روايات

رواية عشقي الفصل الرابع 4 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الفصل الرابع 4 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل الرابع 4 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل الرابع 4 بقلم ياسمين مصطفى

في اليوم التالي
صحت عشق علي صوت الباب…. اللي هاين عليه تخلعه…. بسبب الحمار اللي بيخبط……
عشق وهي بتفتح الباب: خير….
محموود وهو ينظر لها ب افتراس: اي ياعروسه مالك كدا….. دا النهارده كتب الكتاب…
عشق بصدمه: النهارده…..
محموود وهو بيديها فستان: خدي ياعروسه…. دا فستان كتب الكتاب ميغلاش عليكي
اخدته عشق ورميته من  الشباك اللي ع السلم…: هديه مش مقبلوله يامحمود واتفضل يالا مينفعش كدا…
مسكها محموود جاامد من ايديها: بصي بقاا ياعشق…. هنتجوز غصب عنك… ولو جه المأذون وماوفقتيش…. الله اعلم ممكن اعمل فيكي اي… هتوافقي ياعشق.. غصب عنك والا… هخلي سمعتك علي لسان اللي يسوا واللي ميسواش والفستان اللي رمتيه هبعتهولك مع الولا…. وانتي حره…. سلام… يامراتي….
سابها وخرج دخلت هي الاوضه بعد مقفلت الباب وقعدت تعيط
عشق ببكاء: ليييه كدا ليه كل بيبص لجسمي وشكلي  ليه كله طمعان فياا… انا عملت اي ف حيااتي…. لااازم اوافق…. والا سمعتي هتبقي ف الطيين…. لازم اواافق…. اهئ اهئ
تيجوا نوصف عشق….يالا نوصفها
عشق الجمال:بطله قصتنا….عندها 20 سنه.. مكملتش تعليمها بسبب تحكمات ابوها ….. امها ماتت بعد ما ولدتها ب 5 سنين وهنعرف ليه مع الاحداث….. جدتها ربيتها… اما بقا لوصفها فهي جميله بس مش للدرجه اللي هي مثلا شعر اصفر وعين زرقا لا.. شعرها اسود طويل لبعظ ضهرها… وعينها زيتوني جميله جدا… بشرتها خمري…. وعندها غمازتين… وطابع الحسن…. جسمها… مش فرنساوي ولا الكلام دا هي مزيج بين النحافه والانوثه….. اهه.. كيرفي يعني…..طيبه جدا جدا واحيانا طيبتها بتوصل للسذاجه
محموود: دا واحد اهطل متجوز وعنده 6 بنات ولا واحد فيهم ولد ودا مخليه كرهم كلهم محموود صااحب قهووه… معلم… يعني ف الاربعينات…. عايز يتجوز واحده اد عياله ابن المجنونه…. عنده كرش… مكرش يعني وشعره تقريبا مفيش…..كفايه كدا
سيد: ودا ابو عشق راجل معندوش دم راجل زباله من الاخر…. عااشق للفلوس بيحب الفلوس اد عنيه بكره عشق عشانها بنت لان مامت عشق كان عندها مشكله ف الرحم…. وكان سيد دا بيحب ام عشق اوووي اووي وكان طيب جدا بس حصلت حاجه غيرته…. سيد كان ابن نااس كبيره اووي ف البلد بس عشان خااطر ام عشق سااب كل حاجه بالفلوس والاملاك وراحلها……وخلفته كلها بنات………
حسام:دا ابن عم عشق طيب جدا بيحب عشق اووي واتقدملها بس هي رفضته….عشان شيفاه اخوها مش اكتر…..وشاف انه هينساها لما يبعد بالعكس دا شوق ليها وحبه ليها ذاد
عصام:ابن خاله عشق بيحبها اووي…او نقول انه عايز جسمها….بس مش اكتر…واحد واطي بيتعاطي المخدرات وهو دلوقتي ف السجن….لانه اتمسك وهو بيبعها…حمار بقا..
………………………………
اما بقا عند قاسم ف اخيرا عرف مكان بيت انعام وعرف انها ساكنه ف القاهره…..ودا طبعا بمسعده صاحبه عسان عدي من المخابرات وكدا……
قاسم:شكرا يا عدي…
عدي:طيب هتعمل اي
قاسم بشروود:هنفذ الوصيه…يالا تعالي…
عدي:استني اكل الاول…
قاسم:طيب خليك انا مااشي…
عدي وهو يدفس التوست ف بوقه:استني بس يا قاسومه مالك نرفز كدا لييه..وجرا وراه…..وسافروا القاهره…..وطبعا قااسم طلب من عدي انه يكون فيه حراسه كتير وبودي جارد كتيير
وفي نفس الوقت دا….عند عشق رن الجرس وراحت تفتح ولقت طفل ماسك الفستان
ماجد:اتفضلي يا ابله عشق….
عشق بدموع:ههه كفني..
ماجد بحزن عليها:متقوليش كدا يا ابله عشق ان شاء الله خير
عشق:شكرا ياماجد
ماجد:مش عارف اساعدك  يا ابله عشق..
عشق:روح انت ياحبيبي…خلاص كل حاجه تمام……
مشي الولد ودخلت عشق رمت الفستان ع الارض وقعدت تعيط تااني…مفيش قدمها حل غير العيااط….مينفعش تهرب….هتحط سمعه جدتها ف التراب دا غير ان رجاله محموود محاوطه البيت……
اجا بليل واجا عزا عشق زي ما هي بتقول  فتحت عشق الباب لابوها اللي اتصدم لما لاقها لسه ملبستش مسك شعرها جامد وصرخ فيها
سيد:انتي لسه ملبستيش……احط راسي ف الطين بسببك انجري البسي يابنت ****
عشق بدموع:بص انا مستعده اعمل اي حاجه مقابل ان انا مبقاش مرااته….والنبي يابابا…
سيد:اجري من وشي عشان مضربكيش….روووحي البسي يالا المأذون علي وصول….
دخلت عشق الاوضه وبالفعل لبست الفستان…اللي قالت عليه كفنها……
عدي ساعتين…..واجا المأذون وعشق عامله زي التايهه متعرفش فين الصح من الغلط.
لو موافقتش هتحط راس جدتها وابوها الواطي في الطين لان هي عارفه وساخه محموود…..
ولو وفقت تبقي وافقت علي جنازتها انها تكون مرات لدا…..وانها بردوو تكون الرابعه…اللي ممكن ف اي لاحظه يطلقها ومتلاقيش مكان تعيش فيه…..
سيد بحب مصطنع:يالا ياحبيبتي يالا عشان نكتب كتابك….
نظرت له عشق بدموع وقعدت ع الكرسي اللي قدام الكرسي بتاع محمود اللي بيبص ليها بصات مقرفه زيه..
المأذون:انتي مغصوبه ولا اي…
محموود:لا مغصوبه اي…دا هي اللي عايزه تكتب الكتاب بدري…مكسوفه..
المأذون بضحك:طيب موافقه تتجوزي الاستاذ محموود عبد القادر…
……..:تتجوز ازاي وهي متجوزه اصلا
عشق بصدمه:اييييييه…
بصت لورا لقت شخص واقف مش باين من ملامحه حاجه…مش باين غير عينيه بس…
عشق:انا مش متجوزه..انت كداب….
محموود:اه يافاجره بتستغفليني بعدين رفع ايده عشان يضربها لكن ايد قاسم مسكتها وقال بصوته الجهوري
قاسم:معاش ولا كان اللي يمد ايده علي مرراتي فاهم وعطاه بالبوكس وقال بصوت جهوري
قاسم:دي هتبقي جزات اي حد يفكر انه يمد ايده عليها…..فااااهميين….اومأ الكل بصمت نظر قاسم الي سيد وقال
قاااسم:قسما بربي لولا انك ابوها انا كنت قتلتك…..
اما بالنسبه لعشق فكانت فرحانه جدا لانها لقت حد يدافع عنها…سند يعني….عليةقد ما كانت خايفه من حكايه الجواز دي
لف قايم لعشق اللي ماسكه ف القميص بتاعه ووشها براحه:متخافيش انا اللي هنقذك منهم…انا قاسم..
نظرت عشق لعيونه بدموع وقالت بطفوليه:بجد مش هتخليني اتجوزه….
قاسم ببسمه مبانتش لانه لابس قناع:اه متخافيش انا اللي هخلصك منه….روحي هاتي اي حاجه تخصك والحرس هيخدوها….يالا بسرعه….اومأت عشق بصمت
ودخلت مسرعه الي غرفتها وقالت:اخييرا حد جه ينقذني الحمد لله يارب الحمد لله…….
اما بالنسبه لقاسم ف بص لمحموود وقال:انت لسسسه هنااا ياغبي….اطلع برا
محموود:مش قبل م اقتلها الخاينه دي….
توتر عدي بشده لان قاسم ممكن انه يقتل الحمار دا مسكه من ايده
عدي:لاا اهدي ياقاسم مش عايزين مشاكل…
قاسم:انا مش هعمل مشاكل انا هربيه بس مش اكتر…….
عدي:براحه..
قاسم بخبث:متخافش..
بعدين راح لمحمود اللي خاف من نظراته…:انت بتقول علي مراتي خاينه طيب تعالي…وقعد يضرب فيه لحد ما محمود اغمي عليه….وبص للمأءون ولكه وقال بصوت يشبه الصريخ
قاسم:براااااااااا…….خرجوا كلهم بسرعه وسيد اللي فرح…..
وبعد شويه خرجت عشق من الاوضه ومعاها شنط كتير جدا……
قاسم:كاارم….هات الشنط بعدين بص لعسق وقال تعالي
بصت عشق لايده الممدوده ومسكتها وحست بدفا جاامد كدا وراحه محستهاش قبل كدا….اخدها قاسم وبعدين ركبوا العربيه اللي عشق اتفجأت بيهم…كميه العربيات اللي تحسوها لرئيس او حاجه زي كدا
ركبت العربيه وبصت لقاسم:احمم…قاسم بيه…هو انت لابس قناع ليه….
قاسم بمرح:اصل عليا تار…
عشق ببسمه:بجد…وياتري ليه…لابجد لابسه ليه..
قااسم:دي كانت وصيه الحجه انعام ان انا مجيش الحاره دي ابدا معرفش ليه……حبيت ان اتنكر…مش انا وبس لاا كل اللي معايا….حتي العربيات دي مش بتاعتي…
عشق:طيب….بص حضرتك ممكن تجيبلي اي شقه هنا واقعد فيها مش لازم اتقل عليك وبعدين انا اعرف اعتمد علي نفسي
قاسم:لا احنا هنتجوز ودلوقتي حالا……كاارم…اطلع علي اي مأذون فورا….
يتبع…….
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حين التقينا للكاتبة شيماء جمعة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى