روايات

رواية لقاءنا المستحيل الفصل الرابع 4 بقلم صفاء حسني

رواية لقاءنا المستحيل الفصل الرابع 4 بقلم صفاء حسني

رواية لقاءنا المستحيل البارت الرابع

رواية لقاءنا المستحيل الجزء الرابع

رواية لقاءنا المستحيل
رواية لقاءنا المستحيل

رواية لقاءنا المستحيل الحلقة الرابعة

طلع وليد على الغرفه شاف أصدقائه نايمين كل واحد على سرير وفى ملكوت سالهم :
ايه ياشباب هتناموا بدري النهاردة
ساله وائل :
هنروح فين بس وصاحبك دا متنح من الصبح مش عارف ليه
ناد وليد على جاسر وقال :
جاسر جاسر قرارات ايه
ضحك وائل وقال :
مش بقولك مش معنا من الصبح
قرب وليد من جاسر وهز في جسمه روحت فين
انفزع جاسر
خير في ايه عايز ايه ياوليد
ضحك وليد وقال :
انت فين يا ابني من الصبح عمالين نتكلم وانت مش هنا

 

فاق جاسر من شروده :
مفيش معكم خير كنت بتقول ايه
ضحك وائل :
انا هروح احجز تذاكر سينما على ما تحكى ليه من الاول تاني
اقترح وليد :
رومانسي اوك
ضحك وائل :
والله ضحكتنا هو احنا معانا بنات عشان الرومانسي يا عم
اعتراض جاسر :
عيب كدة يا وائل احنا رايحين نتفرج مش. نضايق في بنات الناس
استغرب وليد :
حيلك حيلك مالك ما انت كنت مقضيه يا عم
و احنا مش بنضرب بنت علي ايدها، وهو مجرد حب صيف وخلاص وكل واحد يرجع لحاله
رفض جاسر ومكنش عارف ايه مغيره كده ورد :
المرة دى لا هنروح لوحدنا
كان وائل بيبرطم
هي باينه من اولها هتكون الرحلة دى سوده

 

ساله جاسر :
بتقول حاجة
رد وائل :
لا يا حبيبي بكح تعالو معايا اختاروا الفيلم
جهزو الشباب وخرجو ال من الفندق
وليد ووائل منفذوش الا طلبه جاسر
وطول الطريقة معاكسه في البنات
اما جاسر كان جوه احساس انه ممكن يشوفه هتقول عنه ايه وهو نفسه يتعرف عليها أو يسمع كلمة منها
لحظة ما وصلوا للسينما كان وائل ووليد ظبطوا المسائل مع بنات
اول ما شافهم جاسر كده
حجز لنفسه في فيلم تاني
………… …………..
ك
ملت سجى :
دخلنا انا وبابا وماما كان فيلم رومانسي بس محترم ودمه خفيف جدا كان اول عرض له
الممثل احمد السقا وشريف منير ومجموعة كبيرة من الممثلين فيلم شورت وفانلة وكاب

 

حتى بابا استغرب من الاسم
ضحك محمود :
فين ايام زمان افلام الرومانسيه بجد واختيار الاسم حبيبي دائما وحافيه على الجسر
ردت سحر :
والا افلام فاتن حمامه كلها كانت جميلة خصوصا مع عمر الشريف
اكد محمود كلامها :
فعلا والله
ضحكت سجى :
كان منظر بابا وماما كأنهم حبيبه من جديد اتكلموا مع بعض كتير اوي في اي حاجة وكل حاجة بابا كان حاجزا كراسي في الخلف عشان بعيد عن الناس وخصوصا الشباب مكان مخصص بالعائلة
بابا وماما قعدوا وانا جنب ماما وبابا جنبه ياسر
وطبعا ياسر مش في باله حاجة غير الفشار وغزل البنات عشان يتسلى
بعد ما قعدنا تقريبا بربع ساعة اتقفل الاضاءة كامله وبدأت شاشة السينما تنفتح
فضلت اتابع في الفيلم بس مش كنت عارفه ان في حد تاني بيتابع معايا
…………………… .

 

كمل جاسر :
انا سبت وائل ووليد ودخلت الفيلم تانى
مش عارف ليه ممكن كنت حاسس
كأن حاجة لا اراديه بتحركنا رغم عني كنت انا اسخم منهم لما دخلت كنت بدور علي مكان لوحدي وفعلا لقيت صف انفرادي بس المفاجأة بعد ما قعدت دخلت سجى وعائلتها نفس الفيلم كنت فرحان اوي آخيرا شوفتها مرة تانيه بعد ما الاضاءه اطفت بدلت مع حد تانى وقعدت جنبهم هي محستش بيا خالص كانت سرحانه في أحداث الفيلم فضلت حوالي نصف ساعة او اكتر وخرجنا استراحه استأذنت سجى من اهلها عشان تدخل الحمام كنت متابعها واول ما بعدت عنهم ناديت عليها انسه سجى
التفت سجى :
نعم
ابتسم جاسر :
الله صوتك حلو اوي مش بيقولك كلك على بعضك حلو
احرجت سجى :
انا استغربت مين اللي عارف اسمي هنا او عرفني من الأساس ولم لفيت وشى ابحث عن مصدر الصوت ده لقيته هو نفس الشاب اللي عاكسني الصبح قعدت اتلفت يمين وشمال ومش عارفة اعمل ايه

 

ابتسم جاسر :
متقلقيش يا انسه سجى انا عارف ان والدك وولدتك معاكي
سهمت سجى وما بين نفسها:
انا
اترعبت اكتر هو كان بيراقبنا والا أيه ومن امتي وممكن كمان من اول ما سبته
بس كانه قارئ افكاري او شافها في عيني
ابتسم جاسر :
والله العظيم صدفة اتخنقت من المقاطيع اصحابي ودخلت الفيلم ده وشوفتك بالصدفة اتفضلي انتي شوفي رايحه فين وانا هسبقك جوا بس بليز عايز اتعرف عليكى
استغربت سجى وسالته :
ازاي يعني
اعطها جاسر ورقة وقلم :
خدى الورقه والقلم ده ولم ندخل هتعرفي لما ترجعي
اخدت سجى الورقة والقلم

 

هو مشي من هنا وانا حسيت جردل ماء اندلق عليا ده معانا في السينما طيب بابا وهعمل ايه وايه حكيت الورق والقلم دول
المهم نفضت كل التفكير من عقلي ودخلت الحمام الخاص بالسيدات وده كانت صدمة تاني،
شوفت بنات وسيدات كتير حاطين مساحيق وميك اب قد كدة واللي فارده شعرها واللي بتعدل هدومها دخلت حمام خلصت وخرجت غسلت وشي وبدأت اظبط الطرحة سمعت بنتين بيتكلموا عن شباب معاهم في السينما الواد وائل ده دمه خفيف طحن
صحبتها ردت وهى بتضحك:
ووليد كمان تعالي نظبط المكياج وندلع عليهم شوي
قالت التانى وهى بتضحك :
انتي عاوزة تولعهم براحه عليهم
ردت عليها وهى بتضحك :
مش اوى بس هسمع كلامك يا تقيل انت
شهقت سجى
كنت مصدومه من اللي بسمعه ده، وقلت كده عادي

 

انتبهو البنات مني قربوا مني
سالتنى الاولى وكانت بتاكل لبان وبتتكلم
هو انتي عندك كام سنه
سالتها سجى :
ليه في حاجة
ردت عليا :
عشان شكلك صغير ولبسه حجاب بس تصدقي بايه
قلت سجى :
لا إله الا الله
ضحكت التانيه:
ايه ده، انتى لسه عودك أخضر بكرة هتتعلمى الكفت
س
التنى التانى :
انتي من فين يا شاطره
رديت عليهم سجى

 

من كفر سعد
قالت التانيه كلمة جرحتنى :
فلاحه يعني عشان كدة هما الفلاحين مش بيهتموا
وبيلبسو بناتهم الحجاب من وهم صغيرين
وطبعا عندك الأبقار والحمير
ردت سجى
اكيد عندنا
سالتها وقالت
طيب عندكم برفان وصابون زي الى فى القاهرة
ردت سجى بكل براة :
اه عندنا الصابون بس ايه اللي انتي قلتيه ده
ردت الاولى:
بصى يا حبيبتي هو ده
فتحت الحقيبة الخاصة بها وطلعت زجاجة فيها ماء قربت مني ورشت على
الله ريحتها حلوة اوى اسمها ايه ده
ردت عليا :

 

اسمها جادور نوع من البرفانات الحريمى وفي انواع تانيه ذكوري وده اسمه روج وده كحل
ضحكت التانيه.
انتي هتفضلي تشرحى الاستراحه خلصت والشباب في انتظارنا خدي يا اسمك ايه
ردت سجى وقالت
اسمي سجى
ضحكت
عاشت الاسامي خدي البرفان ده ليكي هديه اعتبريها تعارف ممكن الصدفة تجمعنا مرة تاني
كانت سجى خايفة:
بس بابا وماما ممكن يشوفوه
ق
الت الاولى خبيها في صدرك اوي بين الهدوم
سالتها سجى
يعني اي صدرك دي
ضحكت التانيه:
لا بجد انتي مشكلة مش عارفة يعني ايه صدر
وقفت الاولى صاحبتها وقالت :
براحة عليها يا تقي
كشرت تقي :
انتي مش شايفه مش عارفة حاجة خلاص يا لينا
ابتسمت لينا :

 

عادي يعني انتي كنت مولوده عارفة كل حاجة
نفخت تقي :
انا هخرج وسيبكم احسن اشبع بيها
نادت لينا عليها:
استني يا مجنونه
اعتذرت سجى :
انا اسفة جدا والله ما قصدي
وبدات تبكي
اقتربت لينا ومسحت دموعها :
يا حبيبتي هي مش زعلانة ،هي معندهاش صبر بس خدى لفيها مع الحجاب بتاعك وبعد كل شاور رشي منها على جسمك هتبقي ريحتك حلوة وكمان محدش يشموا عشان هتنشفي نفسك بالفوط كويس وتلبسى هدومك
هزت سجى راسها :
حاضر بس ده مهم في اي

 

ضحكت لينا :
البنت لما تكون ريحتها حلوة الناس بتحبها وانتي معلش ل مواخذ عرقانه خالص ولو قعدتى جنب حد هيقول مش نظيفه
هزت سجى وقالت :
اه فهمت بس انا اخده شاور.
ردت لينا :
يا حبيبتي عادي بس في ناس بتكون عرقها كتير
سالتها سجى :
طيب استعملها ازاي ده
ردت لينا :
ادخلى الحمام واقلعى البرولي دى واغسل تحت بطاك ورشي منها وانا رشيت ليك علي هدومك وبعد كده اربطيه فى الحجاب
سلام يا قمر
ابتسمت سجى :
سلام

 

هما خرجوا من هنا وانا نفذت اللي قالت عليها وبعدها فضلت اشم هدومي البرافين جميلة اوي ومسكت الزجاجة وفكيت الايشارب وربطها من الطرف وعملت لفة جديدة وقررت هبقى اشترى الحاجات دي كلها حلوة هبقى اسال عليها عندنا في الكفر وخرجت ودخلت قاعة السينما و قاعدة جنب ماما ونسيت موضوع جاسر خالص
بس طبعا هو مش ناسيني وكتب ورقة ورماها علي حجري فتحتها لقيت مكتوب عليها انتي جميلة من غير حاجة اوعي تشوهي الجمال ده بالحاجات دي
انصدمت سجى
انا بحلقت عيني من الصدمه هو عرف ازاي ده هو كان معنا
…………… ..
يتذكر جاسر
لما البنات خرجت كان جاسر واقف بعيد منتظر سجى سمع البنات
كانت لينا بتضحك :
انتي تقلت العيار عليها اوي شكلها لسه ورقة بيضه وخرجتي ليه متعصبة
ضحكت تقي :
عارفة بس هي بنت صغيره وفلاحه مكنش فيه داعي تعلميها حاجة
ابتسمت لينا :

 

بس جميلة وشكلها أكبر من سنها واستنى عندك
انتي مولوده متعلمه كل حاجه بكره هي كمان هتتعلم والزمن يعلمها
ضحكت تقي :
بس نفسى اشوف شكلها وهي بتدور عليها وبتسال علي الميك اب من فين وازاي وكمان البرفانات دى
ردت لينا :
مليش دعوة بس انا حسيت البرفان ده علي اسمها عشان لما اشتريته مكنش عاجبني النوع ده وهو من حظها
ابتسمت تقي :
طيب يا ام قلب طيب انتي يلا بينى
………………
قطع شروده شكل سجى وهى بتهز راسي بحاضر
كتب وسالهاجاسر :
انت من فين
ابتسمت سجى و فهمت كان قاصد أي بخصوص الورق والقلم
كتبت من قريه صغيره اسمها كفر سعد
سالها جاسر :

 

دي فين يعني محافظة اي
ردت سجى :
دمياط
فضل يكتب في ورق وانا ارد عليه وعيني علي بابا وماما ونسيت الفيلم لحد ما سألني انتي في سنه كام
كنت محتاره 😖 اقوله واللي لا بس في الاخر كتبت سته ابتدائي
انصدم جاسر لم شاف الورقه وقال
نعم بصوت عالى الكل انتبها
بس اللي أنقذني من الموقف اغنية الفيلم
حبيبي يا عاشق
حبيبي يا عاشق ياحر زي الطير شاور حقول حاضر للحب قلبي اسير
الحلم دا حلمنا والحب من حقنا مين اللي يمنع طير انو يطير في السماء
حبيبي يا عاشق ياحر زي الطير شاور حقول حاضر للحب قلبي اسير
الحلم دا حلمنا والحب من حقنا مين اللي يمنع طير انو يطير في السماء
تعالى نحلم سوا الله على الاحلام دا الحب زي الهوى اسكن عينيه ونام

 

اتحدى بيك الكون قلبي في هواك مجنون اعشق وحب وكون روحي وقدري انا
الحلم دا حلمنا والحب من حقنا مين اللي يمنع طير انو يطير في السماء
حبيبي يا عاشق ياحر زي الطير شاور حقول حاضر للحب قلبي اسير
الحلم دا حلمنا والحب من حقنا مين اللي يمنع طير انو يطير في السماء
الحلم دا حلمنا آآآآه والحب من حقنا آآآآه مين اللي يمنع طير انو يطير في السماء
وخرج جاسر وانا كملت الفيلم
ولم خرجت شفوت

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لقاءنا المستحيل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى