رواية خفايا القدر الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم أسماء صلاح
رواية خفايا القدر البارت الثالث والعشرون
رواية خفايا القدر الجزء الثالث والعشرون
رواية خفايا القدر الحلقة الثالثة والعشرون
توقفنا لما وقعدت الدكتورة ملك علي الأرض ونظر الكل لها
ونزل الدكتور فؤاد لها وقال بخوف : دكتورة ملك دكتورة ملك يا اغم عليها ووقف انتم واقفين تفرجوا عليها ماحد يشلها ويقعدها على الكرسي
وراحت الدكتورة رانيا ومعها الدكتورة نهاد وشالوها من علي الأرض وحطوها على الكرسي وهي مغمي عليها
الدكتور فؤاد قال بصوت مرتفع : اي كان اللي حصل يادكتور واللي انا لسه معرفوش ماينفعشي يتناقش بشكل ده فيه مرضه في المستشفى
محتاجين للراحة احنا مش في سوق يادكتور
الدكتور مجدي قال بصوت مرتفع : بس يادكتور
الدكتور فؤاد قال بعصبية وبصوت مرتفع : مابسش يادكتور المفروض يكون فيه احترام لمكان وبعدين لو فيه مشكلة تجلي مكتبي وتقول اللي انت عاوزه مايبقش بشكل ده
ونظر الدكتور مجدي له بغضب ومشي
الدكتور فؤاد قال بصوت مرتفع : وانتم يادكاترة اتفضلوا شوفه شغلكم
ومشوا الكل
الدكتور فؤاد قال بغضب : سعاد حاتي البرفان بتاعي من مكتبي هتلقيه فى درج مكتبي
سعاد الممرضة : حاضر ومشت
ووصلت سعاد علي المكتب الدكتور فؤاد ودخلت وفتحت درج المكتب وأخذت زجاجة البرفان وخرجت وراحت مسرعة ووصلت أمام غرفة العمليات وقالت وهي بتنهج: اتفضل يادكتور
وأخذ الدكتور فؤاد زجاجة البرفان منها وفتحها ورش منها علي أنفها
الدكتورة رانيا قالت بإبتسامة : اهي بتفوق
وصحت الدكتورة ملك وقالت بصوت منخفض : هو ايه اللى حصل
الدكتورة نهاد قالت بإبتسامة : مافيش انتي اغم عليكي والحمدلله رجعتي انك فقتي
ونظرة الدكتورة ملك لدكتور فؤاد وقالت بصوت منخفض : الموضوع
الدكتور فؤاد نظر لها وقال :يا سعاد خدي الدكتورة ملك علي غرفتها علشان تستريح شويه
سعاد الممرضة قالت بإبتسامة : حاضر يادكتور
الدكتورة ملك قالت : بس يادكتور
ونظر الدكتور فؤاد لها قال بغضب : بعدين يادكتورة ومشي ومعها زجاجة البرفان ومتوجه الي مكتبه
الدكتورة رانيا قالت بإبتسامة : يلا يا ملك قومي علشان تستريحي شويه
وقامت الدكتورة ملك من علي الكرسي وسندتها الدكتورة رانيا والدكتورة نهاد ورحوا على مكتبها ودخلوا المكتب وقعدوا الدكتورة ملك علي الكرسي
ومسكت الدكتورة ملك راسها وقالت : سعاد لوسمحتي حتلي حبية للامساك
سعاد الممرضة قالت : حاضر وخرجت
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : هو ايه اللى حصل ياملك وبعدين هي بطنك اللي بتوجعك ولا راسك
الدكتورة ملك قالت بوجع : ماتقلقيش انا كويسة
الدكتورة نهاد قالت باستغراب : امال ايه اللي خلي الدكتور مجدي يزعق كده
وخبطت الباب
الدكتورة ملك قالت : اتفضل
ودخلت الدكتورة اميرة وقالت بلهفه : انتي كويسة يا ملك
الدكتورة ملك قالت بصوت منخفض : اه الحمدلله
وخبطت الباب
الدكتورة ملك قالت : اتفضل
ودخلت سعاد الممرضة وقالت بإبتسامة : اتفضلي يادكتورة
واخذت الدكتورة ملك منها الحبية وكوباية المياه وقالت : شكرا
سعاد الممرضة قالت بإبتسامة : العفو وخرجت
وأخذت الدكتورة ملك الحبية وشربت المياه
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : بقيت كويسه
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة خفيفة : اه الحمدلله
الدكتورة رانيا قالت : طيب قوللي بقي ايه اللي حصل
الدكتورة ملك قالت : مافيش انا نفسي مستغربة اللي حصل معايا كنت الصبح كويسة واسالي اميرة ماهي كانت معايا
الدكتورة اميرة قالت بإرتباك : ايوه فعلا وكنا بنكلم عادي وسيبها وهي كويسة صح يا ملك
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة خفيفة : ايوه وكانت جيبلي جاتو واكلت منه ونظروا للدكتورة اميرة باستغراب
ولفت الدكتورة رانيا وشها قالت باستغراب : ماقلتليش يعني أنك حبتي جاتو
الدكتورة اميرة قالت بإرتباك : عادي يعني مش حاجة مهم علشان احكي عليها
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : وايه اللي حصل بعدين
الدكتورة ملك قالت : مافيش كلته وقعدنها نكلم شوية وبعد كده سبتني اميرة وقعدت اقرأ شويه في الحالة اللي كانت بتعمل العمليه قبل ماادخل العملية وجات سعاد تبلغني إن الحالة في غرفة العمليات وجهز للعملية وانا قايمة لقيت بطني دي بتوجعني وجع مش طبيعي وطلع دخل علي الحمام ودخلت غرفة العمليات ولسه بفتح بالمشرط ولقت الدكتور مجدي بيقولي اطلعي بره وطلعت وحصل اللي حصل
الدكتورة نهاد قالت :ما انتي غلطانه يادكتورة ازاي تدخلي غرفة العمليات وانتي تعبانه ما الدكتور مجدي معها حق
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : استني يا نهاد قبل كده ايه اللي خلها بطنها توجعها وخصوصا هي بتقول إنها كانت كويسة الصبح يعني تقريبا موجعتهش إلا بعد ما أكلت الجاتو
ونظرة الدكتورة ملك لها وقالت : يمكن برده
الدكتورة اميرة قالت بإبتسامة : ان آسفة يا ملك يمكن الجاتو كان بايتة في المحل وانا مخدش بالي
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : وانتي ذنبك ايه انتي ماكنتش تعرفي وانه بايت ويمكن مش منه ممكن علشان أكلت شكولاته كتير امبارح والنهاردة
الدكتورة اميرة قالت بحزن : لا دي غلطتي علشان ازاي معرفش انه بايت ولا لا انا آسفة مرة تانية وبكت
وقامت الدكتورة ملك من علي الكرسي وراحت لها وحطت يدها على ظهرها وقالت بإبتسامة : انتي ملقيش ذنب في اللي حصل انا اللي غلطانه علشان أكلت شكولاته كتير وانا عارفها انها بتتعبني خلاص بقي بطلي بكاء
وراح الدكتور مجدي وعلي وجهه علامات الغضب الي مكتب الدكتور فؤاد مدير المستشفى وخبطت علي الباب
الدكتور فؤاد قال :اتفضل
ودخل الدكتور مجدي وعلي وجهه علامات الغضب
الدكتور فؤاد قال :تعال يا دكتور مجدي كويس انك جيتي انا كنت هبعتلك اتفضل
وقعد الدكتور مجدي وقال بغضب : انا
وقطع الدكتورفؤاد كلامه وقال : قبل ما تقول أي حاجة انا الأول عاوز اعرف ايه اللي حصل بس من غير عصبية
الدكتور مجدي قال :طيب بس من الاول انا مش عاوز الدكتورة ملك تبقي المساعدة بتاعتي
الدكتور فؤاد قال باستغراب : ليه ايه اللي حصل
الدكتور مجدي قال :يادكتورة مهملة مش زي ما انت بتقول عليها كانت هتموت المرض في غرفة العمليات
الدكتور فؤاد قال باستغراب : إزاي
الدكتور مجدي قال بعصبية : كانت بتفتح للمريض في ناحية غلط مش اللي هنعمل فيها العملية ووقع منها المشرط وساعتها من اللي كان هيتحمل المسؤولية انا واسمي وسمعتي اللي قعدت أبني فيهم العمر اللي فاتت كانوا رحوا في هوا كل ده بسبب دكتورة مهملة زي دي لا يا دكتور انا مش مستعد إن اضيع اسمي وسمعتي علشان أي حد انا وافقت انها تبقي المساعدة بتاعتي علشان انت قولت عليها انها دكتور ممتازة
الدكتور فؤاد : وهي كده فعلا
الدكتور مجدي قال بعصبية : كده ايه يامش عرفة تمسك مشرط يادكتور وعلى فكرة يادكتورهي متعرفش انا طردتها ليه من غرفة العمليات وأحسن انها متعرفش
الدكتور فؤاد قال باستغراب : إزاي ده
الدكتور مجدي قال:ذي مابقولك كده علشان باين ماكنتش في واعيها
الدكتور فؤاد قال باستغراب : يعني انت عارف ان فيه حاجة ورغم كده مش عاوزها المساعدة بتاعتك
الدكتور مجدي قال : ايوه يا دكتور علشان احنا في مهنه غير كل المهن مسؤولين فيها عن أرواح وغلطة فيها بفورة وانت عارف انها مهنه مبترحمنش رغم احنا من أولوياتنا الرحمة يادكتور
الدكتور فؤاد قال :طيب يادكتور خلاص هي معتتش المساعدة بتاعتك
الدكتور مجدي قال بإبتسامة : شكرا يادكتور إنك اقدرت موقفي بعد اذنك
الدكتور فؤاد : اتفضل
وخرج الدكتور مجدي من مكتب الدكتور فؤاد
وبيفكر الدكتور فؤاد في كلام الدكتور مجدي وقام فجأة من علي الكرسي وخرج من مكتبه ومتوجه الي مكتب الدكتورة ملك ووصل وخبطت علي الباب
الدكتورة ملك : اتفضل
ودخل الدكتور فؤاد
وقامت الدكتورة ملك من علي الكرسي وقالت بإبتسامة : أهلا يافندم اتفضل
ووقفوا الكل له
ونظرة الدكتورة اميرة وقالت بإبتسامة خفيفة لنفسها : اكيد جاي يفصلها
الدكتور فؤاد قال : لا مافيش داعي يادكتورة ملك انتي معتش مساعدة الدكتور مجدي
ونظرة الدكتورة ملك له وقالت بحزن : تمام
ونظروا الكل لها بحزن
ونظرة الدكتورة اميرة لها وقالت لنفسها بإبتسامة ماكرة : اكيد جاي علشان يرفدها واخيرا هيحصل اللي انا عاوزها
الدكتور فؤاد قال :علشان هتبقي المساعدة بتاعتي —
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا القدر)