رواية احببت منقبه الفصل العاشر 10 بقلم روان عماد
رواية احببت منقبه البارت العاشر
رواية احببت منقبه الجزء العاشر
رواية احببت منقبه الحلقة العاشرة
مهند : انا طالب ايد الانسه خديجه
أدهم : نعم انت تعرفها اصلا
مهند : انا دكتورها في الكليه
أدهم : تمام وانا هشوف ردها وأقول لي حضرتك
وفجاه تلفون مهند رن :الو
سلمي : فينك يامهند اتأخرت عليا اوي
مهند بحنان :متخفيش ياحبيبتي انا راجع بسرعه
سلمي : طب انت فين
مهند : في المستشفي مع يونس
سلمي : ماله حصل أي
مهند : لما اجي احكيلك بس خلي بالك من نفسك
سلمي : خلاص ماشي عاوز حاجه
مهند : عاوز سلامتك ياحبيبتي
مهند قفل مع سلمي وقال :دي اختي ماليش غيرها بعد أهلي طبعا
أدهم : تمام وأنا هشوف رأى خديجه وأقولك يااستاذ مهند
مهند : بلاش أستاذ وقول يامهند علي طول
أدهم : حاضر يامهند
عند حبيبه : بجد انا بشكرك يااستاذ يونس اوي
يونس : ولا شكر ولا حاجه أنا معملتش غير واجبي
يونس : بعد اذنك ياامي ممكن اطلب ايد بنتك
حبيبه بصدمه : نعم
الام : والله انا ماليش رأى شوف حبيبه وأنا معاها في كلامها
خديجه بهمس :حبيبه وافقي دا كان قلقان عليكي جدا
حبيبه : مش هينفع ممكن شفقه
خديجه : بس ياهبله قال شفقه وافقي
يونس : رائيك أي ياانسه حبيبه
حبيبه بكسوف :اللي تشوفه ماما
الام : خلاص يابني احنا موافقين
يونس بفرحه : نقرأ الفاتحه بقا
مهند : ياابني عاوز تقرأ الفاتحه من غيري والله انك ندل
يونس : ياعم اقعد بس انت الوقت
نقرأ الفاتحه ياجودعااان
مهند : استنا بس ونقرأ فاتحتي انا كمان
يونس : يوه أخلص بقا الاه والكل بيضحك
مهند : انسه خديجه تقبلي تتجوزيني
خديجه بصدمه : انا
مهند بضحك : لا مش انتي في غيرك واقف
خديجه بصت علي اخوها أن هو موافق
خديجه :اللي أدهم يشوفه
يونس : بكدا نقرأ فاتحتي وفاتحه مهند وبعد كدا نعمل خطوبه
وقرأ الفاتحه
خديجه بهمس :حبيبه تعالي نغير لبسنا ونروح الكليه نعمل اللي كان لازم بتعمل في وقتها
حبيبه : مش وقته يابنتي
خديجه : لا وقته يلا بس
حبيبه : بعد اذنك ياماما هروح اغير لبسي واروح مشوار مع خديجه واجي
يونس وأدهم ومهند باستغراب :علي فين
خديجه وحبيبه :مش هناخر مشوار صغير
حبيبه : يلا ياخديجه
عند أدهم : الو ياامي خديجه قرينا فاتحتها علي واحد ابن حلال اوي
الام بفرحه : بتتكلم بجد يابني
أدهم : اه والله ياامي
الام : اعزمهم عندنا بكره هو وأهله
أدهم:معندوش غير اخت وأهله متوفين
الام : خلاص يابني اعزمهم بكره
أدهم :حاضر ياامي
مهند
مهند : أي ياابو نسب
أدهم بضحك : امي عزماك بكره انت واختك
مهند : خلاص ياسطا وانا هجيب اختي واجي بكره بس معيش العنوان
أدهم :العنوان شارع *****
مهند : خلاص ياصحبي امشي انا بقا عشان اختي
أدهم : ماشي روح انت
مهند : يونس انا ماشي عاوز حاجه
يونس : لا روح انت ورن عليا نحدد معاد الخطوبه
مهند : خلاص ماشي سلام عليكم
الجميع وعليكم السلام
عند خديجه وحبيبه : يلا ياحبيبه بقا
حبيبه : ياخوخه
وصلوا الكليه وشافوا شله البنات
حبيبه وخديجه : السلام عليكم يابنات
البنات :وعليكم السلام
خديجه : احنا جايين نقدم نصيحه واللي هتقبل النصيحه علي عيني وراسي واللي مش هتقبلها براحتها
بصي ياقمرات مش عيب اللبس اللي انتوا لابسينه دا مينفعش شعرك اللي طالع ولا البنطلون ولا الميكب يرضيكي انتي وهي حد يقول علي أهلك حاجه عشان طلعوكي بالبس دا استري نفسك ياحبيبتي
بنت باندفاع :لا طبعا واللي يجيب سيره أهلي اقطع ليه لسانه
حبيبه : بس بلبسك دا هيخلي الناس يتكلمه عليكي وعلي أهلك
خديجه : في أي لو سترتي نفسك ومحدش يشوف جمالك غيرك انتي وأهلك
بنت 2 :انتي جايه تعلمينا الصح كن الغلط
خديجه : لا مش بعلمك الصح من الغلط بس الإنسان مش عارف كل حاجه بردو وممكن انتي متعرفيش أن الحاجه دي غلط
فأنا بنصحك متخدهاش من منظور اني بصححلك عشان ابقا عارفه اكتر منك لا كلنا بشر عادي وبنغلط واحنا مش واخدين بالنا
حبيبه : واحنا كدا قدمنا النصيحه عشان إسلامنا قال عن تميم الداري رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم الدين النصيحه قال :لمن
قال : لله ولكتابه ولرسوله ولائمه المسلمين وعامتهم
خديجه : الحديث دة بيدل علي أن النصيحه هي الدين وهي الإخلاص في الشئ والصدق فيه حتي يؤدي كما أوجب الله فالدين هو النصيحه في جميع مااوجب الله وفي ترك ماحرم الله وهذا عام يعم بحق الله وحق الرسول وحق القرآن وحق الائمه وحق العامه
البنات بدموع
البنت 1 :بس احنا مفيش حد علمنا الصح من الغلط
البنت 2 : ايوا بس احنا الوقت عرفنا الصح من الغلط
البت 3 :خلاص وانا همشي لديني وشكرا بجد ليكي انتي وهي
خديجة وحبيبه بفرحه : دا كان واجبنا
وخلصت الروايه وحبيبه ويونس اتجوز وجابه عائشه وآدم
خديجه ومهند جابه تؤام مراد وملك
أدهم اتجوز سلمي واتفقه هتخلف بعد ماتخلص تعليم
والأب والجد اتقبض عليهم
بقلم :روان
__________________
كدا الروايه خلصت بتمني انها تعجبكوا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت منقبه)