روايات

رواية إمامي الفصل الثاني عشر 12 بقلم أسماء الهادي

 رواية إمامي الفصل الثاني عشر 12 بقلم أسماء الهادي

رواية إمامي الفصل الثاني عشر 12 بقلم أسماء الهادي

رواية إمامي الفصل الثاني عشر 12 بقلم أسماء الهادي

تاني يوم امام صحي ورح خبط ع تسنيم
تسنيم قومي يلا عشان الصلاه هروح اصحي اميره ومريم تكوني قومتي ولا انتي حره الميه السقه بتنادي عليكي
تسنيم بنوم: حاضر قايمه اهو
امام خبط براحه ع اميره ومريم ومفيش رد
اميره قومي انتي والبت المقتوله
اميره بنوم: انا مش هصحي حد
امام. فتح الباب
مريم  انتي ابت قومي
           ????سبحان الله????
مريم:………
امام ضحك: دي واحده اخده شومه ع راسها قومي يابت
مريم  :……..
امام: استغفر الله ع الاستفزاز
مريم ولو ما قومتيش هجيب مايه سقعه
مريم:………
اميرة: طب ربنا يعينك بقا انا ماشيه
امام: خدي يابت انا هصحي القتيله دي لوحدي
امام راح جاب قزازة مايه ورشه حبه ميه ع مريم
مريم قامت مفزوعه: اي ف اي اي اللي جاب البحر هنا
امام واقف ومش قادر يمسك نفسه من الضحك ع شكلها: قوي يختي عشان تصلي
مريم بنوم: خمس دقايق  بس وهقوم
امام: ولا خمس ثواني حتي قومي يابت بدال  ما اكب عليكي  القزازه كلها الله يكون ف عون اللي هيتجوزك اي دا
مريم بمشاغبه: امه دعيا ليه وقالت ليه ربنا يرزقك ب احلي وارق بنت ف الدنيا
امام واقف بذهول: اماااااااااال يختي انتي هتقولي ليا قومي يابت
              ????الله اكبر????
مريم  قامت قعدت ع السرير: طب ناولني العكاز بتاعي
امام ادها العكاز وراح يشوف تسنيم
لا بقا هو انا هلاقيها منين ولا منين
تسنيم قومي
تسنيم:حاضر
امام:قومي يا تسنيم بدال م اجيلك انتي كمان
تسنيم قامت وفتحت الباب بكسل:قومت
امام:صباح الخير يا حبيبي
تسنيم بنوم:وانت من اهله
امام ضحك عليها وع شكلها ولاحظ انها خارجه بشعرها
زق تسنيم جوا وقفل الباب
: تسنيم
اممم
امممم اي بس فوقي كدا ولفي خمارك
تسنيم بدات تفوق:حاضر
امام:هروح اشوف القتيله اللي جوا دي صحيت ولا لسه
تسنيم ضحكت:نومها تقيل اوي
امام:الله المستعان
كل واحد صلي ف ماكنه وايجي وقت صلاه الفجر
احمد صحي وعم محمد صحي
محمد:انا نازل يا امام عشان اذن
امام:ربنا يعينك يا حجوج
احمد:وانا هروح مع بابا عايز حاجه
امام:تسلم يا ابو حميد عايز سلامتك
احمد:ع فكرا اناوبابا كلمنا الراجل وهنقل العفش النهارده باذن الله
امام ابتسم:ربنا يجعلها عتبت خير عليك يا احمد
    ????سبحان الله وبحمده????
احمد:امين
امام:انا هحاول اطلع بدري من الشغل واجي عشان نفرشها سوي
احمد:جميل اوي وانا هروح اشقر ع المصنع واجي ع طول
محمد:ربنا يقويكم يا حبايبي
يلا بينا يا ابو حميد
احمد: يلا يا حج
عم محمد واحمد نزلو وامام فضل عشان يصلي بتسنيم والبنات جماعه
تسنيم خلصت وجت قعدت جمبه
بس عماله تبص ليه وغصب عنها شكله هو البنت ايجي ف بالها  وعنيها دمعت
امام بص ليها بحزن لانو عارف ان الموضوع  صعب وهياخد وقت: بتفكري ف اي
تسنيم حاولت تكون طبيعيه: ولا حاجه عادي
امام: تنسيم
تسنيم بصت ليه: نعم
امام قرب منها ومسك ايديها: انا مش عايزك تباني قويه انا عايزك تقولي كل اللي ف قلبك انا موجود  هنا عشان اسمك عشان لما تتعبي تهربي ف حضني قولي يا روح قلبي مالك
    ????صلي ع رسول الله ????
تسنيم بصت ليه ودموعها ف عنيها:
مش قادره انسي المنظر مش قادره
امام: هششش اهدي انا جمبك ومعاكي وملكك انتي وبس وانتي الوحيد اللي ليكي الحق انك تقربي مني وتلمسيني
تسنيم: بس ف واحده لمستك غيري
وشاركتني فيك
امام:مفيشحد يقدر يشاركك فيا انا ملكك انتي وبس
تسنيم بصت ليه بحب: سامحني بس الموضوع صعب
امام بحب وحنان: لا يحبيبي انتي مش غلطانه وانا عارف ان الموضوع صعب ربنا يقويكي بس عايز اقولك حاجه طول م انا وانتي ف بنا ثقه وتفاهم محدش هيقدري يفرقنا عن بعض
تسنيم: بحبك
امام لسه هيرد مريم جت
ابيه الاذن اذن يلي عشان نصلي
امام وه بيجعز ع سنانه: مرحب
مريم بعدم فهم: مرحب ع اي
امام بغيظ: هو انتي مش بتوفقي ع العرسان لي
مريم: ناس دمها يلطش
امام: يبنتي والله لسانك دا هيوديكي ف داهيه
مريم: معلاش
امام بنفاذ صبر: نادي اختك
مريم: جايه
امام: هو انتي حفلة التخرج بتاعك امته
مريم: ولا اعرف
امام بغيظ: واحده ف كليه هندسه ومتعرفش هتتخرج امته صبرني يا رب
           ????سبحان الله????
مريم بستفزاز: متدعيش ع نفسك بس
امام: ادعي ع نفسي ازاي يعني
مريم ببرود: بتدعي ان ربنا يخليك صبار. الصبار وحش ع فكره وبيشوك
تسنيم قاعده هتموت من الضحك
امام: قومي يا مريم من قدامي قومي بت مستفزه
مريم: تسلم يا ابيه ربنا يحفظك ويطول ف عمرك وتفضل دايما كدهون تمدح فيا وف صفاتي الحلوا
امام: بارده
مريم: دا شئ طبيعي
امام حدفها بـ المخده بتاعت الانتريه: قومي من هنا بدال متاخدي الشهادة بتعتك من العنايه المركزه
مريم قامت: هو انتو حاجزين تذكره هناك كل م اكلم حد يقولي عنايه مركزه
             ????الله اكبر ????
اميره ايجت ع صوت إمام: متتعبش نفسك معاها دي لوح تلج متحرك
تسنيم: والله دمها خفيف
امام قرب من ودانها: والله انتي اللي عسل
تسنيم اتكسفت وسكتت
مريم: حبيبي  يا سيمو  روحي الهي تنجبر يا بعيده زي مجبرتي بخاطري
امام: كمان شويه وتقعدي تشحتي ف السيده
مريم: حبيبي  يا ابيه دايما مقدر مواهبي وبتشجعني
امام بغيظ: اااه لا كدا كتير انا هقوم
تسنيم مسكت فيه: رايح فين يلا عشان نصلي
إمام: تؤمر يا حبيبي
مريم: يعيني يعيني هيييححححح
اميرة خبطتها: اتهدي بقا
مريم: حاضر هنصلي ولا اي
امام: استغفر الله
مريم: شوفت يا ابيه بخليك تاخد حسنات ازي
امام: دي الحاجه العدله اللي بتعمليها
وقامو صلو وامام كان إمامهم وخلصو صلي
مريم: ابيه يا سكره
تسنيم جزت ع سنانها
امام لاحظها  :احم خير
مريم:ممكن تتكلم عن فضل الصدقه
تسنيم بصت ليه:اه يا إمام ياريت
امام بص ليهم بحب:حاضر بس يلا كل واحده زي الشطوره كدا تقول الاذكار وتقراء صفحتين من القران
مريم:حاضر بس ممكن تقول لينا اذكار وصانا الرسول صلي الله عليه وسلم بيها
اميرة وتسنيم:ياريت يا إمام
امام:حاضر ياحبايبي
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (مَن سَبَّحَ اللَّهَ في دُبُرِ كُلِّ صَلاةٍ ثَلاثًا وثَلاثِينَ، وحَمِدَ اللَّهَ ثَلاثًا وثَلاثِينَ، وكَبَّرَ اللَّهَ ثَلاثًا وثَلاثِينَ، فَتْلِكَ تِسْعَةٌ وتِسْعُونَ، وقالَ: تَمامَ المِئَةِ: لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وحْدَهُ لا شَرِيكَ له، له المُلْكُ وله الحَمْدُ وهو علَى كُلِّ شيءٍ قَدِيرٌ غُفِرَتْ خَطاياهُ وإنْ كانَتْ مِثْلَ زَبَدِ البَحْرِ).
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (مَن قالَ: لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ له، له المُلْكُ وَلَهُ الحَمْدُ وَهو علَى كُلِّ شيءٍ قَدِيرٌ، عَشْرَ مِرَارٍ كانَ كَمَن أَعْتَقَ أَرْبَعَةَ أَنْفُسٍ مِن وَلَدِ إسْمَاعِيلَ).
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (أَلَا أُخْبِرُكَ بأَحَبِّ الكَلَامِ إلى اللهِ؟ قُلتُ: يا رَسُولَ اللهِ، أَخْبِرْنِي بأَحَبِّ الكَلَامِ إلى اللهِ، فَقالَ: إنَّ أَحَبَّ الكَلَامِ إلى اللهِ: سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ)
امام مسك ايد تسنيم وك العاده سبح ع ايديها وسط خجل تسنيم
مريم بصت ليهم واتمنت ان ربنا يرزقها واحد زي إمام  ف طيبته وحنيته وإيمانه ودعت ربنا يحفظهم ويحميهم لبعض
اميرة لاحظت اختها فقربت منها:هيجي
مريم بستغراب:هو مين
اميرة:اللي يسعدك ويخطف قلبك
    ????سبحان الله وبحمده????
مريم بتغير الموضوع:يباشا محدش يقدر يخطفني اخوك جامد بردو
اميرة:متغيريش الموضوع يا مريم
مريم:انت عايزه توصلي لاي يااميرة
اميرة:وافقي ع العرسان يحببتي نفسي افرح بيكي
مريم:لما ربنا يريد وبعدين انتي هتفرحي بيا قريب
اميرة:اي في حد
مريم:لا سبت
اميرة خبتطها:انطقي يا بت
مريم:التخرج يا اميرة
ايدك تقيله اوي
اميرة:فكرت
             ????الله اكبر ????
          ‏
مريم:متفكريش التفكير بيتعب الدماغ
اميرة:انا غلطانه انتي مينفعش الكلام معاكي
مريم:عشان انا قمر والقمر محدش بيكلمه غير عشان يمدح فيه
اميرة بغيظ:انا غلطانه واستاهل الضرب
مريم:اقراي اخلصي
اميرة بصت ف المصحف وكذالك الامر مريم
خلصو وإمام بدا يتكلم معاهم
امام:بصو يا حبايبي مش كلنا نفس المستوي ف المعيشه او التفكير
وربنا طبعا ليه حكمه ف كدا اولا عشان نساعد بعض ونكون ايد واحدها والغني يدي الفقير اما بالنسبه لتفكير عشان العالم ينصح الجاهل ويكسب فيه ثواب
نيجي بقا ل الصدقه ونعرفه تعريف الشرع
(تعرّف الصدقة لغة بأنها المال أو الطعام أو اللباس وغيره الذي يُعطى إلى الفقير ونحوه تقرّبا إلى الله تعالى، أما اصطلاحا فهي إخراج المال في سبيل الله -تعالى- تقربا إليه، والعطية التي يُبتغى بها الأجر والثواب من الله عز وجل، وللصدقة نوعين؛ فالأول هو الصدقات المالية؛ كالطعام، واللباس، وتسديد الفواتير عن المحتاجين، وبناء المساجد والمنشآت المفيدة للمجتمع، والثاني هو الصدقات المعنوية؛ كالتسبيح، والتهليل، والتكبير، والأمر بالمعروف، والنهي عن المنكر، وهذا من فضل الله -تعالى- على عباده بأن جعلها متاحة للناس، فيستطيعها كل أحد منه
دا غير ان رسول الله امرنا بيها
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (إنَّما الدُّنيا لأربعةِ نفرٍ عبدٍ رزقَهُ اللَّهُ مالًا وعلمًا فَهوَ يتَّقي ربَّهُ فيهِ ويصلُ فيهِ رحمَهُ ويعلمُ للَّهِ فيهِ حقًّا فَهذا بأفضلِ المنازلِ).__ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (والصدقة تطفيء الخطيئة، كما يطفئ الماء النار).__ قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم- في حديث السبعة الذين يظلهم الله في ظله يوم القيامة: (ورَجُلٌ تَصَدَّقَ بصَدَقَةٍ فأخْفاها حتَّى لا تَعْلَمَ يَمِينُهُ ما تُنْفِقُ شِمالُهُ).__ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (دَاوُوا مَرضاكُمْ بِالصَّدقةِ).__ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (إنْ أردتَ أنْ يَلينَ قلبُكَ، فأطعِمْ المسكينَ، وامسحْ رأسَ اليتيمِ).__ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (ما مِنكُم مِن أحَدٍ إلَّا سَيُكَلِّمُهُ اللَّهُ، ليسَ بيْنَهُ وبيْنَهُ تُرْجُمانٌ، فَيَنْظُرُ أيْمَنَ منه فلا يَرَى إلَّا ما قَدَّمَ، ويَنْظُرُ أشْأَمَ منه فلا يَرَى إلَّا ما قَدَّمَ، ويَنْظُرُ بيْنَ يَدَيْهِ فلا يَرَى إلَّا النَّارَ تِلْقاءَ وجْهِهِ، فاتَّقُوا النَّارَ ولو بشِقِّ تَمْرَةٍ)
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (ما مِن يَومٍ يُصْبِحُ العِبادُ فِيهِ، إلَّا مَلَكانِ يَنْزِلانِ، فيَقولُ أحَدُهُما: اللَّهُمَّ أعْطِ مُنْفِقًا خَلَفًا، ويقولُ الآخَرُ: اللَّهُمَّ أعْطِ مُمْسِكًا تَلَفًا).__ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (مَن تَصدَّقَ بعَدْلِ تمرةٍ مِن كسْبٍ طيِّبٍ، ولا يَصعَدُ إلى اللهِ إلَّا طيِّبٌ؛ فإنَّ اللهَ يَقبَلُها بيَمِينه، ثمَّ يُربِّيها لِصاحِبِها، كما يُربِّي أحدُكم فَلُوَّه، حتى تَكونَ مثلَ الجبلِ).__ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (الرَّجلُ في ظلِّ صدقتِه حتَّى يُقضَى بين النَّاسِ).__ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (قالَ اللَّهُ: أنْفِقْ يا ابْنَ آدَمَ أُنْفِقْ عَلَيْكَ).__ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (ما نقصت صدقة من مال).
تسنيم:ممكن تقولي ايات من القران ع الصدقه
امام:اكيد طبعا
قال تعالى: (مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ).__ قال تعالى: (الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا يُتْبِعُونَ مَا أَنفَقُوا مَنًّا وَلَا أَذًى ۙ لَّهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ).__ قال تعالى: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ كَالَّذِي يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ).__ قال تعالى: (مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً).
 مريم: ابيه ممكن تقول ليا فضل الصدقه
      ????سبحان الله وبحمده????
امام: اكيد طبعا
فضائل وفوائد الصدقة__   فضائل الصدقة كتيره جدا، وكلها تعود بالخير والأجر العظيم على صاحبها، ومن  الفضائل دي:__      محو الذنوب والمعاصي._     الوقاية من نار جهنم._     دواء للأمراض البدنية والقلبية._     دفع المصائب والابتلاءات._     دعاء الملائكة للمتصدق._     البركة في الأموال._     طمأنية القلب، وانشراح الصدر._     تطهير المال من ما يصيبه من اللغو، والكذب، والحلف، والغفلة._     مضاعفة الأجر والثواب والحسنات.
اميرة: اول مره البت دي تقول حاجه صح يعني لو مكنتش سالت مكناش عرفنا
مريم: هو كدا الجامد مبيحكيش ع جمدانه
تسنيم ضحكت عليها وامام غصب عنه ضحك عليها
تسنيم قربت من إمام وهمست ف ودنه: امام
امام: نعم يا حبيبي
          ????لا اله الا الله ????
تسنيم بحب: انا عايزه اتصدق ليا وليك
امام بص ليها بحب: ياروحي انت حاضر عيوني حاجه تاني
تسنيم: تسلملي
مريم: انا هقوم انام عشان معرفتش انام طول الليل
اميره بصت ليها بصدمه: نـــــــــعـم
هيا مين دي اللي معرفتش تنام دانتي زي م يكون كنتي ف غيبوبه
امام بص ليهم وضحك: طب يلا كل واحده تسحب كدا بالذوق عشان  انام ليا ساعه ولا حاجه قبل م اروح الشركه
تسنيم بصت ليه: هتروح لي
اميرة شدت مريم وطلعت
امام: اي اللي هروح ليا يا حبيبي  دا شغلي
تسنيم: بس وسكتت
امام بص ليها بحب: بس اي متسكتش اتكلمي
تسنيم: هتروح  وهيا هناك
إمام: لا هيا مش هناك
تسنيم: ازاي
امام: مراد نقلها شركه تانيه
تسنيم بحزن: طيب ربنا معاك
امام: متخافيش كدا يا تسنيم ومش عايزك تزعلي
تسنيم ابتسمت شبه ابتسامه: حاضر
امام قرب منها وباس راسها: حضرلك الخير يا نور عيني
تسنيم: هقوم احضر الفطار انا
امام: اجي اساعدك
تسنيم: لا ياحبيبي  نام انت شويه زمانك تعبان
تسنيم قامت وحضرت الفطار بس وهيا خايفه وكل شويه تجي ليها فكره شكل
عم محمد واحمد ايجو البيت
مريم راحت لتسنيم المطبخ
واحمد دخل لمراته
احمد: اميره حبيبتي اني كويسه
اميره: ايوا يا حبيبي متقلقش
احمد قرب منها واخدها ف حضنه:
وابني
اميرة: الحمدلله  بس كان مشتاق لباباه اوي
احمد: وباباه كمان كان مشتاق ليه
اميرة: مش مصدقه انك كنت بعيد عني
احمد: ف بيت واحد بس اكن بينا بلاد  متقلقيش  يا حبيبتي  انا كلمت شكره شحن وهتجيب العفش النهارده كلها كام ساعه ونكون ف بيتنا
اميرة: يجيو بالسلامه  يا حبيبي  انت اخبارك اي واخبار المصنع ماشي
احمد: انا الحمدلله  بخير طول مانتي بخير وجمبي بالنسبه  للمصنع ف الحمدلله  ماشي كويس جدا وكلها كام شهر وهنفتح فرع لينا ف القاهره
اميره: اللهم بارك  يا حبيبي  ربما يزيدكم
احمد:امين
مريم خبطت ع الباب
انتو يا عالم يلي جوا
احمد:اختك دي عايزه حد يلف بوقها
ببلستر
اميره غصب عنها ضحكت وبعدت عنه:تعالي يا حبيبتي
مريم:ابيه احمد قوم عشان تاكل مع ابيه امام وبابا
احمد:حاضر
سابهم وقام
تسنيم خلصت وراحت تصحي إمام
بصت ليه وغصب عنها عيطت
بقا هيا كانت عايزه تشراكني فيك
انا مقدرش اتخيل يومي وانت مش فيه مقدرش اتخيل مين اللي يصحيني ومين اللي يعرفني ف ديني ومين اللي يخدني ف حضنه
ومين اللي يديني القوه بعد ربنا
سماحني يا إمام بص الموضوع صعب قوي وكل م افتكر الموقف مقدرش امسك نفسي
قربت منه بهدوء ورمت نفسها ف حضنه
            ????الله اكبر????
            ‏
امام حس ان في حاجه تقيله ع صدره بيقوم لقها تسنيم
اخدها ف حضنه وطبطب عليها
:عارف ان الموضوع صعب بس طول م احنا بنستسلم لشطانا وبنبص للماضي عمرنا مهنتقدم يا تسنيم
اقسم بالله الموضوع م صعب  عليكي انتي بس دا اصعب ليا
انا اللي بتألم الضعف بتالم لما بشوفك بتبكي وانا السبب وبتالم لما بفتكر المنظر وبقرف من نفسي اوي
تسنيم قامت براحه من حضنه: انت ملكش ذنب
امام: ولا انتي ليكي ذنب يبقي لي نعاقب نفسنا  ع خطاء مرتكبنهوش
تسنيم: عندك  حق انا معنتش هفكر ف الموضوع  وهحاول انساه
امام: حبيبي  الشطور برافوا عليكي
تسنيم ابتسمت
امام: عامله فطار اي انا جعان
تسنيم بصت ايه وضحكت: قوم اتوضي وصلي الضحي وتعالي وانت تعرف
امام:حاضر
محمد نادي ع تسنيم
تسنيم:طيب قوم وانا هروح اشوف بابا
تسنيم:نعم يابابا
محمد:تعالي يا حبيبتي اقعدي عايزك
تسنيم قعدت  :اتفضل يا بابا
محمد:بصي يا حبيبتي انا عرفت بالي حصل بس مرضتش ادخل دي مشاكلكم وانتو الي تحلوها والحمدلله عيالي طلعت شاطره
بس انا عشان ابوكي ف واجب عليا نصيحتك
تسنيم بصت ليه بحب:اتفضل يا حبيبي
محمد:بصي يا تسنيم تبقي غلطانه لو هتفكري ان حياتك هتبقي وردي ف وردي لا يحبيبتي في ايام شداد بتيجي ع كل بيت والست الشاطره هيا اللي تقف ف ضهر جوزها وتقول ليه انا ايدي ف ايدك وومهما حصل انا معاك وف ضهرك وعشان تقدري تبني بيتك صح وتحافظي عليه
ثقي ف جوزك وافهميه ولو حصل وغلط ف حقك عتبيه وقولي ليه ان دا بيزعلي اوعي تكتمي جواكي لا عرفيه وخليكي انتي الصدر الحنين لجوزك خليه يلاقي فيك حنان الام واحتواء الاخ ومشاركه الاخت
بمعني اصح اغنيه عن اللي حواليه
         ????استغفر الله????
تسنيم بصت لمحمد وهيا عنيها كلها دموع لي يا بابا مكنتش كدا ليه مقربتش مني كدا ونصحتني وصحبتني لي م ختنيش ف حضنك
وطبطت عليا زي اي اب بس الحمدلله يا بابا انا مش محتاجه ليك عندي بابا محمد وامام بدنيا وما فيها تسنيم قامت وحضنت محمد
شكرا اوي يا بابا محمد شكرا بجد علي انك دايما جمبي وسندي وسكرا ع اجمل هديه هديتها ليا وهيا إمام بجد يا بابا انت مصدر السعاده الاساسي ف حياتي
محمد طبطب عليها:العفو يا نن عين ابوكي دا وجبي يا بت انتي بنتي قبل متكوني بنت رشدي
يلا روحي جهزي الفطار انا جوعت
تسنيم غصب عنها ضحكت:لا دي جينات ورسيه ف العيله بقا
محمد:بتقول اي يا بت
تسنيم ضخكت مبقولش حاجه
امام خلص صلي وخارج من الاوضه شاف احمد قاعد ع السفر ابتسم زحب يرخم عليه
امام:بتعمل اي يا احمد
احمد:باكل
امام:طب بالنسبه للناس اللي المفروض تاكل معاك اي بح
احمد: يعم انت عيله نكد انا مالي انا واحد جعان وعايز ياكل عمال ادور عليكم مش لاءيكم اعمل اي يعني
امام: اخنا عيله نكد يا احمد ماشي
اروح اخلي اميره تصبح عليك واعرفك مين هما النكد
احمد قام بسرعه من ع السفر:لا احيات عيالك يا جدع  بهزر انا اللي نكد
سيب اميره اصلا الدكتوره قالت ليا انا هطلع عيني اليوكين الجاين بهرمونات الحمل
امام ضحك عليه:ايوا كدا
اتاخر بقا خلينا ناكل
احمد بغيظ: اتفضل
امام بستفزاز:يزيد فضلك يا ضنايا
احمد بص ليه وسكت
امام:العفش هيجي امته
احمد:باذن الله كلها كام ساعه
امام:تمام
احمد:طب استاذن انا بقا
امام:رايح فين
احمد:هؤوح اشقر ع المصنع واجي عشان اباشر العمال
امام:طيب ربنا يعينك ويقويك
احمد مشي وامام دخل غير ولسه هيطلع تسنيم مسكت فيه
وبصت ع قميصه
امام بص ليها بشئ من الحزن:احنا قولنا اي
تسنيم بصت ليه:حاضر تروح وتيجي بالسلامه
امام:الله يسلمك يا حبيبي
تسنيم:ف رعايه الله وحفظه لا اله الا الله
         ????استغفرالله????
         ‏
امام:محمد رسول الله
تسنيم دخلت وامام راح الشركه
امام اول م دخل الشركه ومشي فيها بص ع مكتب سها لقاه فاضي
ابتسم بحزن ربنا يهديكي يا سها
دخل مكتبه بس اتفاجأ ان المكتب فاضي
راح عند مراد
امام:السلام عليكم
مراد:عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
امام:هو انا مكتبي فاضي ليه
مراد: نقلتك مكتب تاني
امام:لي
مراد بعمليه:امام انت من اكفئ المهندسين هنا واهما حاجه للمهندس خياله والابداع وانت لو كنت فضلت ف المكتب دا مكنتش هتتقدم بالعكس كان هيبقي عندك صراع مع نفسك ف انا حبيت افور عليك الصراع وتقدر تقول نبدا بدايه جديده
امام بص ليه بامتنان:انا مش عارف اشكر حضرتك ازاي انا فعلا كنت جاي وشايل هما القعده فيه اوي
مراد:سبق وقلت مفيش شكر بين الاخوات يا هندسه
امام حب يهزر: هو مش المفروض ف موقف ظي دا تبتسم هو انت حد
معقدك ف الابتسامه
مراد غصب عنه ابتسم:لا محدش معقدني ولا حاجه مل م في الامر اني اتعودت ع كدا
امام:باذن الله هتتعود عليها من اخوك
مراد:ماشي يعم يلا بقا ع شغلك دا فايل حاوا تخلصه النهارده عشان مهم
امام:حاضر
????اللهم صلِّ علي سيدنا محمد????
احمد رجع ومان معاه الناس
احمد:اميره
نعم
اعملي دور شاي
اميره:حاضر يا حبيبي
اميره بتعمل الشاي
تسنيم:هو العفش جه
اميره:ايوا احمد لسه جاي
تسنيم:ربنا معاكم
مريم دخلت:بتعملوا اي من غيري
اميرة:بت انتي انا مش طايقه نفسي
مريم:هو انا جيت جمبك اي الناس دي
اميره:انتي كائن الغتاته والرخامه لدي الجميع
مريم: مش لازم الناس كلها تحبني لان مش الناس كلها عندها ذوق
اميره:صبرني يا رب
مريم:بس يا حبيبتي متدعيش ع نفسك
تسنيم بتكتم ضحكتها بالعافيه:مريم
بس بقا اختك تعبانه
مريم:خلاص تنزل المرادي
اميره:نفسي اشوف اللي امه داعيه عليه اللي هيتجوزك يا فاقعه مرارتي
مريم:قمر باذن الله زي مراته
اميره:اها قولتي ليا من اول يوم وهتشرفينا
مريم:مقدرش استغني عنكم يا روحي
تسنيم:بس بقا انتي وهيا اوعي يا اميره وهعمل انا الشاي وانت شوفي حاجه اعمليها ومتتحركيش كتير عشان رجلك
اميره:هيا دي حاجه بتعوق فيها مكسوره وبتتحرك بردو
مريم:محسوده
تسنيم ضحكت عليهم:طب يا مريم اقعدي يا حبيبتي عشان رجلك
مريم:حاضر يا جميل انت تؤمر
انا رايحه الاوضه
اميره:مشكله
تسنيم:والله عسل اوي ودمها خفيف واحلي حاجه انها مش شايله لدنيا هم
اميره:فعلا
تسنيم خلصت الشاي
اميره رني ع جوزك يجي يا خد الشاي
حاضر
تسنيم طلعت من المطبخ وراحت
تكلم إمام
امام ف المكتب مندمج ف شغله بس للاسف قاطع اندماجه صوت الموبيل
امام ابتسم لما شاف الاسم
(وصيه رسول الله)
امام:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تسنيم:وعليكم السلام انت فين
امام:خير ان شاء الله ف المكتب لي
تسنيم:عفش اميره جه واستاذ احمد فوق لوحده
امام:حاضر يا حبيبي نص ساعه باذن الاه واكون عندكم مش محتاجه حاجه اجبهالك معايا
تسنيم: عايزك تكون بخير يلا تيجي بالسلامه
امام:ماشي يا حبيبي سلام
     ????سبحان الله وبحمده????
امام قفل مع تسنيم وراح لمراد
مراد:اتفضل
امام: بعد اذنك يا فندم ممكن اروح بدر النهارده
مراد:لي خير
امام:اصل احمد هينقل ف الشقه اللي فوقيني وكنت عايز اقف معاه عشان ميكنش لوحده
احمد مين
امام :جوز اختي
مراد:تمام اتفضل يا امام ربنا يقويكم
امام روح وراح لاحمد
امام:دا احنا هنتاكل علقه النهارده انما اي عسل
احمد:ومن سمعك يلا ربك يهونها
امام:هنبدا منين
احمد:بـ اوضه النوم وبعدين المطبخ
امام:تمام
احمد:احنا محتاجبن سلم عشان النجف
امام:لازم يعني انت التاني
احمد: دا كانت اميرة تضردني انا وانت وبعدين بالمره
امام:حاضر هروح اجيبه
امام نزل وخبط
مريم: مين
انا يا مريم امام
مريم:ابيه انت مش لسه طالع اي خلصتو بالسرعه دي
امام:اوعي يا مريم من وشي
مريم:حاضر يا ابيه يا سكره انت تؤمر
امام:تسنيم فين
مريم:ف المطبخ بتحهز الغدا
اميرة:امام هو في حد فوق
امام:لا انا واحمد بس
اميره:انا طالعه يا مريم
مريم: ماشي
امام: انا هسال تسنيم السلم فين
تسنيم ي تسنيم
امام استغرب لانه بينادي وهيا مش بترد
دخل المطبخ وقرب منها
تسنيم
شافها وهيا واقفه ومبسوطه
قرب منها ولمس كتفها
تسنيم اتخضت وخافت
امام:اهدي دا انا بنادي عليكي مش بتردي لي
تسنيم: كنت حاطه الهاند فري
امام: بتسمعي اي
  تسنيم بصت ليه: بسمعك
بتسمعيني؟
تسنيم بصت ليه بحب: اصل انا بسجل ليك وانت بتقراء ليا قران عشان احفظ وبقعد اسمها طول اليوم  وكمان بعمل الفون وضع طيران عشان محدش يزعجني
امام بص ليها بحب:يسلملي القمر الشطور ربنا يحفظك يا حبيبي قولي ليا بقا فين السلم
تسنيم:سلم لي
امام:عشان نعلق النجف
تسنيم بص هتلاقيه……..
امام:ماشي يا حبيبي يلا جهزي الاكل بسرعه عشان انا واقع من الجوع
تسنيم:حاضر ياحبيبي
امام طلع لاحمد
احمد: تمام اوي كدا
اميره:هانت اهي خلصنا الاوضه عقبال الباقي
امام:هنخلصهم باذن الله
احمد: امام احنا محتاجين مفك
امام: لا مش قادر ومش نازل
اميرة: ولا انا
احمد: اندال  ،  طب رن علي مراتك يا امام تجيبه
امام بيدور ع تلفونه مش لقيه
مش معايا ممكن اكون نسيته تحت
اميرة  : خلاص رن علي مريم
         ????استغفر الله ????
عند مريم الباب بيخبط
مريم ياني ياما تسنيم تقعد ف المطبخ وانا ابقي البواب
مريم بصوت عالي: ايوا يا ابيه جايه خاليك كدا نازل طالع  والله يا جماعه مسكوره والله مكسوره الله يسامحك يا ابن المضيقه يالي خبطني
مريم وهيا ماشيه تلفونها رن
ايوا يا ابيه هوانت اللي بتخبط والا ابيه امام
احمد: انا وابيه امام هنا مفيش حد نزل بقولك ابعتي مرات اخوكي بالمفك اصل كلنا جبنا اخرنا وقطعنا النفس
مريم: حاضر
امال مين اللي بيخبط
مريم: مين اللي بيخبط
مراد بغيظ: ابن المضيقه اللي خبطك
ياشبر ونص
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى