رواية عشقي الفصل الثلاثون 30 بقلم ياسمين مصطفى
رواية عشقي الفصل الثلاثون 30 بقلم ياسمين مصطفى |
رواية عشقي الفصل الثلاثون 30 بقلم ياسمين مصطفى
سليم بصدمه: م. مراد….
مراد بغل وانتقام: ايوا…… ايوااا مراد…. مراد اللي حرمته من اهله ومخلتنيش اشوف امي….. مراد اللي انت خبيت عنه انه عند توأم وقولتله انه ابنك……. ايوا مراد اللي حرقتله قلبه من وهو طفل عنده 5 سنين… ومعش طفوله….. اذيتني…. عملت كل حاجه عكس ما انا عايزها….. فاااكر وانا صغير لما مكنتش بسمع كلامك كنت بتعمل فيا اي….. كنت بتسخن السكينه وتلدعني بيهااا……. عملتني اسوأ معامله…. وف الاخر دخلتني شرطه مع ان حلمي ف هندسه….. دخلتني سرطه عشان اكون عين ليك ف الداخليه….. انا بكرهك ولو فضلت اقول من هنا ل بكره…. لااا من هنا لاخر عمري هفضل اكرهك…… وبعدين رفع سلاحه…. وقال: خلاص ياسليم نهايتك قربت…
سليم وهو بيحاول يستعطفه: مراد…. حبيبي… انا اللي ربيتك ابوك لو كان عايزك كان هيجي ياخدك….. تعالي يامراد اخدك ونروح بعيد….
نزل مراد سلاحه وقال بدموع: مقدرش اسامحك انت عذبتني كتير…. وبعدين ابويا اللي انت بتتكلم عنه دا كان كل اسبوع بيشوفني….. بس من 5 سنين معرفش اي اللي حصل ومعتش بيجي……..
سليم استغل ضعفه…. ورفع سلاحه وضحك بشر…. وصوبه علي قلب مراد…. واللي شاف دا هو قاسم…. قاسم راح بسرعه…. وحضن مراد…. ومراد قعد يتقلب علي اساس انه يبعد لكن قاسم كان مشبت فيه
مراد بصريخ وصوت عالي: ابعد يااقاااسم ابعد…… ابعد انت ملكش دخل….
قاسم ببسمه: انا وعدت عشق ان انت هترجعلها سليم….
مراد: لا لا… عشق مش هتسامحني لو انت مرجعتش…. معايا….
سليم بضحكه شر: هههههه…. متقلقوش انتوا الاتنين هتموتوا بس ابدأ ب العدو اللدود…
قاسم نطق الشهاده…..وهو مبتسم…. وخرج صوت الطلقه….. لكن من مسدس عدي……
عدي وهو بيجري علي قاسم: قاسم… قاسم انت كويس….
قاسم: اه… اه انا كويس الحمد لله….. وكمل بيسمه… انقذت حياتي للمره التانيه…..
عدي حضنه جامد: مقدرش اتخيل حياتي من غيرك…..
قاسم: ولا انا…. وبص لمراد…. مراد انت كويس……
مراد بدموع: اه انا… انا كويس….
قاسم حضنه: مفيش راجل بيعيط….
مراد: مش مصدق ان خلاص هنرتاح….
وتم القبض علي رجاله سليم ورجاله ماجد…… واتاخد الاثار للدوله….. وخلصنا اخيرا من سليم والحمد لله….. وكدا ابطالنا هيعيشوا ف حياه سعيده….. ولا سعيده هتنتحر! …
_________________________♕
في اليوم التاني في عمار عبد الحميد الجوهري…..
صحت عشق علي صوابع بتمشي علي بشرتها:
عشق:يوووه ياقاسم..:ما تبطل بقا….
قاسم بضحكه:ابطل…هو انا مكنه….قومي ياحبيبتي…قومي….
عشق:اهوو قومت اهو….هييييي…(دي شهقه ياجماعه)مالك ياقاسم اي اللي معور دراعك كدا….انت كنت فين….كملت بدموع….قااسم…انت…انت عملت العمليه….وم..مراد مراد كويس….
قاسم:اهدي اهدي ياحبيبتي…..كلنا كويسين وخلاص ارتحنا….وسليم مات….وبباكي هيرجع وجدتك واخوكي…..ونعيش مع بعض…..
عشق وهي بتحضنه:انت كويس…مفيش حاجه بتوجعك…..
قاسم:انا لحد دلوقتي كويس لكن لو فضلت كدا هفطس…!
عشق بعدت…فشدها تاني ل حضنه…
قاسم:اوعي ياعشق تبعدي عن حضني تاني…فااهمه….
عشق ببكاء:انت لو…لوكان حصلك حاجه انا كنت هموت….مقدرش اعيش من غيرك….
قاسم فضل يهديها لحد ما هدت….وبصت عشق حوليها…
عشق:اي دا قاسم هو احنا فين…..
قاسم:دي عماره قديمه…بابا..كان بنيها بنفسه….اقصد يعني كان بيشرف عليها….ومفيش حد ساكن فيها….
عشق بخوف:قااسم…..بباك متوفي من اكتر من 20 سنه….ممكن تكون العماره مسكونه….
قاسم بضحك:هههههه لا متخافيش……مشغلين فيها القرآن وكنا بنأجرها دايما……
عشق:ااه…طيب كويس…..يالا بقا نروح بيتنا….
قاسم بمكر:لا بيتنا اي بس…انتي هتفضلي هنا اسبوع اتنين….علي حسب بقا…
عشق:انت هتبقي معايا…
قاسم:طبعا وانا ينفع اروح مكان من غير عشقي……….
عشق:وانا مينفعش اروح مكان من غيرك ياحبيبي….
قاسم:تعالي بقا شوفي انا عملتلك اي…..واخدها وخرج….
قاسم:خدي البسي الاسدال دا….انا لسه جايبه حالا…
عشق:ليه هو فيه حد معانا ف الشقه…
قاسم:البسيه بس….
ولبسته عشق لكن قاسم خرج برا الشقه خالص….
عشق:قاااسم…احنا رايحين فين…..
قاسم وهو بيقف ع السطح:هناا….ها اي رأيك….بصت عشق لقت عدي ورسيل قاعدين وبيعملوا الشاي علي شعله…..وعدي حاضن رسيل كأنه بيدفيها……ولقت ان فيه فطار كتير جدا…..اتبسطت عشق اوي…وحصنت قاسم..وهو كمان شدد علي حضنها….وراحوا وقفوا عند السور…..
قاسم:دا اكتر مكان برتاح فيه…..وسط الناس….بصي دا عم ابراهيم بتاع الفول…بيفتح كل يوم الساعه 8…..ودي القهوه بيقعد ع الكرسي دا عم ممدوح…بيلعب مع عم خالد……وهنا بقا فيه مكتبه صغيره….بيبقي فيها الكتب واللي بيحب يعنل حاجه لنفسه…بتفتح الساعه 10 اما هنا بقا ف دي استراحه للبنات بس….لكن ملهاش وقت محدد تفتح فيه…..المكان دا مكان شعبي جدا….تعرفي ف المدن…كل واحد ملوش دعوه ب التاني….لكن ف اي حي شعبي…اي حاجه تحثل عند اي حد لازم البلد كلها تكون عنده…كأنهم اخوات…..المكان دا بجد احسن مكان شوفته ف حياتي….ممكن تكوني مستغربه عشان المكان قديم وكدا….لكن لااا…المكان دا احسن مكان بالنسبه لي…ةنا لفيت العالم كله….وسوفت اماكن احسن من كدا ب كتيير جدا….بحوور وسفن…وجناين…لكن لا…..حتي برتاح هنا عن القصر…..بس انتي لو حابه نمشي….نمشي..
عشق ببسمه حب وعشق:لا…انا قولتلك قبل كدا المكان اللي انت هتكون فيه هكون معاك فيه…..وبعدين فعلا هنا المكان حلو اوويي…..اي رأيك ياقاسم نعيش هنا….انا وانت ورسيل وعدي….وشايف العماره كبيره ازاي…والشقق مش صغيره…ب العكس دي وااااسعه جدا جدا….وحلوه….
قاسم:تعرفي انا كنت بتمني دا….لكن مينفعش الطريق هنا هيبقي صعب بين البيت وشغلي…لكن الفيلا جنب شغلي علي طول…لكن هنيجي هنا علي طول ومعانا ولادنا ان شاء الله وولاد عدي……
عدي بصوت عالي:يالا ياعم الحبيب…الاكل برد….
قاسم بضحكه:والله مش هيجبني ورا غير قرك يا عدي…..وراح اكل هو وعشق مع عدي ورسيل…وكان الجو مليان حب….عكس المجتمع اللي قاسم عايش فيه اللي معظمه بيبقي كره وحسد وحقد……..
_________________♕
اما بقا في الارض الطاهره…في المملكه العربيه السعوديه…….
وصل مراد للمكان اللي قاسم قاله عليه….اوتيل “*****
مراد:لو سمحت ممكن تقولي فين جناح رقم 207…
العامل:لا يافندم مش بنعطي معلومات لحد عن اي حد هنا ولا حتي رقم اوضته…ممكن نتصل ب العميل اللي ف الجناح ونسأله عنك لو كدا…تتفضل حضرتك…وادلك علي مكان الجناح…..ممكن البطاقه الشخصيه….
مراد:اتفضل……
اخدها العامل ورن ع الجناح…
العامل:اسعد الله مساءكم…..استاذ معتز….
معتز:ايوا خير….
العامل:فيه واحد اسمه مراد معتز الاسيوطي….عايز حضرتك….
معتز بفرحه ودموع:خليه يتفضل….
قفل العامل مع معتز…..وطلع مراد لابوه….ابوه اللي نفسه يشوفه….
كان معتز واقف علي نار بيستني ابنه….واخيرا سافه وعرفه….احساس الاب بقا…وغير كدا ان فيه شبه من نور حبيبته…….
مراد بدموع:بابا……
معتز ببكاء راح عليه وحضنه:ابني…..حبيبي….اسف والله اسف….مكنش ب ايدي…..كانوا هيقتلوني وهيقتلوا اختك وجدتك….اسف ياحبيبي….كنت عارف انك هتعيش…
مراد:بابا…..بابا حبيبي…اهدي…خلاص…احنا هنرجع تاني مع بعض…انا وانت وتيته وقاسم وعشق….ونعيش ف نفس البيت…..
معتز:لا يابني….انا قررت استقر هنا….تعالي…
ودخل معتز وهو لسه حاضن ابنه اللي مشفهوش من زمان…
مراد بدموع:فين جدتي….
الحجه انعام:انا هنا ياقلب جدتك….
قام مراد وحضنها وهي عيطت جاامد وهو عيط….ودموع معتز….
معتز قام فجأه وقال:خلاص من النهارده معتش فيه دموع….معتش فيه دموع خالص…..
_______________♕
تسريع ف الاحداث………
قاسم لسه موجود هو وعشق ف العماره اياها…ورسيل وعدي بردو….بس بيروحوا كل يوم يشرفوا علي فيلا عدي….وخلاص هدوا السور…وبقت ععلي نفس الارض بس فيلتين…لكن من نفس البوابه…….قاسم بيحضر مفجأه لعشق زي ماعدي بيحضر مفجأه ل رسيل……………
حساام خلاص قرر انه هينزل مصر هو ومراته ويستقر هناك…وقدم علي طلب..شغل في شركات الجوهري…..
ومعتز قرر ان يستقر ف السعوديه…وخايف جدا هو وانعام من مقابله عشق..بعد ما عرف انها مسألتش عليه خالص……
مراد قعد اسبوعين في السعوديه…وقرر انه ينزل مصر…..
مايا..هتجنن وعايزه تقتل عشق بكل الطرق بس مش عارفه مكانها……..
وها هنا قد جاء اليوم المنشود…………….
في شقه عدي:
عدي:رسيييل….رسيل انتي هنا….
مجاش رد عرف انها فوق ع السطح مع عشق….
عدي وهو بيخبط علي باب السطح:احم احم رسيل….انتي هنا….
رسيل:ايوا ياعدي انا هنا…تعالي عسق مش موجوده…..
عدي:رسيل حبيبي….وحشتيني…
رسيل:بطل بقا تقولي كلامك اللي بيكسف دا…
عدي:رسيل…..فيه حاجه انا عايز اقولك عليها…
رسيل:هااااااا….
عدي طلع شريطه من جيبه:غمضي عينك….
رسيل:ايه ياعدي هتخطفني ولا اي…
عدي:غمضي ياشيخه….
غمضت رسيل عنيها….ومسكها عدي ونزل شقتهم……
عدي:واحده واحده….بصي هعد ل تلاته وفتحي….1….2….3…فتحي…..
فتحت رسيل عنيها وعيطت جامد من كتر الفرحه….لانها شافت فستان ابيض طويل جدا….وفرحت بيه جاامد….
رسيل بدموع:بجد ياعدي….دا دا….ليا….
عدي وهو بيبوس راسها:طبعا ليكي هو انا عندي اغلي منك……
رسيل:انا بحبك اووي ياعدي…
عدي:وانا كمان…بحبك اووي جهزي نفسك….فرحنا بعد يومين….
رسيل ارتبكت:ب..بعد يومين…مش هلحق اجهز نفسي….
عدي:لا متخافيش كل حاجه جاهزه….
رسيل:عدي هو…انا ممكن اعزم..حد من..من قرايبي يعني….
عدي:اعزمي اللي تحبه….
رسيل:ممكن اعزم اخويا مصطفي….
عدي بكذب:لا ما انا عزمته ومرضاش يجيي….قال انه مش فاضي….
رسيل ببكاء:هو ليه بيعمل معايا كدا…..هو انا مش اخته الوحيده ولا ايه….ليييه ياعدي بيعمل معايا كدا…..
عدي:خلاص يحبيبتي…هو حر….اهم حاجه ان احنا نكون سوا ومع بعض….
رسيل:عندك حق ياعدي…اهم حاجه ان احنا نكون سوا……هو دلوقتي مات ب النسبالي….
عدي ف نفسه:يارب تسامحيني يارسيل….