رواية بنت العدو الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم ندا علي
رواية بنت العدو الجزء الثاني والثلاثون
رواية بنت العدو البارت الثاني والثلاثون
رواية بنت العدو الحلقة الثانية والثلاثون
” المعازيم كلهم وصلو القاعه اهل العريس واهل العروسه اتجمعو والكل فرحان وبيسلمو علي بعض ليلي قعده جنب فاطمه اللي شايله سلمي ”
ليلي بهمس : ماما فاطمه انا هروح اشوف ماما احلام واسلم علي العيله واجي
فاطمه : ماشي يا كبدي خدي سلمي معاكي اهي متتأخريش يا ليلي
” ليلي هزت راسها و اشتالت سلمي وقامت وقفت شهد وصفوان اول ما شافوها راحو عندها علطول صفوان اخد سلمي ”
صفوان : قلب خالو وعقل خالو وعمر خالو القمر اللي منور عيلتنا يولاد ” وفضل يبوس فيها ”
ليلي حضنت شهد: ايه الحلاوه والجمال والشياكه دي يا شوشو انتي احلويتي كدا ليه يابت
شهد بحب : امال انتي ايه بقااا
ليلي : قلبييي وانت يا استاذ صفوان سلمي اخدتك مني انت كمان مش كفايه وخده ابوها وعيلته ؟
صفوان بضحك : غيرانه من بنتك يا حقوده وبعدين ايه القمر دا الفستان تحفه عليكي جميل فشخ
ليلي ضحكت : حبيبي حبيبي … امال ماما احلام فين والعيله ؟
شهد : تعالي هوديكي ليهم ” وليلي اخدت سلمي وراحت مع شهد احلام اول ما شافتها راحت عليها بسرعه اخدت سلمي منها ”
احلام بفرحه : حبايب قلبي ونور عيني ايه الجمال دا يا ليلي هتتحسدي يابت ؟
ليلي بضحك : ولا هنتحسد ولا حاجه بس ايه الشياكه دي يولاد جدي فين
احلام : جدك مع الرجاله قدام خدي مصطفي وروحي سلمي عليه ؟
ليلي قعدت علي الكرسي بعد ما سلمت علي رشا وسالم وقرايبهم : وهو انا اعرف جوزي فين اصلا ؟
احلام قعدت جنبها : متعرفيش ليه امال انتي جايه مع مين ؟
ليلي : مع بابا خالد الصبح نزل ورجع طلع اخد هدومه وراح علي الحلاق مع غالب لحد دلوقتي ولا رن بيا ولا جيه اخدني ولا بيرد علي فونه اصلا
احلام : خير خير يمكن مشغول المهم اميمه عمله معاكي ايه والعيله ؟
ليلي ببتسامه : لاء والله طلعت بنت ناس جت صالحتني وبتكلمني عادي والدنيا حلوه والعيله كلها ناقص تشتالني علي دماغهم والله
احلام برتياح : الحمدالله ربنا يسعدك ويطمن قلبي عليكي ومصطفي عامل ايه معاكي بعد الولاده ؟
ليلي : عامل ايه ازاي ؟
احلام : يعني مبسوط مقريف مضايق كدا يعني ؟
ليلي ببتسامه : لاء خالص دا بيسهر معايا بسلمي وبيعمل ليا كل اللي انا عوزاه ومش حارمني من حاجه مصطفي لو الدنيا كلها في طيبته مكنش حد غلب يا احلام
شهد بصت عليهم : بسمله وغالب وصلووو يا جماااعه
” الديجي بدء يتكلم ويعلن وصول العروسين والكل بيتفرج رشا وشهد راحو عند بسمله وكان واقف خالد وسالم وفؤاد وغالي وغفران ومصطفي اللي كان سايق وكان شكله يخطف العيون بجماله وجاذبيته ”
خالد راح علي مصطفي : مجيتش تاخد مراتك ليه ؟
مصطفي وهو بيلبس الساعه : بالله العظيم ما كان في وقت البس انا لابس الحزام في العربيه والله العظيم هي فين ؟
خالد : جوا مع العيله ؟
مصطفي : غالب يدخل بس وهدخلها دلوقتي ؟
” غالب نزل من العربيه بكل اناقه وشياكه والكل بيسلم عليه وبيبارك ليه وراح عند بسمله فتحلها الباب والكل سلم عليها وبارك ليها ومسك ايدها ودخل القاعه علي اغنية طلي بالابيض طلي ”
غالب بهمس لبسمله : لحد دلوقتي كل اللي بيحصل دا مليش فيه ؟
بسمله : غالب اعملك ايه بقا انت مش عاوزني اعمل فرح انا عارفه اسكت ومتنكدش عليا ؟
غالب بمكر : كل دا تضيع وقت علي الفاضي والله
” بسمله قرصته في دراعه وهو ضحك ودخلو علي القاعه عن المعازيم ابتسامه ، فرحه ، سعاده ، حلم بيتحقق شعور كبير هما حسين بيه شكلهم يخطف القلب جمالهم فريد من نوعه دخلو علي الكوشه وغالب ساعد بسمله انها تعد وقعد ومسك ايدها ”
ليلي لأحلام : اللهم بارك ليهم شكلهم زي القمر
احلام بتأثير : بسمله كبرت وبقت عروسه وانتي كبيرتي وبقيتي عروسه اخيرا شوفتكم دا انا كنت من سنتين بضربكم علشان تنامو بدري
ليلي بحب وهي بتحضنها : الاه سُنة الحياه يا احلام ؟
اسراء دخلت القاعه الكل كان مبهور بشكلها الراقي والمحتشم بس هي مش شاغلها الكل هي عوزه رأيه هو وبس دخلت بتدور بعيونها عليه لحد ما لقت اللي بيتكلم من جنبها ”
صفوان : انا عارف انك جميله بس معرفش انك قمر اووي كدا
صوته كفيل انه يهز قلبها لفت ليه وكان زي ما تخيلت واجمل : وانت اجمل واحلي راجل عيوني شافته ؟
صفوان بهمس مبتسم : عندي حق علي فكره اندب علي وشي واحبك
اسراء من فرحتها مش مصدقه انه صفوان : انت قولت ايه يا صفوان ؟ عيد كلامك بس بالله اوعي تقولي انك بتهزر علشان خاطري
صفوان بهمس : بقولك بحبك بس بطريقتي يا اجمل بنوته في الدنيا ..” وقتل بصرامه ” مش وقت عدم تصديق دلوقتي ادخلي علي جوا علشان الرجاله بتبص عليكي يلااا
” اسراء ضحكت بخفه ودخلت علي جوا والابتسامه والفرحه باينه في عيونها شافت ليلي حضنتها بس حضن محبب اووي ”
ليلي بستغراب : ماالك يابت في ايه ؟
اسراء بهمس : بيحبني ؟
ليلي بستغراب : مين اللي بيحبك وضحي ؟
اسراء بهمس : صفوان قالي انه بيحبني يا ليلي حبيبي بيحبني زي ما بحبه يا ليلي
ليلي بفرحه : احلفي كدابه مش مصدقههه
اسراء ببتسامه وفرحه : والله العظيم قالي بحبك … تعالي نرقص مش عوزه ابطل رقص النهارده
ليلي : مصطفي حالف عليا بطلاق ان مطلعش علي المسرح حتي ؟
اسراء : خلاص خليكي وانا هطلع مع شهد ” واخدت شهد وطلعت معاها علي المسرح جنب بسمله “
” مصطفي كان سلم علي الكل ودخل القاعه والعيون كلها عليه هو بيدور علي ليلي لحد ما اخيراً شافها وقفه بتتصور صوره سيلفي جيه وقف وراها ”
مصطفي بهمس : اسمحيلي ادخل في الصوره مع ملكة الحفله ؟
” ليلي ابتسمت بس مبينتش وصورة الصوره وهو باس خدها بوسه مخطوفه ”
مصطفي : ايه القمر والحلاوة دي كلها ايه الجمال دا ؟
ليلي ابتسمت : جوزي قمر وانا بحاول ابقي زيه .. اتأخرت عليا اووي ؟
مصطفي بهمس : عارف بس انتي اكيد عرفه ان غصب عني ولا عمري ما اتأخر عليكي ؟
احلام جت عليهم وهي شايله سلمي : حبيب قلبي الله يحرسك لشبابك
مصطفي سلم عليها : ربنا يخليكي يارب يا ام اسراء ” واخد سلمي وحضنها ” عمر بابا اللي وحشته قد الدنيا
الراجل بتاع الديجي : المأذون وصل يا جماعه ياريت نتفضل علشان نكتب الكتاب ”
” غالب مسك ايد بسمله وراح قعد علي الطربيزه اللي موجوده في نص المسرح والمأذون كان موجود وفؤاد وخالد وسالم وغفران شهود وراحو قعدو ومصطفي واقف جنب غالب وشايل سلمي “
اتنهي المأذون بكتب الكتاب علي الجمله الشهيره : بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير
” الزغاريط مليت المكان والكل بدء يسلم علي غالب وبسمله وبعد السلام ”
الراجل بتاع الديجي : يا عريس يلا ايدك في وسط عروستك ونبدء بأول رقصة سلوو ” وشغل اغنية اسمع كلامي وصدقه ”
غالب مسك ايد بسمله وراح اخدها في نص المسرح الكبير وحط ايده في وسطها : مبسوطه يا بوسي ؟
بسمله بفرحه : مبسوطه دي اقل حاجه ممكن تتقال علي اللي انا حساه يا غالب
غالب بهمس في ودنها : احضنيني يا بسمله ؟
بسمله بكسوف : هنا قدام الناس ؟
غالب هز راسه : ايوا هنا وقدام الناس ؟
” بسمله لفت ايديها حوالين رقابته وغالب لف ايده حوالي وسطها واشتالها ولف بيها ”
مصطفي وصفوان : يا غااااالب يا جااااامد ” وبدؤ يصفرو والكل سقف علي الحضن دا ”
الديجي : غاالب ايدك في ايد عروستك يلا كدا نقووول خطوه يا صااحب الخطوه ” وشغل اغنية خطوه وغالب بيرقص بسمله المكسوفه ”
ليلي جت جنب مصطفي : حبيبي هات سلمي علشان تعرف تتحرك
مصطفي ابتسم ليها واداها سلمي ودخل القصه اللي طلعه من طرحتها : لو عوزتي تطلعي علي المسرح اطلعي بس وديني لو رقصتي لعلقك يا ليلي
ليلي بفرحه : مش هرقص والله هقف جنبهم بس هروح ادي سلمي لماما فاطمه واجي
مصطفي : استني هاجي معاكي ” وراحو ادو سلمي فاطمه ومسك ايدها وطلع علي المسرح ”
مصطفي حضن غالب : الف مليون مبروك يا اخريااا عقبال ما نشوف عيالك يارب
غالب : حبيب قلبي يا درش عقبال سلمي يارب .. بقولك لما يوزعو بيبسي هاتلي وحده
مصطفي : الله يحرقك يا جدع انت في ايه ولا في ايه يا غالب
غالب : انا دافع حق الحجات دي ولا لاء
” الديجي شغل اغنية اخواتي ومصطفي مسك ايد غالب وفضل يرقصو وانضم ليهم صفوان وخالد وفؤاد وسالم واصحاب غالب ومصطفي وفضلو يرقصو ”
” ليلي وهي بتسقف لبسمله وشهد واسراء وكنزي وزينب بيرقصو معاها بفرحه ”
” بسمله شدت ليلي علشان ترقص وفعلا ليلي رقصت بس هااادي اووي ”
مصطفي راح عندها : اممممم ايه الدنيااا
ليلي بضحك : والله ما برقص رقص
” مصطفي ضحك وكمل رقص مع غالب “
بسمله حكت لبسمله انها عندها ظروف : ليلي انا قلقانه ومش مرتاحه وخايفه اروح مع غالب
ليلي : غالب دكتور وفاهم كل اللي هتبقي فيه وهو طيب والاهم من دا كله بيحبك سبيها علي الله وقولي يارب ومتخليش الخوف يبوظ يومك
بسمله ارتاحت من كلام ليلي : عندك حق اهم حاجه انه بيحبني
” انضم لرقص رشا واحلام وانصاف والفرح في عباره عن ضحك وسعاده وغالب اللي مسك ايد بسمله والكل عملو دايره حواليهم وفضلو يرقصو ”
غالب شد مصطفي بهمس : واخد بالك من بتاع البيبسي بيوزع هناك اهو روح هات واحده نخمس فيها يلا
مصطفي : طب ارقص بحترامك وحط لسانك جوا بوقك بدل ما اخرسك خالص انا ربنا ابتلاني بيك وانتهي الامر
الديجي : بسسس لحد كدا ونسيب العروسه والعريس يرتاحو شويه ” وشغل اغنية سهرنا يا ليل ”
” ليلي راحت جنب مصطفي وقفت قدامه وفضلت تتصور معاه وهي بتغني ”
مصطفي : اثبتي بقاا وروحي شوفي بنتك فين ؟
ليلي وقفت جنبه ومسكت ايده : بنتي مع ماما فاطمه ونايمه انا عوزه افضل جنب جوزي شويه ؟
مصطفي : يعني هنا تنطيط وجري وحركات وفي البيت الدوخه والجرج شادد وبطني وجعاني ووو صح
ليلي بغيظ : عاوز ايه انت يعني اعمل اللي انا عوزاه براحتي
مصطفي : راحتك دي هعلمهالك في البيت بس اروحلك وانتي قمر كدا وتتاكلي اكل ؟
ليلي ضحكت : ما انت مز برضو وتتاكل اكل
زينب من وراها وهي شايله سلمي : طب بس بطلي معاكسه في ابن عمي وتعالي رضعي بنتك
ليلي ضحكت واخدت سلمي : طيب ارضعها فين في مكان هنا ارضعها فيه ؟
مصطفي شال سلمي منها : تعالي رضعيها في العربيه علشان دا الحاجه الوحيده اللي اقدر اطمن عليكم فيها
ليلي : طيب ما العربيه ممكن حد يشوفني ؟
مصطفي وهو ماسك ايدها : لاء انتي تشوفيه لكن اللي برا مشوفكيش ” وباس سلمي ” روح بابا جعان قلبي جعان
خالد قابلهم : علي فين كدا ؟
مصطفي : زي ما انت شايف واخد ليلي ترضع سلمي
فؤاد بضحك : مصطفي الحلو اتبهدل يولاد
” مصطفي ضحك هو وليلي واخدها وراح علي العربيه ودخل وقفل وليلي اخدت سلمي وفضلت ترضعها ومصطفي يتفرج عليهم ببتسامه ”
ليلي : مصطفي انا عوزه شيبسي نفسي رايحه ليه اووي ؟
مصطفي : حاضر واحنا مروحين هنجيب اللي نفسك فيه
ليلي : انا عوزه اقولك حاجه ؟
مصطفي بصلها : قولي يا حبيبي
ليلي بضحك : بسمله عندها ظروف ؟!
مصطفي غمض عينه شويه وبعد كدا اتفتح في الضحك هو وهي : بتهزري صح؟
ليلي بضحك : لاء والله بتكلم بجد
مصطفي : طب بالله انا خايف علي غالب يموت فيها النهارده
ليلي : والله وانا مش عرفه الحال هيبقي ايه بس اول ما نسمع حاجه اتكسرت هنطلع جري عليهم
مصطفي بضحك : ياديني علي دي صدمه اكيد لسه ميعرفش المهم متخليش بسمله تتكلم غير لما تروح بدل ما تنكد عليه هنا
ليلي : قولتلها كدا بس والله ممكن يكون متفهم المشكله انها خايفه منه
مصطفي : لاء متخافش انشاء الله الدنيا هتبقي فل واليوم هيعدي يصبر يومين كمان مش مشكله
ليلي بصت علي سلمي اللي كانت نامت : سلمي نامت اهي يلا تعالي ننزل ؟
مصطفي بصلها : طب ايه عاوز اي رشوه اي حاجه ؟
ليلي بستغراب : رشوة ايه اللي انت عاوزها ؟
مصطفي بغمزه : بوسه بريئه او سافله عادي يعني مش هرفض ؟
ليلي بضحك : انزل يا مصطفي الله يهديك احنا في العربيه
مصطفي مسك ايدها : دا احلي حاجه اننا في العربيه اسلكي انتي بس
ليلي : اسلك انت انت وسيب ايدي باااااابااااا خالد
خالد استغرب علشان كان قريب من العربيه : دا صوت ليلي ؟
مصطفي بيشد في ليلي عليه بضحك : هقولك حاجه والله تعالي بس
ليلي زعقت تاني : يا بابا انا هنا ” وخبطت الباب بخفه “
خالد اتصدم لما سمع الصوت جاي من العربيه وراح فتح الباب وشاف مصطفي وهو بيشد فيها : في ايه اللي بيحصل هنا ؟
مصطفي اتصدم من ابوه : طبعا لو فضلت اخلفلك شهر مش هتصدق ان غرضي كان شريف ؟
ليلي بعدت ونزلت وقفت جنب خالد : شريف اااه ؟!
مصطفي بتوعد ليها : لينا بيت يلمنا
خالد : طيب اهو ما انت لسه فاكر ان عندك بيت اهو مش في الشارع كدا احترم نفسك ياجدع ” وبص لليلي واخد سلمي ” تعالي قلب ابوكي انتي وسلمي هدخلكم انا جوا
” ليلي مسكت ايده وطلعت لسانها لمصطفي ودخلت القاعه ومصطفي ضحك وقفل العربيه ودخل القاعه تاني الكل كان بياكل جاتوه ”
مصطفي اخد طبق وراح عند ليلي اللي قعده جنب احلام : حبيبي معاكي جاتوه ولا لاء ؟
ليلي رفعت الطبق : معايا بس تعالي كل جنبي ” وبعدت شويه وقعد جنبها وليلي تأكله بمعلقتها ومن طبقها ”
مصطفي فونه رن وكان غالب : الوو ايه في ايه ؟
غالب : انهي الفرح بقا علشان فرهدت بجد والله
مصطفي ضحك : حاضر ” وقفل وكلم الديجي انه يخلص الفرح ”
الديجي : نستأذن العروسين بأخر رقصه سلو واي كابلز حبين يشاركو يتفضلو في نص المسرح
” غالب اخد بسمله وراحو يرقصو بس وهما حضنين بعض ومنسجمين اووي “
صفوان قام وقف وعدل بدلته وراح عند اسراء : ملكة الحفله تسمحيلي برقصه دي
اسراء بصت لأمها اللي هزت راسها قامت وقفت ومسكت ايده : اتشرف ؟ ” وراحو علي المسرح ”
” كنز وزينب اللي راحو يرقصو مع بعض بضحك وهزار وانضمت ليهم شهد والكل ضحك عليهم ”
” خالد واميمه اللي راحو والكل سقف ليهم بضحك وبعدهم علطول رشا وفؤاد ”
ليلي بغيظ : ابوووك عنده ذوق عنك اخد مراته وانت قاعد لسه
مصطفي ضحك وقام وقف مسك ايدها : كنت مستني الكلمتين دول منك والله ” وراحو علي المسرح وحضنها ”
ليلي بخجل : مصطفي ابعد شويه انت حاضني ليه ؟
مصطفي : هشش اسكتي وعيشي اللحظه
” ليلي لفت ايديها حوالين رقبته ورقصت بهدوء الاغنيه كانت يا كل حياتي وامالي لعمر دياب ”
غالب : مالك حسك متوتره قلقانه ليه كدا؟
بسمله بصت لعيونه : مفيش حاجه يا حبيبي انا كويسه
غالب ببتسامه : عيون حبيبك مبسوطه ؟
بسمله : بقولك حلمي بيتحقق انت مش حاسس بشعوري معقول
غالب حضنها بفرحه : يارب قدرني واسعدك اكتر واكتر
” مع صفوان واسراء “
صفوان : متوتره ليه يا سوسو ؟
اسراء بخجل : اول مره ارقص مع حد
صفوان : ومش هتبقي الاخيره يا حبيبي كل مره هنرقص سوا
اسراء بخجل : انا بحبك اووي بس بحبك حب لو عشت جوايا وشوفته صدقني هتنصدم منه انت ادماني ؟
صفوان بهمس : بموووت فيكي بس في كلام لسه هنتكلم فيه ومش النهارده
” اسراء هزت راسها ورقصت معاه كأنها هي العروسه ”
الديجي : الف مليون مبروك للعروسه والف مليون مبروك العرسين ربنا يسعدكو يارب ” وشغل اغنيه مبروك مبروك يا حياة قلبي مبروك”
” الكل قام وقف والمعازيم بدؤ يركبو في الاتوبيس تاني وغالب اللي مش مصدق ان اخيرا هيروح وبسمله مش عوزه تروح بس ليلي واسراء والبنات بيطمنو فيها مصطفي اللي شايل الشنطه بتاعت ليلي وشايل سلمي اللي نايمه ”
مصطفي : غالب يلا انت حد مراتك واسبق واحنا وراك
غالب مسك ايد بسمله ومشي : مش هطلع غير لما تيجي عوزك في حوار
مصطفي : مش هتأخر هاجي وراك علطول بس يلا اطلع انت
” غالب مشي مع بسمله وكان راكب معاه ام بسمله وشهد اختها ”
مصطفي مسك ايد ليلي : يلا يا ليلي احنا علشان فصلت
ليلي بحنان : يلا يا حبيبي ” ومشيت معاه ركبت العربيه ومشيو والعيله كلها مشيو ”
مصطفي : انتي كنتي عوزه تجيبي ايه من السوبر ماركت
ليلي ببتسامه : هنزل معاك
” مصطفي وقف عند السوبر ماركت وهو شايل سلمي وليلي وهو نزلو جابو كل اللي عوزينه من بسكويت وشيبسيات وبيبس وحليت وزبادي وكل طلبات البيت ومصطفي حاسب وكملو طريقهم للبيت ”
……………………………
” في شقة بسمله ”
” اول ما غالب دخلها سابها مع اهلها ونزل تحت ”
رشا بقلق : ماالك يابت فيكي ايه بتعيطي لييه ؟
بسمله وهي بتمسح دموعها : مفيش يما انا كويسه بس هبطانه من الفرح بس هي ليلي فين
رشا شمرت ايديها : زمانها جايا قومي غيري وخدي دش علي ما اجهز اكل ليكم ” ودخلت علي المطبخ وشويه الجرس رن وشهد فتحت وكنت ليلي ”
ليلي دخلت نيمت سلمي علي السرير وقعدت جنب بسمله : اهدي بقاا مفيش حاجه ؟
بسمله بهمس : هيضايق والله ومش بعيد يكرهني بعد النهارده انا عرفه
ليلي : يابنتي بطلي تخلف مفيش كلام من دا وانتي ذنبك ايه هو دا اللي حصل وعلي فكره في حقن بتوقفها بس خطر عليكي يبقي ليه الخطر يستني شويه مش هيحصل حاجه
بسمله : يعني عادي صح مش هيقول حاجه
ليلي : لاء والله مش هيتكلم قومي انتي بس خدي شور علي ما اطلعلك هدومك تجهزي وانشاء الله مفيش حاجه هتحصل
” بسمله اطمنت من كلام ليلي ودخلت تاخد الشور وليلي طلعت ليها قميص ابيض بحملات قصير وفوقيه روب طويل لبعد الركبه ورشا جهزت الاكل وحطيته علي السفره وبسمله طلعت لبست وقعدت ”
رشا حضنتها : احنا لحد كدا وخلصنا الباقي عليكي انتي متزعليش جوزك يا بسمله وحطيته في عيونك واللي يقولك عليه تقولي حاضر ونعم خليكي مطيعه يا حبيبتي
بسمله : حاضر خلي بالك علي نفسك ؟
شهد حضنتها بعياط : مش عرفه هنام من غيرك النهارده ازاي ؟
بسمله : علشان تعرفي قيمتي يا جزمه محدش ينام علي سريري انا عرفتكم اهوو
ليلي بضحك : انا معاكي باقي حياتك بقا يلا زي ما اتفقنا ” واخدت سلمي من علي السرير ونزلو علي تخت وسابو بسمله كان غالب بيتكلم مع مصطفي اول ما شافهم سكتو ”
رشا : هلي بالك منها يا غالب حطها في عنيك يا ابني
غالب : في قلبي يما والله
” وسالم اخدهم ومشيو علي بيتهم ”
” مصطفي مسك ايد ليلي وطلع علي شقته ودخل علي اوضة النوم وانصدم من شكلها ”
مصطفي : ايييه اللي حصل في الاوضه دا يا ليلي التسريحه عمله كدا ليه والهدم ماليه السرير والارض ليه دا اييه داا
ليلي : اعمل ايه كنز وزينب كانو بيلبسو عندي وملحقتش ارتب الاوضه قبل ما امشي
مصطفي بضيق : هنام هنا ازاي يعني
ليلي :خلي بس سلمي معاك وخد الرضعه رضعها وانا نص ساعه وهخلي الدنيا فل
” مصطفي اشتال سلمي واخد رضعتها وطلع الصاله يأكلها وليلي فعلا نص ساعه وكانت خلصت طلعت لقت مصطفي نايم علي الكنبه وسلمي علي صدره ليلي كانت اخدت شور وغيرت هدومها لبجامه بنطلونها واسع بني وبلوزه بصلي بكت بتتربط من قدام ”
ليلي راحت عليه بهدوء : حبيبي .. مصطفي قوم نام جوا يا بابا انا خلصت
مصطفي اتحرك وهو ماسك سلمي وقال بصوت مبحوح : انا ميت جوع يا ليلي
ليلي بحنان : ادخل غير هدومك وخد شور وانا هحضرلك الاكل يا قلبي
مصطفي باست دماغها ودخل الاوضه نيم سلمي واخد شور وطلع لليلي : حبيبي خلصتي ولا لسه
ليلي : خلاص خلصت اهو بس مصطفي انا قلقانه علي بسمله
مصطفي :لاء يا حبيبتي متقلقيش خير انشاء الله وغالب فاهم متخافيش
ليلي : يارب “واشتالت الصينيه وطلعو علي السفره واكلو هما الاتنين وفعلا كانو جعانين هلصو اكل ودخلو علشان ينامو ”
ليلي نامت علي صدر مصطفي اللي فضل يلعب في شعرها : الحمدالله ان سلمي نامت
مصطفي بضحك : وطي صوتك والنبي علشان هتصحي وانا عاوز انام
” ليلي ضحكت وحضنت مصطفي ونامو في ثباااات عميق”
” غالب طلع علي شقته وكان مبسوطه اووي اول ما دخل علي اوضة النوم انصدم من شكل بسمله ومتوقعش تعمل كدا في نفسها ”
غالب بصدمه :…………..
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت العدو)