روايات

رواية الظلال المحترقه الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم اسماعيل موسى

رواية الظلال المحترقه الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم اسماعيل موسى

رواية الظلال المحترقه البارت الثالث والعشرون

رواية الظلال المحترقه الجزء الثالث والعشرون

رواية الظلال المحترقه
رواية الظلال المحترقه

رواية الظلال المحترقه الحلقة الثالثة والعشرون

قبل أن تميل الشمس تجاه الغرب أعلنت قبطانة السفينه ان الوقت حان للرحيل، بقائهم حتى الظلام يعرضهم لمواجهة الوحش
انا قتلت الوحش، قال اردا بلا مبلاه
قبطانة السفينه، اسمع، كذبت اول مره وقلت اضمن لكم مرور آمن من بنات اوى والآن تدعى انك قتلت الوحش؟
نظر اردا للقبطانه الجميله، وكيف برأيك اقنعت الاميره مهراته ان لا تهاجم اى سفينه اكون داخلها؟
سلمتها رأس الوحش
واحده من البحاره تمايلت بدلال تجاه اردا، قالته ازاى؟
اردا قتلته بسيفى وأشهر اردا سيفه الامع
انتشر الخبر بسرعه بين البحاره والأطفال وسرعان ما تجمع سكان جزيرة الأطفال ليتأكدو من الخبر
الان بإمكانهم الخروج ليلا وممارسة حياتهم واللعب حتى الصباح
ابحرت السفينه مع غروب الشمس وسط تهليل الأطفال وتمنياتهم لاردا برحله مريحه
اسمعى يا قبطانه انا لا اريد ان اقمح نفسى فى المشاكل لكن ما قصة هؤلاء الأطفال يا قبطانه؟ لماذا تحضرونهم هنا؟

 

هذه قوانين قرية الرجال ونحن ناخذ عمولتنا ولا نسأل عن السبب
لكن وصمتت القبطانه
فى قرية الرجال يسمح بالزواج لكن لا يسمح بالانجاب، واذا انجبت إمرأه يأخذ طفلها منها فى عمر معين ويظل على هذه الجزيره حتى يأمر الملك بعودته
يستخدمون نظام احصائى دقيق، يعود للأطفال عند عمر البلوغ ليتلحقو بالجيش النظامي ويخوضو الحروب فى مواجهة الغزاه
بس دا ظلم، الزواج سنة الحياه ليه يجبرو الناس يتخلو عن أطفالهم؟
انت هتقابل حجات أغرب من كده يا اردا ومش هتقدر تصلح الكون وحدك
فى وسط البحر توقفت السفينه وسمع غناء بنات اوى قبل أن تظهر روؤسهم من داخل المياه
قبل أن يهاجمو السفينه ظهرت مهراته، لوح لها اردا وصرخ انا اردا اميره مهراته
لك الآمان يا اردا انت ومن معك
تأكدت القبطانه من صحة الروايه وأرسلت غراب لللجزيره التاليه. يحمل اخر الاخبار
قبل أن تصل السفينه للجزيره كانت علاقة اردا والقبطانه الحسناء توطدت بعض الشيء
سألها اردا عن الملكه تيشا وعن سبب عدم معرفة اى شخص لمكانها
قالت القبطانه محدش يعرف مكان الملكه تيشا ولا جنودها إلى بيظهرو من العدم

 

لكن لو عايز تقابلها ابحث فى الجزيره المهجوره ودى اخر جزيره فى ارخبيل الجزر
ومفيش سفينه بتبحر لهناك
امال هوصل هناك ازاى؟
ابتسمت القبطانه دى مشكلتك انت يا اردا، انت الى قتلت الوحش اكيد هتلاقى طريقه توصلك الجزيره
بعد ليله أخرى من الابحار وصلت السفينه الجزيره ورست على الشاطيء
دى نهاية رحلتك معانا يا اردا
سألها اردا، دى جزيرة الرجال؟
لا دى الجزيره التالته احنا هنشترى بضائع من هنا ونرجع لجزيرة الرجال
نزل اردا، مسح الناس ووشوشهم وتمشى داخل المدينه وسوقها الكبير
المدينه كلها كانت عباره عن سوق ضخم مليان بضائع، ناس مغتربه بتشترى بضائع وترحل
كل السفن إلى كانت راسيه على الشاطيء كانت مبحره لأماكن مختلفه لكن ولا واحده منها مبحره للجزيره التاليه
اردا كان لازم ياكل ويشرب عشان كده اشتغل مع تاجر فى السوق ينقل بضايع ويجمع معلومات عن اى سفينه مبحره للجزيره التاليه وكان معاه رفيق شغال معاه
اردا سأله هو ليه مفيش سفن بتبحر للجزيره التاليه؟

 

بصله صاحبه باستغراب لان مفيش حد عايز يموت؟!
أردا ليه ؟
لأنها جزيرة المحاربين وكل شخص بيروح هناك بيهلك مش بيرجع تانى
كل شهر بترسو سفينه من هناك بتاخد بضايع وبترحل مره تانيه احسنلك تبعد عنهم
كتم اردا سره وفضل شغال الشهر كله لحد ما السفينه وصلت
كانت بتحمل اشرعه سوداء ونزل منها رجال بأجساد ضخمه جدا
الناس التانيه كانت بالنسبه ليهم أطفال
الناس بعدت عن طريقهم لحد ما خدو بضاعتهم وحملوها على السفينه
قرب اردا منهم وافتعل مشكله مع واحد من بحارة السفينه
الكل تأكد أن اردا ميت، نزال غير عادل
اردا الذى كان يظن نفسه قوى تعرض لضرب مبرح من البحار لاكتر من نص ساعه قبل أن يسدد اول ضربه
مفيش انسان يقدر يوجه ضربه لواحد من عمالقة جزيرة المحاربين
قبطان السفينه إلى كان متوقع نتيجة النزال بص لاردا

 

مره تانيه اردا قفز وسدد لكمه لرأس البحار
تحمل اردا الركلات وبداء يرد ضربه بضربه
القبطان مش مصدق نفسه ولا بحارة السفينه إلى بيحصل ده خارق للعاده
قبل نهاية النزال اطلق اردا العنان لحركاته التى تعلمها على يد ادغار الجان
وتمكن من هزيمة البحار وكسر عنقه
القبطان المنبهر قرب من اردا، مسكه من رقبته ورفعه فى الهواء
حملق بوشه، انا فقدت واحد من بحارتى هعمل فيك ايه؟
اردا وهو بيمسح الدم من على وشه، خدنى مكانه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الظلال المحترقه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى