رواية عشقي الفصل الخامس عشر 15 بقلم ياسمين مصطفى
رواية عشقي الفصل الخامس عشر 15 بقلم ياسمين مصطفى |
رواية عشقي الفصل الخامس عشر 15 بقلم ياسمين مصطفى
في فيلا قاسم
كانت عشق بتستني قاسم وهي خايفه جدا من ان يكون جراله حاجه…. لحد ماسمعت صوت باب القصر بيتفتح طلعت تجري علي قاسم
عشق بقلق: قاااسم انت كويس….
قاسم بهدوء: ايوا انا كويس…..
عشق: طيب الحمد لله….. اطلع غير هدومك هتلاقيها علي السرير غير وانزل عشان نتغدي…
قاسم: طيب ياحبيبتي…. مش هتأخر
وفعلا قاسم طلع وغير ونزل بسرعه…. وراح لعشق المطبخ….. بس فضل واقف علي الباب يشوف هي بتعمل اي..
عشق بغناء: وفيـن لياليك عمال بناديك مشتااق لعنيك وحشني لقاك بالي مشغول بهواك علي طول… والليل بيدور وانا مش ويااك
قاسم: لا صوتك حلوو..
عشق بخضه: ياااقاسم…. م تقول احم ولا دستور مش كدا بردوو….
قاسم بضحكه:حااضر المره الجايه هقول احم… اجي اساعدك…
عشق بشك: لا خليك مكانك…
قاسم بمكر وهو بيقرب: ليه بس ياحبيبتي دا انا حتي قمر والبنات كلها معجبه….
عشق: والنبي… طيب خليهم بعد كدا يجو يطبخولك…
قاسم: لا يحبيبي مفيش احلي من طبخك..
عشق: ايوا كدا…
قاسم: هااا خلصتي….
عشق: هات الاطباق عشان نحط الاكل ونااكل بقا…..
قاسم: ماشي…
عشق: اشطا يبشه…
راح قاسم جاب الاطباق فعلا وحطوا فيه الاكل وقعدوا ع الترابيزه اللي ف المطبخ
قاسم: ها ياعشقي… عملتي اي ف الجامعه النهارده…
عشق بفرحه: صااحبت كتيير…. وحبيتها اوي..
قاسم بحده خفيفه: مش انا قولت بلاش صحوبيه… افردي كانت عايزه تأذيكي مثلا..
عشق بحزن:لا ياقاسم هي طيبه جدا…
قاسم:وانتي مين قالك….اسمها اي ومن عيله اي دي….
عشق:اسمها رسيل….لكن معرفش بقيت اسمها..
لفت نظر قاسم الاسم دا…
قاسم:رسيل دي بيضه ووشها مدور كدا وعنيها عسلي ولابسه طرحه…
عشق:اه انت تعرفها….استني انا اتصورت انا وهي النهارده…
قاسم بسخريه:ههه وكملن اتصورتوا….دا انتوا اتصاحبتوا خالص….
عشق:قاسم بلاش تضحك عليا….دي اول مره اصاحب من يوم وفاه زينه..
قاسم بحب:ياحبيبتي انا خايف عليكي مش اكتر….
عشق:اهي…هي دي رسيل….
قاسم:اه هي دي اللي قصدي عليا…ما هي دي مرات عدي صاحبي…
عشق:بس هي قالتلي انها مطلقه…
قاسم:بصي ياستي…هحكيلك………….وحكالها كل اللي هو عارفه….
عشق بفرحه:يعني هي بتحبه وهوبيحبها الله…
قاسم: معرفش والله بتمني انهم يقربوا من بعض… وبعدين هي تبقي تحكيلك مش بيقيتوا صحاب….. وحصل اي تاني…
عشق بخووف من رد فعله: وفيه واحد….
حد رن الجرس علي باب الفيلا……
عشق قامت تفتح…
قاسم بحده: وانا اي.. قرطاس لب…
عشق: احم… اسفه….
وراح قاسم يفتح الباب واتفاجئ لما لقاها خالته…. وبنتها…
قاسم ببرود: خير…. اتفضلوا…
سهير بحب مصطتنع: ازيك ياحبيبي…
قاسم: كويس….
ودخلوا الفيلا…. وبص قاسم لعشق انها تطلع وفعلا طلعت…. بعد مافهمت نظراته…….
قاسم ببروود:اتفضلوا…
سهير:قاسم ياحبيبي…مش بتسأل علينا ليه…
قاسم ببروود:مش فاضي..ان شاء الله هبقي اسأل…
مايا ب اسف مصطتنع: sorry baby….علي الكلام اللي قلته النهارده…..كان من الصدمه بس مش اكتر…..
قاسم:طيب….
سهير:هي من عيله اي يا قاسم اللي اتجوزتها..دي…
قاسم: ميخصكيش..
سهير:يعني فعلا الكلام اللي سمعته….انها ملهاش اصل ولا فصل…وكملت لما شافت ان عشق واقفه فوق ….او يمكن بنت حرام…
مايا:او يمكن يامامي يكون بيعطف عليها….اصل قاسم قلبه طيب اووي…
سمع قاسم صوت شهقه من فوق وبص لقاها واقفه بتمسح دموعها……
قاسم بصوت جهوري…:انزلي ياااعشق…..
نزلت عشق وهي بتبص ليه بخوف…من صوته…
عشق وقفت جنبه وهي بتبص للارض
قاسم بصوت جهوري:مرات قااسم الجوهري متنزلش راسها ف الارض ابدا…..ارفعي راسك..
رفعت عشق راسها وبصت ليه بدموع…….
قاسم بهدوء ظاهري:اعتذروا…
سهير ومايا:نعم…
مايا:اعتذر لمين…
قاسم بصوت غااضب:قولت اعتذوا…..اللي يدخل البيت دا لازم يحترم صاحبته……فااااااهمييين
مايا وسهير:اسفين….
قاسم وهو بيحضن عشق من وسطها وقال ب استفزاز:اتفضلوا بقااا…..اصلنا لسه متجوزين جديد….
خرجت مايا ووراها امها وهما ف غيظ شديد من عشق ومن قاسم وتهزيئه ليهم……..
رزع قاسم الباب وبص لعشق اللي بتعيط بصمت….
قاسم وهو بيحضنها:متعيطيش….بعدين رفع وشها ليه وقال:راسك اوعي تنزليها ابدا حتي لو ليا….دايما خلي راسك مرفوع…انتي معملتيش حاجه غلط….تخليكي تحطي وشك ف الارض….خليكي واثقه من نفسك دايما….ولازم تتصرفي من نفسك طول م انا مش موجود…..لكن وانا موجود…هعمل كل حاجه بنفسي…..بعدين كمل يهوف وهو شايف ان وشها بيصفر وشفايفها بتزرق
قاسم بخوف:عشق….عشق مالك….
عشق بصوت متقطع:ال..ب خا…خه….
قاسم:البخاخه….بخاخه اي….هي فين…
عشق بصوت متقطع:ف شن…ط..تي..
قاسم وهو بيشتالها وطلع اوضته وجاب شنتطها وقلبها كلها علي الارض وفعلا لقي البخاخه…
اخدتها عشق منه وهي بتحاول تنظم نفسها…
قاسم:هاا بقيتي احسن
عشق:ااه بقيت احسن….عندي ازمه تنفس لما بزعل….
قاسم..:خلاص ياحبيبتي كل حاجه راحت….ربنا ميجبش زعل بينا…
عشق بدموع:بس انا مش بنت حرام يا قاسم…
قاسم بحده:انتي ازاي نقبلي تقولي علي نفسك كدا انتي اتجننتي ياعشق ولا حاجه……
عشق:هو انت بتعطف عليا….
قاسم بصوت عالي:م تبطلي تقولي كلام اهبل ياعشق….انتي عارفه ان انا بحبك وعامله نفسك عبيطه…
عشق:بت..بتحبني….
قاسم:طبعا بحبك….بحبك من اول يوم سوفتك فيه…من اول ما سمعت صوتك وانا قلبي فضل يدق جاامد…..حاولت اقنع نفسي انه كجرد اعجاب…..لكن طلعت بحبك……
عشق بدموع:انت بتقول كدا بجد ولا عشان مزعلش…
قاسم:قاسم الجوهري لما بيقول كلمه….مبيقولهاش غير لما يبقي متأكد منها…..
عشق:انا بحيك اوووي ياقاسم…..
قاسم:وانا بحبك اكتر ياروح قاسم……
عشق حضنته جاامد:اوعي تسيبني ياقاسم انا مرتحتش غير معاك….
قاسم:عمري ما هسيبك الا علي موتي…
عشق:متجيبش سيره الموت يا قااسم….
حضنها قاسم جامد وبعدين اشتالها وحطها قدامه علي السرير وهو لسه حاضنها…..وفك شعرها………..
عشق بنوم:انا بحيك اووي علي فكرا…..
قاسم:وانا بعشقك ياعشقي……
___________________
اما بقي عند عدي
رسيل بصدمه:ايييه انت بتقول اي انت…
عدي:ايوا بحبك…..زي ما انتي بتحبيني….
رسيل:علي فكرا…انا..انا..مش بحبك…
عدي:لا بتحبيني…..بصي يارسيل…..احنا هنفضل مع بعض زي المخطوبين كدا….بس هتقعدي ف شقتي….ولازم تعرفي ان انا بحبك جدا…..وبتمني ان حياتي اقضيها معاكي…..
رسيل:احم….بس مينفعش اقعد ف شقتك…
عدي:امشي قدامي….
رسيل:طيب….
وفعلا وصل عدي ورسيل للشقه بتاعت عدي…
اللي معبجش رسيل زوق عدي نهائي…..
عدي:اي رأيك ف الشقه
رسيل:زي الزفت…
عدي.:نعم..
رسيل:اقصد يعني ان الوانها كلها غوامق اسود…فيه حد بيدهن بيته اسوود…
عدي:والله الشقه عندك اهي اللي انتي عيزاه اعمليه…
رسيل:لا دي شقتك انت…وانت حر فيها….
عدي:لا بقت شقتنا دلوقتي ياقمر….
رسيل:احم…طيب انا هنام فيه….
عدي:في اوضه واحده بس اهي….بس مش نضيفه خاالص…بعدين كمل بخبث اصل البواب كان بيثولي ان فيه واحده مقتوله هنا عشان كدا هما قافلين الاوضه دي…..دا حتي انا اجيت افتحها قبل كدا لقيت مكتوب ب الدم…لو فتحت باب الاوضه هتمووت..
رسيل بخوف اخفته:هههه لا اكيد بتهزر الحاجات دي مش موجوده….خلاص انا هنام هنا ع الكنبه…..
عدي:براحتك…انا حذرتك…تصبحي علي خير…
رسيل وهي بتبض حوليها بخوف:وانت من اهله….
قلعت رسيل الطرحه ونامت ع الكنبه…لكن سمعت اصوات عجيبه جايه من نفس الاوضه اللي عدي بيقول عليها……وجاي من صوت خبط ورزع….والباب اتفتح وخرج منه واحده شعرها منكوش..
عدي بتمثيل لكن رسيل معرفتش انه عدي:ههههههههه اهلا بيكي في مملكتي رسيل….انتي حبوه اووي…وشعرك حلو اوووي….اي رأيك اقتلك واجوزك اخويا….هههههههههه
رسيل بصراخ:ياااامااااااماااا…..عدي انت فين عدي….
دخل عدي الاوضه وقفل الباب من جوا بالمفتاح وقلع اللبس….وشال الشعر وخرج بسرعه…..متنسوش ان عدي ضابط…يعني بيعرف يمثل
عدي بنوم مصطنع:ايه في اي….بتصوتي ليه..
رسيل بخوف:عدي…عدي….فيه حد خرج من الاوضه دي انا انا….خايفه اوي….
عدي:لااااا….اكيد بتهيئلك….
رسيل:لا لا انا هروح شقتي
عدي:مش يمكن يجوا ورااكي…
رسيل بخوف:لااا…انا خايفه اووي اعمل اي…
عدي:تعالي نامي معايا…
رسيل:لا….انا همشي..
عدي:متخفيش هنام مؤدب….تعالي…
واخدها فعلا وراحوا اوضه عدي ونام ع السرير…..وجنبه نامت رسيل او اصطنعت النوم………
لحد ما اخدها عدي ف حضنه…ف شهقت…
عدي:اهدي….مش هعمل حاجه اليوم كان صعب….نامي…
وفعلا راحوا الاتنين ف النوم بعد دقايق لان فعلا اليوم كان صعب جدا جدا……
_________♕_______♕_____♕___♕
اما بقا عند العقربه وامها…..
مايا:شوفتي يامامي….قولتلك….باين عليه اصلا انه بيحبها….
سهير:لازم يسبوا بعض…البت دب باين عليها عبيطه….كلمتين يودها وكلمتين يجيبوها……
مايا:البت دي لازم اعرف عنها كل حاجه من يوم ما اتولدت…..
يتبع…….
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حين التقينا للكاتبة شيماء جمعة
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حين التقينا للكاتبة شيماء جمعة