روايات

رواية حلم ظننته حياه الفصل الرابع 4 بقلم بسملة

رواية حلم ظننته حياه الفصل الرابع 4 بقلم بسملة

رواية حلم ظننته حياه البارت الرابع

رواية حلم ظننته حياه الجزء الرابع

رواية حلم ظننته حياه
رواية حلم ظننته حياه

رواية حلم ظننته حياه الحلقة الرابعة

فجأه الكل دخل جوا عند ثناء ف المستشفي
ثناء: ابعدو عني ابعدو انا عارفه ان محدش فيكو بيحبني لو مبعدتوش همو’ت نفسي
الداده: ي بنتي استهدي بالله وسيبي الي ف ايدك دا عشان خاطري انا مليش غيرك
ثناء: هسيبو بس متودونيش عند الست دي تاني
الداده: حاضر ي بنتي بس عشان.خاطري سيبي الي ف ايدك
بعد فتره مش طويله ثناء سابت المشر’ط من ايديها ولسه هتنزل من علي السرير تقوم وا’قعه ويلحقها دكتور خالد ويمسكها علي اخر لحظه
وفجاه الاتنين يفضلو باصين لبعض فتره
الممرضه: دكتور مقولتليش هنودي المريضه امتي بيتك
دكتور خالد: امم ااممم هاا بتكلميني. اه يلا دلوقتي هيا بقت كويسه اهي
ثناء: هو انا مممكن افهم يعني هتودوني فين وهو المريضه الي بتتكلمو عليها دي تبقي انا؟
دكتور خالد: دلوقتي هتفهمي كل حاجه بس جهزي نفسك بس وشويه وهشرحلك كل حاجه
ثناء: بتبص للداده وسونه نظرات ز’عل عشان هتسيبهم وتمشي. دكتور هو انا ممكن اخد الداده معايا
الداده فرحت وعيونها دمعت من الفرحه
ثناء: تترمي ف حضن الداده متفكريش ان انا هسيبك انا مليش غيرك وانتي وعمو حسن الي دايما واقفين جمبي وعمركو ما زعلتوني ولا سيبتوني لوحدي
يقاطع حديثهم دكتور خالد: ممكن ناجل الكلام لوقت تاني وكمان الكلام مش كويس عشانك
بعد فتره وبعد ما مشيو وروحو بيت الدكتور خالد وبدون اي رد فعلمن سونه ولا هيا عارفه تفرح ولا تز’عل
وصلو البيت واول ما ثناء وقفت قدام بيت الدكتور خالد: ماشاء الله تبارك الله اي الجمال دا. هو حضرتك عايش هنا لوحدك؟
دكتور خالد: لا عايش معايا ست محترمه جدا بس مش بتقدر تمشي
ثناء ف بالها: ست؟ ست مين دي
ودخلو كلهم البيت جوا وبيقابلهم ست علي كرسي متحرك ايوه هيا دي الست وداد
دكتور خالد: ايوه ي امي وبينزل يبوس راسها وبيبوسها من ايديها♡
ثناء واقفه معجبه جدا باحترامو مع الست الي لسه متعرفهاش وبطريقتو المحترمه والكويسه جدا معاها وان الست دي اول ما هيا شافتها وهيا مرتاحالها جدا وحاسه ان هيا تعرفها من سنين طويله جدا جدا وزي ما يكون شافت ♡امها♡
ثناء نزلت علي الست وباستها وحضنتها والست اول ما شافتها عيطت من الفرحه
وداد: ثناء؟ انتي ثناء؟ ثناء بنتي؟
ثناء باستغراب وصدمه وبدون كلام فضلت واقفه متحركتش
الداده: انتي الست هناء ايوه هناء دي ام ثناء انتي عايشه؟ وعلي وش كل الي واقف الصدمه
ثناء: انتي امي انتي انتي انتي بجد امي؟
اساله كتير. ف بال كل الي واقف وخصوصا ثناء
تقوم ثناء نازله علي ركبتها قدام وداد وتترمي ف حضنها وتعيط من الفرحه
دكتور خالد كان هيتكلم لكن محبش يضايقهم ويسبهم براحتهم وبعدين يفهم الي بيحصل ويعرف اي حكاية هناء دي؟
ثنااء: انتي بجد بجد امي طب ازاي؟
الداده: ازاي وانا شيفاكي قدام عيني وانتو ف العربيه؟
وداد: هفهمكو كل حاجه بس ممكن تهدو
دكتور خالد: مين هناء دي ي امي؟
وداد: انا هناء ي ابني ودي بنتي وكنا رايحين مع بباها ومسافرين لمكان شغلو وفجاه العربيه اتقلبت بينا علي الطريق بس محستش باي حاجه بعدها الا بيا وانا ف البيت عندك وصحيت علي صدمتي ان ابو ثناء (وائل) ما’ت ف الحادثه وان ثناء عايشه بس ملقوهاش ف العربيه
الداده: لما العربيه اتقلبت بيكو ف ناس اتصلو علي استاذ حسن قريب استاذ وائل الله يرحمو وجينا خدنا ثناء وبعدناها عن مكان الحا’دثه نهائى عشان نفسيتها لكن هيا من ساعتها ونفسيها تعبا’نه جدا وخصوصا انها ملقتش الحنان ف الست سونه مرات استاذ حسن
ثناء بعيا’ط فظيع: انا مش مصدقه نفسي بجد الحمد لله يارب الحمد لله وتسجد لله سجدة شكر وطولت جدا ف السجده وعيا’طها و وكلامها مع ربنا بصوت واضح لكن كلام مش مفهوم
وفجاه يمسح دكتور خالد دمو’عو: انا فرحان ليكي بجد ي امي حقيقي كان نفسي اللحظه دي تيجي من زمان واشوفك مبسوطه وفرحانه كدا
وداد: الحمد لله يارب ي ابني مش عارفه اشكرك ازاي علي وقفتك معايا طول الوقت دا
دكتور خالد: شكر اي ي امي كفايه انك محسستنيش بإن امي سابتني
وتقوم وداد مطبطبه علي دكتور خالد وبيساه من راسو
الممرضه: مش هندخل ولا اي ي دكتور احنا اول مره نيجي عندك ولا هنفضل واقفين كدا كتير؟
دكتور خالد: لا طبعا ازاي اتفضلو البيت بيتكو طبعا بس من فرحتي نسيت بس اقولكو اتفضلو ♡
والكل يدخل جوا ويعرف كل واحد الاوضه بتاعتو
ثناء: هو ممكن طلب ي دكتور
دكتور خالد: اتفضلي بس ممكن بلاش دكتور وكفايه خالد
ثناء: ماشي يا.. يا… يا.. يا خالد
ممكن انام مع ماما 🫶🏻
دكتور خالد: مقدرش اقول لاء يعني بعد اذن ماما وداد

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حلم ظننته حياه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى