روايات

رواية حكاية قمر الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم هاجر محمود

رواية حكاية قمر الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم هاجر محمود

رواية حكاية قمر البارت الثالث والعشرون

رواية حكاية قمر الجزء الثالث والعشرون

رواية حكاية قمر
رواية حكاية قمر

رواية حكاية قمر الحلقة الثالثة والعشرون

نرجع لسيف
بعد ما فارس خرج من مكتب سيف، تليفون سيف رن برقم الحج سالم، فرد عليه وحكى الحج سالم عن الحفلة اللي حصلت عنده ف البيت فرد سيف: حلو
الحج سالم: وفارس عامل ايه؟
فرد سيف: كويس، بس لسه تايه شويه
الحج سالم: لسه معقلش؟ في حكاية قمر
اتنهد سيف وقال: المشكله مبقتش في قمر بس
الحج سالم بقلق: عمل ايه تاني؟
سيف: هو حضرتك مقرأتش القانون الجديد
الحج سالم: قانون ايه؟ مش قصدك بتاع السحر والشعوذه
سيف: لا ده جديد، تبع الاحوال الشخصية باين
الحج سالم: بيقول ايه؟
سيف: اي بنت معاها حاجه تثبت بيها على ولد انه وعدها بالجواز وهرب هتقدر تسجنه او يدفع غرامة والغرامة مفتوحة، وفي حالات هيدفع ويتسجن

 

الحج سالم: وده طلع امتى؟
سيف: من يومين، وتم تفعيله
الحج سالم: وفارس يعرف؟
سيف: اه بس انا قولتله انه اتفعل من النهارده لما لقيته قلق
الحج سالم: ويقلق ليه؟
سيف: يمكن قمر تستخدمه ضده او اي واحده تانيه هو كان يعرفها
الحج سالم بقلق: تفتكر؟
سيف: مش بعيد، محدش عارف الايام مخبية ايه؟
الحج سالم: عندك حق، المهم خلي بالك منه وطبعا زي العادة متقولش اني سألت عنه
سيف: حاضر
وقفل المكالمة ومسحها من التليفون وخرج من مكتبه يلف على عساكر الخدمة، وهو في الطريق عدا على مكتب فارس فلقاه بيزعق جامد فخبط على الباب ودخله……
********************
نروح للحج سالم
كان في بيته قاعد ف التراس بيفكر في كلام سيف والقانون الجديد وبعدين اتصل بالمحامي يسأله فرد عليه وقال: ايوه يا حج الكلام ده صح

 

الحج سالم: والقانون عالكل ولا ممكن استثناء، وانت فاهم طبعا
المحامي: لا يا حج، عالكل على ابن الوزير واللي عندهم سُلطة في اي حتة ودول غرامتهم اعلى وحبسهم اطول
الحج سالم: كمان يعني مقفلة؟؟
المحامي: ايوة، والطُرق اللي من تحت لتحت اللي هتحصل من الطرفين، هيتم اضافة حُكم عليهم
الحج سالم: يعني مفيش اي ثغرات فيه؟
المحامي: لا الحل هو انه يحصل صُلح مع المُدعي
الحج سالم: تمام، شكرا
وبعد ما قفل مع المحامي قعد يفكر ويقول: يا ترا ايه مصيرك يا فارس
وفجأه لقى فارس الصغير بيقعد جنبه وهو ماسك التليفون وقال: مساء الخير يا جدو
الحج سالم بابتسامة: مساء الخير، رجعت امتى من المدرسة
فارس الصغير وهو مركز في اللعب عالتليفون: من شوية
الحج سالم بعتاب: طيب فين حضن جدو
ابتسم فارس الصغير وقام عشان يحضن جده، بس لقى صبا جريت ناحية سالم وحضنته وهي بتقول: انا هحضنك الاول
فدبدب فارس في الارض وقال: لا انا الاول
فضحك الحج سالم وحضنهم هما الاتنين بحنية وحط بوسة على جبهة كل واحد فيهم وفضل يسألهم عن احوالهم وهما يجاوبوه وبعد شوية نادى الحج سالم: هاتو الاكل هنا عشان الولاد

 

وبعد شوية جه الاكل وبدأوا ياكلوا وفارس فتح تليفونه عشان يكمل لعب وصبا فتحت تليفونها عشان تتفرج عالتيك توك بس فجأه بدأت تتعصب فبصلها الحج سالم وسألها: بتعملي ايه؟
صبا: التيك توك مش راضي يفتح وكل شوية يظهرلي الرسالة دي
فاخد سالم التليفون منها وشاف الرسالة وبعد ما شافها ابتسم وقال: كويس والله انهم عملوا كده
فسألته صبا: هيفتح يا جدو؟
الحج سالم: لا يا حببتي
صبا بزعل: ليه؟
الحج سالم: حظروه في مصر
صبا: يعني ايه؟
الحج سالم: يعني مش هيفتح تاني، روحي نادي ماما عشان اقول لها
صبا: حاضر
وراحت تنادي امها وبعد دقايق حضرت فريده وقعدت جنبه وسألته: خير يا بابا
الحج سالم: حظروا التيك توك في مصر
فريده بفرحة: بجد؟
الحج سالم: اه والله خدي تليفون اهو شوفي
وفعلا شافت فريدة الرسالة اللي ظهرت لما حاولت تفتح التطبيق وقالت: الحمدلله…..
*******************

 

نرجع لسيف وفارس
دخل سيف مكتب فارس لقاه رايح جاي بيتكلم في الفون وبيزعق فقعد سيف عالكرسي اللي قصاد مكتبه لحد ما فارس خلص مكالمة وفضل رايح جاي برضه فسأله سيف: في ايه يا فارس؟
فارس بعصبية: مي بتهددني انها هتحبسني بالقانون الجديد
سيف: انت وعدتها بالجواز؟
فارس: كان الكلام وقت ما كانت عملالي سحر وانا مكنتش ف وعيي
سيف: طيب ماهي محلوله اهي
فارس بسرعة: ازاي؟
سيف: انت تقدم فيها بلاغ بممارسة السحر والشعوذه…
وسكت شوية بيفكر، فسأله فارس بقلق: في ايه؟
سيف: مفيش دليل ضدها، انا وابوك حرقنا اللي يثبت انها راحت لدجال
قعد فارس قصاده بخيبة امل وسأله: وايه الحل؟ انا تعبت من اللي بيحصلي ده كله
فكر سيف شوية وقال: ابوك قالها هما كلاب فلوس
فارس: ماشي بس متحبسش يوم واحد
سيف: يبقا لازم اقول لوالدك
فارس بلهفه: انتو بتتكلموا؟ هو عامل ايه؟
توه سيف في الكلام وقال: قوم نلف عالخدمة ونتغدا، ونكمل كلامنا
فارس: ماشي
ونزلوا لفوا عالخدمة وبعدها راحوا يتغدوا وهما في طريقهم اتصل سيف بچنى وبعد ما خلص مكالمة سأله فارس: مين دي اللي عندها ضغط نفسي؟

 

سيف: واحده صاحبة مراتي
فارس: ايه السبب؟
سيف: نصيبها بقا حبت واحد وسابها
فارس: اكيد في سبب
بدأ سيف يكلمه عن صاحبة مراته من غير ما يعرفه انها قمر وبعد ما خلص رد فارس: بقا في حد يسيب واحده زي دي
سيف: تفتكر ده يتقال عنه ايه؟
فارس: حمار طبعا
ضحك سيف فسأله فارس: بتضحك على ايه؟
سيف: بلاش اضحك ولا ايه؟
فارس: لا اضحك
سيف: طيب يلا عشان نتغدا…….
*******************
نروح لقمر
كانت في بيت چنى بيتكلموا سوا وبيخططوا هيعملوا ايه ف سفرية بكره وبعد ما خلصوا قالت چنى: ما تقومي تعملي شاي بدل ما انتي قاعده كده
قمر بابتسامة: حاضر

 

وراحت تعمل شاي اما چنى ففتحت تليفونها وفضلت تقلب فيه لحد ما ظهر قدامها خبر القانون الجديد واول قضية اتعملت به فندهت على قمر بفرحة: قمررررررر!! تعالي بسرعة
اتفزعت قمر منها وراحت تجري ليها وسالتها بخضه: في ايه؟
چنى بفرحة: حقك رجع من فارس خلاص
قعدت قمر جنبها وسألتها باستغراب: ايه؟ ازاي؟
ناولتها چنى الفون وقالتها: بصي الخبر ده
قرأت قمر خبر القانون الجديد وسكتت، فسألتها چنى: هتعملي ايه؟
رجعت قمر تبص في الفون تاني وقالت وهي بتضحك: بصي اول قضية معموله به
قرأت چنى تفاصيل القضية وقالت وهي بتضحك: ١٥ واحده يابن المفترية
قمر: لا وفي نفس الوقت
چنى باستغراب: عملها ازاي ده؟
قمر: مش عارفه
چنى: تفتكري هيدفع ولا يتحبس؟
قمر بضحك: لا ده ياخد اعدام اوفر له
ضحكت چنى وقالت: على رايك
وقطع كلامهم مكالمة سيف فردت چنى وقمر رجعت المطبخ، وفي المكالمة سألها سيف بهزار: قوليلي كنتي هتعملي ايه لو خلعت؟

 

چنى بتحذير: كنت خدت فيك اعدام
سيف: يا ساتر، ليه كده؟
چنى بغيرة: عشان مفيش واحده تانية تاخدك
سيف: طيب كويس اني اتجوزتك
چنى: طبعا كويس
سيف: قمر عرفت؟
چنى: ايوه
سيف: وناوية على ايه؟
چنى: معرفش
حكالها سيف عن اللي حصل لفارس الفترة اللي فاتت وقال: ده غير اللي بنت خالته عملته فيه
چنى بفضول: عملت ايه؟
سيف: هترفع عليه قضية بالقانون الجديد
چنى: احسن احسن
سيف: وبعدين يا چنى مش وقت شماته
چنى باعتذار: غصب عني بس قمر صعبانه عليا اوي من اللي عمله فيها، واكيد ده ذنبها
سيف: هي عامله ايه؟
شرحتله چنى حالة قمر بما انها دكتوره نفسية، فسألها سيف: تفتكري ممكن تعمل في نفسها حاجه من كتر الضغط النفسي ده؟

 

چنى: معتقدش، قمر اعقل من كده
سيف: انا حاسس انها هتعمل في نفسها حاجه
چنى: متخوفنيش عليها بقا
سيف: المهم خلي بالك من نفسك
چنى: حاضر
سيف: يلا سلام
چنى: سلام
وقفلت معاه ونادت على قمر بس مردتش عليها فنادت تاني بس مردتش عليها برضه فقامت راحتلها واول ما دخلت المطبخ لقت قمر واقفه بتعيط ومن غير كلام راحتلها چنى وطبطت عليها واخدتها في حضنها، وعياطها بدأ يزيد لحد ما جسمها ساب فنادت چنى عليها لما حست بتقلها بس مردتش عليها، فنادت تاني بس مفيش رد فرفعت چنى راس قمر من حضنها لقيتها مغمى عليها، فاخدتها عالصالة بسرعة ونيمتها عالكنبه وقعدت جنبها تفوقها، وبعد شوية فاقت قمر وسألتها: انا فين؟
چنى: في بيتي
قامت قمر قعدت وسألتها: ايه اللي حصل؟
چنى: فضلتي تعيطي لحد ما اغمى عليكي، ليه كده؟
حطت قمر ايديها على وشها وعيطت وقالت: غصب عني مبقتش قادرة اسمع اسمه او اي حاجه عنه غير لما افتكر اللي عمله فيا

 

چنى: حقك عليا، مكنتش اعرف
مسحت قمر دموعها وقالت: ولا يهمك انتي مكنتيش تعرفي
چنى: المهم قررتي هتعملي ايه؟
قمر: ف ايه؟
چنى: هتاخدي حقك منه بالقانون الجديد؟
سكتت قمر شويه فعادت چنى السؤال تاني
بصتلها قمر وقالت:……….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى