن ينتهى الطريق فقد طالت المسافه أكثر مع تلك النظرات….
______________________
في بيت خالد يجلسون على مائدة الطعام
خالد : تسلم إيدك يا داده… صاحيه بدري وتعبتي نفسك وريحة الأكل جنان..
أمينه : ما انت عارف ان أنا متعوده على كدا
خالد : ربنا يديكِ الصحه يارب وميحرمنيش منك
أمينه : ولا يحرمني منك يا حبيبي
دخلت أميرة تتذوق شرائح البطاطس وتقول
أميره : ولا يحرمكم مني أنا كمان… واااو ريحة الأكل جنان
أمينه : بالهنا والشفا يا حببتي
خالد : ابقي علميها يا داده دي مبتعرفش تعمل شاي
أميره : اه والله انا فاشله في المطبخ أووي يا داده علميني ينوبك ثواب
أمينه : ههههههههه….بس كدا دا إنتِ تأمري
أميره : تسلمي يا أحلى دادا
نظرت لما أمينه مطولًا وهي تأكل وقالت
أمينه : تعرفي يا أميره إن كل ما ببص في عينك بفتكر بنتي
أميره : هو حضرتك عندك بنت؟
أمينه بحزن : الله يرحمها بقا …..
أميره : أنا آسفه ربنا يرحمها
أمينه : من حوالي 18 سنه حصلت حريقه في بيتي ولما قمت لقيت نفسي في المستشفى وكل الي في البيت ماتو جوزي وابني وبنتي الا أنا ربنا نجاني عشان أربي خالد حبيبي
قالت جملتها وهي تربت على كتفه بحنان
أميره : يا حببتي يا داده… متزعليش لعله خير وأكيد ربنا ليه حكمه في كدا ربنا يجمعك بيهم يارب في الجنه
أمينه : اللهم آمين
أميره : بصي يا دادا اعتبريني من النهارده بنتك وأنا هعتبرك ماما
أمينه : أكيد انتِ بنتي وخالد ابني ربنا عوضني بيكم
إدمعت عين أمينه فقامت أميره وضمتها وربتت على كتفها بحنان
خالد : بقول ايه …كفايه نكد بقا كدا واعملو حسابكم بكره هننقل بيتنا القديم، عشان بعد بكره انا رايح الشغل كفايه عسل كدا انا بدأت ألزق
أمينه: أخيرا قررت ترجع البيت
خالد وهو ينظر لأميره : ما هي اميره اقنعتني بس بالعنف صح يا ميرو؟
شرقت أميره وضحكت بشده على ما حدث بليلة الأمس والذي لا تتذكر منه شيئًا، أخذ خالد يسرد للداده ما فعلته أميره ويضحكون جميعًا….
___________________
وفي المساء اتصلت رنا بمدرس الإنجليزي فرد عليها
رنا : السلام عليكم
ياسر: عليكم السلام… مين معايا؟
رنا بإحراج: أنا… احم.. حضرتك السير ياسر ؟
ياسر : مظبوط! آمريني؟
رنا : كنت عايزه أعرف مواعيد أولى ثانوي عشان الحجز وكدا
ياسر : الدروس هتبدأ كمان شهر والحجز كمان إسبوع مع السكرتيره
رنا : طيب العنوان فين؟
ياسر : العنوان***””
رنا : تمام أنا هروح أحجز بكره ان شاء الله … شكرا يا سير
ياسر : العفو يا فندم …معلش ممكن سؤال؟
رنا : اتفضل
ياسر : أصل صوتك مش غريب عليا يعني… ممكن أتشرف بإسم حضرتك؟
وكأن رنا في هذه الحظه تذكرت إسم ياسر وأنه مدرس فإبتلعت ريقها بتوتر و…………….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أجبرتني قسوة الحياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى