روايات

رواية عشقي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ياسمين مصطفى

طلعت رسيل بسرعه تجيب البخاخه…..وعطاها قاسم لعشق….
قاسم:اتنفسي ياحبيبتي….براحه….براحه خاالص….
عشق وهي بتاخد نفسها بدموع:ق.قااسم…..متخلهوش يسبني تاني….انا كنت محتجاه ولسه محتجاه……
قاسم وهو بيدهديها:اهدي ياعمري….خلاص…وعد هو.مش هيروح ف حته…..وبص لمراد انه مينطقش….
عشق:قاسم……وانت كمان اوعي تروح….انا محتجالك اووي…..
قاسم:ولا انا ياعمري وكمل بكذب وبعدين لسه اكتر من شهر علي مانمسكه…….يالا بقا واشتالها….تعالي اما اطلعك فوق انتي سهرتي النهارده……..واخدها وطلع الاوضه……
اما بقا رسيل كانت بتعيط خايفه علي صحبتها………
رسيل بدموع:شوف بيحب مراته ازاي….اتعلم بقا…….
عدي:بقا كدا طب تعالي……واشتالها…عن اذنك يمراد هطلع واجيلك تاني…….البيت بيتك…..
مراد وهو بيقعد ع الكرسي:براحتك….وطلع بردو…..
في اوضه قاسم….
قاسم وهو بيحطها علي السرير:يالا ياعشقي نامي وانا هجيلك دلوقتي….
عشق بنوم:لا انا هستناك…..ومفيش دقيقه الا وراحت ف النوم…
ضحك قاسم عليها ونزل تحت بسرعه…..اما رسيل ف عدي حطها ف الاوضه…
عدي:عدي الجمايل يختي….
رسيل ب احراج:علي فكرا بقا مكنش ليه لزوم اللي عملته دا…..
عدي وهو بيخرج من الاوضه:شوفت بيحب مراته ازاي اتعلم بقا…….بيقلد صوت رسيل….وقفل الباب…..وابتسمت رسيل عليه…..وراحت اخدت الهدوم اللي عشق جابتهالها…….وبعدين راحت تاخد دش…..وكدا يعني.  ……..
_______♕__________________♕____
اما بقا تحت عند الشباب……نزل قاسم ونزل عدي بردو….
قاسم:تعالو نتكلم ف المكتب وسابهم ومشي….
مراد بهمس لعدي:هو علطول كدا جادي..
عدي بهمس:اسكت ليسمعك….
مراد:تفتكر…..
قاسم بصوت عالي:يالا يابهوات هتفضلوا تتوشوشوا كتير…
عدي:احم….وراح ورا قاسم…….ومراد…بردو راح وراهم
في المكتب…….
مراد:بص ياقاسم بيه…….لازم اكون معاكوا ف العمليه دي…..لازم انتقم منه لانه هو اللي فرق عيلتي وقتل امي وحرمني منها ومن ابويا ومن توأمي……
قاسم:اولا بلاش استاذ دي انا زي اخوك….ثانيا…انت مش هتكون موجود ف العمليه دي……..انا مش هطمن عليك وانت معانا….وهرد علي عشق ب ايه وهقولها اي لما تسألني عنك….وانت اكيد عارف ان حاجه زي دي فيها خطر….وخطر جامد كمان…..ممكن تاخد فيها رصاصه….وانا حقيقي….مش مستعد ان اخسر حد فيكوا…ف اعذرني!…
مراد بتنهيده:لازم حضرتك تعرف اني مهما حصل لازم اروح…….المهم الاوراق دي فيها كل اللي انتوا عايزينه واللي يوصلوا ل حبل المشنقه…..والاهم من دا يوم الخميس الساعه 2 الفجر في *****هيسلموا البضاعه لواحد اجنبي…….استاذ عدي لازم حشرتك تاخد اذن من النيابه…النهارده التلات……..
عدي:فاهم فاهم…..لازم ياقاسم نخلص بقا…..لازم نخلص….
قاسم بشرود:ااه فعلا….احنا فضلنا 20 سنه ف الوجع دا لازم نخلص ونعيش حياتنا…..
مراد وهوو…بيقوم:اروح انا بقا…..وكمل بدموع…وهاجي بكرا اشوف عشق….
قاسم:لا متجيش بكرا…..يمكن يكون مراقبك……هبقي اقولك نتقابل ازاي……
مراد:ماشي….سلام ياقاسم بيه….مع السلامه يا استاذ عدي……
ومشي مراد زي ما جه وهو ناوي ع الانتقام اما بالنسبه لقاسم….ففضل يتكلم ف صفقات وشغل مع عدي وطلع عند عشق…واخدها في حضنه زي العاده…..وعدي بردو عمل كدا بعد ما خد دش…..
_______________♕_______________♕
اما بقا خارح مصر وفي احدي الدول الاوروبيه……..عند حسام…….
حسام بفرحه: ايوا يابابا…..انا خلاص هنزل مصر قريب……..خلاص ورقي وحاجتي قرب يخلص عارف اني اتأخرت عن الميعاد…..لكن لسه حوالي شهر كدا وانزل….
احمد:توصل ب السلامه يحبيبي…..وسلملي علي مراتك…..نفسي اشوفها….
حسام بحب ل مراته ميار :وهي كمان يابابا نفسها تشوفك…….ماشي يابابا….مع السلامه….
احمد:سلام…..
وقفل مع احمد……وبص لميار.
. بحب شديد…..
وافتكر اول مره اتقابلوا فيها…….
فلاش بااك……
كان حسام حزين جدا وزعلان ان عشق اتجوزت….وقرر يشيلها من دماغه…..وهو بيفكر…….محسش ب العربيه اللي جايه عليه…..واتقلبت عربيه حسام وهو جواها……..
الاسعاف اجا….وطلعوه ب العافيه وكان خربان جدا….وودوه علي اكبر مستشفي هناك…..
اما بقي ف المستشفي…….
الممرضه مصريه:دكتوره مياار….دكتوره مياار….الاستقبال عايزك…..بيقولوا في حاله مستعجله…..
ميار بزهق:يوووووووه ياميرا…..انا لسه جايه مصر من يومين…..سيبيني ارتاح شويه….
ميرا:وانتي كان حد قالك تيجي…..يالا بيقولوا ان الحاله بين الحياه والموت…..
ميار بفزع:بين الحياه والموت اي بس تفي من بوقك…..وراحت تجري….بسرعه….وشافت حسام اللي وشه مش باين اصلا…….من كتر الدم…..طلبت منهم يحضروا اوصه العمليات….ودخلت بسرعه….واشتغلت الاضاءه الحمرا……
بعد ساعه خرجت ميار من الاوصه بتعب……
مياار:اوووووف الحمد لله…….طلع عايش…..اما اروح اكمل طفح….2
وراحت بسرعه تاكل….لانها كانت جعانه جدا……
وبعد يومين في المستشفي….فاق حسام من اثر البنج وهو تعبان جدا حاسس ان جسمه كله مكسر……….ضغط علي الزرار اللي هو فاق ومحتاج حد يعني…..الكلام وصل ل ميار….راحت بسرعه…وفتحت الباب…..
حسام:اااه ياعضمي يااني….انا فين يختي….لا دي اكيد مبتفهمش….عربي….لازم اتكلم انجلش….
ميار بضحكه بسيطه:لا مش لازم انجلش…..انا مصريه….
حسام ب احراج:احم..هو فيه مصرين ب الجمال دا…..
ميار بخجل:احم…طيب انت عامل اي دلوقتي….
حسام:تعبااان تعبان اوي…
ميار…كشفت عليه…..
ميار:احمد ربنا انك خرجت منها سليم…..
حسام:الحمد لله…..
ميار:عن اذنك…وتقوم ب السلامه ان شاء الله………
_______________♕_______♕
في نفس اليوم بليل………
راحت ميار عشان تكشف عليه لقت دكتور هناك….دكتور كدا هي مش بترتاح لنظراته….
جماعه هنتكلم ب اللغه العربيه الفصحي
ميار ببسمه:مرحبا…دكتور مايكل…
مايكل:مرهبا…..المريض صهته جيده…
مياره:طيب كويس…
حسام في نفسه:صهته….الله يرحم امك…
ميار راحت تكشف علي حسام….ف استغل الدكتور مايكل دا ومسك ايديها…..
حسام شاف المنظر…ف حس بحاجه غريبه…
حسام بغضب:ابعد يديك القذره عن يديها….
مايكل:احذر….من كلامك ايها المريض….
حسام بغضب:انها زوجتي…..اغرب عن وجهي…
مايكل:اسف جدا…..لم اعرف انها زوجتك…..وخرج مايكل من الاوضه….
ميار بغضب:ايه ياجدع انت مرات مين بس…
حسام بصوت عالي:يعني انتي عجبك تحسيسه علي ايدك…..
ميار:وطي صوتك يا استاذ….
حسام بغضب:انا غلطان اني عملت كدا……عملت كدا عشان احنا ولاد بلد بس مش اكتر…….
ميار عيطت….
حسام بهدوء:ممكن افهم انتي بتعيطي ليه…
ميار:عشان انت بتزعقلي…..
حسام:خلاص متزعليش مش هزعق تاني……انتي هتفضلي هنا الليله دي كلها….انا مش هطمن عليكي وانتي برا مع الواطي…دا…اقعدي…
ميار:طيب….وقعدت ميار….وفضل هو يبصلها بشروود…………..
_____________
مرت الايام وخرج حسام من المستشفي…واخد رقم ميار وبقوا اصحاب…..وحبها وهي حبته….واكتسف انه مكنش بيحب عشق…..وان الحب اللي كان بيحبهولها…حب اخوه مش اكتر….وبيغير عليها لانها اخته…ومتربين مع بعض….مكنش بيحس ب الاحاسيس دي مع عشق….مكنش بيحس انه فرحان اوي كدا مع عشق…قد ما فرح مع ميار….وفي يوم وهما قاعدين عرض عليها الجواز….قدام الناس كلها….وهو مبسووط جدا….وهي رحبت ب الفكره….واتجوزا ف الغربه….وكانت ونعم الزوجه…والصديقه والام…..وكان حسااام مبسوووط جدا ف حياته….ونسي عشق تماما……لحد ما فيوم سألته ميار عن سبب الحادثه…….قالها علي قصه عشق…وهي زعلت جدا انه كان بيحبها…..بس هو حلف انه معتش بيفكر فيها وانها اخته وبس…..وعاشوا حياه سعيده ومتجوزين دلوقتي من 2 شههر ونص….
باااااااك
حسام بحب:احسن حاجه في حياتي هي انتي….وان انا قابلتك……..انا بجد بحبك اوي….انتي كل حاجه ف حياتي…وكل ماليا ف الدينا دي…
ميار بحب:انت الوحيد اللي قلبي دقله……انا بحبك اووي ياحساام….حقيقي…..بحبك ومش عايزه من الدنيا غيرك…..
حسام بفرحه:وانا كمان مش عايز غيرك….
يتبع…….
لقراءة الفصل الثامن والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
لقراءة الجزء الثاني من رواية عشقي : اضغط هنا

‫4 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى