روايات

رواية أحببت ملتزمة الفصل التاسع عشر 19 بقلم ملك أحمد

رواية أحببت ملتزمة الفصل التاسع عشر 19 بقلم ملك أحمد

رواية أحببت ملتزمة البارت التاسع عشر

رواية أحببت ملتزمة الجزء التاسع عشر

رواية أحببت ملتزمة
رواية أحببت ملتزمة

رواية أحببت ملتزمة الجزء التاسعة عشر

وطلع وردة و هدية
وقالها_ أنا عايزك تكوني ليا🥰🤍””.
Flash back
“”في منزل زين محمد”””
محمد_زين انت مفكر اللي عملته هعدهولك؟
زين_يا والدي انا مش فاهم اي مشكلتك مع اميرة
محمد_هتسيبها يعني هتسيبها وقلة على جثتي احضر فرحكم
زين_يبقى متحضرش
هدى_زين انت ازاي بتتكلم بقلة الذوق دي
زين_يا امي انتي سامعه بيقول اي؟
هدى_وهو غلط في اي انت دماغك كانت فين وانت رايح تخطب بنت لا هي من مستوانا ولا عليتها يشرفونا وفسخت خطوبتك بزينب ومعرفتناش
زين اتعصب_ اميرة فيها كل مواصفات البنت اللي انا عايزاها احتشامها رقتها وجمالها اخلاقها اما زينب اللي انتي بتقول عليها دي انا اديتها ٣مليون جنية وهي وافقت بدون تردد تفسخ ولو مش مصدقة اتصلي أسئليها اه ابقي نقي بعد كده البنت اللي هتخطوبيها ليوسف
“”هدى اتصدمت من زينب ومحمد بقى واقف مبهم مصدوم ومقدروش يتكلموا تاني”””
_______________🤍🍁

 

“”في منزل اميرة احمد””
بسمة_يا فرحة قلبي يا هنايا ابقى رايحة خطوبة بنت صحبتي ارجع ببنتي مخطوبة لولولولي دا اي الهنا ده كله لا وكنت طمعانة في ظابط جالها مهندس شركات
اميرة_امي ابوس ايدك اسكتي
بسمة_بفرحلك يا بت اي حتى الفرخة مستكترنها عليا
ملك ضحكت_ انا رايحة أنام عندي شغل بكرا
بسمة_روحي يرزقك بواحد ابن حلال يكون غني ياخدك انتي كمان
ملك بضحك_ يا ولية اسكتي انا عايزه واحد ياخد بأيدي للجنة سيبك انتِ
“””تلفون اميرة بيرن””
اميرة_السلام عليكم
رضوى_ وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ،، اميرة لو فاضية بكرا عايزة اقابلك
اميرة_اكيد افضالك في حاجة؟
رضوى_لا متقلقيش محتاجة اسألك كام سؤال بس
اميرة_تمام رني بيا وانا هجيلك
رضوى_ماشي
_____________🤍🍁

 

“”في صباح يوم جديد””
“””في شركة زين محمد””””
مي_استاذ زين
زين_نعم؟
مي_استاذ مهند مستني حضرتك في المكتب
زين_ تمام
“”في مكتب زين محمد”””
“”زين دخل المكتب ولقى مهند قاعد على الكرسي””
مهند_نورت يا زين بيه
زين ابتسم_ بنورك
مهند بضيق_اه مبروك معرفتش اكون موجود بس انت عرفت تخطفها!
زين_انا مش فاهم حاجة في اي؟ يا مهند انت مضايق مني في حاجة!
مهند_هندخل في شغل الاستعباط والاستهبال بقى
زين_مهند احترم كـ
مهند قاطعه_ لا مش هحترم كلامي

 

زين بعصبية_مهند وطي صوتك اللي انت بتعمله ده قلة ذوق
مهند بعصبية_واللي انت عملته اي مش قلة ذوق برضوا
زين_ما انا مش فاهم انا عملت اي
مهند_لا افهمك…خطفت اميرة مني يا استاذ البنت اللي حلمت بيها من اول يوم شوفتها فيه خطفتها مني!.
زين_مهند انت كنت معجب بأميرة؟
مهند_معجب بس ده انا كنا بتمنالها الرضى ترضا لولا ان حضرتك عملت البطل المنقذ وروحت لحقتها فطبيعي توافق عليك
زين_مهند صدقني انا مكنتش اعرف بس انا بحب اميرة واميرة وافقت عشان هي عايزاني مش عشان انقذتها
مهند_انت اهبل صح؟! اميرة وافقت عشان نقذتها وعشان فلوسك بس لو فاكر اني هعدهالك تبقى غلطان سلام يا زين بيه
“”زين اتنهد وقعد ع الكرسي بتعب … ورن بأميرة””
اميرة_السلام عليكم
زين_ وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اميرة_زين قولتلك ضوابط الخطوبة يا زين مترنش الا في الضرورة
زين_فيه ضروره اميرة تعالي الشركة بتاعتي دلوقتي وضروري لو سمحتي
اميرة بقلق_ماشي يا زين
“”اميرة بعتت مسدج لرضوى””
_ساعتين وهجيلك معلش حصل ظروف
____________🤍🍁

 

“”في مستشفى يوسف محمد الصاوي “”
يوسف_ملك محتاج اتكلم معاكي شوية؟!
ملك_انا يا دكتور
يوسف_اه انتي تعالي على مكتبي.
“”في مكتب يوسف محمد الصاوي”””
ملك_اتفضل يا دكتور
يوسف _ملك انـا يعني بصراحة من لما جبتب وانا معجب بأخلاقك واحترامك وان انتي رافضة تتكلمي معايا او مع اي شاب عموما وده مش بيزعلني ده بيكبرك في عيني و
وطلع وردة و هدية
وقالها_ أنا عايزك تكوني ليا🥰🤍””.
ملك اتصدمت واحساس فرحة وصدمة وبهجة، بقت مش عارفة تتكلم تقول اي
ملك_اشمعنا انا بالذات؟
يوسف_لو مكنتش اختارتك انتي بالذات كنت هبقى اغبى انسان فعلا لازم تكوني انتي لان مفيش اجمل واحسن منك انتي
ملك مصدومة من اللي بتسمعه_, انـا مـش عارفة اقول اي !
يوسف فهم توترها_ سيبي رقم والدك
“”ملك سابت رقم والدها ومشيت وكانت طايرة م الفرمة لان شخصية يوسف بتعجبها ومن لما وقف معاها ومسبهاش طول فترة خطف اميرة وكان زعلان لزعلها “”
______________🤍🍁

 

في شركة زين محمد تحديدا
“”في مكتب زين””
زين_اتفضليى اقعدي
اميرة_خير يا زين قلقتني
زين_ اميرة مهند كان بيحبك
اميرة بصدمة-نعم استاذ مهند
زين_ايوه، مش ده اللي يهمني مهند ده هقطع علاقتي بيه خلاص المهم اميرة انا المرة دي اخترتك شريكة لحياتي ..يعني انا اقصد مش عايز اتخذل منك…يعني انا مش عارف اوصلك اللي حاسس بيه بس اميرة انتي عايزاني عشان انا زين مش عشان حاجة تانية يعني اميرة انتي مش هتبعدي عني تاني صح
اميرة فهمت انه شاكك في حبها ليه
اميرة_ زين أنا عُمري ماسيبت إيد ومشيت من أي علاقة غير وأنا عاملة كُل اللى عليا وزيادة وعُمري ماكُنت الفعل دايمًا ببقى رد فعل ، مابطلُبش يتعملي المُستحيل بس ع الأقل تتقدر مُعافرتي ، لما بحس إن حد مشيلي خطوة بمشيله قُدامها ألف ، ولما بحس إن حد بيتعب علشاني لحظة بتعبلة قُصادها عُمر بحاله وانا مستعدة اتعبلك عمري كله متخافش انا جنبك وعمري ما هبعد عنك
“”زين اطمن بعد كلامها””
وابتسم فبانت غمزاته
اللي بتخطف
اميرة
اميرة_وبعدين بقى في الحلاوة دي لا بقولك اي انت تقطعني من هنا لكتب الكتاب سلام عليكم

 

زين ضحك جامد_خدي بس رايحة فين
اميرة_هقابل رضوى
زين_ليه في حاجة
اميرة_مش عارفة هي طلبت تقابلني
زين_ماشي يجميل في رعاية الله ثوانيي
مييي يا ميي
مي_نعم يا استاذ زين
زين_ خلي فاروق يوصل اميرة للمكان اللي هي عايزه ويوصلها البيت
مي_بس حضرتك عندك اجتماع كمان ساعة
زين_مش مهم انا هركب عربية تانية من الجراش وانا بعرف اسوق
اميرة_لا خلاص انا ممكن اركب تاكسي
زين اتعصب_ تاكسي اي اسكتي انتي
اميرة بخوف _حاضر
زين_ويلا انزلي هتلاقي فاروق مستنيكي
اميرة_حاضر
زين_وهتوحشيني علفكرا

 

اميرة_حا…. ايي لا بجد هتعصب عليك
زين_تتعصبي على مين!
اميرة_على نفسي على نفسي
زين ضحك وافتكر لما كانت شغالة عنده””
Flash back
زين- عندك عقل زينا يعني ؟
اميرة- اومال الراس دي جواها بطيخة؟
زين بابتسامة – تقريبا كدا
اميرة بعصبية- لا كله الا الاستخفاف بياا لو سمحت احسن والله العظيم اتعصب عليك
زين بعصبية- تتعصبي على مين؟
اميرة بخوف- على نفسي على نفسي يا زين بيه
زين ضحك- طيب يلا عشان منتأخرش
….المشهد ده في البارت التاني
______________ 🤍🍁
“””في الكافية حيث تلتقي اميرة ورضوى “””
اميرة_خير يا بنتي قلقتيني
رضوى_لا خير متخافيش.. اميرة انا حاسة اني اتسرعت لما وافقت على عبد الرحمن

 

اميرة_نعمم بتقولي كده ليه!؟
رضوى _ يـعـنـي انتـي عـارفـة ان انا ومروان مكنش فيه بينا قصة حب قبل كده وبعدين مروان كل شوية يزن عليا البس دريسات وحاجات طويلة وبفهمه ان ده مش استايلي مش عايز يفهم ده
اميرة_ الحب قبل الزواج مش مبهر زي الحب اللي بيبقى بعد الجواز .
مش مبهر اللي بيجيب لخطيبته افخم الهدايا ويكلمها ليل نهار وينفذ طلباتها ومريحها ومش بيأمر وينهى وعامل فيها عنتر فجلة، لأن دا طبيعي جدا و بيحصل !
الإنبهار الحقيقي إنه يجيبلها هدايا.. ويفضل يكلمها كتييير.. ويهتم بطلباتها بعد الجواز..
ودا مش بيحصل إلا قليل أوي..
المبهر حقيقي بجد اللي بعد ما تبقي مراته ومعاه ووشه فوشها طول اليوم ما يزهقش منها ولا يمل من كلامها..
اللي يبهر فعلا اللي يفضل محسس مراته إنها جميلة في عيونه حتي بعد ما خلفت اتنين تلاته..
المبهر مش اللي جابلك شبكه بـ مش عارفه كام وتبقي خايفه م الحسد، جتك نيلة دي ولا ليها لازمة أصلاً..
أصلاً ايه الإبهار في الشبكة دي وهو جايبها مجبر عشان اهلك مش هيجوزوكي ليه من غير شبكة!؟
الإنبهار الحقيقى لما يفضل فاكرك بعد الجواز.
إية المُبهر في واحد محترم ابوكِ و اهلك وشايلهم فوق دماغه وشغال فيها ياعمي ويا امي وبتاع عشان يجوزوه بنتهم !!
الإبهار بجد اللي يفضل شايل اهلك فوق دماغه بعد الجواز.. ويبقي عون ليكِ على برك لأهلك.. مش يقطعك عنهم ويبقا بيوديكي بالعافيه عند اهلك.. وكأنه عامل فيكِ جميلة عشان بيوديكِ لأهلك.
إية المُبهر في واحد بيحبك هو مش بيشوفك غير في أبهى صورك، وأنتِ مظبطة نفسك ولبسك وشكلك.. دا لا شافك وأنتِ معيطة ومنكدة، ولا وأنتِ منعكشة.. ولا وأنتِ صاحية من النوم مقرفة، ولا وأنتِ تعبانة وشكلك مبهدل، طبيعي يحب الصورة اللي مفيهاش غلطة يعني.

 

المبهر بقا إنه يحبك بعد الجواز بعد ما يشوفك في باقي صورك كلها.
المبهر بجد مش اللي مقضيها عزومات وكافيهات في الخطوبة، المبهر هو اللي مقضيها كافيهات وخروجات بعد الجواز..
وطبعًا بعد الجواز هيخرج مع صحابه اللي كان سيبهم طول فترة الخطوبة.. ويسيبك مع العيال في البيت تشدي في شعرك!
ايه الإبهار في قصة حب انتهت بالجواز؟!!
الإبهار فعلاً هو الحب بعد الجواز والمسئولية والاطفال ودوشتهم ومصاريفهم والسحل مع مشاكل الدنيا..
– الإنبهار الحقيقي في الحب، هو الحب اللى بيفضل بعد الجواز زى قبل الجواز ميتغيرش فيه حاجة غير إنكم بتكبروا سوا ..وبعدين انتي مضايقة عشان هو خايف عليكي وعايز يحميكي من عيون الشباب ليه لوحده ده اللي زيه قليلن في البلد ولا تكوني عايزه زي الرجالة اللي بيسيب مراته ماشية جنبه للبسة بنطلون وبادي وكله بيبص عليها وكأنه بيقولهم انا قرون ده مروان ده فرصة لو ضيعتيها مش هتتعوض ده خايف عليكي وعايز ياخد بأيدك للجنة بدل ما يسيبك بتلبسي بناطيل ويرميكي في النار فوقي يا رضوى عشان النار جاهزة والجنة جاهزة انتي بقى بعملك جاهزة لمين فيهم
______________🤍🍁

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت ملتزمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى