روايات

رواية احببت مشهور الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم حنان القوقازية

رواية احببت مشهور الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم حنان القوقازية

رواية احببت مشهور البارت التاسع والعشرون

رواية احببت مشهور الجزء التاسع والعشرون

رواية احببت مشهور
رواية احببت مشهور

رواية احببت مشهور الحلقة التاسعة والعشرون

حبيبة في نفسها : يا خراشي و يا لهوي على لي عملته مرحتش لحسان نسيته خالص هقوم اروح دلوقتي والله وحشني أبن الايه و اخد بنته ليه كمان اكيد وحشها و وحشته
قامت من مكانها و ارتدت ثيابها و اخذت متعلقاته الشخصية و خرجت
🤍🤍🤍🤍🤍💙🤍💙
في احد السجون يجلس على سجادة الصلاة حسان الجبلاوي و هو ينهي صلاة الضحى و هاهو يرفع يديه للسماء ليدعي الله و يردف :
_اللهم انك العَفُو تحب العّفوَ فاعفوا عني اللهم انك الغفور الرحيم اغفرلي و ارحمني اللهم انك الرحمن فارحمني اللهم ما فك صراح اخي حسام فهو مظلوم اللهم احفظ و احمي زوجتي و ابنتي اللهم ابعد عنهم كل شرا و أذية لهم اللهم ربي ابنتي و اجعلها من عبادك الصالحين اللهم احفظ و احمي احبابي كلهم اللهم امين يا رب العالمين
اكمل دعاءه و جاء ذلك السجين الشيخ و الدموع في عينيها تلمع تهدد بالسقوط و أردف:
_ ادعيلي يا حسان بنتي تعرفي طريقي والله وحشتني اوي يا بني
أردف حسان : ربنا يجمعك بيها عاجلا غير اجلا يارب العالمين قول امين
: امين يا بني

 

🤍🤍🤍🤍🤍💙🤍🤍🤍🤍🤍
في بيت الكيلاني بغرفة زكرياء و امينة
تجلس في شرفة البيت و بيدها كوبا من الحليب و الشاي (شاي بلبن) و هي تشرب باستمتاع مع أشعة الشمس الساطعة على تلك الحديقة الخضراء يتخللها الوان مختلفه و ما هي إلا الوان الورود لتردف بحنان و لطف و سعادة و إيجابية ظاهرة على وجهها و ملامحها :
“ايه يا جماعة انتو هنا زمان محكيتش معاكم.. اليوم غير كل الايام تعرفوا ليه عشان البيت ده العيلة في فترة راحة هسميها من غير مشاكل .. و حقائق مرة عليها زمان و ظهرت في لي كنت خايفة منها بس عدت الحمدلله و في لي كانت هدمر بس الحمدلله مدمرتش حاجة و في لي آذاني و اذت ناس كتير و الحمد لله الله عز وجل جاب لينا حقنا و حق اي مظلوم …. اسمعوا دي مني بحياتك هتجي فترة قصيرة شهر و يمكن اسبوع و يمكن يوم بس يكون فيها مشكلة كبيرة اوي و صعبة و تتعبك بس هتتحل المشكلة و هتم باذن الله و بعدها تجي فترة الراحة النفسية و راحة البال و السعادة زي ما احنا عيلة الكيلاني اجيتهم فترة كان مشاكل و اتحلت و انا كمان فترة مشاكلي كانت سنين في البداية خرجت من بيت الكيلاني الايام عدت صعبة اوي عليا بس الحمدلله قدرت اكمل حياتي و اتخطيت كل المشاكل الا مشكلة وحدة هي وحدتي فضلت سنين عشان عدت و انتو تعرفوا القصة بضن و اهو انا مع جوزي و ولادي صح خسرت وحدة بس تعرفوا “عسى أن تكرهوا شيء فهو خير لكم و عسى أن تحبوا شيء و هو شر لكم فإن الله يعلم و انتم لا تعلمون ”
فترة مشاكل و بعدها فترة راحة دي هي الحياة المشاكل ما هي إلا ابتلاءات من الله لنا و اختبارات منهم ننجح في اجتيازها بصبر

 

اخر حاجة عايز اقولهالكم عشان مبقاش كتير على الفراق بتاعنا حبوا أنفسكم و ثقوا في الله ثقة عمياء الله لي لازم نثق فيه لانه مش هيأذينا ابدا فنحن عباده و فقط
🤍🤍🤍💙🤍
خرجت حبيبة من منزلها و ذهبت إلى زوجة حسان شهد الشهاوي و ابنتها حبيبة (مش عارفه اتذكرتوهم أو لا )
دخلت الى البيت و استقبلتها شهد بحفاوة :
_حبيبة هانم ازيك نورتي
اردفت حبيبة: مبحبش كلمة هانم خالص حبيبة تكفي على فكرة المهم حبيبة الصغننة فين
شهد :هنادي عليها هي بغرفتها بس لحظة
حبيبة: مستنياكي
نادت شهد على ابنتها التي نزلت من على الدرج جريا لتذهب و تتعلق برقبة تلك الضيفة التي تحبها حبا جما و اردفت :
وحشتيني اوي
حبيبة بحب : و انت اكثر يا عمري ازيك
حبيبة الصغيرة : الحمدلله بس بابا وحشني اوي عايزة اشوفه
حبيبة : و انا وحشني اوي و انا اصلا أجيت ليك عشان نروح ليه

 

حبيبة الصغيرة : اشطا يلا بينا
جاءت على صوتهم شهد : لوينا رايحين بقا
حبيبة: انا هروح زيارة لحسان و لو اقدر أحدها معايا عشان عايزة تروح لابوها
شهد: براحتك مش هقولك لا عشان لو مش انت انا مش عايشة كدا خالص
حبيبة : يا صغنن روحي غيري تيابك تعرفي صح
حبيبة الصغيرة: طبعا اعرف هغير و نروح
حبيبة بلطف : ماشي يا حبيبتي يلا
و أكملت كلامها بعد خروج الطفلة من المكان إلى غرفتها :
_شهد دي فلوس جوزك يا شهد و هو عمل الشركة دي بس لي نظيفة عشان تعيشي بيها انت و بنتك هو اه غلط و غلطه جامد و عارفة أنه ولا مرة كان نعمة الزوج بس اهو بيتعاقب على لي عمله و ربنا هيجيبلك حقك منه عشان ظلمك و ربنا و يسامحنا على اغلاطنا و يغفر لينا احنا في حاجات لازم نسامح فيها و ننسى عشان الإنسان بيتغير
شهد و الدموع في عينها : يا حبيبة مش عارفة اقول ايه بس لو شفتي معاملته انا مكنتش عارفة كان يحبني ولا يكرهني كل مرة و حالة تعرفي في مرات كان يدخل للغرفة و ينظر في عيوني و عيونه حمر يقولي ايه
حبيبة : اهدي كان بيقول ايه

 

شهد : كان يقول لي “انا انسان بقيت وحش أكثر ربنا يغفر لي و ينتقم مني في نفسي مش فيكم ” و كمان يقولي مرات “تعرفي يا شهد انت تستاهلي راجل احسن مني عشان انا مستاهلش بنت زيك ” تعرفي هو لما يضربنا عشان يكون شارب الخمر ميرجعش للبيت شهر تعرفي انو كان لما يضربني ميخليش حبيبة تشوف لي بيعمله و لما يكمل يقولي سامحيني غصب عني و قبل ما يدخل السجن تعرفي قال ايه
حبيبة: قال ايه و اهدي بطلي عياط
شهد و هي تمسح دموعها : قالي انو عارف انك انتي لي كشفتيه و كمان كان عايز يشكرك على لي عملتيه و قالي اهلي بالي من شهد و لو كنت عايزة أطلق منه ابعتله الورقة على السجن و أطلق و أعيد حياتي و حبيبة تعيش معاك انت يا حبيبة عشان متعيشش عند جوز امها
حبيبة : و انت مش هتتجوزي ت تعيشي حياتك بمأنك لسا صغيرة
شهد بانهيار : مقدرش انا بحبه تعرفي ايه انا حبيته من لما كان في الثانوية و لما كنا صغار كنت بشوفه كمان و كنت بغير منك عشان كنتي دائما معاه و معاكم بنت تانية مش عارفة مين
حبيبة : البنت تانية كانت اختي و ماتت بجرعة زائدة من المخدرات و ده ماضي خلينا ننساه و هو كان بيحب وردة اه بس لما ماتت مات قلبه معاها و اتجوزك مش عشان اخوكي ولا حاجة عشان كان عايز يتجوز ت يعمل عيلة و يبعد على شغله بس مقدرش يبعد خالص بقولك يا شهد حسان ده تتعذب بحياته جامد أمه ماتت قدام عينة و كان يتعذب كل يوم تحت ايد عمه لي هو بابا و اغتصب ماما انت فاهمة انا بقول ايه كله بسبب شخص مريض نفسيا كان يمكن حصل كل ده كتير ناس ادمرت يا

 

شهد بس ربنا يغفر الذنوب هو الرحيم الغفور العفو الرحمن انا خلاص لازم اروح يا شهد و دي حياتك انت حرة
عادت حبيبة الصغير ة و اردفت : انا جاهزة
حبيبة: يلا يا قلبي نروح باي يا شهد على العصر هنرجع عشان هتفتل معاها شوي
شهد : ماشي براحتك بوسيني يا حبيبي الصغنن خليك شطورة مع الطنط حبيبة و بلاش حركة كتيرة
حبيبة: طنط مين و الناس نايمين يا بنت اسمي حبيبة
ضحكت شهد : ماشي يا ختي يلا روحوا ربنا يحميكم
خرجت حبيبة و أردفت : توكلنا على الله حبيبتي الصغننة هنروح فين هروح اجيب قهوة ليا و اجيبلك انت ايه
حبيبة الصغيرة : عصير فراوله
حبيبة : ماشي
ذهبت حبيبة الى إحدى المقاهي لتبتاع مشروبها اليومي و إحدى العصائر لتلك الصغيرة
و دخلت برفقتها لتقل حبيبة : اقعدي على الطاولة هنا لحد ما اجيب المشروبات و اي حد يجي ليك أو يقولك حاجة تجي ليا عطول
حبيبة الصغيرة : بعرف كل لي قلتيه ده

 

حبيبة: شطورة
ذهبت حبيبة الى ذلك الطابور مرت القليل من الوقت حتى بقي واحد فقط و يصل دورها ليأتي أحدهم و يأخذ مكانها
لتردف :
_احم عدم المأخذة يا اخي هو انا مش مالية عينك
أردف بتعجرف فلم تعجبه طريقة كلامها ابدا : لا يا اوزعة مش شايفك اصلا
حبيبة :قول اقسم بالله
: والله .. تافهة ابعدي عني بقا
بصراخ و غضب:: لا محزرتش انت لي تافه و مش محترم و قليل ادب و اوي كمان
نظر إليها نظرة ترعب من يراه في حالته : عدم المأخذة انا قليل ادب و انت ايه بقا
:: انا مأدبة عشان مش انا لي خدت مكان حد تاني
قاطعتهم احداهن امرأة في الخمسينات و اردفت : حبيبة هانم ازاي حضرتك
بابتسامة :: بخير الحمدلله… نارين رضوان صح
الامرأة (نارين) بابتسامة: صح انا مبسوطة اني شفتك مرة تانية عشان بجد انت ست عظيمة اوي و انا حبيتك من اول مرة بجد و اتعلمت منك كتير اوي
حبيبة بابتسامة و ود : شكرا ليك و سعيدة انك مبسوطة
عشان شفتيني

 

قاطعها ذلك الشاب بغموض : أماه انت تعرفيها
نارين : طبعا يا حبيبي دي سيدة أعمال كبير و في مجالات كتير
الشاب : و انا معرفهاش ممكن تعرفينا مش يشرفني اوي عشان طريقتها مش بتاعت سيدة اعمال و لا حتى شكلها
قبل أن تنطق نارين باي كلمة اردفت حبيبة بلهجة عملية : في البزنس مش عايزة انت عامل ايه و شكلك ايه عايز اعرف هتدخلي فلوس كام بساعة و بس و ازاي تقنع الزبون يشتري المنتج و العميل يتعامل مع شركتي كمان شيء تاني ما دخلني و اسلوب مهم جدا جدا جدا جدا هنا خلي خطين احمر .. أما طريقتي فكانت معاك لاني عايزة اكون زي الناس لي بالمكان ده بس و انت متعرفنيش اني شيء حلو فهمت
الشاب : هيكون لينا لقاء تاني بالشغل عشان كلامك منطقي و غير أنه مدهش حتى تفكيرك فيني اقول اتشرفنا يا
حبيبة : حبيبة الجبلاوي و انت
الشاب : ايمن رضوان سؤال ممكن
حبيبة: طبعا
ايمن : حسان الجبلاوي تعرفيه
حبيبة: ابن عمي و انت كنت صاحبه و شريكه بالبداية بس بعدين هو خد طريق كله ظلام انت خدت طريق يمكن نور
ايمن : صح بس مسمعتش انك بنت عمو قالي على بنت اسمها حبيبة بس الكيلاني يعني انت محكاش عنك
حبيبة : نفس الشخص مش عايزة اقول ليك ازاي عشان مش مهم تشرفنا نارين ربنا يحفظلك ابنك
و اقتربت من نارين و احتضنتها و اردفت : و يحفظله عيونه لي تقهر دي
ضحكت نارين و اردفت حبيبة : اقدر ارجع لدوري عشان في بنت صغيره مستياني غير اني هروح زيارة مهمة
ايمن : اتفضلي

 

اخذت حبيبة المشروبات و ذهبت باتجاه حبيبة الصغيرة و اخذتها من يدها و قبل أن تخرج اردفت نارين :
_دي بنتك
حبيبة : لا انا مش متجوزة اصلا دي تبقى بنت حسان الجبلاوي
نارين : يا ما شاء الله الله ربنا يحميها و يحفظها اسمها ايه
حبيبة ؛ حبيبة زي اسمي
نارين : بجد بتجنن ربنا يحفظها
حبيبة: امين. شكرا ليك تشرفنا ايمن رضوان
ايمن بابتسامة : انا اكثر
خرجت من المكان و كانت أعين ايمن تتابعها لتردف والدته :
_وقعت ولا ايه
ايمن : عمرها كام دي اكيد 14 سنة
نارين : لا يا حبيبي دي يمكن 30 سنة
ايمن : و انا 31 تتناسب صح
نارين : ربنا يجعلها من نصيبك و تكون زوجة صالحة ليك و انت تكون زوج صالح ليها
ايمن : يلا نروح بلاش نبني احلام على الفاضي كدا يلا يا أماه
نارين : حبيبي انت
🤍🤍🤍🤍🤍🤍💙🤍

 

ندخل حبيبة الى تلك الغرفة التي يتم فيها الجلوس في سجن لزيارة السجناء ليدخل عليها حسان و يردف :
_عيد مبارك يا عمري وحشتوني يا حبيباتي
حبيبة : و انت اكثر يا اخويا
حبيبة الصغيرة : بابا حبيبي وحشتني قد الأرض و السما
حسان : يا حبيبة بابا انتي عمري ازيك
حبيبة الصغيرة : الحمدلله بخير بس القطط لي جبتهالي ماتت و كمان العصافير راحو كلهم و حتى الكلاب مفيش ولا كلي مش بروح لبيتنا الاول خالص
حسان : خلاص حبيبة هاجيبلك حيوانات تانية عشان الاولى ربنا خد روحها عشان يريحها من التعب و أما البيت الأول فهو بقا مش حلو و لازم ينصلح فهيتصلح و ترجعوا فيه
حبيبة الصغيرة : و انت يا بابا
حسان : انا عملت غلط و هنا يتعاقب عليه و انت ابقى شاطرة و متعمليش اغلاط عشان متكونيش في مكان زي ده ماشي و هجي اعيش معاكم لما ينتهي العقاب في الفترة دي انت لازم تنجحي و تبقى بنوتة شطورة و ناجحة ماشي
حبيبة الصغيرة: حاضر يا بابا
حسان : حبيبة البابا انتي .. و انت يا حبيبة ازيك بقا

 

حبيبة : فردوس توأم عبد الحليم لقيناها و طلعت عايشة و بالاخير طلعت بنت عمك و اختك في الرضا هو انت كنت تعرف اني بنت حامد الجبلاوي قول الحقيقة
حسان : عرفت قبل ما تدخل للسجن بأيام قليلة من نورهان على فكرة بالصدفة كانت اصلا كنت براقب تلفون حد كان معاها و بس
حبيبة: و ليه مقولتيش ليا
حسان : مكنش عندي فرصة يا حبيبة خلاص لي فات مات بترجاكي
حبيبة : ازاي ده ها ازاي هو انت متعرفش اني انا بنت حرام من الزنى اجيت يعني انا لازم اموت مش اعيش ازاي لي فات مات
حسان : اهدي البنت صغيرة مش عايزها تتأثر من المشاكل دي اصحكم تعيطوا قدام بنتي أو تصرخوا ماشي
حبيبة: ماشي بس خلاص انا مش قادرة بجد تعبت اوي
فوضعت رأسها على الطاولة و اردفت : تعبت يا حسان
حسان: ربنا معاك يا حبيبة متخافيش خلاص اهدي و كملي. حياتك ده انت مفيش في قوتك و اه.و شوفي مين اجا بس مين الحلوة لي معاه دي

 

حبيبة : مين
حسان : الاكس بتاعك لي كان الكراش يا ختي
حبيبة : مين انطق
حتى جاءها صوت من ورائها تعرفه جيدا :
_انت بتعملي ايه هنا و معاك بنت كمان هو انتي متجوزة بالسر
حبيبة: عبد الحليم و حورية احيا لحسان و انتو
حليم : حسان كدا عادي
ليردف حسان : ملكش دعوة با حليم دي بنت عمي و اختي في رضا و البنت دي حبيبة بنتي و بس شوف انت جاي ليه بقا و بضن انا عارف انت جاي ليه
حليم : والله عارف قول بقا
حسان : انت حورية الدمنهوري بقا و ابوكي زيدان الدمنهوري بعرفه معايا بالزنزانة وحدة والله يا اختي ده يدعي ليل نهار عشان يشوفك ربنا يكرمك يا حليم على لي عملته و عارف لي عملته فيك غلط بس ايه والله الشيطان لي فيني كان مأثر عليا جامد ربنا يسامحنا بقا و اعتذر منك و سامحني بقا ده انت كنت صاحبي في ابتدائي و تعرف لي كنت عايشه بضن
حليم و قد تذكر احاديث حسان و ما يفعله عمه من تعذيب فيه : متذكر ربنا يسامحك و يخفف عنك
حبيبة : امين روح شوف كنت رايح فين بقا

 

حليم : أقنعها تتجوز يا حسان
حبيبة : ملكش دعوة
ذهب حليم و حورية و جلسا في مكان آخر
أما داخل الزنزانة كان ذلك الشيخ جالس على سريره يرتل بعض آيات القرآن حتى قاطعه دخول إحدى العساكر و هو يردف باسمه : زيدان الدمنهوري في عندك زياره
قام زيدان على أمل أن يكون الزائر هو ابنته التي انتظرها و ما زال ينتظرها
خرج و ذهب برفقة الشرطي و جلس امام شابين هم حليم و زوجته و اردف زيدان:
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا زيدان الدمنهوري و انتو مين
اردفت حورية : انا حورية زيدان الدمنهوري يا بابا
التمتع عيناه بدموع و احتضن ابنته بشدة

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت مشهور)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى