روايات

رواية عشقي الفصل الثاني 2 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الفصل الثاني 2 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل الثاني 2 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل الثاني 2 بقلم ياسمين مصطفى

قاسم: نعم اتجوز عشق… ازاي.. بس ياداده
انعاام: معلش يابني عارفه انه طلب صعب شويه بس اعذرني… مهقدرش امووت واسيبها تتمرمط كدا لوحدها انا خايفه عليها… بص ياحبيبي… اتجوزها… جواز علي ورق…
قاسم: انا ممكن احميها من غير جواز اي ياداده انتي مش واثقه فيا
انعام: لا ياحبيبي… دا انا بثق فيك اكتر من نفسي… بس عشان  الحرمانيه بس…
قاسم: ماشي يادادا انا موافق هكلمك بليل…
انعام: ماشي يحبيبي مع السلامه..
قاسم: الله يسلمك
وقفل قاسم مع الداده واتنهد بحزن
عدي بقلق: هوا في اي ياقاسم انت كويس..
قاسم: الموضوع انه……. وحكاله الموضوع
عدي: طيب وانت هتعمل اي
قاسم: دي الداده اكيد اي طلب هنفذهولها…. انت عارف كدا… انا معنديش مشكله.. وخصوصا ان انا مش مرتبط اصلا فعادي….
عدي: ماشي ياصاحبي ربنا يتمم بخير… بس اي رأيك تيجي تسكن ف الشقه اللي قصادي… حلوه واهو نبقا قصاد بعض… وسعرها حلو… الراجل عارض عليها سعر جاامد
قاسم: ماشي ياعدي شوفلي الموضوع دا
عدي: ماشي… انا همشي بقا…. هروح ابجهااز اول وبعدين اجيلك الشركه
قاسم: ماشي… ربنا يوفقك
عدي: سلام ياصاحبي
ومشي عدي وسابه
وطلع قاسم فوق وبعدين لبس وراح الشركه…
اما بقا عند عشق فضلت تلف علي رجليها بتدور علي شغل لكنها مش لاقيه شغل…
عشق:اااه يانا ياما يانا…..ياصغيره علي الهم يالوزه….يارجلي يااني….
……..:انتي قاعده كدا ليه بابنتي
عشق:ابدا ياطنط كنت بدور علي شغل ف تعبت وقعدت معلش همشي اهوو
…….:لا ياحبيبتي خليكي اصل شكلك تعبان…انا رقه..
عشق:اسمك جمييل اوي ياطنط رقه اسم علي مسمي….
رقه:شكرا يحبيبتي دا من زوقك….المهم..انا بشتغل ف المطعم دا وكنت محتاجه مساعد….تحبي تشتغلي معايا
عشق بفرحه:ااه طبعا…
رقه:خلاص ياحبيبتي تعالي بكرا الساعه 10 الصبح ودا رقمي رني عليا في اي وقت تحتجيني انتي زي بنتي…….
عشق:ربنا يخليكي ياطنط…عن اذنك بقا
رقه:اذنك معاكي ياحبيبتي..
وسبتها عشق وروحت جري علي البيت
وفي نفس الوقت دا كان سيد قاعد مع انعام ومضت انعام الورق بعد م سيد هددها انه هيجوز البت لواحد  في عمره….
انعاام ببكاء:حسبي الله ونعم الوكيل…و
لكن سيد م اكتفاش بدا هنشوف هيعمل اي
وصلت عشق للبيت واستغربت ان ابوها قاعد هادب من غير ما يزعق زي كل مره…
عشق بهدوء:السلام عليكم
سيد:عشق بنتي حبيبتي ازيك
فرحت عشق جدا وقالت بسذاجه:انا بنتك…
سيد بكذب وخبث:طبعا بنتي وحبيتي…..ممكن تعمليلي كوبايه شاي من ايدك الحلوه دي
عشق بفرحه:اه اه ممكن
وراحت المطبخ بسرعه عشان تعمل الشاي لابوها وممرش دقايق الا وجابت عشق الشاي
عشق بطيبه:اتفضل يابابا..
سيد بحب مصطنع:شكرا يحبيبتي..ادخلي بقا غيري هدومك
عشق:حااضر يابابا…
ودخلت عشق اوضتها
سيد بصنع:كح كح كح كح….مايه ياحماتي
انعام:طيب…
ودخلت انعام تجيب ليه مايه ولكنه خبيث جاب حبايه وحطها ف الشاي بتاع انعام..
خرجت انعام من المطبخ بعد ما جابت الميه..
سيد:كح كح….شكرا ياحماتي من يد م نعدمها
انعام:تشكر ياسيد…
سيد:اشربي الشاي ياحماتي
انعام بحسن نيه:طيب
وشربت انعام الشاي
سيد في نفسه:هههه خلصت منك كلها ساعتين تلاته بالكتير وتموتي…ههه…واخد انا الشقه دي عشان الاجار غلي…وبعدين اخد الارض من البت عشق…بعدين عليَ صوته
سيد:اروح انا بقا ياحماتي انتي عارفه ان مراتي مستنياني…
انعام بمراره:رووح ياسيد
مشي سيد وهي فضلت تعيط بس بصمت لحد ما خرجت عشق من الاوضه
عشق:اومال بابا راح فين….وبعدين بصت لجدتها…ماالك ياتيته هو قالك حاجه…
انعام:لا ياحبيبتي انا كويسه بس حاسه بدوخه
اخدتها عشق في حضنها…
انعام وهي تملس علي شعرها الاسود الطويل:خليكي فاكره وصيتي ياعشق….لازم تروحي لقاسم…مفيش غيره..انتي عارفه ان خالتك مش بطيقنا وابنها عصام…دا ظاالم مقدرش اجوزهولك..دا بيظلمك دايما..وعمك  ملوش ولاد وهو راجل علي اد حاله…وعمك احمد ليه ابن ومسافر وبيبعتله فلوس…
عشق:بس هما بيحبوني اووي عن بابا انا ممكن اعيش معاهم واشتغل…
انعام:ياحبيبتي ابوكي ممكن يخدك بالغصب..وبعدين مينفعش تروحي لعمك احمد وانتي رافضه الجواز من ابنه…اوعي تنسي انك اللي خلتيه يسار لما رفضيه
افتكرت عشق اليوم اللي رفضت فيها حسام ابن عمها احمد
فلاش بااك
حسام بحب وهياام:انا بحبك ياعشق…لا انا مش بحبك انا بعشقك
عشق بصدمه:ازاااي ياحساام….انت اكيد بتهزر…مينفعش…انا بعتبرك اخويا..عمري ما فكرت فيك ك زوج ياحسام
حسام:بس ان مش اخوكي ياعشق…ممكن نتخطب ولو موافقتيش نفشكل علي طول
عشق:لا ياحسام مش هقدر انا طول عمري شيفااك اخويا مش اكتر…
حسام:مقدرش ياعشق….اشوفك لحد غيري..
عشق:هتتجوزني غصب عني
حسام:لو لزم الامر هتجوزك غصب عنك ياعشق وافتكري كلامي…….
عشق قعدت تعيط ان ازاي اخوها….يطلب منها الجواز هي اساسا مش متقبله الفكره
لكن عند حساام لما دخل البيت كان ابوه سامع الحوار
احمد ابوه:مكنش ينفع يا حسام هي مش ريداك خلاص….يعني اللي خلقها مخلقش غيرها
حسام:يابابا هي الوحيده اللي حركت حاجه جوايا…..انا مهقدرش اشوفها وهي بتتخطب لغيري انت سمعت ان عصام ابن خالتها عايز يخطبها….مقدرش…
احمد:ساافر يابني…ساافر وشوف نفسك….سافر عشان تقدر تتجوز…انت هتتجوز ازاي…هتجبلها شبكه ازاي..
حسام:صح يابابا انا هسافر واجمع فلوس كتير..كتير اووي….واجبلها فيلا وكل اللي نفسها فيه….انا بحبها اووي يابابا
وساب ابوه وطلع فوق وابوه زعل عشانه لانه عارف ان عشق شيفاه اخوها مش اكتر
باااااااك
عشق:بس انا مقولتلوش يسافر…انا رفضه معرفش اي اللي اتغير….
انعاام:معلش ياحبيبتي……المهم قاسم هيطلبك للجواز….وافقي يحبيبتي وافقي لاازم توافقي…هو الوحيد اللي هيقدر يحميكي…قاسم سيد الرجاله كلهم….لازم تهتمي بيه..وتحافظي علي بيتك وجوزك…
عشق:حاضر ياتيته….هعمل اي حاجه عشان خاطرك انا واثقه فيكي
_______
اما عند قاسم في الشركه
دخل الشركه والبنات كلها هتموت عليه لانه جميل جدا بس ملامحه حاده كدا
قاسم وبيدخل المكتب:مددام ملك هاتي الفاكس بتاع الشركه الايطاليه بسرعه…
وفعلا جابت الملفات وركز علي شغله بعد ما طلب القهووه بتاعته….
اما بقا عند الصايع عدي فكان طالع شقته عشان يغير ويروح الجهاز كان بيستنا الاصانسير لكن لقاه لسه فوق عدي ساكن ف الدور الخامس….طلع للدور التاني ..وقف الاصانسير…وكان جوا الاصانسير بنت…..
ضغط عدي علي الدور الخامس فضغطت البنت علي الدور الاول…بعدين ضغط تاني علي الدور الخامس فضعطت هي علي الدور الاول…….
الفتاه:يا استاذ خليني انزل وبعدين ابقا اطلع براحتك اتأخرت علي الكليه…..
عدي بهدووء:وانا اتأخرت ع الجهاز هتطلع فوق وبعدين ابقي انزلي
الفتاه بغصب:هنزل يعني هنزل…فااهم…
ضغط عدي علي الدور الهامس وفضل حاطط ايده علي الزرار….
عدي:اهدي يا انسه…هطلع الاول
الفتاه:مدام…
عدي بالامبالاه:انسه..مدام…اي حاجه..ولا اقولك رسيل
رسيل بغضب:انت عرفت اسمي منين..
عدي وهو بيمسك السلسه اللي علي رقبتها:من هنا يقمر…
رسيل بغضب:شيل ايد يا……وفتخ باب الاصانسير..
عدي وهو يخرج متجها الي شقته:فرصه سعيده يامدام…ودخل شقته
اما رسيل….:فرصه سعيده يامدام نينينينينيني…بااااارد…وبعدين نزلت بالاصانسير لتحت وراحت الكليه
يتبع…….
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حين التقينا للكاتبة شيماء جمعة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى