رواية لقاءنا المستحيل الفصل السادس عشر 16 بقلم صفاء حسني
رواية لقاءنا المستحيل البارت السادس عشر
رواية لقاءنا المستحيل الجزء السادس عشر
رواية لقاءنا المستحيل الحلقة السادسة عشر
بعد سنة جيه اتصال من المستشفى العامة في اسون ل جاسر
يظهر جاسر بقميص مفتوح وسجائر في ايد
وكوب من الخمر في اليد الاخرى وفتيات كثيرة بجواره
رفع الهاتف علي اذنه وهو سكران وقال
اوى مين حضرتك
ساله الدكتور :
انا لقيت رقمك اخر رقم اتكلمت فيه المريضة هو رقمك
انتبه جاسر للرقم رقم سجى
أنصدم جاسر وكان كل الا شربه راح ورد قال
الو مين معى وهى فين صاحبة الرقم
رد الدكتور
عايزينك في المستشفى العامة في أسوان لأمر حياة او موت
تغيرت ملامح جاسر من ابتسامة مزيفة الي جديه
وفي مخيلته ان سجى ظهرت وكان يجنن يشوفه و يعرف كل حاجه
……..،،،،،،……
جري جاسر على المطار وحجز علي اسوان
كان جوه احاسيس مختلطة ما بين شوق ل سجي وعتاب حاجات كتيره
ممكن سجى كانت مريضة هناك ومحدش اتعرف عليها كانت طول الفترة دى في المستشفي؟
طول الرحلة وهو مشتاق انه يشوفها وصلت الطيارة نزل بسرعه وركب عربية أجرة علي المستشفى
وصل المستشفى ملهوف
دخل جاسر جري وسال عن الدكتور:
ممكن اقابل الدكتور فيصل؟
سالته الممرضة :
مين حضرتك ؟
رد جاسر :
جاسر محمد الاسيوطى
ردت الممرضة :
اتفضل
دخل عند الدكتور فيصل كان مستنى خبر عن سجى :
لكن فوجئ بيقول السواق فاق من الغيبوبه وطلب انه يشوفك
استغرب جاسر انه نسي امر السواق
متخليش كل الفترة دى كان في الغيبوبة
افهم بس الاول ازى السواق معه رقم سجى
رد الدكتور:
هتفهم جوى وقاله عن رقم الغرفه
ذهب من ممر طويلة علي غرفة استقبال ثم الي جهة الغرفة
دخل جاسر غرفة السائق كان بجواره عمر متلثماً عشان محدش يعرفه
اقترب جاسر وقال :
عمى عبده انت بخير؟
ايه الى حصل ؟أحكي لي كل حاجه الشك يقتلني .
اتكلم السائق وساله :
انسه سجى بخير ؟؟؟
تنهد جاسر :
مش عارفين ايه الى حصل ليها انا كنت فاكر انك مت بعد الحادثة
جات ضحكة من الشاب الملثم
وقال انت نايم في العسل كفاية عليك الخمرة الستات اللي من عينتك
انصدم جاسر من حديثه وبغضب :
انت مين يا …… بتقول ايه وانت تعرفيني منين اصلا ؟
ضحك الشاب :
الحمدلله انها سابتك قبل ما تظهر على حقيقتك كانت انقهرت وهى شايفك كدة ،يخسارة الا كان حبها الوحيد بقى زير نساء
اقترب جاسر منه علشان يضربه جات ايد من وراه قال :
لكن هو عنده حق
التفت جاسر ليجد شاب بزي الجيش يمسك ايده
استغرب جاسر :
ومن انت كمان ؟هو انا وقعت في كمين ؟
قرب من عبده مش يلقي شخص آخر
اتعصب جاسر:
انتم هتجننوني ايه اللى بيحصل هنا ومين انتم ؟
ينفتح الباب ويدخل الضابط ايهاب
رد. ايهاب :
عاوز تعرف ايه؟ انت ملكش الحق تعرف حاجه ولكن الشاب دى هو اللى اصر انك تعرف كل حاجه
استغرب جاسر :
اعرف ايه؟انا سألت عنك وعرفت أنك اتنقلت
رد ايهاب :
احنا عملنا كدة علشان نجيبك
استغرب جاسر وسال
ليه
رد ايهاب :
عشان انت وعمتها وخالها وكل الى بيقولوا نعرفها صدقوا الصورة المفبركة
انصدم جاسر :
مفبركة ازاي ؟
انا مش فاهم حاجة
يدخل من الباب كريم
تعالي يا جاسر وهتعرف كل حاجه احنا لازم ندخلك معانا علشان نعرف فين سجى
اتنهد جاسر :
كريم انا مش فاهم حاجة يعنى سجى ملهاش علاقه مع عمر؟
طيب هى فين ؟
رد كريم :
أحنا اتجمعنا كلنا هنا عشان نفس السؤال؟
نزل جاسر علي الارض وهو ندمان ثم تذكر شئ
هو فين عمر
ازاح عمر الشال اللي كان مغطى بيه وشه وقال
انا هنا
قام جاسر من على الارض وقرب إليه مادام انت عارف انها بريئه ما ظهرتش ليه؟
رد عمر :
عشان كنت مخطوف
انصدم جاسر :
بلهفة يعنى سجى كمان مخطوفة
رد ايهاب :
اللي يقدر يجاوب علي السؤال ده محمد الاسيوطى
استغرب جاسر :
وليه ابوى وايه دخله في موضوع سجى ؟
اتنهد ايهاب وبد يشرح :
فاكر لما قلت ليك كلكم في نظرى مشتبه في ؟!
رد جاسر :
اه بس اي اللي هيستفيده من قتلها او خطفها
رد مروان:
عشان هى الوحيدة اللي اكتشفت انه تاجر اثار
كان جاسر مصدوم مين الا تاجر اثار
ابوى ؟!
……..،،،،،……ّ..،،…….
كان محمد متعصب :
يعنى بقيت كارت محروق
رد جون :
الولد هرب والبنت مش ليها اثر وكل المعلومات اللي تخصك تحت ايديههم
انفعل محمد :
انا مش مسؤول انا نفذت كل اللى انطلب منى
والكل صدق انها هربت مع عمر حتي مراتى وقفت القضية واتنقل الظابط
انتوا اللي معرفتوش تشوفوا شغلكم انا مش مسؤول
رد جون :
هذا الكلام لا يفيد بشئ
……..،؟،،،،………
كانت عزيزة بتدور على محمد سالت الخادمه:
فين سيدك محمد يا هناء ؟
ردت هناء :
دخل في اوضه المكتب يا مادم
هزت عزيزة راسها وقالت :
شكرا
تخطو خطوتين
وقفتها هناء :
معاه ضيف يا هانم
ردت عزيزة :
مفيش مشكلة حروح ليه
سارت خطواتها لكى تذهب إليه
ولما قربت وحطت ايدها علي الباب
سمعت صوت
.
………
كانت عزيزة
تخطو خطوة تلو الاخرى وتسمع صوت بكاء تترك مقبض الباب
وتتجه الي الصوت تجد نور تبكى امام حمام السباحة
اقتربت عزيزة :
مالك يا نور بتعيط ليه؟
ردت نورا :
انا مخنوقة يا ماما .
سالتها عزيزة :
ليه يا حبيبتى ايه اللي مزعلك وخنقك كده؟
سالتها نورا :
هو ممكن حد يظلم للدرجة دى ؟
سالتها عزيزة ؟؟؟
مين اللي ظلمك وايه الكلام الكبير ده
اتنهدت نورا :
انا خايفة يا ماما خايفة اوي وكارهه الدنيا كلها
قلقت عزيزة وقالت:
انطقي يا بتى قلقتيني مالك ايه اللى حصل اوعى يكون حد اتعرض لك؟
اتنهدت نور :
لا يا ماما متخافيش عليا ابله سجى علمتنى كل حاجة
اضيقت عزيزة وقالت بتهكم :
كانت تعلم نفسها الاول سببت فضيحة للكل
انفعلت نورا :
انتي كمان صدقتي؟! ابله سجى معملتش حاجة كانت ضحية
استغربت عزيزة معرفة نور وقلقت من جواها :
ضحية ازى
انتى تعرفي حاجة عن سجى كلمتك؟
ردت نور :
لا يا ماما ياريت اعرف اوصلها واقولها سامحي بابا عشان ربنا ميخدش ذنبك منى
استغربت عزيزة :
ايه اللي انتى بتقوليه ده؟ ابوكى ماله بسجى؟
ردت نور :
وبدات تحكي اللى سمعته من ساعة
………..،..،،،،،……….
فى نفس الوقت سال جاسر :
هو بابا ماله بالموضوع
رد عمر :
الموضوع بدأ من شهور قبل الحادثة
اتعصب جاسر وحسي بالغيرة :
موضوعكم مع بعض انت وسجى
اقترب كريم منه وضربه بالقلم علي وشه
ووجه كلامه للشباب
مش قلت ليكم انه مش هيصدق ده جبان انانى مش بيفكر الا فى شهواته وبس
طلب مروان من كريم يهدى :
اهدى يا كريم كلنا معرضين للحظات ضعف كمل يا عمر
كان جاسر محتاج القلم ده علشان يستعيد وعيه وكانه مغيب من سنه كاملة
بدا يحكى عمر فاكر يوم حادثة البحر الأحمر الإرهابيه لما فتحت التليفزيون وفقدت سجى وعيها ونقلتها على غرفة في المنتجع
فلاش باك
تفتح سجى عيونها تجد نفسها نايمة في غرفة ليست غرفتها التي بالقصر
وعزيزة جانبها
تقوم من فراشها تغسل وجهها وتاخذ شاور وترتدى جيبة سوداء واسعة وفوقها قميص لونه ازرق فاتح وفوقها الحجاب ابيض بيكون الزي الرسمي للمنتجع اللي صممته سجى للبنات
وتفتح الباب وتنزل من الغرفة الي الحديقة الخلفية وهى ماشية تسمع حوار
عمر مع السائح
……….،،،……..
عمر يتذكر
عمر :
Take The Pharaonic statue it’s Original)خذ هذا التمثال الفرعوني انه اصلى
السائح :
How much it?? كام السعر
عمر :٢٠٠٠ يورو مستر جون
جون :اذا سوف اخذه واذا اكتشفت انه ليس اصلي سوف ابلغ عنك صاحب المنتجع
عمر :sure بالتأكيد
عمر يلتفت بعد ان ينتهي الحوار يري سجى تنظر له بعتاب
وتبدأ المشكلة
باك
انصدم جاسر :
يعني انت كنت بتبيع التماثيل دى
رد عمر :
اه ولما اكتشفت انهم يببدلوها رفضت فاستعملوا معايا العنف
وكل الصور اللي شفتها في لقاءتنا كنت بتكلم معاها واسالها اعمل ايه وهى قالت لى انها حتسأل شرطى صديق لعائلتها
ابتسم مروان وقال :
سجى بريئة جدا كانت فاكراني شرطى عشان انا ظابط في الجيش
لما زارتنا في الاجازة بلغتني وكانت معاها تمثال من اللي عمر مصممه
لما رجعت الخدمة سالت عندنا في قسم النحت وشافوه وبعد ما حكيت ليهم قال يعرف شرطى يكون ابن عمه ولكن ماسك التحقيقات الجنائية وفعلا قابلته ولكن بعد اختفاء سجى ولما سمعت عنها الاشاعة اللي طلعت وتصديق كل اهلها والتخلي عنها اصريت اني افهم الموضوع
وكان يتذكر
مروان وهو بيسال اخته :
مفيش اخبار عن سجى
سالته عبير :
سجى مين يا مروان
ابتسم مروان :
سجى محمود صحبتك نستيتها؟
خفضت عبير صوتها :
هوس اوعى تجيب سيرتها هنا
استغرب مروان :
ليه بقي ايه اللي حصل
ردت عبير :
مش عارفة كل اللى عرفته انها تعرضت لحادثة
اتنهد مروان :
ايه امتى ده؟
كملت عبير :
انا مش فاضيه ليك عايزة اذاكر عشان بابا مستحلف لي
ممكن تسال مراتك فريدة
ضحك مروان :
مراتى مرة واحده يا بنتى ده كتب كتاب بس
شوحت عبير بيدها :
وانا مالي يا اخوى امك بتقول انها مراتك
ابتسم مروان :
ماشي ذاكري يا هبلة
اضيقت عبير :
انا هبلة والله العظيم لما ترجع هدى هروح معاها وارتاح منكم
ضحك مروان ولعب في شعرها وانا اقدر استغنى عنك يا اخر العنقود
اترمت عبير فى حضنه :
ربنا يخليك ليا
…….،،،،،…….
خرج راح عند فريدة
لم فريدة شفته فرحت جد :
حمد الله علي السلامة ايه كل ده ٣شهور
ابتسم مروان :
معلش يا قلبي تدريبات مشددة
سالته فريدة :
انا مش عارفة اعمل ايه بعد ما نتجوز هتغيب كثير عنى كده؟
ضحك مروان :
عشان اوحشك شوية واسمع كلام حلو لما ارجع
خجلت فريدة باستحياء
انت بتوحشنى كل دقيقة وكل ثانية
كان مروان الدنيا مش سايعها :
يا خرابي يا طيور غريد، لا انا مش قد الكلام ده ما تيجى يا بنتى نتجوز النهارده
ردت فريدة بسرعه:
ياريت انت خلصت تدريباتك خلاص
ضحك مروان :
انتي مشكلة لسه انا نزلت اسبوع وراجع تانى
كشرت فريدة :
هتتاخر المرة دي؟
خوفه مروان :
ان شاء الله لا هما عبارة علي ٦شهور واخد ترقية
شهقت فريدة وضربت على صدرها :
٦شهور متصلين انت بتهرج
ضحك مروان :
لا ياعم المستعجل هنزل فيهم
ضربته فريدة ضربة خفيف :
انت رخم علي فكرة ومش هتكلم معاك
سالها مروان :
اه كنت هنسى تعرفي حاجة عن سجى؟
سالته فريدة :
سجى مين؟
كان مروان يتجنن :
ايه ياجماعة هو في كام سجى في الكفر كل ما اسأل حد يقولى سجى مين
اتكلمت فريدة بغيرة
وانت محموق كدة ليه عليها؟اوعى كانت هتلعب عليك انت كمان
انصدم مروان ووشه قلب :
عيب يا فريدة مش انتى فريده الا حبيتها تشك فى
اعتذرت فريدة
مقصدش لكن لهفتك وانت بتسال عنها
اتنهد مروان
انا عاوز افهم حصل ايه
ردت فريدة :
الموضوع وما فيها ان آيه سمعت امها بتقول يارتني سبت سجى في حضني ومعانا البنت ضاعت هناك وساءت سمعتها ومحدش يعرف هى فين او فين الحقيقة وكلام تاني وقالت انها عملت حادثة في البلد
اتنهد مروان :هي ايه؟
ردت فريدة :
العربيه اللي كانت ركباها سجى اتقلبت من فوق الجبل بس هى اختفت مظهرش الا السواق جوه العربيه وبعد التحقيقات اكتشفوا ان كان معاها واحد وكانت الساعة ٩ مساء
اتنهد مروان :
مين ده تعرف اسمه
ردت فريدة :
اعتقد اسمه المهندس عمر بس بعد شهرين ظهرت لهم صوره استغفر الله العظيم
انصدم مروان :
لا حول ولا قوة اللي بالله وطبعا الكل صدق
كانت فريدة مستغربة :
حقيقى وبعدها اتقفلت القضية وعمتها سابت أسوان وراحت عاشت في القاهرة
وخالتها وزوجها باعوا كل حاجة هنا وسابوا الكفر
سالها مروان :
وانتى رايك ايه؟
اتنهد فريدة :
انا مش عارفه قوى بس فرح مش مصدقة وزعلانه من وقتها
خبط مروان كف على كف:
يعني البنت ببراءتها ضاعت في شربة ميه يارب تكونى بخير مكان ما انتى موجودة يا سجى
سالته فريدة :_
انت عارف حاجة صح
………،،،،،،…………..
رجع مروان وقال
سفرت جري على اسون
….ّ..،،،،،……….ّ.،،،،،،،…….
اتنهد جاسر :
انا مش مصدق اللي بسمعه سجى الطفلة البريئة،بتدافع عن آثار بلدها
وتنكش عن الحقيقة وتكون ضحيه لكل ده وانا جنبها ومش حاسس
بكل ده وكنت كل ما اشوفها مع عمر اتعصب عليها واوبخها من غير ما اسالها
رد كريم :
انت ذنبك مغفور الدور والباقي علي اللي حط كاميرات في غرفة تبديل الملابس الخاصة بيه
سال جاسر :
مين إبن ……..وانا اشرب من دمه
اتنهد كريم :
عمى محمد
….
صرخت عزيزة :
احكي يا نور ايه اللي سمعتيه متجننيش
اتنهد نورا :
وانا راجعة من المدرسة دخلت من الحديقة الخلفية عشان السواق كان مستعجل نزلنى من عند الباب الثانى
طلبت عزيزة :كملي
بدات نورا تحكي:
لقيت بابا واقف بيتكلم مع واحد ملامحه مش مصري
::…///////////فلاش
كان محمد متعصب:
ازاي عرفت كل المعلومات دى ؟
رد جون
من عمر
اتعصب محمد :
وسكت ليه مقولتليش من بدري؟
رد جون :
كنا فاكرينها شغالة في المنتجع قلت لو صورنا لها صورة ممكن نهددها ببها
استغرب محمد :
تقصد أيه !!!
وصورة مين ؟؟؟
اتنهد جون :
صورة ليها طبعا
شهقت نور :وضعت يديها علي فمها وشهقت
انصدم محمد :
يعني الصورة اللي اتوزعت دي انت اللي صورتها وفبكرتها
رد جون :
نعم عشان تقفل القضية وابنك كان يبحث عن عمر عشان يسأله عنها
صرخ محمد :
انت مجنون انا كنت بتصرف وكرهت عمتها فيها وبدأت تعاملها بطريقة سيئة يعنى كان قبل ما تكمل 18 سنة كانت هتروح عند اخت امها او عمها بوظت كل حاجة كنت بعملها
رد جون :
ما هى تواصلت مع حد هناك في بلدها واتكلمت معاه
انصدم محمد :
انتم كنتم بتتجسسوا عليها فى كل كمان ؟
ابتسم جون :
نعم ونحن من دبرنا لها الحادثة وكانت هتقع من فوق الجبل وادحرجت بالفعل
ولكن في احد ما أنقذها ولم نعلم من هو وانت كنت موافق ماذا حدث ؟؟؟؟؟؟؟
شهق محمد :
اه انا كان نفسي تسيب هنا ولكن مش بالطريقة دى
.
….
عند جاسر كان مصدوم :
أنا مش فاهم بابا ايه دخله بسجى والآثار
وازاي عمر متاثرش من الحادثة وهو كان راكب معاها
رد عمر :
مين قال انى كنت راكب معاها
رد جاسر :
شاهدة شافتك وكمان الحارس اللي في المقابر قال انه شافك كذا مرة هناك
رد عمر :
فعلا روحت مرتين مرة قبل الحادثة والتانيه
ليلة الحادثة
فلاش باك
ف
ى المقابر
نادى عمر على سجى:
انسه سجى انسه سجى
نظرت سجى :
استاذ عمر انت بتعمل ايه هنا ؟
اتنهد عمر :
انا كنت ماشي شوفتك وانتى داخلة المقابر
ردت سجى :
اه هنا بابا وماما وجدى واخويا وجايه ازورهم
اترحم عمر :
الله يرحمهم..اتفضلي
سالته سجى :
ايه ده ؟
رد عمر :
تليفون حديث
سالته سجى :
انا معايا واحد
رد عمر :
لا ده بيدخل على فيس وجوجل ويوتيوب
استغربت سجى :
ايه الحاجات دى؟
وهستفاد منها بأيه؟
رد عمر :
عشان تقدرى تتواصلي معايا ومع الظابط بدون رقابة من حد وكمان هتبعتي ليه أوراق الا اتوصلت ليها
هزت سجى راسها :
تمام
روحت سجى البيت واتجهت الى الغرفة يا ترى انا حطيت رقم مروان فين وبدأت تدور في كل متعلقاتها
اهو الحمد الله
الوووووو
رد مروان :
نعم مين معايا؟
ردت سجى :
انا سجى يا أبيه مروان
ابتسم مروان :
ازيك يا سجى عملتي ايه؟
ردت سجى :
المهندس عمر فتح ليا اكونت وقال لو حضرتك عندك تقولى عليه
رد مروان :
اه عندى علي الكمبيوتر في الجيش اسم الاكونت بتاعك ايه؟
ك
مل عمر :
هو ده اللي حصل وكلمتني بعدها وافتكر نسيت التليفون مفتوح ووضعت الهاتف في جيبها سمعت
ضجيج وكانت بتتكلم مع بنت صغيرة ونسيت تغلق خط الهاتف وكنت هقفل سمعت بتقول سيبي الصورة
يا نور سيبى الصورة دى
قلقت افتكرت حد شاف صورة الباسبور بتاع جون
والقلق زاد لما سمعت صوتك وانت بتزعق ليها
كانت اصواتكم بتختفي وتظهر وفي لحظة سمعت عيطها وبعدها بتقول للسواق خدنى عند بابا وجدى
اغلقت الهاتف وذهبت على المقابر
انتظرتها ولما جت استمرت تتكلم على قبره أبوها حوالي نصف ساعة
ولما انتهت روحت عندها وسألتها هو في حد شاف الاوراق ؟
ردت سجى :
لا محدش يقدر يلاقيهم
اتنهد عمر :
الحمد لله انا كنت قلقان لما نسيتى تقفلي التليفون
اعتذرت سجى :
اسفة دى حاجه تانيه مش الاوراق وانا وصلت الصورة لمروان بس عندى سؤال
رد عمر :
اتفضلى
سالته سجى :
الاكونت مكتوب ب اسم بنت اسمها Salik مين دى حتى مروان استغرب
ابتسم عمر :
اه دا بتاع بنت الاستاذ يوسف الله يرحمها
اترحمت سجى :
الله يرحمها بس ازى اخدته
رد عمر :
انا عندى خبرة في الهكر لما عرفت انها متوفيه
دورت عن الاكونت وبطريقة سهلة دخلت عليه وغيرت الباس ورد
اتعصبت سجى :
دا مش قانونى وايه السبب اللي خالك تعمل كدة ؟
ضحك عمر :
قانون ايه يا بنتى ده حساب مقفول ولشخصية عادى مش وزير وكمان يكون امان ليك
مش عاوز حد يوصل ليك
هزت سجى رأسها :
طيب لو حد تواصل معايا باسمها اعمل ايه؟
ابتسم عمر :
بعد ما نكشفهم هنلغيه خالص
….،،،،،……
باك
ساله جاسر :
طيب معنى كده انت شفت اللي حصل مع سجى
والحادثة صح
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لقاءنا المستحيل)