رواية فتاة بزي رجل الفصل الأول 1 بقلم ليل مراد
رواية فتاة بزي رجل البارت الأول
رواية فتاة بزي رجل الجزء الأول
رواية فتاة بزي رجل الحلقة الأولى
فهد وهو مستلقي علي السرير : انت عايزة ايه
جني ببسمة بينما تعانقه : انت هتتقدملي امتي
فهد بضيق : انت عارفة ان انا مش بتاع جواز وانت اللي اصريتي ان يكون في بينا حاجة زي كده مع اني قولتلك قبل ما يكون في بنا اي حاجة ان انا مش بتاع جواز بس انت وافقتي علي كده صح ولا انا غلطان
جني ببسمة : انا عملت كده لاني بحبك يا فهد
فهد بسخرية : بتحبيني .. طب اوعي كده لاني عايز اقوم اغسل وشي ونازل
جني ببسمة : هتروح فين
نظر لها فهد نظرة ساخطة جعلتها تغلق فمها تمام ثم ذهب وغسل وجهه وارتداء قميصه ونزل
_______________
نور بحزن وهو يكلم نفسه :انا هنام فين دلوقتي.. هو كان لازم اسيب البيت واعمل نفسي عنتر جبنة.. طب انا هروح فين
ريم وهي تجري ناحيت نور وتتنفس بصعوبة : انت ليه مقولتيش انك جاية من بدري.. انا اول ماعرفة خدت الطريق جري لحد هنا روحي ربنا ينتقم منك
نور ببسمة وهي تعانق ريم : وحشتيني اوي يا روري.. وبعدين انت نسيتي ولا ايه
ريم بحزن : انت ليه بتعملي في نفسك كده
نور : هم السبب
ريم : انت كان ممكن تجي تعيشي معيا انا وبابا
نور ببسمة : انا مش هينفع اتقل عليكي انت او عمو رائد اكتر من كده كفاية اللي عملته معيا من لما كنت صغيرة لحد دلوقتي.. الحجات اللي طلبتها معاكي
اخرجت ريم بطاقه الشخصيه لي نور وكانت مكتوب عليها نور ادهم النوع ذكر
ريم : باب قادم ورقك في كلية تجارة زي ما كنت عايزة وكمان جابلك شقة قريبة من الكلية بتاعتك
نور بدموع : شكرا جدا علي كل حاجة.. وانا اول ما اتخرج واشتغل هرد كل حاجة لعمو رائد
ريم بغضب : انت هبلة احنا اخوات وبابا كان نفسه تعيشي معنا بس كان عارف ان انت دماغك ناشفة ومش هتوافقي
عانقت نور ريم ودموع تنزل من عينها
……………….
في مكان اخر
ريم : ايه رايك انا عارفة ان هي صغيرة بس دي الشقة الوحيده اللي كانت فاضية وقريبة من الكلية
نور ببسمة : انت بتقولي كده ليه دي حلوة اوي
ريم : عاقد الشقة عندك في الدرج اللي جنب السرير.. انت اكيد تعبانة انا هسيبك ترتاحي شوية اه صح انا كنت هنسي انت بكرة عندك محاضرات في الكلية انا معكي في نفس الكلية بس قسم مختلف هستنكي بكر الساعة 10 قدام البوابة من جوة تمام
نور : تمام
بعد ان غادرت ريم دخلت نور الي الغرفة وبدات بتفريغ حقائبها ورتبت ملابسها داخل خزانة الملابس ثم استلقت علي الفراش بعد ان نزعت المباروكة لينسدل شعرها الكستنائي اللمع بجانبها علي الوسادة ثم نامت بعمق من التعب
_________________…
في فيلا الهواري
ياسين (ابو فهد ) بغضب : انت فاشل بقلك تلت سنين في سنه تانيه
فهد ببسمة : مش تلاتة.. دول اربعة
ياسين بغضب شديد : كله من دلعك فيه يا هانم
سميحة بغضب : مالك ومال الواد يا ياسمين سيب الواد في حالو كفاية عليه صدمة السقوط
فهد وهو يحك عينه وهو يدعي الحزن : ولهي يا ماما انت الوحيدة اللي فهمني في البيت ده.. بقول ايه يا ست الكل
سميحة : قول ياحبيبي.. عايز ايه
فهد ببسمة : انت عملة ايه علي العشاء انهاردة لسحن انا علي لحم بطني من الصبح
سمحة : ثواني وأكون جيبالك الاكل ياقلبي
فهد ببسمة : تسلمي يا ست الناس
ياسين هو يتابع ماحدثتهم وعلي وشك ان ينفجر من الغضب ثم قال : ايوه انت كده مبتفتكرش انك ليك بيت غير لما تكون عايزة حاجة روح مكان ما كنت وابقي كل هناك
بعد ان انهي ياسين حديثه وجد سميحة قادمه وهي تحمل صنية عليها جميع انواع الطعام ووضعتها علي الصفرة وامسكت طبق من الطاعم وبدات تطعم عمار في فمه
ياسين وهو علي وشك ان يشل : انتي بتعملي ايه
سميحة : انت مش شايف الواد هفتان ازاي ولا انت عايزني اسيبه كده يضيع مني
ياسين بقلت حلية : يارب.. هو انا هتجلت من قليل يارب الواد وامه عليا كده كتير اوي يارب
سميحة ببسمة : سيبك من ده كلة دلوقتي انا عملة الاكل حلو اوي اقعد كل كده وقولي ايه رايك
ياسين بغضب وهي يصد الي غرفته : مش عايز اتزفت سدتو نفسي روحو الله يسد نفسكم
سميحه بستغراب : ماله ده
فهد بضحك : مضايق شويتين سبيه وهو هيروق لوحده
_______________اليوم التالي.
كان فهد ذاهب الي الشركة الخاصة بي ياسين فمنع السكيورتي فهد من الدخول
فهد بغضب : انتم بتعملوا ايه
الحارس : متاسف يا مستر فهد بس مستر يا سين قالنا محدش يدخلك
فهد : يه اللي انت بتقوله ده.. طب خلي حد يروح يقوله ان انا عايز اقابله
ذهب احدي الحارسين الي مكتب المدير و ابلغ ياسين ان فهد يريد التحدث معه فاخبر ان يدعه يدخل
……………..
ياسين : انت عايز ايه يا فاشل
فهد : انت ليه خليتهم يمنعوني من الدخول
ياسين : ومش هتدخل الشركة تاني الا لما تتخرج من الكلية وانا اللي هدير الشركة
فهد : بس انت……
وجد فهد الحارس يمسكه
فهد بغضب : انت بتعمل ايه
ياسين ببسمة نصر : ارموا الفاشل ده برا
فهد بصوت عالي قال بغضب : استنوا.. انا هخرج بكرامتي
________________
استيقظت نور وارتدت الباروكة ثم ارتدت سويت شيرت سماوي علي بنطلون اسود و وضعت الكاب الاسود علي راسها واخذت حقيبتها ثم ذهبت الي الكلية . بعد ان وصلت دخلت الي الكلية و وجدت ريم بانتظارها
نور ببسمة :عملة ايه
ريم بقلق : الحمد لله.. بس انا في حاجة لازم اعملها خليكي هنا وهرجع علي طول تمام
نور : تمام
ذهبت ريم ووقفت نور تنتظرها مثلما اخبرتها ريم وجاء شخص واصطدم بي نور ليسقط الكاب من علي راسها
نور بغضب : مش تفتح
فهد بغضب : انت اللي واقف في نص الطريق
نور بسخرية :ده علي اساس ان انا اللي ماشي اعمى و خبط فيك
فهد وهي يجذ علي اسنانه ويمسك نور من حافة السويت شيرت وسحبها ناحيته ويقول بغضب: انا متعصب جدا ومكنتش عايز اتخانق انهاردة بس انت شكلك بتحب المشاكل
ولكن عندما نظر فهد لي وجه نور التي نظرت له بخوف وتجمعت الدموع في عينها ظل ساكنا ظل ساكنا لي لحظة ولم يفعل لها شئ ثم تركها ذهب وهو لا يعلم لماذا لم يلقن هذا الفتي درسا
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتاة بزي رجل)