رواية حكاية عائشة الفصل الثاني 2 بقلم خديجة رضا
رواية حكاية عائشة البارت الثاني
رواية حكاية عائشة الجزء الثاني
رواية حكاية عائشة الحلقة الثانية
نزلت عائش للمكان وفجأة… 😳
المكان كله نور وظهر كلمه كبيره مكتوب عليها بحبك يا عائش والمكان كان متزين بشكل جميل علي البحر والورد مالي المكان
عائشه بصدمه وفرحه: ده بجد 🥺
محمد: ايون بجد يا ست البنات ياااه اخيرا جه الوقت اللي هقولك فيه قد اي بحبببك جه الوقت اللي همسك فيه ايدك براحتي بحببك بقالي تلت سنين من اول يوم شوفتك فيه في الجامعه بس مكنتش لسه جهزت نفسي وفضلت محافظ عليكي من نفسي كنت كل مره اشوفك فيها كنت اغض بصري واطلبك في الحلال اللي مفيش اجمل منه كنت بدعي كتير تكوني من نصيبي في القيام ياااه مش مصدق أن اخيرا ربنا استجاب لدعائي♥️
عائشه بدموع فرحه: انا كمان بحبك يا محمد 🥺♥️
محمد بفرحه: بتحبيني
عائشه: حبيبتك من اول مره شوفتك فيها في الجامعه لما اتخبطنا في بعض وقتها لميتلي حاجتك وكنت وقتها غاضض بصرك وقتها اعجبت بيك وحبه
حبه حبيتك اوي بس مكنش في أيدي اعمل حاجه غير اطلبك من ربنا بردوا في القيام 🥺♥️
عائشه: بحبك يا محمد ♥️♥️
محمد بصوت عالي وفرحه شالها ولف بيها : وانا كمان بحبببك يا عائش
وبعدين مسك ايديها وقعدوا علي البحر وقضوا وقت جميل سوا ، وكان محمد مجهز كل الاكل اللي عائشه بتحبه
محمد: يلا نتعشي
عائش: يلا
اتفاجئت عائشه أن ده الاكل اللي هي بتحبه
عائشه: ده الاكل اللي انا بحبه
محمد: اه منا عارف علشان كده طلبتهولك
عائشه بفرحه: وعرفت بقي منين
محمد بضحك : مصادر خاصة 😂
عائشه بضحك: اشطا
ثم تناولو العشاء
محمد: يلا يا حبيبتي اوصلك
عائشه: يلا يا حبيبي ♥️
محمد بضحك وفرحه: اخيراا اتقالي حبيبي من ست البنات
عائشه بخجل: طبعا حبيبي ونور عيوني كمان 🥺♥️
محمد بغمزه: طب يلا اوصلك علشان انا مش ضامن نفسي ممكن اعمل اي دلوقتى 😉
عائشه بخجل: يلا
مسك ايديها وركبها العربية
بعد قليل من الوقت وصلوا أمام بيت عائشة
محمد: يلا يا ست البنات
عائشه: متيجي تقعد شويه فوق
محمد: مش هينفع بقي يا حبيبتي الوقت اتاخر
عائشه: تمام
محمد: فتحلها باب العربية ومسك ايديها ووصلها لحد الباب رنوا الجرس
فتح والد عائشه: تعالي يا بني اتفضل
محمد: لأ يا عمي انا كنت طالع اوصل عائش وانزل علطول
والد عائشه أحمد: مش هينفع يبني تطلع كده وتنزل من غير ما تشرب حاجه
محمد: معلش يا عمي الوقت اتاخر وعلشان الحق اطمن علي بابا وماما قبل ما يناموا
أحمد بحب لمحمد: ماشي يا حبيبي براحتك
محمد: سلام يا عمي ثم قبل عائشه من جبهتها : سلام يا حبيبتي
والد محمد: في رعايه الله يا ابني
استووووب
دي عائشه فتاه ذات خلق وفرفوشه وبتحب عيلتها جدا عندها ٢١ سنه في كليه طب وأحمد ده يبقي والدها راجل طيب بيحب زوجته وبناته جدا في سن ال ٥٠ وزوجته عفاف امراه في سن الأربعين بتحب زوجها واولادها وست طيبه وجميله وعندها بنوته تانيه في تالته ثانوي وتسمي حبيبه بتحب عائلتها
باااااك
وصل محمد منزله لقي البيت هادئ عرف أن باباه ومامته نامه بس سمع دوشه في اوضه اخواته فدخل يطمن عليهم
استووووب
ده محمد شاب جميل ومتدين طويل القامه ووسيم جدا معيد في كليه الطب نفس اللي فيها عائشه كبير اخواته وبيساعد والده في مصاريف البيت ويعتبر هو المسؤول عن مسؤوليه البيت بيحب عيلته جدا وعنده اخوات بنوته وولد ،
ووالده رجل في عمر الستين راجل محترم علم أولاده ورباهم تربيه كويسه ويدعي سعد ،
ووالدته ست حنونه بتخاف علي اولادها جدا وبتحبهم وتسمي هاله
عندها ولدين وبنوته الولد الأكبر وهو محمد والثاني
عمرو شاب ذو خلق ويعمل ظابط في الشرطه وعادل جدا في شغله وسنجل😉😂
واخيرا البنوته الاخيره اخر العنقود 😂♥️وتدعي
نور فتاه جميله وفرفوشه وبتحب اخواتها جدا ويعتبروا نقطه ضعفها تدرس في كليه العلوم في سن العشرين
بااااك😂
دخل محمد يطمن علي اخواته لقاهم……
محمد: انتوا بتعملوا اي 😳
عمرو بصدمه: ولا حاجه يا باشا ده البت دي هي اللي خلتني اعمل معاها تيك توك🥲
محمد: لا والله ، وأنتي يا ست نور بتعملي تيك توك مع
الواد ده من غيري 🙂😂
نور : 😂😂ما انت مكنتش موجود يا حبيبي ، كنت مع عروستك بقي 😌
عمرو: عقبااالي ما اخرج معاها يآرب 🤲😂
محمد: بس يلا انت لسه صغير علي الكلام ده 🙄
عمرو: صغير اي يا دكتور ده أنا بقيت ظابط وكل البنات بتعاكسني 😎
نور : أي الكدب ده هو في حد بيبصلك أصلا 😂😂
محمد: بوووم قصف جبهه 😂
عمرو: بس يا بت أحسن ما اقوملك
نور : احنا اسفين يا صلاح 🫡😂
عمرو : صلاح مين يا بت انا عمرو
نور : بقلش معاك يا عم في اي 😂
محمد: خلاص صدعتوني انا رايح أنام بقي
نور : هتنام بردوا 😉
محمد: انا قولت البت دي عاوزه تتربي
عمرو : مش قولتلك يا عم 😂
نور : اي ده انتوا بقيتوا عليا والله اصحي بابا 😎
عمرو: خلاص يا نوري بنهزر مش بتهزري ☺️
محمد : طب يلا بقي ناموا علشان ماتقلقوش بابا وماما
محمد: تصبحوا علي خير ، ثم قبل نور من جبهتها وغادر الغرفه
عمرو: تصبحي علي خير يا حبيبتي ثم قبل جبهته أخته أيضاً
نور : وانت من اهله يا حبيبي
فهم رغم خناقهم الا انهم بيحبوا بعض جدا وحنونين جدا مع اختهم ♥️
عند عائشه دخلت غرفتها وهي فرحانه جدا وكان باين عليها جدآ
اختها وتدعي حبيبه : اي ده اي ده وشك مطلع قلوب 😂♥️
احكيلي اي اللي حصل وروحتو فين
عائشه بفرحه : اعترفلي بحبه يا حبيبه وطلع بيحبني من زمان انا بجد فرحانه اوي حاسه اني هطير من الفرحه
حبيبه بفرحه لأختها : بجد يا حبيبتي ربنا يديمك لبعض يآرب وديما اشوف الفرحه دي في عيونك ثم احتضنوا بعضهم 🫂
عائشه: يلا تنام يا حبيبتي علشان دروسك وجامعتي الصبح
حبيبه: ماشي يا قلبي
ثم بدلت عائشه ملابسها وارتدت بيجامه رقيقه وقرأت اذكار النوم وسوره الملك ثم غاصت في نوم عميق.. ..
استيقظت عائشه علي صوت التليفون وحد بيرن عليها بتشوفه تلاقيه رقم غريب ياتري عائشه هترد ولا لأ………….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية عائشة)