روايات

رواية ظلام الرعد الحلقة الثانية 2 بقلم فاطمة عيد

 رواية ظلام الرعد الحلقة الثانية 2 بقلم فاطمة عيد

رواية ظلام الرعد الحلقة الثانية 2 بقلم فاطمة عيد

رواية ظلام الرعد الحلقة الثانية 2 بقلم فاطمة عيد

_وكالعاده اجتمع جميع افراد الاسره في الصالون لاحتساء الشاي  وتبادل الحديث بينهم في الأمور العائليه والعمليه أيضاً هذا التجمع يحدث يومياً بأمر من سيد الذي كان وسيظل محافظاً علي نظامه في كل شئ وخاصه عائلته….تحمحمت داليا بحرج وهي تقول:-مش كنا لغينا قاعدتنا النهارده كيان مرهقه اوي…علي الاقل اسمحلها هي تروح ترتاح

سيد:-ده نظام ياداليا…وكيان بالذات هي أهم واحده موجوده هنا النهارده

تفاجأت كيان وقالت:-انا…طب ليه ياجدو

سيد:-فاروق بلغني أن انتي اللي اصريتي تستقري ف مصر للابد مش عايزه ترجعي المانيا وانا حابب اعرف سبب قرارك

كيان:-عايزه ابني مستقبلي هنا ياجدو ..هناك انا حقيقي مش عارفه اتعايش هناك ببقي محتاره احافظ علي أصولي الشرقيه واحتفظ بعادتها ولا اتعايش مع اجواءهم

_جملتها الاخيره لفتت انتباه ذلك الذي كان يتابع الحديث بصمت ليقول بتلقائية وهو ينظر لها:-واختارتي اي

كيان:-تفتكر انت اي يارعد…اكيد لو اتخليت عن عادتنا مكنتش رجعت

رعد:-ناس كتير عايشه هناك وبتتجاهل التغيير

كيان:-مش كل الناس زي بعضها ياباشمهندس في اللي بيسيطر علي نفسه بعد صراع وفي اللي بيتجاهل وفي اللي بيتأثر وانا مش عايزه ولا حاجه من دول واعتقد اني حره ف حياتي

سيد:-اهدو شويه انتو هتتخانقو قدامنا ولا اي..عموما يابنتي قرارك سليم واول ما تبدأ الدراسه هنزلك تدريب وادهم ورعد هما اللي هيشرفو عليكي عشان تتعلمي كل كبيره وصغيره وتبقي من  احسن المهندسين اللي عندنا

رعد باعتراض:-ياجدي انت عارف ان مينفعش ..احنا مش بندرب طلبه حاليا هي هتيجي بأمارة اي

سيد:-دي مش طالبه عاديه متنساش أن بعد عمرا طويل ليا هتكون من ضمن الشركه وانا احب أنها تفهم كل حاجه وانا موجود

رعد:-بعد الشر عليك ياجدي حاضر اللي تشوفه

سيد:-دي الحقيقه ان طالت ولا قصرت انا راجل كبير عايز امشي وانا مطمن عليها هي بنت وملهاش غيري …من ساعه ما مات أهلها وأهل أدهم وهما مسؤولين مني بس ادهم راجل خلاص اعتمد علي نفسه مفاضلش غيرها

رعد برسميه:-انا هتابع معاها كل حاجه لحد ما تتعلم عن اذنكم

سيد:-علي فين

رعد:-خارج شويه

_غادر الجلسه وابتعد قليلا وأخرج هاتفه وقام بطلبها

_غادرت الأخري محاوله معرفه اين هو ذاهب ولكنها صدمت عندما سمعته وهو يقول:-مي انا رايح الشقه تعاليلي هناك….ثم اكمل بعد فتره:-غيرت رأيي يامي انا حر هتيجي ولا هنقضيها تحقيق…..مسافه السكه واكون عندك اجهزي انتي بس

_غادرت مره اخري وظهر الغضب علي ملامحها ..قابلتها ورد وهي تقول لها:-زعلانه ليه كده

كيان:-مش شايفه بروده ولا كأنه شايفني واما بيتكلم بيتكلم بمنتهي الرسميه والجفاء ..بقيت بحس أنه ربوت مش بني ادم بيحس زينا

ورد:-اللي حصله مكنش قليل برضو

كيان:-واللي في ده حل …هو اي حد يحس ان الناس غلطت ف حقه يعمل كده

ورد:هو مش شايفك عشان انتي مش مناسبه لي ياكيان

كيان بحزن:-ليه مش مناسبه ليه ..مش انسانه

ورد:-ياحبيبتي ده واحد مطلق وطلق لسبب كبير عقده … عارفه يعني ايه مطلق يعني كان لي حياه قبل كده

كيان:-قولتي كان..دي حكايه وخلصت خلاص

ورد:بس تأثيرها عمره ما هيخلص ولا هينتهي حياه رعد مبقتش حياه كل هدفه الشغل وبس وطبعاً عاجبه حوار أن كل البنات اللي تعرفه هتموت عليه حتي لو مش مبين لكن ده راضي غروره اكيد

كيان:-مش لازم اكون زيهم ولا اخليه يحس اني بحبه اصلا….وانا مش هستسلم ولا هضيع حبي لي انا راجعه المره دي وانا واثقه أن شعوري تجاهه فعلا حب ومش هسمح لحد غيري يقربله

ورد:-ناويه علي اي

كيان:-مفيش خطط ولا قواعد …خلي القدر هو اللي يلعب دوره ويتحكم فينا

ورد:-مش يمكن انتي اللي تخسري

كيان:هبقي حاولت…مش هخاف ولا هتراجع

ورد:-ربنا يستر

كيان :-انا طالعه انام

—————-

_مرت ثلاث ساعات ولازال في الخارج اشتعلت نار الغيره بقلبها وتساقطت دموعها رغماً عنها ..تعلم بأنه مع واحده أخرى ولا تستطيع منعه ولا يحق لها كانت تبكي بكل طاقتها وكانت وتبكي وهي تناجي ربها وتدعوه بهدايته وبعد قلبها عنه لو كان هناك احتماليه الفشل

_عاد الآخر وقبل أن يصل الي غرفته سمع صوت نحيبها  طرق بابها عدته مرات واخيراً فتحت له وكان وجهها شاحب للغايه ليقول هو:-كنتي بتعيطي ليه

كيان باستنكار:-مكنتش بعيط

رعد:-كدابه الدموع لسه علي وشك

كيان:-اعيط براحتي انت هتعد عليا انفاسي

رعد:-انتي بتكلميني كده ليه

كيان:-انا اتكلم زي مانا عايزه انا براحتي

رعد:-فعلا مانا اللي سمحتلك انك تكلميني بالطريقه دي انا غلطان اني جيتلك

كيان بتلقائيه:-وتجيلي ليه اصلا ما تروح للهانم اللي كنت معاها

_ادركت خطورة ما قالت وفضلت الصمت …

ليقول هو:-انتي مالك بالحاجات دي اصلا ابقي مع واحده ولا اتنين انا حر..ومتسمحيش لنفسك تقولي كلام زي كده تاني عيب انتي صغيره

كيان بصوت عالي:-انا مش صغيره

رعد:-بالنسبالي صغيره ..ادخلي اوضتك نامي أو كملي عياط

كيان:-يا بارد

_قالتها وهي تغلق باب الغرفه في وجهه ..ليتجه هو الي غرفته وهو في شده غضبه منها ليقول:-كانت ناقصه هي شغل الاطفال ده

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى