رواية وحوش الأرض الفصل الخامس 5 بقلم منة ضياء
رواية وحوش الأرض الجزء الخامس
رواية وحوش الأرض البارت الخامس
رواية وحوش الأرض الحلقة الخامسة
بسم الله..
ياسين رجع من الشركه قعد مع امه شوية و اكلوا مع بعض و بعدها استاذنهم و طلع ينام..
ياسمين طلعت نامت و كانت عايزه وعد ترجع تنام جنبها بدل ما هي لوحدها و قالت لنفسها بزعل : ليه مشيتي ي وعد..
ياسين نايم ع السرير و حاطط ايده تحت راسه وعيونه ع السقف و سرحان..
وقعد يفكر هيتصرف الوقتي ازاي.. الشركه خسرت مبلغ ڪبير جدا.. طب هيعوضه ازاي؟ ولا هينفذ المشروع الجديد اصلا ازاي.. و وسط افكاره اللي ملهاش نهاية ظهرت وعد وبدا يفكر فيها..
معقول رجعتي تاني مكانك ع البحر.. ولا روحتي لعمك؟! و كم حد ما ت بسبب خوفك و ظلم عمك؟
انتي طلعتيلي منين بس.. واخد نفس طويل و خرجه بزهق : هي حُره.. هي اللي هربت يبقا هي تستحمل ذنبهم و مسؤليتهم. انا حاولت اساعدها كتير و هي رفضت.. كان حد قالها ترفض؟!
خلاص بقا معتش هفكر فيها و لا هحمل نفسي اكتر من طاقتها و غمض عينيه ونام..
_____
عند وعد..
عصام اخد الصورة من الشخص وكان اسمه نادر وبص فيها : اممم.. ومين ده بقا.
نادر : ده اسمه ايهاب العربي وطبعا اسمه لوحده كفيل يغير حياة اي حد ويخليه فووووق..
عصام ضيق عينيه :اممممم.. بس ده هنستفاد منه باي ده؟!
نادر: جايلك ف الكلام يا باشا.. ده بقا عرفة انه هيصدر ملابس برا و بمبلغ كبير جدا.. احنا بقا ممكن نبدل الملابس دي بشحنة من شحنتنا.. وبعد ما الدنيا تهدى نصدر احنا الملابس و بكده الكره هتكون ف ملعبنا.. هر بنا الشحنه و اخدنا شحنة عليها هدية هههه.. وطبعا مش اول مره نعمل كده ده احنا خبره..
عصام : بس دي حاجه مش هتبقا بسهوله كده.. ده احنا عايزين نعرف كل كبيرة وصغيره ف الشركه..
نادر : لا دي بقا ع الانسه وعد..
وعد عيونها راحه جايه ومش مصدقه ان وصل تفكيرهم للشر ده..
عصام حط الصورة قدام وعد..
وعد عيونها ع الصورة و مصدمه..
عصام : اقولك هتعملي اي ولا فهمتي؟!
وعد هزت راسها بالرفض: لا.. مستحيل اسمع كلامكم..
عصام : ده امر مش طلب..
وعد : وانا مش هنفذ اوامرك.. واعلى ما ف خيالك اعمله..
عصام اتعصب واتكلم بشر : لو سمعت صوتك ده عالي تاني هضطر اخليكِ تروحي لامك وابوكِ علشان مسمعش صوتك تاني.
وعد بانهيار : ياريت.. اقت.لني وريحني ع الاقل مش هبقا ف مكان كله ظلم كده.. اي انتم شيا.طين..
عصام مسكها من شعرها : متستعجليش.. هتم.وتي بس ابوكِ وامك مات.وا ع طول.. بس انتي هتموتي بالبطئ.. ويلا من غير كلام كتير هنرجع الفيلا علشان تبداي تروحي من بكرا شركة ايهاب.. و تشتغلي عندهم باي طريقه وتجبيلي كل المعلومات.. و حب يمسكها من ايدها اللي بتوجعها علشان مترفضش.. و لو اعترضتي صدقيني ايهاب ده هيكون جث.ه وانتي اللي هتكوني السبب.. وهاخد اللي انا عايزه برده اي رايك..
وعد بتعيط و مش عارفه تفكر و قامت باستسلام و ركبت العربية وراحت ع الفيلا..
نزلت من العربية و طلعت ع اوضتها نامت ع طول علشان تقدر تهرب من من كل اللي حواليها..
___________
تاني يوم..
وعد قامت ع صوت شاهي..
شاهي : انتي ي وعد.. قومي علشان تروحي الشركه..
وعد قامت وكانت مصدعه و اول ما افتكرت انها هتبقا طرف من اللعبة دي.. لعنة ضعفها و قلة حيلتها
قامت اخدت شاور و كانت لابسه بنطلون جينز و جاكت.. نزلت وكان عصام مستنيها..
عصام : يلا الجارد هيوصلك لحد هناك.. وعايزك تبيني انك محتاجه الوظيفه جدا.. وانتي و شطارتك.
وعد مشيت من غير ولا كلمه و وصلت الشركه..
دخلت الشركه و كانت بتاخر رجل و تقدم رجل عايزه ترجع تهرب بس هي عارفه انهم هيجبوها وغير كده مش هتعرف الجارد معاها ف كل لحظه..
دخلت الشركه و شافت واحده قعدة ع مكتب..
وعد : هو مكتب المدير فين معلش..
السكرتيره عبير : ايوه مين حضرتك واقوله مين..
وعد باحراج لانها مش عارفه تقول اي : احم.. اصل بصراحه انا محتاجه شغل ضروري جدا..
عبير : ايوه بس احنا هنا مش محتاجين موظفين..
وعد : انا ممكن اكون مساعده او اي حاجه..
عبير : اتفضلي استريحي هنا وانا هدخل ابلغ المدير..
وعد : تمام..
دخلت عبير عند ايهاب..
عبير : السلام عليكم..
ايهاب : وعليكم السلام.. اي ي عبير ف حاجه ولا اي..
عبير : ف انسه بره بتقول انها محتاجه شغل ضروري.. و مستعده تشتغل اي حاجه..
ايهاب : تمام خليها تدخل..
عبير : تمام..
عبير خرجت وقالت لوعد تدخل..
وعد قامت وخايفه من اللي جاي..
وعد : السلام عليكم
ايهاب : وعليكم السلام.. اتفضلي.
وعد قعدة : احم.. شكرا.
ايهاب : ممكن اعرف اسمك و سنك
وعد : اسمي وعد منصور 20 سنه بابا وماما متوفين
ايهاب : تمام.. ربنا يرحمهم.. تقدري تقوليلي تعليمك اي
وعد اتكلمت بزعل : مكملتش بعد الثانوي
ايهاب : و انتي بقا عايزه تشتغلي اي..
وعد : عادي انا ممكن تكون مساعده او اي حاجه..
ايهاب : تمام هنعملك اختبار و تبقي سكرتيره الاستاذ خالد والدي.
وعد ابتسمت بعمليه و خرجت مع السكرتيره علشان يشوفوا مدى خبرتها ف المجال..
و فعلا بقت سكرتيرة خالد..
عدى اليوم من غير اي احداث تانيه وتاني يوم راحت وعد وبدات تشتغل غصب عنها..
ف الشركه..
بقلمي/منة ضياء
وعد ف المكتب عند خالد و ماسكه ورق كتير ف ايدها وهو بيديها تعليمات و هي متلخبطه ع الاخر..
خالد : وبعد ما تخلصي تروحي ع مكتب ايهاب يوقع ع الورقه دي.. تمام.
وعد بتحاول تجمع هو قال اي و هزت راسها: تمام..
خالد خرج من المكتب و وعد فضلت تشتغل بسرعه.
اجى ف الوقت ده ايهاب..
ايهاب : احم.. هو بابا فين.
وعد : استاذ خالد لسه خارج حالا..
ايهاب : تمام.. ولسه هيمشي وقف ع صوت وعد..
وعد : لحظة لو سمعت..
ايهاب: ايوه..
وعد : ممكن حضرتك توقع ع الورقه دي..
قرب منها ايهاب ومسك الورقه : ورقة اي دي؟! وبعد ما قراها.. اهاا دي تصفية اللي بينا انا وياسين تمام.. واخد قلم من ع المكتب و مضى..
وعد لما سمعت اسم ياسين قلبها دق بس بعيد جدا عن افكارها خالص انه يكون ياسين ده..
ايهاب رفع ايده بالورقه : اتفضلي..
وشافها سرحانه و تاه هو كمان ف ملامحها البريئه اللي كلها حزن..
وفاقوا ع دخول خالد اللي خلي وعد تتنفض من مكانها و ايهاب الورقة وقعت من ع الارض..
ايهاب بلخبطه نزل جاب الورقة من ع الارض..
خالد : بتعمل ايه هنا ي ايهاب..
ايهاب : كنت جاي اقول لحضرتك ع الملف بس الظاهر ان الانسه وعد خلصته بسرعه..
خالد : طب كويس..
ايهاب بص لوعد : لا بجد برافو مستواكِ ف الشغل كويس الظاهر اني هتخلى عن خدمة عبير واخدك انتِ..
وعد : احم.. شكرا بس انا مش هقدر اخد مكان حد.
ايهاب كان بيتكلم الاول ع سبيل الهزار بس اتكلم بجديه : انا مقولتش اني هستغنى عنها خالص انا ممكن اخدك المساعده بتاعتي وهتبقي معايا ف كل حاجه.. وعبير هتبقا ف مكانها.. ولا عندك اعتراض..
خالد : مفيش مشكله اكيد صح ي وعد.. و السكرتيرة بتاعتي هترجع من الاجازه تاني بعد يومين..
وعد هزت راسها : مش هتفرق كتير..
و من بكرا وعد هتشتغل مع ايهاب..
_______
بقلمي /منة ضياء
ف الفيلا..
عصام قعد قدام وعد ولما عرف انها هتبقا سكرتيرة ايهاب فرح : واو بجد.. وسقف بايديه : برافو ي لعبتي قدرتي تعمليها.. امم مطلعتيش سهله..
وعد قامت وهي مش طايقه صوته حتى وراحة ع اوضتها غيرت هدومها علشان تنام..
شاهي : بقولك اي ي بيبي بما انه كل حاجه ماشيه زي ما احنا عايزين اي رايك نحتفل ع طريقتنا الخاصه..
عصام : تؤتؤ.. الاحتفال ده لما اخد كل المعلومات اللي انا عايزها.. بس ده ميمنعش اننا نقضي وقت مع بعض..
ضحكت شاهي بصوت عالي : يلا بينا نشرب كاسين حلوين علشان السهره تحلو.
عصام : يلا ي حبيبتي..
_____
ياسين رجع من الشركه و كالعادة وعد اخده جزء من افكاره و ده مش مخليه قادر يتصرف وياخد خطوة ف شغله..
______
تاني يوم..
ايهاب دخل الشركه و كانت وعد لسه موصلتش..
قعد يستناها لحد ما وصلت وراح عليها بسرعه : اتاخرتي كده ليه..
وعد بصت ف الساعه باستغراب : اتاخرت؟! لا انا متاخرتش انا جايه بدري عن ميعادي ربع ساعه.. خير هو ف شغل مستعجل او حاجه.. انا ممكن اعملها ع السريع..
ايهاب : احم لا مفيش حاجه.. بس كنت متعود ان عبير تيجي بدري..
وعد هزت راسها : اممم.. تمام.
ايهاب راح مكتبه.. و وعد قعدت ع مكتبها علشان تبدا تشوف شغلها هي كمان..
_______
ف الشركة عند ياسين..
معتز : انا شايف اننا ناخد قرض من البنك بمبلغ كبير نعوض الشركه و نبدا ف المشروع نسدد القرض بعد كده..
ياسين : قرض!!
معتز : هو ده انسب حل.. المصنع بتاعنا محتاج مكينات و قماش… ده غير ان احنا لازم نبدا ف المصنع الجديد.
ياسين مسح ع شعره بضيق : تمام.. اتصرف و قدم ع قرض علشان نخلص.
معتز : تمام.. وسابه و خرج..
____________
وعد دخلت عند ايهاب..
وعد : السلام عليكم.. استاذ خالد بيقول ان هيبقا ف اجتماع بعد ساعه بالظبط..
ايهاب : تمام.. واعملي حسابك انك هتحضري معايا..
وعد بعدم فهم : انا؟!! ليه.
ايهاب : علشان انتي المساعده وانا عايزك تبقي معايا..
وعد هزت كتافها بعدم اهتمام : اوكي.. وسابته و خرجت..
ايهاب فضلت عيونه عليها لحد ما خرجت..
________
ف الاجتماع..
خالد : طبعا الوقتي المشروع مبقاش لينا.. بس ده مش هيوقعنا احنا تعبنا لحد ما عملنا اسم للشركه.. و علشان كده احنا عايزين نبدا نشتغل ع مصنع ملابس لينا احنا بس بدون شريك.. وطبعا احنا لازم نعمل ده قبل ما ياسين يتصرف..
ايهاب : ايوه بس اصلا ياسين بدا ف المصنع من زمان ازاي هنفذ قبله..
خالد : الوقتي ياسين عنده كل حاجه الا الفلوس اللي هينفذ بيها وبالتالي كل اللي عنده ده ف الفاضي..
ايهاب : فعلا معاك حق..
سعيد : تمام احنا هنبدا نشوف مكان مناسب و باذن الله كل حاجه هتبقا تمام.
خالد : وانا واثق فيكم يا رجالة.. و يلا كل واحد ع شغله..
وعد كان قعدة مش مركزه معاهم قعدة تهز رجليها و و تلعب ف الملفات اللي ع المكتب و عيونها بتلف ف الغرفة..
ايهاب : تعالي ورايا ي وعد..
وعد : حاضر وراحت وراه ع المكتب..
ايهاب : تقدري تقولي استاذ خالد قال اي..
وعد سكتت لانها مكنتش مركزه..
ايهاب : اقولك انا.. هو قال ان لازم ياسين جاسر المهدي يبقا ف الارض واحنا لازم نفوز عليه..
وعد ضيقت عينيها ومش مصدقه اللي سمعته : ياسين جاسر؟!!
ايهاب : ايوه..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وحوش الأرض)