روايات

رواية عاشقي ومنقذي من العالم الاخر الفصل التاسع 9 بقلم نشوة عادل

رواية عاشقي ومنقذي من العالم الاخر الفصل التاسع 9 بقلم نشوة عادل

رواية عاشقي ومنقذي من العالم الاخر البارت التاسع

رواية عاشقي ومنقذي من العالم الاخر الجزء التاسع

رواية عاشقي ومنقذي من العالم الاخر
رواية عاشقي ومنقذي من العالم الاخر

رواية عاشقي ومنقذي من العالم الاخر الحلقة التاسعة

-عند اسراء واسماء كانوا لسه بيتكلموا وبعدها استأذنت اسماء تقوم تاخد دش ودخلت اسراء غرفتها ولفت انتباهها وجود قماشة بيضا ع المراية كانت بتقرب منها وفجأة لقت اسماء بتنده عليها
اسماء بتوتر: انتى روحتى فين كنت بدور عليكى
اسراء: ابدا اول مرة ادخل اوضتك زوقك حلو زيك بس انتى ليه مغطية المراية دى؟
اسماء بتوتر واضح: ها اصل لا دى مش مراية دى خزنة بتاعت بابا والحاجة الوحيدة اللى فاضلة من ريحته وعشان ماما بتزعل لما تشوفها وانا كمثل قومت جيبتها هنا وغطيتها
اسراء بشك: ربنا يرحمه يا حبيبتى طب يالا ننام لان اليوم كان طويل ومتعب
اسماء: يالا يا قلبى

 

تانى يوم الصبح قامت اسراء ولقت اسماء قاعدة وماسكة الفون فسلمت عليها وقالت: يالا نخرج لماما عشان مستنيانا نفطر
خرجوا برة فطروا وقامت اسماء تعمل الشاى… اسراء: عاملة ايه دلوقتى يا طنط ؟
فاتن: الحمدلله يا بنتى
اسراء: كنت بقولك يا طنط اسفة لو بتدخل ليه متبعوش الخزنة اللى جوه دى بدل ما هى مقلبة عليكم المواجع
فاتن باستغراب: خازنة ايه يا بنتى؟!
اسراء: اللى جوه فى اوضة اسماء بتاعت عمو الله يرحمه
فاتن: مفيش هنا خزن للمرحوم يا بنتى
اسراء : الله اومال اللى جوة ومتغطية دى تبقى ايه؟
فاتن: دى مراية بس اسماء ع طول مغطياها كده ولما سألتها قالتلى انها بتخاف منها وبتشوف فيها حاجات غريبة بليل فقولتلها ابقى غطيها ع طول
استغربت اسراء ليه خبت عليها اسماء الحقيقة فتوهت فاتن عن الموضوع وبعد ما خلصت استأذنت اسراء وروحت ع البيت وجواها شكوك من ناحية اسماء فقررت تحكى لكارم

 

كارم : فعلا الموضوع يستدعى الشك انتى لازم تعرفى المراية دى حكايتها ايه؟
اسراء: طب انا هعرف ازاى؟!
كارم: ممكن تستغلى فرصة متكونش هى موجودة فى البيت وتروحى وتدخلى تكشفى القماشة وتعرفى السر ورا المراية
بالفعل اسراء وكارم راحوا ووقفوا تحت بيت اسماء اللى كانت رايحة الكلية طلعت اسراء لوحدها وقالت لفاتن انها نسيت الموبايل بتاعها دخلت وشالت القماشة واتصدمت لما لقت كلمات مش مفهومة مكتوبة ع المراية واسمها مكتوب فى النص بالعكس ومكتوب جن عاشق وكره ومرض وغيره رجعت القماشة زى ما كانت ونزلت تجرى وهى بتعيط ومصدومة بعد ما صورت المراية لكارم
كارم بصدمة: طب ليه عملت كده؟
ليسمعوا صوت من الكرسى الخلفى : لانها بتحبك يا كارم
لفوا وشهم وكان نجم اللى كمل: دلوقتى انتى عرفتى اعدائك من الانس والجن يا اسراء ولازم تاخدى خطوة عشان تخلصى نفسك منهم
نجم: المراية هى البداية والنهاية
اسراء :مش فاهمة يعنى ايه ؟

 

نجم: يعنى الخلاص من اللى انتى فيه هتكون المراية اللى بتعكس الحقيقة لكن مبتغيرهاش
اسراء: يعنى ايه ؟!
نجم ابتسم واختفى فضلت اسراء تصرخ وتنده عليه لكنه مظهرش… كارم: اهدى يا حبيبى ان شاء الله مع الوقت هنفهم وكل حاجة هتتحل ….. بعد كده اخدها ومشى
عند اسماء اللى وصلت ع البيت ودخلت اوضتها قلعت طرحتها ورمت نفسها ع السرير فجأة حست بحاجة ع رجلها قامت بسرعة لقت وشها فى وش آيت وكان مرعب
اسماء بصراخ: عااااااا حرام عليك انت بتظهرلى فجاة ليه
آيت: عشان غبية يا اسماء ضيعتى كل حاجة بغباءك وانا صبرت عليكى كتير وجه وقت العقاب
اسماء بخوف: انا مش فاهمة حاجة ان…انا عملت وانت هتعمل ايه؟
آيت: اسراء عرفت كل حاجة بسبب غباءك وبقيتى كارت محروق خلاص ولازم تتعاقبى
اسماء بخوف: ارجوك لا متعملش فيا كده والنبى لا
لكن آيت طلع من عيونه شرار من نار ودارت حول اسماء وبقت حلقة نار كبير ول..عت فى اسماء لحد ما اتف..حمت وبعدها

 

اختفى ……كانت فاتن قاعدة فى الصالة بتقرأ بالمصحف وشمت ريحة شياط ندهت ع اسماء كتير لكن مردتش فراحت ع اوضتها تسألها ووقتها شافت اب..شع موقف ممكن ام تشوف بنتها فيه ومن صدمتها فضلت ساكته شويه لحد ما صرخت بأعلى صوتها والجيران اتلمت عليها وشافوا الجثة واتصلوا بالشرطة اللى جات بسرعة مع الاسعاف
فتحت اسراء النت وبالصدفة شافت خبر موت اسماء وووووو………….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عاشقي ومنقذي من العالم الاخر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى